" VERKLIG DEMOKRATI NU"
Moderator: Moderatorgruppen
Re: " VERKLIG DEMOKRATI NU"
Jag instämmer!
Zokrates skrev:Lill-Leif skrev:All makt korrumperar förr eller senare
Vilken tur att makten inte ligger hos folket för då skulle ALLA bli korrumperade!
Nej, alla kan inte bli korrumperade, bara de som söker makt.
Frågan är om Lill-Leif inte har något där.
De som söker makt är redan korrumperade av essensen då de haft den tidigare(eller känt sig haft den) de som får makten blir korrumperade. Jämför det där fängelseexprimentet som spårade ut och fångvaktarna började tortera fångarna.
Men... Att dela upp makten är nog bra, varför ska bara Frodo bära ringen? Vi är ju ett gäng miljoner människor i det här landet ändå=)
Kotten skrev:Zokrates skrev:Lill-Leif skrev:All makt korrumperar förr eller senare
Vilken tur att makten inte ligger hos folket för då skulle ALLA bli korrumperade!
Nej, alla kan inte bli korrumperade, bara de som söker makt.
Frågan är om Lill-Leif inte har något där.
De som söker makt är redan korrumperade av essensen då de haft den tidigare(eller känt sig haft den) de som får makten blir korrumperade. Jämför det där fängelseexprimentet som spårade ut och fångvaktarna började tortera fångarna.
Men... Att dela upp makten är nog bra, varför ska bara Frodo bära ringen? Vi är ju ett gäng miljoner människor i det här landet ändå=)
Fängelseexperimentet ja, men alla betedde sig inte som grisar bara för att de fick lov. Däremot håller jag med om att makten tenderar att korrumpera samt att de som söker makt har en fallenhet för att just bli korrumperade, det ligger så att säga i streberns natur.
Sveriges 8 största partier är som ett enda parti med vissa smärre nyansskillnader som dock är så små att det oftast är direkt omöjligt att utifrån ett förslag kunna avgöra vilket parti det kom ifrån, är detta verkligen resultatet av en demokratisk process, att partierna har blivit så lika varandra att ingen längre vågar sticka ut med något som är impopulärt eller kontroversiellt att hävda? Det vi har är alltså ren populism, vem som håller i trådarna är inte svårt att räkna ut och det är verkligen inte några som kan kalla sig vän av vare sig det svenska folket eller vårt land.
Våra politiker bör ställas inför rätta för landsförräderi och det nu!
Det vi ser idag är inte demokrati utan envålds härskare och diktatur.
Folket har inte mycket att säga till om, utan får blint lyda sina ledares krav.
Spelet ligger i en global dold politik som heter lobbying och utpressning.
Den makt folket har är opinioner och strömningar som politikerna försöker tygla.
Grekland kommer inte bli ett undantag av fattigdom,
Jag tror vartenda land kommer falla under ekonomins brister.
Sen finns det bara kvar ett gäng mångbiljardärer som har allt kapital och kan styra världen.
Folket har inte mycket att säga till om, utan får blint lyda sina ledares krav.
Spelet ligger i en global dold politik som heter lobbying och utpressning.
Den makt folket har är opinioner och strömningar som politikerna försöker tygla.
Grekland kommer inte bli ett undantag av fattigdom,
Jag tror vartenda land kommer falla under ekonomins brister.
Sen finns det bara kvar ett gäng mångbiljardärer som har allt kapital och kan styra världen.
All makt korrumperar inte.
När jag började med datorer, Då var hacking och kontroll en sådan kunskap som gav makt.
Detta gör det än idag, den som har kunskapen har makten och kan på den spelplanen styra och ställa lite som han vill.
Det finns goda hackers som jobbar med att hjälpa folk, sen finns det hackers som jobbar för att tjäna pengar. och hackers som saboterar och hackers som terroriserar och hacker som spanar osv osv..
Det är som med allt annat, man får välja hur man använder sin kunskap/makt.
När jag började med datorer, Då var hacking och kontroll en sådan kunskap som gav makt.
Detta gör det än idag, den som har kunskapen har makten och kan på den spelplanen styra och ställa lite som han vill.
Det finns goda hackers som jobbar med att hjälpa folk, sen finns det hackers som jobbar för att tjäna pengar. och hackers som saboterar och hackers som terroriserar och hacker som spanar osv osv..
Det är som med allt annat, man får välja hur man använder sin kunskap/makt.
dokido skrev:så om man sänker lönerna för politikerna får man verklig demokrati?
och dem som skiter i demokratin då? ska vi sänka deras löner :roll:
Du kommer aldrig lyckas sänka politikers löner,
Dom kommer att höja den själva oavsett hur det går för ett land eller vad dom presterar.
Sen skyddar dom sig själva med avtal om bra pensioner och fallskärmar.
"Varje vår höjer nämnden lönerna med ungefär 4.000-5.000 kronor."
detta var år 2007, så det borde bli en ökning med runt 20.000/månad sen dess.
http://www.lr.se/lararnasriksforbund/op ... 03516.html
.
De i Europa som demonstrerar för "Verklig Demokrati Nu"
uppmanar folk att inte rösta på den "skendemokrati"
som existerar i Europa.
Dvs: först då vi har en "Verklig Demokrati" bör
man rösta.
I en verklig demokrati visar man verkligen vad man
tycker: Den som vill ha en verklig demokrati röstar
därför inte på en skendemokrati.
Skendemokrati är endast för skenheliga
som existerar i Europa.
man rösta.
Kotten skrev:jag håller med allihopa,
Men hur ska vi gå tillväga?
(OT: Marko, är det något du sysslar med fortfarande?)
OT svar: (och långt, skriver gärna mycket om detta ämne)
Nej, inte direkt. Det som är lagligt att göra det gör jag. Jag sniffar ofta av mina/våra egna lan och trådlösa nätverk för att detektera intrång. och aktivitet som bryter mönster (tex trojaner som skickar ut data). Jag gör penetreringstester på mitt eget nät här hemma och leker. Jag är en person som har tillgång till mångas accounts som jag servrar och administrerar.
Jag skiljer på privat sfär och publik sfär och har hittintills inte läst en enda privat fil i något system.
När jag var 20 bast typ så var det ju fräckt att scanna globala nät eller isps subnät för att hitta öppna utdelningar.
En eller två gånger gick jag in på skrivbordet deras och lämnade ett medelande om att dom skulle stänga utdelningarna.
Men jag mådde inte bra av dessa få intrång så jag gjorde en policy som håller än idag.
Det blir inte så mycket detaljkunskaper som kommer in, inte mycket har förändrats under denna tiden,
samma teknik men med nya hål. Social enginering är intressant som metod, men känns som tidigt 70 tal ala Mitnick.
så nu har jag varit 98% ärlig, jag penetrerar inte andras privata sfär och ställer inte till det för folk.
De som ber mig om hjälp, försöker jag skydda så gott jag kan med några enkla metoder. (ett system ska ge ut så lite info om sig själv som bara möjligt), uppdatera med säkerhetspatchar och lås intrångs försök med tidlås. etc etc.
En workstation är svårare att ha koll på eftersom människor gärna lägger in miljarder appar. så jag riktar mig in på servrar mest.
Jag kan ju bidra med lite kunskap.
Flash används ofta för att göra intrång, och gammla program som firefox eller ie som inte är uppdaterade.
Jag har själv blivit hackad ett par gånger, ena gången byttde dom namn på alla mina ikoner på mitt mac osx skrivbord.
Den penetrerades via ett gammalt pluggin i firefox (chatzilla). Min sons dator var hackad ett par gånger och jag la ingen tid på att fånga förövaren, ett barn som lekte med en trojan och roade sig med att rita i mspaint remote.
Använd öppna wifis med försiktighet, dom sniffas ibland av och används som honypots. (medvetet utlagda för att själa info).. så använd de nyaste mjukvarorna eftersom buggarna flyttas runt och gamla hål slutar att fungera.
Inget system är säker mot intrång, Varken OSX Win eller Linux. Dock är linux operativsystem och andras profiler väl skyddade i ett Unix/Linux system. Använd cookies med försiktighet, De spårande trackingcookies ger ut mycket info om din aktivitet på nätet.(en person på ett nät raderade hela profiler på ett socialt nätverk med att ändra i cookies instälningarna) Använd olika lösenord för alla sidor. (jag saltar ofta mina lösenord med en metod där delar av sitenamnet är med på en speciell plats, exv skulle denna sida kunna få lösenordet+saltet 12FF34, sommar12FF34 är mer säkert lösen än bara sommar) (lösenord som läcks ut hackas relativt snabbt, en amerikan jag lärde känna hade över 200GB lösenordstabeller och regnbågar och påstod sig kunna knäcka det mesta)
Har ni wifi hemma, kör inte wep kryptering, den hackas på en minut. byt ut till wpa som inte kan hackas på samma sätt.
(man testar lösenord via nycklar i wpa, detta tar tid och ger dålig utdelning). Wpa hackning är det jag gillar mest och är fachinerad över. Det finns vissa brister i detta som kan användas, qos funktionen+wpa har en bugg. Detta klarar inte scriptkiddes av att hantera ännu. (och knappast dom duktiga hackers heller)
Jag dokumenterade mitt första hack av wifi och la ut det på youtube för att dela ut kunskapen.
(filmen är lite B, men sättet är den samma idag. (det är mitt egen wifi jag hackar) http://www.youtube.com/watch?v=NoJ7wEU9 ... ideo_title ) Det kan se lite rörigt ut med alla siffror och kommandon, Men man kommer in i det snabbt.
Alla hacks jag känner till handlar om att skaffa så mycket info som möjligt om angriparens system. (ingen info och man attakerar inte heller, dra ut tp kabeln ; )
sen letar man fram bristerna, och simulerar ett test. Där stannar många och e nöjda. De som fortsätter gör ett angrepp och måste få bekräftat att det fungerar på offrets dator. Detta är riskfyllt och man måste lära sig att dölja sina spår. När man vet bristerna kan man via social enginering få ett snabbare resultat genom att lura ut en person till en sida som penetrerar.
Detta skulle man lätt kunna göra på sidor som denna och liknande, man lägger in en iframe och kör lite cross site scripting (XSS).(skulle aldrig falla mig in att ens testa på en offentlig sida och dessutom i mitt eget namn) Sen finns det många andra metoder, och varje metod kan ju skrivas spaltmeter om.. nu ska jag inte redigera in mer i detta svar : )
Går det att skydda sig ?. Nej, inte helt, men man kan minimera riskerna.
Svar, Nej jag attakerar inte system utan har genom åren lärt mig hur det funkar.
Här vill jag fråga om din moral, är det moraliskt fel att lära sig allt detta ?,
Back to Topic >>
Jag gillar den sweichiska modellen. Vad jag vet har dom det bra i det landet och folk som arbetar tjänar pengar och dom har läg arbetslöshet med runt 3-4%
-
Justin Case
lukas skrev:.
som existerar i Europa.
man rösta.
Med verklig demokrati, menar du då att alla medborgare får bestämma exakt lika mycket var, i varje tänkbar fråga, eller vad? Vad jag har förstått är det matematiskt bevisat att något sådant är en omöjlighet. Det uppstår alltid cirkulära majoriteter och kohandel mellan sammanslutningar av människor, som gör det omöjligt att se till att samtliga frågor där folkmajoriteten vill ha det på något särskilt sätt beslutats enligt folkmajoritetens vilja. Om t.ex. grupperna A, B, C utgör en tredjedel vardera av folket, och A och B men inte C vill ha sänkt moms på bananer, A och C men inte B vill ha sänkt moms på apelsiner och B och C men inte A vill ha sänkt moms på äpplen, samtliga partierna A, B, C vill ha sänkt moms på högst två sorters frukt enligt ovan, och varje parti som märker att övriga två partier tänker driva igenom sin egen "favoritfrukt" på bekostnad av en av ens egna två "favoritfrukter" väljer att proteströsta mot även de förslag det själv planerat driva igenom tillsammans med det partiet - hur gör man då för att åstadkomma en demokratisk lösning? Där ser jag inte hur direktdemokrati skulle kunna lösa problemet.
Återgå till "Politik och samhälle"