Medias psykning mot Svensken

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Medias psykning mot Svensken

Inläggav Sceptisk » 15 mar 2012 15:51

Vet inte riktigt hur jag ska börja detta inlägg. Andra kanske inte har samma upplevelse. Det är svårt att peka på alla enskilda detaljer som bygger upp en så pass stor helhetsbild, därför så är jag tyvärr tvungen att måla med breda penseldrag och generalisera lite.

Men det tycks mig som att det pågår en helt öppen psykningskampanj mot det Svenska folket via framförallt media. Vet inte om det finns någon dold agenda bakom detta men det tycks ändå som att ifall man vill vara sig själv i det här landet så finns det ett kraftigt motstånd mot detta. Om man kan kalla det för "kampanj" så går den iaf ut på att förstora bagateller i människors beteende, håna, beklaga sig och förfasa sig över det.

Den typ av humor som media använder sig går väldigt ofta ut på att porträttera Svensken och kanske framförallt den Svenske mannen som tafatt och fånig. Svenska filmer är av tradition sådana att de ger en bild av Svensken som en mesig, halvstörd tönt. Sällskapsresan filmerna, Repmånad, Göta kanal, Tillsammans, Vi hade iaf tur med vädret, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö, Killinggänget filmerna och serierna, Ronny och Ragge. I Aftonbladet så har vi Schulman show som enbart tycks gå ut på att hitta fel på människor så att vi ska kunna sitta och skratta eller förfasa oss över andra. Sedan har vi Filip och Fredrik som riktat in sig på att hitta "konstiga människor" som de kan skapa humor av.

Svensken eller Svenskheten porträtteras aldrig på ett positivt sätt, det finns ytterst få filmer som beskriver Svensken som intelligent, autentisk, modig, hedervärd, självuppoffrande och godhjärtad, undantaget skulle isåfall vara deckarfilmerna men dessa porträtterar ju människor i en profession, inte hur Svenskarna är mot varandra till vardags. Istället de få gånger som man får ett positivt budskap om Sverige så är det ifall det finns ett vackert hus att köpa någonstans, eller indirekt genom att media rapporterar om ständiga krig i utlandet medan vi i Sverige "vet" att det inte finns några konflikter i Sverige. Svensken enligt media är lite dum, lite trög, tafatt, töntig, fånig, klumpig, osv.

Sedan finns det ett annat budskap som går åt ett annat håll gentemot den ovanstående bilden och det är Svensken som deprimerad med djupa psykologiska problem. Ta till exempel myten om att Svenskarna skulle vara de mest självmordsbenägna av alla folk, vilket ju inte stämmer. Men dock så finns det säkert mycket deprimerade människor i samhället. Men detta möts alltså inte upp av våra filmer och det finns få filmer som porträtterar sådana känslor som realistiska. Media beskriver aldrig depression som en realistisk känsla, genom psykologiseringen så blir det istället beskrivet i kategorin vanföreställningar. Det som är speciellt med att sätta diagnoser är ju att det går att sätta diagnos på precis vad som helst. Utan att det gör saken bättre. Även om det kan vara så att man tar fram en känsla så får personen aldrig reda på att dessa känslor inte behöver vara orealistiska. Men genom diagnosticeringen så blir det avfärdade som sjukliga känslor.

Det finns en dubbelhet i identiteten där vi å ena sidan blir porträtterade som mesiga töntar och å andra sidan blir porträtterade som människor med djupa psykologiska problem. Killinggängets och Schulmans humor går ju ut på att göra det sistnämnda, förstora människors brister, desperat leta fel på folk och göra sig lustig över det eller förfasa sig över det och kalla småsaker för "oförlåtligt", "skrämmande", etc.

Vidare i dagsläget så sker förnedringen på ett annat sätt men ändå helt öppet, via serier som Robinson, Big Brother och även serier som Idol, Hells Kitchen och liknande. Det handlar om att radikalisera våra relationer, göra musik till ett föremål för tävling, tävla om att rösta ut människor, göra oss vana vid att se hur människor blir öppet och brutalt hånade och förnedrade. Till slut orkar man inte längre bry sig eftersom det blivit en vana, något man tror är helt normalt bara för att det är så vanligt förekommande.

Som enskild så sitter man väldigt illa till när man ska försöka få sin röst hörd gentemot medias ständiga kacklande, och att kunna identifiera och beskriva vår verklighet idag är sannerligen inte det lättaste. Men uppenbart är att vi iallafall har förändrat våra "värderingar" i det här landet sedan början av 1900 talet och dessa värderingar gör att vår identitet blir allt mer otydlig och eftersom det är media som förmedlar "verkligheten" till oss så är det genom media som vi bygger upp vår identitet. Media visar aldrig någon som har en sund identitet och detta gör det oerhört svårt att kunna befria sig och skapa en sund identitet. Det går så pass långt att för att kunna få kontakt med människor i det här landet så måste man spela med i självförnedringen, annars så riskerar man att bli ett mobboffer som Ranelid eller Carola. För om man inte deltar då "tror man att man är något". Media har väldigt skickligt också omskapat jantelagen till att vara något "typiskt Svenskt", men detta är också en myt. Jantelagen heter egentligen janteloven och kommer ifrån Danmark. Det finns inget Svenskt med jantelagen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 16:26

Det  är väl bara i Sverige som att vara osvensk är något positivt. I USA är oamerikansk inte positivt laddat.

Sverige - att land av flagellanter? Flagellantism som övergripande ideologi?

Fast det är väl bara att spä på det svenska självhatet att skriva så...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 16:35

Algotezza skrev:Det  är väl bara i Sverige som att vara osvensk är något positivt. I USA är oamerikansk inte positivt laddat.

/Algotezza

Annars brukar väl det positiva med svenskheten förstärkas hos just utlandssvenskar, det förefaller vara tabu att
vara nationell patriot i just Sverige.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 16:42

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:Det  är väl bara i Sverige som att vara osvensk är något positivt. I USA är oamerikansk inte positivt laddat.

/Algotezza

Annars brukar väl det positiva med svenskheten förstärkas hos just utlandssvenskar, det förefaller vara tabu att

Det är fint med svenskhet i utlandet eftersom man som svensk är utlänning där.

Vara nationellt stolt svensk hemma, då måste man sympa med SD.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 15 mar 2012 16:46

Vi i Sverige, har inga större naturkatastrofer, vi har inga krig på egen mark, vi har inte så många svåra sjukdomar, vi har inte så mycket förtyck, vi har inte någon större fattigdom, vi har inga problem av större art, tja då finns det inte så mycket annat för vår media att göra när de vill sprida något negativt i brist på negativa inrikesnyheter, man får helt enkelt leta upp något negativt hos oss själva . . . . jo, jag håller faktiskt med om att media och TV, tidningar och radio till största del är skräp i olika former - då och då sänds det något intressant samhälls- eller naturprogram eller en intelligent och spännande diskussion eller samtal . . . det man kan göra (för egen del) är nog att sålla i tablåerna och ta del av det som har någon form av kvalitet och substans. Sen är väl media precis som med allt annat utbud, det försvinner om ingen efterfrågar det.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 16:57

Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

/Algotezza

/Algotezza

Nej, det är en mediabild att den som värnar om svenskhet är rasist, fattar inte alls hur den kunnat slå rot?

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 15 mar 2012 17:05

Här finns lite mer info om psykologisk krigsföring:

http://raymondpronk.wordpress.com/2009/ ... on-videos/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 17:16

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

/Algotezza

/Algotezza

Nej, det är en mediabild att den som värnar om svenskhet är rasist, fattar inte alls hur den kunnat slå rot?

Dåligt samvete/ nationell hysterisk skam därför att vi inte led och ockuperades under andra världskriget + att vi bistod Hitler-Tyskland med bl.a. järnmalm.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 17:32

Algotezza skrev:
Zokrates skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

/Algotezza

/Algotezza

Dåligt samvete/ nationell hysterisk skam därför att vi inte led och ockuperades under andra världskriget + att vi bistod Hitler-Tyskland med bl.a. järnmalm.

/Algotezza

Ja, min farsa var delaktig i järnmalmsbiståndet till Tyskland, han rekryterades på den ungdomsanstalten
som han satt på som 16 åring och fick valet 1939, gå till sjöss eller stanna på anstalten tills du fyller 21!
Kul fakta om man kollar upp det rederiets ägare Gorthon, Han var riddare av Vasaorden",
Vasaorden, är inte det kungafamiljens lekstuga?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 17:39

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:

/Algotezza

/Algotezza

/Algotezza

Ja, min farsa var delaktig i järnmalmsbiståndet till Tyskland, han rekryterades på den ungdomsanstalten
som han satt på som 16 åring och fick valet 1939, gå till sjöss eller stanna på anstalten tills du fyller 21!
Kul fakta om man kollar upp det rederiets ägare Gorthon, Han var riddare av Vasaorden",
Vasaorden, är inte det kungafamiljens lekstuga?

Javisst, if you kiss my ass I'll kiss yours.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 17:50

Tyvärr förstår jag inte ditt svar algotezza?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 18:01

Zokrates skrev:Tyvärr förstår jag inte ditt svar algotezza?

Förr sade man if you scratch my back a I'll scratch yours. Alla kungliga ordnar är väl ryggkliarklubbar. Hålla varandra om ryggen-klubbar. Jag bara beskrev det i lite fulare ordalag.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 18:03

Sceptisk skrev:Här finns lite mer info om psykologisk krigsföring:

http://raymondpronk.wordpress.com/2009/ ... on-videos/

Som en parallell till medias psykning av svensken, vill jag hävda att det finns en motsvarande statlig sådan,
folket är alltså paradoxalt nog statens fiender och det handlar inte alls om att någon utländsk infiltratör behövs.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 mar 2012 18:05

Algotezza skrev:

Förr sade man if you scratch my back a I'll scratch yours. Alla kungliga ordnar är väl ryggkliarklubbar. Hålla varandra om ryggen-klubbar. Jag bara beskrev det i lite fulare ordalag.

/Algotezza

Hade en släkting som var någon slags stormästare eller vad det nu hette? för Nordstjärneordern som jag hittade
när jag släktforskade, usch man får ju skämmas. :cry:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 mar 2012 18:08

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

Hade en släkting som var någon slags stormästare eller vad det nu hette? för Nordstjärneordern som jag hittade
när jag släktforskade, usch man får ju skämmas. :cry:

Min farbror tog på sig den bruna skjortan under kriget. Alla har sina lik i garderoben. Sopar man dem under mattan ligger de bara och jäser där.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"