Maya och Egypten
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Du överdriver värdet av psykedelia, Loke. Bara för att jag har kladdat med oljefärg ett par gånger så förstår jag inte van Gogh. Inte ens om jag målat hela livet är det nån garanti för förståelse av honom. Du är utelämnad åt gissningar, precis som alla andra.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Loke, det låter som samma program, roten hette Iboga. Men jag har för mig att han skämde ut sig själv. Vördnadsfull vet jag inte om han var, snarare skämdes han över sitt beteende och försökte släta över genom att vara överdrivet trevlig mot dem.
Tråden handlade om Maya och ni börjar svamla om droger. Get back on track goddammit!
Tråden handlade om Maya och ni börjar svamla om droger. Get back on track goddammit!
Loke skrev: Hej Göran,Är det inte vad folk hållit på med sedan urminnes tider, försökt bryta och även brutit tabun? Ensam är det svårare än om man är flera.
Tja kanske det. Fast drar du upp urminnes tider så blir det lite blankt för mig. När vi drog runt som jägare och samlare så hade vi, föreställer jag mig, inte så mycket sådana här typer av tankefnurror.
Ge gärna ett eller ett par exempel på typer av tabun som de införde och avskaffade 12000 f. kr.. Fritt fram för fantasier.
Ensam och på tu man hand går det ju bra att upphäva tabun i det rummet.
Javisst, använd fantasin... men det skall också låta trovärdigt, sannolikt.
Självfallet fanns det tabun där, i människans "barndom". Några tänkbara exempel... Vissa heliga växter som var förbjudna för gemene man att nyttja. Vissa språkljud man inte fick uttala högt för att ej åkalla Den store andens vrede. Att inte kliva i mammutavföring för då fick man dålig jaktlycka. Naturligtvis fanns det vissa revolutionära typer, då som nu, som provade det förbjudna växterna och de förbjudna språkljuden och trampade i mammutbajs. Och fick ta konksekvenserna av detta. Ibland dödades de, ibland tog de över makten.
Så här är det menar jag: så länge det funnits människor som levt samman i någon form av sociala enheter har det funnits en kamp om makten i dessa, vem som skall bestämma, och det ingår i allt maktutövande att bestämma vad som är tillåtet, resp förbjudet ( = tabu). Ergo, har det i alla tider funnits tabun. Låter väl sannolikt, eller har du invändningar?
Loke skrev:Först och främst, varför använder du ordet droger, vore det inte passande nu när vi pratar om att förstå en annan kultur att visa det genom att anpassa språket? Eller tror du att de använde ett ord med betydelsen drog om de svampar mm de använde?Frågan är dock om vi genom att nyttja samma droger som mayaindianerna kommer ett snäpp närmare att förstå dem.
Du vet vad jag menar men jag vet tyvärr inte vilka ord mayaindianerna använde. Vet du? Kanske ptoqtutatloq eller mtotfls? Då kan du byta ut ordet droger mot ptoqtutatloq eller mtotfls om du mår bättre då.
Loke skrev:Och sedan, på din fråga så svarar jag ja. Som en vis man du känner en gång sa:Det är i det här perspektivet förstå skall ses i sammanhanget.Det är ju inte så att man lägger till en ny erfarenhet i erfarenhetsbokhyllan, utan det är snarare så att alla böcker som stått där rasar ut i en hög på golvet, bokstäverna börjar dansa och springer sedan skrattande ut genom ytterdörren!
mvh Andreas
Vilken fråga svarar du på?
Vad som händer när man gör nya erfarenheter är inte en gång för alla givet, utan är betingat av dels av vilka tidigare erfarenheter man de facto har, dels den nya erfarenhetens natur och innebörd. När jag provar en ny sorts knäckebröd börjar i regel inte "bokstäverna dansa" (symboliskt)... Men hade jag provat peyote hade väl bokstäverna dansat men jag vet inte om jag förstått tänkandet bättre hos dem som nyttjar peyote. Jag blir ingen ny Jimi Hendrix enbart därför att jag köper en Fender Stratocaster.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Damir skrev:Loke, det låter som samma program, roten hette Iboga. Men jag har för mig att han skämde ut sig själv. Vördnadsfull vet jag inte om han var, snarare skämdes han över sitt beteende och försökte släta över genom att vara överdrivet trevlig mot dem.
Det var Moderator Loke som förde in tråden på det spåret.
MVh
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Dessvärre kan jag inte ta mig så mycket tid till att skriva inlägg från jobbet. Jag håller med om att den här tråden i sitt fokus hittils inte representerat en balanserad och kunskapsrik bild av Mayaindianernas och Egyptiernas kulturer och ser fram emot att lära mig mer verkligen. Så du som har kunskap i ämnet hoppas jag inte låter dig hämmas av mina inlägg.
Men, jag kan inte låta bli att göra en liten poäng i förbifarten motiverad av Algotezzas uppmaning:
Jag har inte koll på Mayaindianernas vokabulär, men lär som sagt gärna. Istället kan ni ju testa på att smaka på en omskrivning av påståendet:
Med Aztekernas ord Teonanacatl:
Bara trams att vi skulle behöva konsagrera Gudarnas kött för att förstå mayaindianerna!
Men, jag kan inte låta bli att göra en liten poäng i förbifarten motiverad av Algotezzas uppmaning:
Loke skrev:
Citat:
Frågan är dock om vi genom att nyttja samma droger som mayaindianerna kommer ett snäpp närmare att förstå dem.
Först och främst, varför använder du ordet droger, vore det inte passande nu när vi pratar om att förstå en annan kultur att visa det genom att anpassa språket? Eller tror du att de använde ett ord med betydelsen drog om de svampar mm de använde?
Du vet vad jag menar men jag vet tyvärr inte vilka ord mayaindianerna använde. Vet du? Kanske ptoqtutatloq eller mtotfls? Då kan du byta ut ordet droger mot ptoqtutatloq eller mtotfls om du mår bättre då.
Jag har inte koll på Mayaindianernas vokabulär, men lär som sagt gärna. Istället kan ni ju testa på att smaka på en omskrivning av påståendet:
Bara trams att vi skulle behöva använda droger för att förstå mayaindianerna!
Med Aztekernas ord Teonanacatl:
Bara trams att vi skulle behöva konsagrera Gudarnas kött för att förstå mayaindianerna!
Loke skrev:Dessvärre kan jag inte ta mig så mycket tid till att skriva inlägg från jobbet. Jag håller med om att den här tråden i sitt fokus hittils inte representerat en balanserad och kunskapsrik bild av Mayaindianernas och Egyptiernas kulturer och ser fram emot att lära mig mer verkligen. Så du som har kunskap i ämnet hoppas jag inte låter dig hämmas av mina inlägg.
Har antagligen inte mer kunskap än du på området - ifrågasätter bara den kunskapsväg du föreslår, i allmänhet och i synnerhet.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: Maya och Egypten
Damir skrev:Vad ville Mayaindianerna och egyptierna med sina pyramider? Jag har kollat på massa dokumentärer och läst en massa böcker om ämnet och jag blir alltid lika fascinerad. Visste de något mer om världen? Kan universums och livets gåta hittas i stjärnorna? Förklaringen att de bara ville mäta tiden räcker inte för mig. De gör massa pyramider med sån matematisk precision och lägger ner massa arbete för att ha en klocka? Vissa pyramiders placering är en direkt avspegling av himlen. Varför? Jag har tusen frågor om detta. Är det nån som är insatt i detta som kan bidra med några teorier? Är pyramiderna dåtidens version av kyrka och moské?
Läs gärna
http://www.meta-religion.com/World_Reli ... ol_vuh.htm
Algotezza skrev:Loke skrev: Hej Göran,Är det inte vad folk hållit på med sedan urminnes tider, försökt bryta och även brutit tabun? Ensam är det svårare än om man är flera.
Tja kanske det. Fast drar du upp urminnes tider så blir det lite blankt för mig. När vi drog runt som jägare och samlare så hade vi, föreställer jag mig, inte så mycket sådana här typer av tankefnurror.
Ge gärna ett eller ett par exempel på typer av tabun som de införde och avskaffade 12000 f. kr.. Fritt fram för fantasier.
Ensam och på tu man hand går det ju bra att upphäva tabun i det rummet.
Javisst, använd fantasin... men det skall också låta trovärdigt, sannolikt.
Självfallet fanns det tabun där, i människans "barndom". Några tänkbara exempel... Vissa heliga växter som var förbjudna för gemene man att nyttja. Vissa språkljud man inte fick uttala högt för att ej åkalla Den store andens vrede. Att inte kliva i mammutavföring för då fick man dålig jaktlycka. Naturligtvis fanns det vissa revolutionära typer, då som nu, som provade det förbjudna växterna och de förbjudna språkljuden och trampade i mammutbajs. Och fick ta konksekvenserna av detta. Ibland dödades de, ibland tog de över makten.
Så här är det menar jag: så länge det funnits människor som levt samman i någon form av sociala enheter har det funnits en kamp om makten i dessa, vem som skall bestämma, och det ingår i allt maktutövande att bestämma vad som är tillåtet, resp förbjudet ( = tabu). Ergo, har det i alla tider funnits tabun. Låter väl sannolikt, eller har du invändningar?Loke skrev:Först och främst, varför använder du ordet droger, vore det inte passande nu när vi pratar om att förstå en annan kultur att visa det genom att anpassa språket? Eller tror du att de använde ett ord med betydelsen drog om de svampar mm de använde?Frågan är dock om vi genom att nyttja samma droger som mayaindianerna kommer ett snäpp närmare att förstå dem.
Du vet vad jag menar men jag vet tyvärr inte vilka ord mayaindianerna använde. Vet du? Kanske ptoqtutatloq eller mtotfls? Då kan du byta ut ordet droger mot ptoqtutatloq eller mtotfls om du mår bättre då.Loke skrev:Och sedan, på din fråga så svarar jag ja. Som en vis man du känner en gång sa:Det är i det här perspektivet förstå skall ses i sammanhanget.Det är ju inte så att man lägger till en ny erfarenhet i erfarenhetsbokhyllan, utan det är snarare så att alla böcker som stått där rasar ut i en hög på golvet, bokstäverna börjar dansa och springer sedan skrattande ut genom ytterdörren!
mvh Andreas
Vilken fråga svarar du på?
Vad som händer när man gör nya erfarenheter är inte en gång för alla givet, utan är betingat av dels av vilka tidigare erfarenheter man de facto har, dels den nya erfarenhetens natur och innebörd. När jag provar en ny sorts knäckebröd börjar i regel inte "bokstäverna dansa" (symboliskt)... Men hade jag provat peyote hade väl bokstäverna dansat men jag vet inte om jag förstått tänkandet bättre hos dem som nyttjar peyote. Jag blir ingen ny Jimi Hendrix enbart därför att jag köper en Fender Stratocaster.
MVH
Algotezza
I det första citatet så var raden "Ensam och på tu man hand går det ju bra att upphäva tabun i det rummet." en fristående tanke. Jag tar lite tid på att skriva mina inlägg som regel. Ganska sällan som jag skriver dem i ett flow.
Tack för dina exempel, jag var som sagt blank när jag försökte föreställa mig det just då. Trådarna sträcker ju ofta över några dar och ämnena skiftar samtidigt med infallsvinklarna på varje ämne, liksom kopplade ämnen. Kanske kan det vara bra att tillåta att svar får vara lite flummiga, med skiftningar av ämnen och syftningar utan full tydlighet alla gånger? En tumning på den logiskt sammanhängande sanningen för att närma sig en representation av "sanningen=livet".
Så gällande din diskussion har jag invändningar, återstår att se om jag kan presentera dem då vi rör oss i föreställningsmarker.
Integrationen var större, de hade inte alls samma klyftor mellan kultur-taburamar och deras orsaker som vi har idag. Deras maktkamper var också i en annan setting, den mer integrerade settingen. Beroende på stam var det olika maktstrukturer och tabuer att förhålla sig till. Graden av sinnesnärvaro var större, lyhördhet för omgivning. De hade över huvud taget inte vårt mediainspirerande egna kommunikationsrum, det rum som de flesta människor spenderar merparten av sin identifikation i idag (tänk fikarast). Istället för detta rum levde de i livet med döden som perspektiv. Död-liv i en integrerad helhet, med de heliga växterna som användes till att hela eller strida i den meningsbärande, sanna mystik rum-tiden. Deras tabuer och maktkamper , liksom resten av deras liv och död hade sin direkta och närliggande förklaring i detta hela rum.
Känslor - andar är i det rummet utan tydlig gräns sig emellan.
Så, jag tror mig lite ha ändrat ståstället för vår diskution och har inte riktigt energin att gå in på fler ämnen.
fred levnadsbroder