Tibet

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco

Tibet

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 08:09

Om bojkott har effekt? Ja det har det, om det är tillräckligt många som deltar. Jag personligen tänker bojkotta Kina, p.ga tortyr o avrättningar av Tibetaner. Häng på !!!!

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 12:36

Ingen som engagerar sig i Tibet o Dalai Lama

Användarvisningsbild
Darth Angelus

Inläggav Darth Angelus » 10 mar 2009 13:12

Jo, jag antar att jag kan ställa upp på det. Nu är Kina så stor nation med så mycket industri som producerar saker billigt åt västerlandet, så jag tror tyvärr total bojkott kommer bli svårt.

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 13:19

Jo,det blir svårt,men omvärlden får ju bekänna färg. Tänk på Dalai lama, i femtio års tid har han nu levt i exil,besökt olika länder,ständigt proklamerande kärlekens budskap. han ger aldrig upp. han förtjänar vårt stöd

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 10 mar 2009 14:00

Gillar bojkotter över huvudtaget iofs. Men egentligen är det ganska sällan de gör det man vill att de ska. Borde det inte vara mer produktivt att hitta sidor av Kina värda stöd; tänker att det vore bättre om vi kunde hjälpa dem att bygga vettiga fackföreningar, än att vi sänker dem ekonomiskt.

Samma sak gäller förstås länder som USA, där omvärldens massiva avståndstagande försätter nästan hela nationen i en offerroll som omöjliggör den förändring vi vill ha. Det är ju aldrig offret som behöver förändra sig...
det man zaknar hoz traziga tangententer är inte verzaler, dubbelve och ezz. men zemikolon, ååh dezza uteblivna zemikolon min odödliga zjäl måzte ztå till zvarz för...

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 14:08

Tror inte Kinas fackföreningsrörelse tänker på att lämna tillbaka Tibet.

vigor

Inläggav vigor » 10 mar 2009 15:31

Håller nog med Doe ifrågan. Omvärlden måste knyta mer band med en ny supermakt som Kina. Söka förstå dess historia och kultur - resonans...
Självklart ska man inte bejaka allt och visst ska man protestera.. men kanske inte genom bojkott...

/tänker jag
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 17:36

Vigor, vad har du för förslag på hur man skall protestera, så att det har nån effekt,öppen för förslag.

Användarvisningsbild
Midgårdsormen

Inläggav Midgårdsormen » 10 mar 2009 18:18

När snacket om att man skulle bojkotta Peking-OS pågick, så hävdade någon - självutnämnd? - Kina-kännare på TV att en potentiell bojkott bara skulle öka kinesernas förakt mot Tibet, då konsekvenserna av omvärldens sanktioner skulle betraktas som Tibets fel. Köpvägran skulle alltså eventuellt ge motsatt effekt än vad vi tänkt oss, om vi skall tro den mannens utsaga.
Är jag druvan eller vinet eller är jag bara
märkvärdig som skriver detta?

scirocco

Inläggav scirocco » 10 mar 2009 19:00

Om du e ett stort trä, e ja en liden såg. Peps Persson-sverige-kina

vigor

Inläggav vigor » 11 mar 2009 00:32

scirocco skrev:Vigor, vad har du för förslag på hur man skall protestera, så att det har nån effekt,öppen för förslag.

Kanske är jag för dåligt insatt i Tibetfrågan för att veta vilka grymheter som förekommer. Sen vet jag itn hur pass grymma dom är i jämförelse med all annan skit.

Mitt förslag är att man annordnar demonstrationer, försöker föra upp frågan för större diskussion, öka medvetenheten.. börja på hemmaplan.. typ..

att bojkotta tror jag är lönlöst mot världens kanske största ekonomi..
"Man blir bara smartare om man spelar mot en smartare motståndare"

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Re: Tibet

Inläggav Logos » 11 mar 2009 01:19

scirocco skrev:Om bojkott har effekt? Ja det har det, om det är tillräckligt många som deltar. Jag personligen tänker bojkotta Kina, p.ga tortyr o avrättningar av Tibetaner. Häng på !!!!

Bara tortyr och avrättningar räckte alltså inte?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 11 mar 2009 19:55

Samtidigt som u.s. ockuperarar länder så prosterar u.s. mot när länder ockuperas av andra än deras eget regime.

I Afghanistan har man återuppbyggt opiumodlingarna som talibanerna avskaffade, 75% av all heroinråvara kommer åter därifrån.
I Iraq har man förstört en av mellanösterns mest utvecklade samhällen och vägrar lämna området.

Visst är Tibet angelägen, men u.s./israel är väl ända diskvalificerad att presentera någon åsikt, att föra någons ord.

Vad är skillnaden mellan Kinas och u.s./israels agerande?

US calls for China policy change on Tibet
Wed, 11 Mar 2009 07:48:11 GMT

Tibet's spiritual leader, Dalai Lama
China has been asked by the United States to reconsider its policies and pursue dialogue with Tibet's spiritual leader, the Dalai Lama.

The US Department of State in a statement affirmed Washington's position that the vast Himalayan region is part of China.

"At the same time, we are deeply concerned by the human rights situation in Tibetan areas," reads the statement.

The US statement was issued just one day before China's foreign minister, Yang Jiechi, is scheduled to hold his first talks in Washington since President Barack Obama's inauguration.

"We urge China to reconsider its policies in Tibet that have created tensions due to their harmful impact on Tibetan religion, culture, and livelihoods," the US statement continues.

Meanwhile, Tibetan exiles worldwide launched protests to mark the 50th anniversary of the uprising, during which their spiritual leader, the Dalai Lama, escaped on horseback to safety in India.

The demonstrators protested in front of Chinese embassies and city halls worldwide to mark the half-century anniversary of Tibet's uprising.

The city of Rome illuminated the Coliseum in tribute to Tibet's spiritual leader, the Dalai Lama. Pro-Tibet protestors rallied outside parliament in the Canadian capital of Ottawa.

In Toronto, hundreds gathered outside the Chinese consulate. Toronto is home to the third-largest group of Tibetan exiles in the world.

In Australia, the protesters clashed with police while trying to break through a security barrier at the Chinese embassy.

http://www.presstv.com/detail.aspx?id=8 ... id=3510203

Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Återgå till "Politik och samhälle"