Harald Davidsson skrev:Jag tror amerikas försök att inte vända andra kinden
till men slå till hundra gånger mer har haft framgång
emot terrorismen i världen
Jag tror Bush och Amerika tror att dom är gud och Jesus,
Det är världens mest kristna nation med andel som öppet påstår sig tro på gud.
(Sverige är ett av världens minst troende land)
Bibeln tillåter krig, Religiösa överlag gillar krig. De försvarar denna metod som något nödvändigt.
(detta har blivit min syn med tiden, kanske farligt att generalisera, men jag har svårt att bortse från detta)
Ateister försvarar inte krig på samma vis, och de som jag mött som varit mot våld och krig har varit ateister.
Jag tror roten I allt detta som sker är ett djupt kristet beteende. Modern form av korsriddare.
så krig och terror ligger inneboendes i religionen och tron, inte i ett rationellt eller empiriskt tänkande.
Jag har flera gånger bett alla som försvarar krig, ge mig statistik på att krig har eller förhindrar mer krig att uppstå.
eller att krig bevarar fred.. Aldrig sett en enda siffra på detta... Så fram med empiriska bevis för att krig är fredsbevarande. Terrorn ligger inneboende i detta.
Att vända andra kinden till är liksom Jesus bara en vacker tanke idag som ingen egentligen tror på eftersom de inte ens följer Jesus mest simpla idéer om att den utan skuld kastar första stenen.