Kriminellt paradis?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Kriminellt paradis?

Inläggav Zokrates » 21 jun 2011 12:15

http://www.dn.se/nyheter/varlden/alla-k ... ur-danmark

Gör danskarna rätt eller fel, har det med rasism eller med uppgivenhet att göra?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 12:32

Vansinne, Lika inför lagen gäller inte då.
Hur ses straffet när en som kör 20km/h för fort blir utvisad och den andre får 2000kr i böter ?
Likhet inför lagen så brister då i demokratin. Makten värnar inte om invånarna och ser dom inte lika värda.
en invandrare är mindre värd än de 'Riktiga' medborgarna.

Dessutom tar man inte hänsyn till tredjepart som straffet drabbar,
nämnligen familj och vänner.

Dom kan lika gärna kan införa avrätning för alla som gör ett ett brott, oavsett vad det är.
Då blir man ju lika inför lagen.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 21 jun 2011 13:07

Danskarna gör helt rätt. Ut med kriminella packet.
Danmark hotas med brott mot ”internationella konventioner”. Skrattretande, vilka konventioner tillåter kriminalitet?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 13:16

Aktivister som vill något bra kommer bli straffade om dom använder civilolydnad som metod.
Politiska aktivister eller fredsaktivister. En invandrare kommer inte våga säga vad han eller hon tycker.
En som begår civilolydnad gör ett trotts och tar sitt straff. Detta formar våra lagar och våran moral.

Här gör nog staten sig en otjänst. Konventionen dom pratar om är nog de mänskliga rättigheterna. (högre rätt än dansk lag)

Staten inför en lag som bryter mot de mänskliga rättigheterna är ingen giltlig lag enligt demokratiska rättigherna.
säg att staten förbjuder någon att ha en viss religion, och folket vill ha sin religion. Ska de utvisas som öppet säger att dom tror på sin religion ? (sen tror jag Danmark aktivt jobbade mot hijab som klädesplagg. Ska de som bär den utvisas ?

Skrattretande, vilka konventioner tillåter kriminalitet?

Det handlar inte om att tillåta kriminalitet utan att straffet ska ha mänskliga proportioner.
Tex kan en som utvisas bli avrättad eller torterad vid en utvisning. Tror inte det är lämpligt av ett land att verkställa utvisning vid sådana tillfällen. Man kan inte ge vilka straff man vill enligt internationell lag.

Tycker att dansk lag bryter mot många punkter, framförallt punkt 2-3-5-7-9 i avtalet.

Raych

Re: Kriminellt paradis?

Inläggav Raych » 21 jun 2011 14:07

Zokrates skrev:http://www.dn.se/nyheter/varlden/alla-kriminella-ska-ut-ur-danmark

Gör danskarna rätt eller fel, har det med rasism eller med uppgivenhet att göra?

Är väl inte fel att kasta ut utlänningar som begår så pass grova brott mot samhällskontraktet att de döms till fängelsestraff.

Det finns såvitt jag vet ingen mänsklig rättighet att få kvarstanna i främmande land och begå grova brott där.

Om de utvisas och då riskerar att dödas i sitt forna hemland blir det kanske en svårare bedömning.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 21 jun 2011 15:13

Jag tycker Sverige ska ta det ett steg längre - kasta ut ALLA som döms till fängelsestraff!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 16:17

Lill-Leif skrev:Jag tycker Sverige ska ta det ett steg längre - kasta ut ALLA som döms till fängelsestraff!

Det var min tanke med,
Farsan slänger ut alla elaka barn, även sina egna.

Kotten

Inläggav Kotten » 21 jun 2011 16:40

Marko skrev:Vansinne, Lika inför lagen gäller inte då.
Hur ses straffet när en som kör 20km/h för fort blir utvisad och den andre får 2000kr i böter ?
Likhet inför lagen så brister då i demokratin. Makten värnar inte om invånarna och ser dom inte lika värda.
en invandrare är mindre värd än de 'Riktiga' medborgarna.

Dessutom tar man inte hänsyn till tredjepart som straffet drabbar,
nämnligen familj och vänner.

Dom kan lika gärna kan införa avrätning för alla som gör ett ett brott, oavsett vad det är.
Då blir man ju lika inför lagen.

Jag har väldigt svårt för den här typen av lokal utilitarism för jag förstår inte var den kan grunda sig på? Finns det en nationell tillhörighet eller inte? Finns det inte en nationell tillhörighet borde varje människa på jorden vara en del av vårt ansvarsområde.. Är det så fort man ställer sig på svensk mark(vad det nu isåfall skulle vara) som gör att man blir mer värd än de andra som inte får komma in..?

Man tar inte heller i hänsyn de hundratalstusen kronorna som en problem individ kostar samhället dels direkt och indirekt som kanske istället skulle kunna användas till välgörenhet eller konfliktlösning. Vad gäller ditt specifika exempel så håller jag verkligen med dig att 20 km/h för fort skulle resultera i utvisning. Åandra sidan, resulterar en fortfkörning i frihetsberövande? För att citera texten "I och med den nya lagen skulle en utvisning ske automatiskt som en följd av ett frihetsberövande."

Detta innebär alltså att personer som stjäl en större summa pengar, misshandlar eller våldtar åker ut. Dessa värderingar kan jag ställa mig bakom som sunda...

Zokrates,
->Uppgivenheten kommer som en följd av en vision om ett samhälle som ställt orimliga krav på sin kapacitet; att enbart ta ansvar och inte ställa krav på sin motpart. Vad anser du själv Zokrates?

Marko skrev:Det handlar inte om att tillåta kriminalitet utan att straffet ska ha mänskliga proportioner.
Tex kan en som utvisas bli avrättad eller torterad vid en utvisning. Tror inte det är lämpligt av ett land att verkställa utvisning vid sådana tillfällen. Man kan inte ge vilka straff man vill enligt internationell lag.

Tycker att dansk lag bryter mot många punkter, framförallt punkt 2-3-5-7-9 i avtalet.

Bra poäng,

Men... människor dör varje dag av svält, förföljelse, massvåldtäkter, rasism.. Ska vi börja lösa problemen för dessa? Personligen kan jag tycka att vi hellre skulle lägga 200,000 kronor på att slå till emot problem genom militära medel, förnödenheter och övrig humanitär hjälp framför rehabiliteringen av en person för att han har gått på svensk jord. Vad anser du i mitt specifika fall? Siffrorna kan du kasta om ifall du inte instämmer..

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 16:49

kotten,
Jag missade att det gällde frihetsberövande påföljder.
Men fortfarande ser jag ingn anledning till varför folk ska ha olika lagar.
Det blir ett större straff för en person som har svensk medborgarskap än någon som har kvar sitt utländska medborgarskap.
Jag känner personer som bott och arbetat i sverige i över 10år men är inte svenska medborgare.
Dom har familj och barn. Skulle dom åka fast för en fyllekörning så skulle dom bli utvisade.
Det är inte fair enlig mig.

Kotten

Inläggav Kotten » 21 jun 2011 17:37

Marko skrev:kotten,
Jag missade att det gällde frihetsberövande påföljder.
Men fortfarande ser jag ingn anledning till varför folk ska ha olika lagar.
Det blir ett större straff för en person som har svensk medborgarskap än någon som har kvar sitt utländska medborgarskap.
Jag känner personer som bott och arbetat i sverige i över 10år men är inte svenska medborgare.
Dom har familj och barn. Skulle dom åka fast för en fyllekörning så skulle dom bli utvisade.
Det är inte fair enlig mig.

Jo, jag förstod detta. Det exemplet svarar ju mot samma sak. För att frihetsberövas för fyllekörning får du ha ganska bra många promille... Om man har bott i Sverige i 10 år och inte har svenskt medborgarskap så har man antingen varit i landet illegalt eller helt enkelt valt att inte bli svensk medborgare, du kan nog samla mer data om varför din vän inte är svensk medborgare av honom.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 jun 2011 19:44

En vet jag inte, Den andre valde att ta svensk medborgarskap efter 15 år, han blev svensk medborgare för ett par månader sedan, varför han valde det vet jag inte, och jag fråga han ironiskt vad det skulle vara bra för ? Jag såg inga anledningar till det. Han är gift och har familj och jobbar på en industri. Farsan vart svensk medborgare efter tiotal år och har jobbat här hela livet (sen han var 17 utan en dag arbetslöshet), varför han väntade vet jag inte.

Och vad spelar det för ngn roll ?, det som blir praktiskt svårare är att man ska ha ett pass från sitt eget hemland när man ska ut och resa.
(och i danmark kommer kanske utvisningshotet bli en anledning till att indirekt tvinga folk att bli medborgare, också ett brott mot mänskliga rättigheterna) Arbetskrafts invandringen är vad vissa nationer behöver, att ge dom sämre förutsättningar är ingen bra  (man värderar ju dom lägre) Jag antar att det är ganska vanligt att människor väntar med att byta nationalitet. kanske det beror på rädslan att få det sämre i hemlandet om dom vill komma tillbaka, kanske för att sverige inte är ett direkt paradis för invandrare...

om invandrare får barn i sverige så blir de automatiskt svenska medborgare. hur ska lagen hantera separationen av barnet och föräldrar i detta läge ?, man kan ju inte utvisa barnet.

Egentligen kan man ju fundera på varför folk snackar om att demokratin är rutten när man inte är beredd att följa de rättigheter och skyldigheter det innebär.

kab

Inläggav kab » 22 jun 2011 00:31

Hej!
Jag tycker det låter som uppgivenhet! När ett samhälle har förlorat greppbarheten över sig själv letas syndabockar.Det är möjligt (har inga siffror) att en stor del av kriminella handlingar begås av icke danska medborgare (kanske är likadant i Sverige), men jag vet inte vad man har tänkt att lösa med åtgärden? Är inte danska/svenska medborgare kriminella? Vi kanske ska ge livstid för fortkörning till medborgare som vi inte kan kasta ut, alla med medborgarskap som begår en kriminell handling och vi inte kan kasta ut låser vi in resten av livet och slänger nyckeln. Vi rensar gatorna på de som inte kan hålla sig inom lagens ram.

Eller bör vi på allvar ställa frågan! Varför blir människor kriminella?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 jun 2011 00:38

kab skrev:Hej!
Jag tycker det låter som uppgivenhet! När ett samhälle har förlorat greppbarheten över sig själv letas syndabockar.Det är möjligt (har inga siffror) att en stor del av kriminella handlingar begås av icke danska medborgare (kanske är likadant i Sverige), men jag vet inte vad man har tänkt att lösa med åtgärden? Är inte danska/svenska medborgare kriminella? Vi kanske ska ge livstid för fortkörning till medborgare som vi inte kan kasta ut, alla med medborgarskap som begår en kriminell handling och vi inte kan kasta ut låser vi in resten av livet och slänger nyckeln. Vi rensar gatorna på de som inte kan hålla sig inom lagens ram.

Vi kanske hellre borde ställa oss frågan om inte alla människor per automatik är kriminella?

Just i det här fallet med danskarnas lagförslag, så tror jag att det bottnar i vissa kulturella skillnader där den etiska värdegrunden i många fall är eller har fått för stora skillnader för att en integration skall vara möjlig, hjärntvätt är ju annars ett alternativ som man skulle kunna ta upp, för vad gör man med den människan som inte kan assimileras, håller den inspärrad för resten av livet eller?

matahari

Inläggav matahari » 22 jun 2011 03:11

Zokrates skrev:

Vi kanske hellre borde ställa oss frågan om inte alla människor per automatik är kriminella?

Just i det här fallet med danskarnas lagförslag, så tror jag att det bottnar i vissa kulturella skillnader där den etiska värdegrunden i många fall är eller har fått för stora skillnader för att en integration skall vara möjlig, hjärntvätt är ju annars ett alternativ som man skulle kunna ta upp, för vad gör man med den människan som inte kan assimileras, håller den inspärrad för resten av livet eller?

Ja!

kab

Inläggav kab » 22 jun 2011 08:39

matahari skrev:
Zokrates skrev:

Ja!

Ja! det är väl ungefär samma sak! Det är väl möjligt att vi alla är kriminella, men kriminalitet kan ju bara uppstå i relation till något, i detta fallet samhället, överenskomna lagar o regler.

Så hjärntvätt är en bra beskrivning på en åtgärd när ett samhälleligt problem blir för stort, och där vilja och förmåga till nytänkande saknas.

Återgå till "Politik och samhälle"