Sveriges vapenhandel

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Sveriges vapenhandel

Inläggav Algotezza » 07 mar 2012 10:44

Temat har varit upp här tidigare. Men nu aktualiseras det i och med vapensamarbetet med Saudi-Arabien.

Vem skall man tro på?

Moddarna menar att denna affär är vare sig märklig eller hemlig.

Oppositionen menar att man i riksdagen inte hade en aaaning om detta...

Det mörkas och det pratas.

Varför nöja sig med en vanlig enkel moral det ofta är svårt att leva efter när det är så mycket lättare och smartare med en väl fungerande dubbelmoral?

När vi trappar ner på försvaret exporterar vi mest vapen i världen per capita räknat. Allt för "arbetslinjen"...

Sverige - världssamvete och bäst på etik? När var det?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 mar 2012 15:47

Har inte följt debatten, men nog hade sossarna säkert motiv 1995 på olika grunder
moderateran tog vid och utvecklade projektet tillsammans med försvaret. det gäller att tjäna pengar.

Vill man nå framgång, så gör man det bakom ryggen på folk.

Ett falskspel är gynsamt för att uppnå resultat.
fram tills bubblan spricker, och här gäller det väl att skaka av sig det obehagliga.
vår välfärd och mat på bordet och ipads och huset. är ett resultat av att vi dödar människor i ett tredjemans perspektiv och ha alfred e numan beteende, vadåå döda ?

Bild

spela dum och oförstående köper jag inte.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 mar 2012 06:53

Utländska intressen finansierar FOI till 80%, he he, när jag påstår att det mutas hejvilt inom ALLA våra myndigheter,
så kanske det blir lite mer trovärdigt nu! Sverige är helt i händer på profitens gycklare, det är inte längre enbart tal
om något småskaligt landsförräderi, det verkar vara ett smygande maktövertagande det som sker och har skett.

Vilka "expertuttalanden" från denna myndighet kan våra så kallade demokratiskt folkvalda lita på,
utlåtanden som kanske t.o.m ligger till grund för vilka politiska beslut som ska fattas i olika frågor?

Att avskeda hela patrasket och att riva upp alla ingånga suspekta avtal är väl det minsta man borde kräva?

"FOI bedriver forskning och utveckling inom bland annat:
Analys av omvärld, säkerhetspolitik, samhälle och försvarsekonomi." = Gå hem och skäms!!!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fo ... 948883.svd

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 24 mar 2012 07:11

Vapenindustrin dödar inte,
vapnet dödar inte,
soldaten dödar inte,
det är nog fingret, onda fingret
jag anklagar.

Och om inte sveriges regering sålde vapen åt oss moralisk förvirrade undersåtar,
så skulle bara en annan göra det åt den - blir världen fredligare för det?

Så kan även en våldtäktsman resonera
- om inte jag tar henne så gör någon annan det,
så hon ser ut, hon tigger ju om det, hon vill det.

Nej, måste man bli dödat så vill man bara att de bästa vapnen ska användas,
människor föredrar svenskt. Och dödat blir man. På rätt sätt.

Dessutom används vapen inte bara till det,
utan egentligen mest till massa mysiga saker och upptåg, hålla rent och sånt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 mar 2012 07:36

Jörgen skrev:Och om inte sveriges regering sålde vapen åt oss moralisk förvirrade undersåtar,
så skulle bara en annan göra det åt den - blir världen fredligare för det?

Felet med dessa rövslickande arslehål är att de inte biter den hand som föder dem, vilket bland
annat är utländska jättar som NATO mm, jag ger inte fem öre för Quislingar och skiter
fullständigt i deras individuella behov av en sommarstuga, en båt, en resa till Brasilien mm,
de är as då deras verksamhet går ut på att förse diktaturer under demokratiskt falsk flagg,
( beprövad teknik utvecklad av sjörövare) med tekniskt stöd utvecklat och bekostat av våra skattemedel,
de får en struntsumma för att knipa käft och sälja in konceptet högre upp i det svenska politiska ledet.

Häromdagen läste jag att slappochefen skall bli chef för migrationsverket, de byter poster inom
olika myndigheter utan att ha verklig kompetens för sina uppdrag, det är den ena oduglingen
efter den andre som passerar revy och ingen har personligt ansvar för ett jävla dugg, lekstuga!

http://www.dn.se/ekonomi/liberalisering ... -i-sverige
Som om det är något att hurra för när svenska skolbarn blivit lågpresterande,
var femte svensk inte har råd med tandläkarbesök,
samt järnvägarna gått åt skogen...Vem fan tycker att detta var bra?
http://blog.zaramis.se/2011/06/18/dsb-f ... slyckande/
http://www.seniorsossarna.se/blogg/2012 ... -i-konkurs

Det är bara paramilitära dödspatruller som fattas, så är Sverige nästan som en latinamerikanskt bakgård.

Svenska skolbarn har länge varit bäst i världen på att läsa, men sedan 2001
har läskunnigheten bland barn i årskurs fyra minskat i förhållande till Ryssland,
Hongkong och Kina som alltså har fler läskunniga barn i samma ålder. Wikipedia

Svenska elever får sämre och sämre resultat i kunskapstest men högre och högre betyg.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/ ... -matematik

Sverige rankas i rapporten i mitten, under kategorin "bra", på en skala med fem steg, från "svagt" till "förträffligt".

http://www.politico.se/artikel/2171/sve ... ationellt/

Det stora fallet i svenska skolresultat kommer på 2000-talet. För varje Pisa-undersökning under 2000-talet
uppvisar Sverige allt sämre resultat (från 2000 till 2003, från 2003 till 2006, och från 2006 till 2009).
I TIMSS-undersökningen 2008 hade också svenska elevers resultat i matematik och naturvetenskap
försämrats kraftigt. Sverige låg nu under genomsnittet i "mathematics and science literacy".
Relativt lågpresterande elever har försämrat sina resultat mest.

http://www.newsmill.se/node/33292

Bonuslänk, ge barnen utländsk skitmat så blir de lättlurade idioter som röstar blått som vuxna!
http://www.lrf.se/Om-LRF/Kontakta-LRF/P ... -skolbarn/

Me
Kontakt:

Inläggav Me » 01 jun 2012 19:36

Moraliskt sett så bör Sverige skrota all vapenförsäljning. Men det kommer knappast att ske.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 jun 2012 19:55

Me skrev:Moraliskt sett så bör Sverige skrota all vapenförsäljning. Men det kommer knappast att ske.

Det beror väl på vems och vad slags moral du utgår från. Bedömer du frågan utifrån en pliktetisk, effektetisk eller situationesetisk modell? Eller dygdeetisk?

I världen idag står som alla vet profitmöjligheter  över moralen.

Money talks.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 01 jun 2012 19:58

Visst är det så, algot.
Vilken etik ser du själv närmast sk "sunt förnuft"?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 jun 2012 20:33

lynx skrev:Visst är det så, algot.
Vilken etik ser du själv närmast sk "sunt förnuft"?

Man går efter sin etiska intuition och struntar i alla teoretiska modeller; kan också kallas samvete. Har man ingen etisk intuition och inget samvete får man lära av sina misstag. Ingen undgår sin karma.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 01 jun 2012 20:39

Då har vi samma syn på det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 jun 2012 12:47

lynx skrev:Då har vi samma syn på det.

Fint!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 06 jun 2012 08:41

Vapenhandel är ett exempel på att pengar är det viktigaste av allt. Till vilket pris som helst skall det inkasseras pengar. Vapen är inte någonstans i processen miljövänligt. Vapen är till för att skada och döda och förstöra byggnader. Vapen hamnar aldrig i rätta händer. De säljs vidare. Jag tror inte heller det är ekonomiskt lönsamt att utveckla och producera dessa svenska vapen. Förlusten mörkas därför att staten vill ha denna produktion. Här understryker jag att det är min tro,men eftersom det mesta är hemligstämplat så... Jag kan ju begära en kompett ekonomisk redovisning av staten gällande detta,men jag skulle ändå inte tro att siffrorna var korrekta.
   Vidare tycker jag att svenkt försvar är onödigt. Vägen framåt för varje land och hela jorden är att upphöra med militär verksamhet.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 jun 2012 19:08

Gillar inte förbud. Rätt sätt är att man inte vill tillverka vapen för man vill göra något annat istället på detta sätt kommer vapen försvinna. Allt dåligt ska försvinna på detta sätt. Enligt teori, enligt evolution. Ja så blir det bäst. Ord, kulturer lagar osv. Allt ska försvinna för att man har hittat något bättre istället och slutar använda det sämre.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jun 2012 20:55

scirocco skrev:Vapenhandel är ett exempel på att pengar är det viktigaste av allt.

Ibland döljer sig gamla trauman och skulder i vapenproduktionen. T ex Tysklands relation till Israel, nu håller Israel på att utrusta de ubåtar som Tyskland levererat och till största delen finansierat med kärnvapenbestyckade kryssningsrobotar. Varför är det så att Israel anser sig behöva en väldig massa kärnvapen?
Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Sveriges vapenhandel

Inläggav Zokrates » 17 aug 2014 12:03

Algotezza skrev:Temat har varit upp här tidigare. Men nu aktualiseras det i och med vapensamarbetet med Saudi-Arabien.

Vem skall man tro på?

Wallenberg.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/walle ... 827884.svd

Återgå till "Politik och samhälle"