Glad över två döda?
Moderator: Moderatorgruppen
Glad över två döda?
Jag är det. Om det låter bisarrt så fråga er vad som är mest bisarrt, att jag glädjes över död eller att dessa dog i kamp för fred på ockuperad mark.
Hur som, ingen som tycker det är hycklande och smått vidrigt att vi går och dräller med två sketna officerare och skall hålla landssorg, även om det inte riktigt framgått VEM som bryr sig. Jag kan nog tänka mig att det skördas fler offer än så per dag från den fredliga sida man söker "skydda" från den ofredliga sida som söker "skydda" de som "skyddas.
Så vad är så speciellt med att människor som drar ut i krig med vapen mot andra dör? Legitimerar kanske detta ännu mera krig? Någon måste väl ansvarar för den här döden som kom som från ovan, helt utan förvarning.
Är inte krig idag rent administrativt? Jag ser inga bilder på att man någonsin skjuter någon, det bombas ju bara lite i ödemarken. Är de bilderna inte verkligheten, är det någon typ av friserad presentation för att påverka oss?
Hur som, ingen som tycker det är hycklande och smått vidrigt att vi går och dräller med två sketna officerare och skall hålla landssorg, även om det inte riktigt framgått VEM som bryr sig. Jag kan nog tänka mig att det skördas fler offer än så per dag från den fredliga sida man söker "skydda" från den ofredliga sida som söker "skydda" de som "skyddas.
Så vad är så speciellt med att människor som drar ut i krig med vapen mot andra dör? Legitimerar kanske detta ännu mera krig? Någon måste väl ansvarar för den här döden som kom som från ovan, helt utan förvarning.
Är inte krig idag rent administrativt? Jag ser inga bilder på att man någonsin skjuter någon, det bombas ju bara lite i ödemarken. Är de bilderna inte verkligheten, är det någon typ av friserad presentation för att påverka oss?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag är det. Om det låter bisarrt så fråga er vad som är mest bisarrt, att jag glädjes över död eller att dessa dog i kamp för fred på ockuperad mark.
Jag anser att det är smått bisarrt när man anordnar pomp och circumstance på militärers, och att de dessutom får postumt medaljer för att de är döda, om så inte vore skulle man ha get dem medaljer medans de levde.
Det handlar i grund och botten om människans
(individen) syn på människans (individen) värde.
Allt annat är irrelevant.
Vit tycker att vit har mer värde än svart även om vit påstår motsatsen.
Varför? Vit tycker svart är avikande. Avikande= Evolutionen?
vadå glad...de var väl glada åtminstone, de valde ju helt frivilligt att åka för att döda och dö.
Det jävliga är väl att även de som inte stöder deras handlingar tvingas delta med sina skattemedel.
De som då vill banalisera med "sådan är demokratin". Vad jag vet hade vi inga omröstningar om att delta i krig vare sig i Finland eller Sverige.
Det jävliga är väl att även de som inte stöder deras handlingar tvingas delta med sina skattemedel.
De som då vill banalisera med "sådan är demokratin". Vad jag vet hade vi inga omröstningar om att delta i krig vare sig i Finland eller Sverige.
Ja håller helt med dig. Hoppas talibanerna (och övriga motståndsmän? är alla motståndsmän talibaner eller utmålas de bara som dito? Värt att fundera på,) dödar så många ockupanter som möjligt i Marja och övriga helmland (bara jag som tänker helms deep?).
För övrigt är det intressant att se hur överhyllade de dödade svenska soldaterna blir! Hedersutmärkelser o guldmedaljer o fan vet vad. De blir utmålade som hjältar! Är inte det lite sjukt? Det är uppenbart tycker jag att detta är ett propagandistiskt tilltag, tydligen behöver Sverige lite martyrer som "dog för att försvara friheten" för att motivera allmänheten att skicka in lite mer kanonmat. Och ändå tycker man att det här med martyrer är nåt som islamisterna håller på med.. Hade varit intressant att se hur dom gör i Danmark.. De har la 31 stupade soldater eller nåt sånt?
För övrigt är det intressant att se hur överhyllade de dödade svenska soldaterna blir! Hedersutmärkelser o guldmedaljer o fan vet vad. De blir utmålade som hjältar! Är inte det lite sjukt? Det är uppenbart tycker jag att detta är ett propagandistiskt tilltag, tydligen behöver Sverige lite martyrer som "dog för att försvara friheten" för att motivera allmänheten att skicka in lite mer kanonmat. Och ändå tycker man att det här med martyrer är nåt som islamisterna håller på med.. Hade varit intressant att se hur dom gör i Danmark.. De har la 31 stupade soldater eller nåt sånt?
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68
Ja jag skulle inte bli allt för förundrad om det var så att den som sköt dessa två var en britt eller någon annan allierad. För vad är två döda om det legitimerar att 2000 till går in i kriget och besparar 3 döda vid ett senare läge?
Vi är väl utilitarister, eller ekonomer, nyttomaximerare av de resurser vi har. Resurser som krut, stål och simpla liv.
Vi är väl utilitarister, eller ekonomer, nyttomaximerare av de resurser vi har. Resurser som krut, stål och simpla liv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Varför skulle jag bli glad för det? Jag skiter väl i svenska gränsen, att någon maktgalen snubbe ritat streck på en karta har väl inget med mig att göra? Svenska soldater har inte mer med mig att göra än afghanerna som får offra 100 ggr mer liv än invasionsstyrkan.
Sverige är ett kapitalistiskt land ja. Vad vill du säga? Att det är värt att försvara? Det som är värt att försvara är sitt hem, möjligen, och familj och vänner, folk man känner. Och vem ska vi försvara Sverige mot? Nuförtiden finns inte fienden "där ute" längre, den föreställningen är utdaterad. Fienden finns "inom oss" numera. Har du inte hängt med alls? Snart kan vem som helst vara terrorist.. Men det är väl jättebra, kan säkerhetsbolagen tjäna mer pengar på larmsystem och tårgas... Och nya lagar kan genomföras som skyddar oss. Kostar bara lite frihet, men vad gör man inte för du sköna nya värld?
Om min fot inte ville sluta sparka andra i röven mot min vilja hade jag till slut blivit tvungen att skjuta mig i foten om inget annat hjälpte. Fast jag har ju inte det problemet än så jag väntar med det tills vidare...
Min glädje när dessa dog kom från min föreställning om att detta kanske skulle leda till att folk vaknar ur sin koma och inser att vi är i krig och att folk dör. På sikt tror jag fler säckar leder till debatt. Det är, som jag ser det, bra. Makten förde ju in afghanistanstyrkan praktiskt taget i smyg. Och ingen reagerar.
Har man någon som helst känsla för rättvisa borde man ju för övrigt bli glad när isaf-soldater dör eller? Hur jämnt är det här kriget liksom, vi har missiler flygplan pansarvagnar o allting o vad har dom? lite spritt fotfolk och kämpaglöd? Det jämnar bara ut oddsen lite. Nej hem med trupperna och börja tänka lokalt istället. Lämna afghanerna att ta hand om sin egna skit det här kriget går inte att vinna. Afghanerna har motstånd i blodet, det är bara att inse. Man får väl ge dom cred för det iallafall.. Vill dom inrätta sina sharia-lagar så låt dom vad har det med oss att göra? Vad ger oss rätt att komma och säga till dom hur dom ska sköta sin skit?
Kanske har det att göra med opiumet. Det är väl det mest värdefulla det landet producerar? Talibanerna hade typ bränt bort allt och efter invasionen, rätta mig här om jag har fel, men har produktionen inte ökat från typ 3000 hektar till minst 300 000 hektar? nu producerar de väl inte mindre än typ 90 % av världsproduktionen? Inte för att jag är specifikt emot opium men något säger mig att pengarna inte går till välgörande ändamål
Sverige är ett kapitalistiskt land ja. Vad vill du säga? Att det är värt att försvara? Det som är värt att försvara är sitt hem, möjligen, och familj och vänner, folk man känner. Och vem ska vi försvara Sverige mot? Nuförtiden finns inte fienden "där ute" längre, den föreställningen är utdaterad. Fienden finns "inom oss" numera. Har du inte hängt med alls? Snart kan vem som helst vara terrorist.. Men det är väl jättebra, kan säkerhetsbolagen tjäna mer pengar på larmsystem och tårgas... Och nya lagar kan genomföras som skyddar oss. Kostar bara lite frihet, men vad gör man inte för du sköna nya värld?
Om min fot inte ville sluta sparka andra i röven mot min vilja hade jag till slut blivit tvungen att skjuta mig i foten om inget annat hjälpte. Fast jag har ju inte det problemet än så jag väntar med det tills vidare...
Min glädje när dessa dog kom från min föreställning om att detta kanske skulle leda till att folk vaknar ur sin koma och inser att vi är i krig och att folk dör. På sikt tror jag fler säckar leder till debatt. Det är, som jag ser det, bra. Makten förde ju in afghanistanstyrkan praktiskt taget i smyg. Och ingen reagerar.
Har man någon som helst känsla för rättvisa borde man ju för övrigt bli glad när isaf-soldater dör eller? Hur jämnt är det här kriget liksom, vi har missiler flygplan pansarvagnar o allting o vad har dom? lite spritt fotfolk och kämpaglöd? Det jämnar bara ut oddsen lite. Nej hem med trupperna och börja tänka lokalt istället. Lämna afghanerna att ta hand om sin egna skit det här kriget går inte att vinna. Afghanerna har motstånd i blodet, det är bara att inse. Man får väl ge dom cred för det iallafall.. Vill dom inrätta sina sharia-lagar så låt dom vad har det med oss att göra? Vad ger oss rätt att komma och säga till dom hur dom ska sköta sin skit?
Kanske har det att göra med opiumet. Det är väl det mest värdefulla det landet producerar? Talibanerna hade typ bränt bort allt och efter invasionen, rätta mig här om jag har fel, men har produktionen inte ökat från typ 3000 hektar till minst 300 000 hektar? nu producerar de väl inte mindre än typ 90 % av världsproduktionen? Inte för att jag är specifikt emot opium men något säger mig att pengarna inte går till välgörande ändamål
"Alla människor vill andas men ingen kan andas och många säger: Vi skall andas sen och de flesta dör inte för de är redan döda" - Paris -68
Anarkoman skrev:Varför skulle jag bli glad för det? Jag skiter väl i svenska gränsen, att någon maktgalen snubbe ritat streck på en karta har väl inget med mig att göra? Svenska soldater har inte mer med mig att göra än afghanerna som får offra 100 ggr mer liv än invasionsstyrkan.
Ok, det är ju logiskt, ju mindre soldater desto mindre krig. Fast hellre en svensk soldat än en utländsk i mitt land skulle jag vilja säga, sen kan man ha hur fina teorier man vill, man behöver ju inte gå långt för att se vilket helvete människor kan ställa till med.
Vad menar du med att den inre fienden är värre än den yttre?
Vad menar du med att jag inte hängt med?
Inte för att det här direkt har något med afghanistan politiken att göra, jag var bara intresserad av svensk försvarspolitik och drog en paralell. Jag har ingen särskild åsikt i vår krigföring i andra länder.
-
Justin Case
Jörgen skrev:Om du har ett land där du inte vill se utländska soldater,
då bör du medge andra människor med annat land rätten att inte vilja se utländska soldater.
Gäller detta bara länder, anser du, eller gäller det t.ex. hushåll och familjer också? Anta t.ex. att du bor i lägenhet och att det står klart för dig att din granne slår sin fru våldsamt varje dag (du hör höga ljud; han svarar inte när du eller andra människor försöker prata med honom; frun går inte ens att få tag på). Har polisen rätt att ta sig in i din grannes bostad mot hans vilja? Själv vill du inte se någon polis hemma hos dig; någon polis behövs inte hemma hos dig. Grannen har av allt att döma samma inställning till sin bostad, att polisen inte behövs där. Men för dig är det uppenbart att polisen behövs där. Anta nu dessutom att det sedan många år tillbaka inte finns någon polis, utan samhället har övergått till anarki. Har då du och andra grannar som bekymrar sig om din grannes frus liv och hälsa rätt att bryta er in i dennes lägenhet om det tycks vara det enda sättet att få stopp på dennes misshandel av sin fru? Ungefär så uppfattar de allierade (mer eller mindre officiellt) nu Afghanistan, och med detta försvarar de moraliskt sin närvaro där. Om denna uppfattning - att de behövs som polis i Afghanistan, och om de som polis där gör mer nytta än skada - är riktig är en annan fråga, en fråga som bör diskuteras. Men det är inte så enkelt som att "Om du har ett land där du inte vill se utländska soldater, då bör du medge andra människor med annat land rätten att inte vilja se utländska soldater".
Jag vill istället lyfta fram ett annat viktigt skäl för Sverige att dra sig ur Afghanistan: FRA-lagen motiverades och motiveras alltjämt med att svenska soldaters säkerhet i Afghanistan kräver att vi har massavlyssning (som felaktigt kallas "signalspaning") av kabeltrafiken över Sveriges gränser. Om de svenska soldaterna kallas hem, försvinner detta skäl för FRA-lagen, ett skäl som i FRA-debatten framställts som bland de tyngsta. Då skulle FRA-massavlyssningen mycket lättare kunna rivas upp och kastas på historiens sophög, och det vore bra för Sverige (genom att det vore bra för svenskarnas mentala hälsa, då FRA-lagen, så som det är nu, gör att folket vänjer sig vid att självcensurera sig på nätet, vilket gör folket psykologiskt mer benägna att rätta sig efter makthavarna även utanför nätet, en skadlig foglighet inför makten som det redan finns för mycket av hos svenskarna och som öppnar för diktatur). Men våra makthavare vill kunna massavlyssna, och inte för några futtiga svenska soldaters skull (även om de säger det) utan för sin egen makts skull - och då går det ju inte att ta hem soldaterna, då riskerar ju det Orwells-1984-korthus, som man nu börjat bygga upp, att falla innan det hunnit cementeras ordentligt.
Jag tycker inte din liknelse är något bra alls. Har du en granne som slår sin fru o du hör hennes skrik dag och natt påverkar det ditt liv direkt. Och nu är det antagligen inte alls så att det här kriget handlar om att kämpa för kvinnornas rättigheter, du tror väl inte det på riktigt`..?
Givetvis är det imperialistiska intressen inblandade, som i de flesta andra krig. Däremot är det jättebra om folk tror att det är såhär de allierade uppfattar Afghanistan.
Hur afghanerna styr upp sin skit eller inte styr upp sin skit är väl fanimej deras problem vad har det med oss att göra egentligen?
Givetvis är det imperialistiska intressen inblandade, som i de flesta andra krig. Däremot är det jättebra om folk tror att det är såhär de allierade uppfattar Afghanistan.
Hur afghanerna styr upp sin skit eller inte styr upp sin skit är väl fanimej deras problem vad har det med oss att göra egentligen?
Vad menar du med att den inre fienden är värre än den yttre?
Vad menar du med att jag inte hängt med?
Jag menar inte att den inre fienden är värre än den yttre, jag menar att makten och medierna framställer hoten på ett sådant sätt när dom propagerar om terrorism att det ser ut som att fienden finns mitt ibland oss. Det är en mkt effektiv taktik att skapa rädsla, om man lyckas cementera föreställningen att vem som helst kan vilja döda dig närsomhelst varsomhelst. Då blir folk mer benägna att ge upp sin frihet till förmån för, till exempel, FRA-lagen eller andra lagar.
Jag sa aldrig att du inte hängt med... Och inte heller menade jag det implicit, tvärtom tror jag att du vet precis vad jag snackar om.. Jag vill bara få dig att medge det, eller i annat fall medge att du inte hänger med, alternativt diskutera huruvida fallet är så som jag föreslår eller ej..
Återgå till "Politik och samhälle"