Maya och Egypten
Moderator: Moderatorgruppen
Maya och Egypten
Vad ville Mayaindianerna och egyptierna med sina pyramider? Jag har kollat på massa dokumentärer och läst en massa böcker om ämnet och jag blir alltid lika fascinerad. Visste de något mer om världen? Kan universums och livets gåta hittas i stjärnorna? Förklaringen att de bara ville mäta tiden räcker inte för mig. De gör massa pyramider med sån matematisk precision och lägger ner massa arbete för att ha en klocka? Vissa pyramiders placering är en direkt avspegling av himlen. Varför? Jag har tusen frågor om detta. Är det nån som är insatt i detta som kan bidra med några teorier? Är pyramiderna dåtidens version av kyrka och moské?
- Avantgardet
Önskar jag visste mer, det är ju onekligen ett område som eggar fantasin. Det största problemet vi har är att vi hela tiden utgår från oss själva i dag och liksom tvingar på våra föreställningar, med lätt modifikation, på tidigare kulturer. Det går antagligen inte göra på annat sätt, men det är ju ett hinder i förståelsen. Vår fantasi sätter gränserna, på gott och ont.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Arkeologerna har i början underskattat Maya. Människooffer, slaveri, deras klädsel etc. Man hävdade att de var primitivt folk och att pyramiderna var ett sätt att mäta tid. När vi har fått mer kunskap om dem har vi börjat förstå att det finns mer bakom det vi i början trodde var nonsens. Vissa forskare säger att Maya visste mycket mer om omvärlden och livet än vi.
En ingenjör som heter Maurice Cotterell säger att Maya försökte mäta solens magnetiska inverkan på jorden. Det fanns flera variabler som jag nu inte kommer ihåg. Han menade iaf att när solen ligger i en viss position påverkar det magnetiska fältet fertiliteten. Han sa sig kunna bevisa att när det var lite magnetisk inverkan på jorden, föll stora nationer och vissa folkslag dog ut. Men han verkade vara en skum kodare, en sån som läser texter och studerar bilder för att leta efter specifika saker som bekräftar hans teorier. Han nämnde också det du Avantgardet säger om vår fantasi. Han nämnde en flicka i Skottland, som efter en olycka hade börjat skriva texter upp och ner och från vänster till höger. Han menade att vår hjärna kan anpassas till att tyda Mayaindianernas språk, men att det krävdes speciella människor för det. Han menade att deras texter var för invecklade för att vi med nuvarande state of mind skulle kunna tyda dem. För att förstå deras texter krävdes en själslig närvaro. Mycket av det han sa kändes logiskt för mig men jag blev avskräckt eftersom han var "en till kodare".
En ingenjör som heter Maurice Cotterell säger att Maya försökte mäta solens magnetiska inverkan på jorden. Det fanns flera variabler som jag nu inte kommer ihåg. Han menade iaf att när solen ligger i en viss position påverkar det magnetiska fältet fertiliteten. Han sa sig kunna bevisa att när det var lite magnetisk inverkan på jorden, föll stora nationer och vissa folkslag dog ut. Men han verkade vara en skum kodare, en sån som läser texter och studerar bilder för att leta efter specifika saker som bekräftar hans teorier. Han nämnde också det du Avantgardet säger om vår fantasi. Han nämnde en flicka i Skottland, som efter en olycka hade börjat skriva texter upp och ner och från vänster till höger. Han menade att vår hjärna kan anpassas till att tyda Mayaindianernas språk, men att det krävdes speciella människor för det. Han menade att deras texter var för invecklade för att vi med nuvarande state of mind skulle kunna tyda dem. För att förstå deras texter krävdes en själslig närvaro. Mycket av det han sa kändes logiskt för mig men jag blev avskräckt eftersom han var "en till kodare".
Liksom de flesta gamla kulturer, Veda, Antiken, Aztek (stavning) m.fl var ju Maya en psykedeliakultur. Det säger sig självt att vårt samhälle som kriminaliserat den psykedeliska upplevelsen har lite svårt att förstå sig på vår historia. Här kommer då min religion in i bilden lyckligtvis.
Loke skrev:Liksom de flesta gamla kulturer, Veda, Antiken, Aztek (stavning) m.fl var ju Maya en psykedeliakultur. Det säger sig självt att vårt samhälle som kriminaliserat den psykedeliska upplevelsen har lite svårt att förstå sig på vår historia. Här kommer då min religion in i bilden lyckligtvis.
Ja, psykedeliska droger kan helt klart skänka vissa upplevelser och därmed vissa insikter, precis som alla typer av erfarenheter kan göra - men är de enda vägen till dessa insikter? Jag är alltid skeptisk mot "enda-vägen"-tänkandet... Låter för mycket "reklammakeri"...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Loke skrev:Det är en viktig aspekt. Det handlar inte om enda vägen, men genom ett centralt förbud och tabu mot något som var centralt och grundläggande i deras kultur så har vi signifikant beskurit våra möjligheter att förstå dem.
Ja, så att förstå dem så att säga inifrån...
Å andra sidan, att bryta mot tabun har väl alltid varit en utmaning...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Vet inte om man med hjälp av psykedelier förstår de där kulturerna nåt bättre. Förstår vi dem bättre om vi sätter igång med deras mer brutala seder? Säkert, men dock marginellt, det är likväl gissningar vi får ta till. Sen så i och med att vi har förbud mot droger så kan man inte ha ett sunt och oproblematiskt förhållande till droger, som säkert var fallet för de där samhällena. Oavsett om man drogar eller inte drogar så blir det liksom en lite för märkvärdig grej av det hela.
På tal om något annat, som kuriosa, första gången jag åt Cubensis så åkte vi bil genom en rondell och längs kanten på den såg jag och en tjej som också var trippad samma maya/inka-symboler. Givetvis kunde vi inte tyda dem, och begrep överhuvudtaget inte vad de gjorde där, och aldrig någonsin vare sig före eller efter har de varit där.
På tal om något annat, som kuriosa, första gången jag åt Cubensis så åkte vi bil genom en rondell och längs kanten på den såg jag och en tjej som också var trippad samma maya/inka-symboler. Givetvis kunde vi inte tyda dem, och begrep överhuvudtaget inte vad de gjorde där, och aldrig någonsin vare sig före eller efter har de varit där.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Jag såg en dokumentär med en engelsk kille som åkte till en stam i Afrika som sade sig ha direkt kontakt med gud. Han åt nån rot som skulle rena honom från alla synder. Han berättade att han mådde så fysiskt dåligt att han på allvar trodde att han skulle dö. Han fick ångest och började hallucinera om djävulen. De andra i stammen skrattade åt honom. Meningslös story jag vet.
Jag vet inte om det sänts flera brittiska reseprogram där programledaren åker ned och bor i en stam samt tar Iboga. Jag såg ett sådant program, kommer inte ihåg när men typ ett halvår år sedan och det låter som det måste varit ett annat du såg Damir. Jag har själv ingen erfarenhet av den plantan. Helt klart är att det är att utsätta sig för en mycket utmanande setting att göra detta för ett TV program och inte bara för sig själv och stammen/ceremonigruppen. I vilket fall så var programledaren jag såg mycket vördnadsfull och på det hela mycket positiv till sin Iboga initiering som varade i tre dagar. Det var heller inte på förhand klart att han skulle få initieras utan detta tilläts han först efter han spenderat en månads tid boende med stammen.
Vad gäller förståendet av Mayakulturen så är det först och främst inte den direkta visionen eller upplevelsen under enteogenpåverkan för en enskild person som jag menar. Man måste ta i beaktande all tid från häxprocesserna när dessa plantor gavs sin djävulsdyrkarstämpel som sedan har överförts till och ingrupperats i vår tids War on drugs. Och sedan ta in deras perspektiv där deras rituella användning av de heliga plantorna utgjorde centrum i deras andlighet och därmed manifesterades i språk, riter, krigföring, 'sjukvård', syn på 'galenskap', mytologi, arkitektur, konst...
Denna fråga är därför central även i denna dag. Konkret är denna split den största anledningen till det stora alkoholmissbruket bland Indianer idag.
Vad gäller förståendet av Mayakulturen så är det först och främst inte den direkta visionen eller upplevelsen under enteogenpåverkan för en enskild person som jag menar. Man måste ta i beaktande all tid från häxprocesserna när dessa plantor gavs sin djävulsdyrkarstämpel som sedan har överförts till och ingrupperats i vår tids War on drugs. Och sedan ta in deras perspektiv där deras rituella användning av de heliga plantorna utgjorde centrum i deras andlighet och därmed manifesterades i språk, riter, krigföring, 'sjukvård', syn på 'galenskap', mytologi, arkitektur, konst...
Denna fråga är därför central även i denna dag. Konkret är denna split den största anledningen till det stora alkoholmissbruket bland Indianer idag.
Avantgardet skrev:Vet inte om man med hjälp av psykedelier förstår de där kulturerna nåt bättre. Förstår vi dem bättre om vi sätter igång med deras mer brutala seder? Säkert, men dock marginellt, det är likväl gissningar vi får ta till. Sen så i och med att vi har förbud mot droger så kan man inte ha ett sunt och oproblematiskt förhållande till droger, som säkert var fallet för de där samhällena. Oavsett om man drogar eller inte drogar så blir det liksom en lite för märkvärdig grej av det hela.
Vi kan väl inte förstå Cro-magnon-människorna heller, eftersom mammutarna, förmodligen deras huvudsakliga föda, har dött ut.
OBS! Jag skrev inget om papputar!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Lite allvar
Loke skrev:Algotezza skrev:OBS! Jag skrev inget om papputar!
idd, är det inte lätt att bryta tabuer och vi kommer inte heller göra det här. Så lika bra att med skoj släta ut och lugna ned :)
Är det inte vad folk hållit på med sedan urminnes tider, försökt bryta och även brutit tabun? Ensam är det svårare än om man är flera.
Frågan är dock om vi genom att nyttja samma droger som mayaindianerna kommer ett snäpp närmare att förstå dem.
Vad menar vi då med att förstå? I vetenskaplig bemärkelse räcker väl inte empati och att "gå in under huden" på andra, ens studieobjekt, utan det krävs väl även någon form av distans och referensramar att relatera det man vill förstå till, ett övergripande sammanhang...
Jag anser det för övrigt naivt att mena att man kan förstå andra enbart genom att anamma deras livsstil eller att det öht skulle vara nödvändigt. Tänk efter lite! Vad säger att jag t.ex. förstår mina elever i skolan bättre om jag försöker leva som de? Vad säger att jag förstår en annan människa bättre om jag försöker imitera den människans livsstil? Ja, vad säger att jag förstår en annan person om jag till och med kunde bli den människan? Jag är mig själv (i någon mening) men vad säger att jag därmed förstår mig själv? Jag begriper inte allt jag gör. Tänk på begreppet hemmablindhet! Nej, förståelse kräver både närhet och distans och ett övergripande sammanhang. Bara trams att vi skulle behöva använda droger för att första mayaindianerna!
Å andra sidan:
Vad lägger du, Loke, för betydelse i begreppet förstå i allmänhet och inom vetenskapen i synnerhet?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Hej Göran,
Tja kanske det. Fast drar du upp urminnes tider så blir det lite blankt för mig. När vi drog runt som jägare och samlare så hade vi, föreställer jag mig, inte så mycket sådana här typer av tankefnurror.
Ge gärna ett eller ett par exempel på typer av tabun som de införde och avskaffade 12000 f. kr.. Fritt fram för fantasier.
Ensam och på tu man hand går det ju bra att upphäva tabun i det rummet.
Och sedan, på din fråga så svarar jag ja. Som en vis man du känner en gång sa:
mvh Andreas
Är det inte vad folk hållit på med sedan urminnes tider, försökt bryta och även brutit tabun? Ensam är det svårare än om man är flera.
Tja kanske det. Fast drar du upp urminnes tider så blir det lite blankt för mig. När vi drog runt som jägare och samlare så hade vi, föreställer jag mig, inte så mycket sådana här typer av tankefnurror.
Ge gärna ett eller ett par exempel på typer av tabun som de införde och avskaffade 12000 f. kr.. Fritt fram för fantasier.
Ensam och på tu man hand går det ju bra att upphäva tabun i det rummet.
Först och främst, varför använder du ordet droger, vore det inte passande nu när vi pratar om att förstå en annan kultur att visa det genom att anpassa språket? Eller tror du att de använde ett ord med betydelsen drog om de svampar mm de använde?Frågan är dock om vi genom att nyttja samma droger som mayaindianerna kommer ett snäpp närmare att förstå dem.
Och sedan, på din fråga så svarar jag ja. Som en vis man du känner en gång sa:
Det är i det här perspektivet förstå skall ses i sammanhanget.Det är ju inte så att man lägger till en ny erfarenhet i erfarenhetsbokhyllan, utan det är snarare så att alla böcker som stått där rasar ut i en hög på golvet, bokstäverna börjar dansa och springer sedan skrattande ut genom ytterdörren!
mvh Andreas