Är korkad på det här med relativitetsteorin...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 jan 2014 10:25

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Inte det? Varför är nätterna mörka då? I ett stationärt universum borde ju natten vara lika ljus som dagen på grund av alla stjärnor där ute. Vart vi än riktar vår blick ser vi stjärnor, men deras ljusstyrka är knappast besvärande. Även detta sägs vara ett bevis för universums expansion, Olbers paradox.

Om jag skulle ta detta från början igen, så blir det en lång historia, och det/den vill du inte höra, så låt mig försöka med något kortfattat.

Såväl relativitetsteorin som rödförskjutningen stämmer sannolikt om vi begränsar oss till det vi via våra sinnen uppfattar som något verkligt/reellt.

Nej, det skulle inte tillföra något att upprepa vad du redan skrivit. Om det vore så att universum inte expanderar borde det ju framgått av den mängd experiment som gjorts. Vad har det med våra sinnen att göra och den verklighet vårt medvetande refererar till? Hur kan något som vi inte uppfattar ändra på de fakta som ständiga experiment bekräftar? Att allt detta skulle vara en illusion framgår inte av att vi tillför en imaginär del. Eller?

Bild
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 25 jan 2014 11:38

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Inte det? Varför är nätterna mörka då? I ett stationärt universum borde ju natten vara lika ljus som dagen på grund av alla stjärnor där ute. Vart vi än riktar vår blick ser vi stjärnor, men deras ljusstyrka är knappast besvärande. Även detta sägs vara ett bevis för universums expansion, Olbers paradox.

Om jag skulle ta detta från början igen, så blir det en lång historia, och det/den vill du inte höra, så låt mig försöka med något kortfattat.

Såväl relativitetsteorin som rödförskjutningen stämmer sannolikt om vi begränsar oss till det vi via våra sinnen uppfattar som något verkligt/reellt.

Nej, det skulle inte tillföra något att upprepa vad du redan skrivit. Om det vore så att universum inte expanderar borde det ju framgått av den mängd experiment som gjorts. Vad har det med våra sinnen att göra och den verklighet vårt medvetande refererar till? Hur kan något som vi inte uppfattar ändra på de fakta som ständiga experiment bekräftar? Att allt detta skulle vara en illusion framgår inte av att vi tillför en imaginär del. Eller?

Bild

Då det är en personlig åsikt jag hävdar bör detta beaktas när jag skriver något.

Jag klarar tyvärr ej av att förklara enkelt då, så som jag redan påpekat, ofta hela kedjan är involverad.
Detta var ju skälet till att jag skrev mitt koncept, så helheten förhoppningsvis skulle bli begriplig.
När man t ex går från det rent reella till det komplexa, frångår vi samtidigt det rent linjära.
Rummets koordinater kan alltså inte längre beskrivas komplext som reella räta linjer.
Det är här som enbart c inte räcker till, utan +c, -c, +jc och –jc liksom referens-differens, skalfaktorer, mm
kommer in i bilden. Medvetandet blir därigenom "sidställt" relativt universum (ledsen om detta verkar kryptiskt).
Notera gärna här att Lorentz och Einsteins postulat om konstant ljushastighet, c, är otillräckligt.
Du, liksom flertalet övriga, tänker fortfarande ”atomärt” i rummets koordinater, och det håller alltså inte om ni
önskar komma vidare.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jan 2014 11:43

Det är mer sannolikt att Illusionen beskriver hur minnen skapas med sin maskeringsprincip, ( maskera, demaskera)
än hur universum hänger samman.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jan 2014 11:47

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:

Bild

Ljus är en effekt av just de våglängder som träffar våra ögon som vi kan uppfatta, färger är reflekterat ljus. När en foton
färdas utan att träffa något avger den väl inget ljusfenomen i sig självt?

Dura M

Inläggav Dura M » 25 jan 2014 18:02

Anders skrev:Men bekymret är följande: Om liraren i rymdraketen ser honom på marken skicka en ljusstråle upp och ned, vad ser han då?
Kommer han inte på samma sätt att se en längre ljussträcka? De är alltså liksom på samma förhållande till varandra? Varför får då någon av dem en snabbare tid än den andre? Det blir ändå liksom till att "fart" blir något absolut.

Så länge A och B rör sig med konstant hastighet (dvs utan att accelerera) är situationen helt symmetrisk. Enligt A går tiden långsammare för B och enligt B går tiden långsammare för A.

Vad som sker vid tvillingparadoxen (vilket inte förklaras något vidare i den länkade videon) är att den ena tvillingen accelererar, vilket skapar en asymmetri. Både A och B kommer vara överrens om vem det är som accelererar och vem som i slutänden har åldrats mest.

Enkelt uttryckt är hastighet relativ men acceleration absolut (åtminstone så länge vi håller oss till speciella relativitetsteorin).

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 jan 2014 00:23

Relativitetsteorin (den speciella)har absolut inget med acceleration eller krafter. Det är inte bra att förklara naturen med något irrelevant.
Den slutsats man drar av tex tvillingparadoxen tycker jag alltså är en mindre "bra" teori. Det självklara för mig är att förstå att det finns oändligt med "universa". Tvillingarna är i olikavärdar.(vi har oändligt med jag, alla har sitt eget "universum".Genom att förstå naturen mer och med kan vi bevisa genom naturen att "trolleriet" fungerar.
"Finns det någon som tvivlar på att Hiroshima bomben är fakta?
Förstå naturen och skapa "på riktig" det man trodde var omöjligt.
Alla är Gud, finn krafterna och släpp fram Gud.
Förstå att du själv är "enda orsak" till allt som sker. Att"universum" skapas och styrs till 100 procent av ditt förnuft och ju mer förnuftet ökar ju bättre kommer ni må. Kanske inser ni att ni är samma människa ni var när ni var 5år. Att inget väsentligt ändras och att ni gör ungefär samma som när ni var 5 år. Och att essänsen vad ni gör alltid är samma(uttrycka sitt väsen) är samma. Är ni en "hjälpsam"/"snäll" människa kommer ni fortsätta med det. Göra samma rörelser. Skillnaden är endast att förnuftet låter oss förstå "vår roll", låter oss njuta av Vårat "verk", förstå den egna rollen i allt som sker och förundras över hur ofarbart smart vi är. Att förundras över naturen, se det vackra och logiska i allt.
Öronen söker upp och gillar det logiska. Så är det med alla sinnen!

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 jan 2014 00:49

Hej ditt "problem" med att bli förstådd är Kännt. Ingen kan förstå exakt på samma sätt som någon annan. Det jag upplever som svårigheten är du förstår det "imaginära"/tolkar "j" bättre. Tänk på att du bygger din teori på komplexa tal/det imaginära. Tänk på att "j" är en "kvalitativ bestämning" dvs en enhet. Som tex N, Pascal, kilo, meter.
Det är absolut nödvändigt att ha en teori om vad det kvalitativa är. Detta göra med känslorna mer eller mindre krångligt pga att vi "förstår" gamla teorier. Vi är så att säga hjärntvättade och ondskan (det som känns dåligt) styr våra tankar och vi är iprincip döda. Att värdera kvalitativt tex, skratt, "brännande" värk, kall, illamående. (Dvs olika "dimensioner", enheter ja fantastiska indata och "lärdom". Förändringar till det bättre.
Jag tror inte det är möjligt att förstå dig bra utan att förstå/känna ganska lika "enheten" imaginär.
Tror (om du förstår/håller med) att du kan få oss att förstå dig bättre/dvs du lyckas sprida din kunskap till andra.
Om jag tex pratar om musik, porr eller vad som hellst är det mitt sätt att förklara "huvudteorin". Skåda naturen, dess skönhet och hur allt styrs av din tanke. Inte rörelserna(och tankarna)hos andra utan hur de använder sina krafter och gör "sitt jobb" bättre än någon annan och alla dessa "krafter"/"ideer" kommer leda till det du förstod skulle ske "mer översiktligt"
Min fråga till dig är förklara din imaginära enhet som vi andra inte förstår.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jan 2014 01:19

förstår mig själv skrev:Relativitetsteorin (den speciella) har absolut inget med acceleration eller krafter.

Varje inertialsystem har en egen klocka. Lorentztransformationen anger hur tids- och rumskoordinater mäts i olika inertialsystem.

Tidsdilatationen har observerats experimentellt, till exempel hos myoner i kosmisk strålning som har för kort livslängd för att kunna nå jordytan om inte tidsdilatationen existerade.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jan 2014 02:51

Zokrates skrev:När en foton färdas utan att träffa något avger den väl inget ljusfenomen i sig självt?

Det var en bra fråga, tycker jag. Vad gör elektromagnetisk strålning synlig? Ögat ser elektromagnetisk strålning som är mellan 400 och 700 nm. Kan man se en laserstråle i vakuum? För att ett föremål skall synas måste det sända ut, eller reflektera ljus. Jag gissar att om vi befinner oss på en mörk plats i rymden och riktar en laserpekare i en riktning bort från oss, så kommer vi inte kunna avgöra om den är på eller av.
Moderator

reflex

Inläggav reflex » 26 jan 2014 09:45

Min herr son är intresserad av matematik (så inte jag). Av nyfikenhet lånade jag en bok om relativitetsteorin av honom. Eftersom jag inte tycker om matematik, så hoppar jag över dessa delar. Vad blir det då kvar kan man fråga sig. Svaret på det måste bli att skulle det vara så att det inte blir något kvar så finns det heller inget. Tvillingparadoxen till exempel, bygger på att man accepterar tid som något som existerar "i sig". Om vi inte gör detta så finns inte heller längre någon paradox. Paradoxer lurar oss alltid in i fel tankemönster så att vi inte upptäcker vad som egentligen händer.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Illusionen

Inläggav Illusionen » 26 jan 2014 10:49

reflex skrev:Min herr son är intresserad av matematik (så inte jag). Av nyfikenhet lånade jag en bok om relativitetsteorin av honom. Eftersom jag inte tycker om matematik, så hoppar jag över dessa delar. Vad blir det då kvar kan man fråga sig. Svaret på det måste bli att skulle det vara så att det inte blir något kvar så finns det heller inget. Tvillingparadoxen till exempel, bygger på att man accepterar tid som något som existerar "i sig". Om vi inte gör detta så finns inte heller längre någon paradox. Paradoxer lurar oss alltid in i fel tankemönster så att vi inte upptäcker vad som egentligen händer.

Nu tycker jag du är något väsentligt på spåret Reflex, "Man måste lära sig bokstäverna innan man kan skriva".
Man kan m a o inte diskutera relativitet om man inte först svarar på frågan Vad är tid ?.
Vad är det man annars anser vara relativt ? Notera att inte heller Einstein visste vad tid var.

I inledningen av min uppsats skriver jag följande, som ligger i linje med ditt inlägg.

För att förtydliga min personliga något skeptiska inställning, och uppenbara brister i nuvarande
vedertagen argumentation, kan följande exempel användas.

• Att t ex hävda att universum har en viss ålder, utan att samtidigt entydigt definiera och ge
svar på frågorna, vad är det vi FÖRNIMMER, och vad fenomen som TID står för, förefaller
något anmärkningsvärt. Att påstå att universum har en ”ålder” trots avsaknad av entydiga definitioner
kan då tolkas som ett förhastat påståendet, och att sannolikt ingen förstår, trots allt som skrivs och
hävdas i medierna. Konceptet hävdar att det atomära fenomenet TID inryms i universum,
som ett sub-fenomen, men att universum överordnat är tidlöst.
Konceptet redovisar även att fenomenet TID kännetecknas av en komplex natur.

• Einsteins relativitetsteori, baserad på Lorentz-transformationen, LT, säger att tiden är relativ,
och anses vara en av hörnpelarna inom fysiken. Antag, vilket är sannolikt, att TID är ett
komplext fenomen, och att LT endast tar hänsyn till den reella komposanten av TID.
Einsteins relativitetsteori beaktar i så fall ej den imaginära komposanten i TID,
och dess påverkan på resultatet. När fenomenet/begreppet TID inte är definierat, vad står då
begreppet relativitet för, om vi inte förmår förklara vad TID är och härrör från?
Det kan tyckas förmätet att hävda, men faktum kvarstår, ingen har kunnat förklara för mig
vad relativitetsbegreppet egentligen står för, och det är givetvis djupt otillfredsställande.

• Om TID är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, som kräver materia, är det då
förenligt med vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och avsaknad av materia ?
Har man inte ett säkert svar på frågeställningen, bör man noga tänka sig för innan man reservationslöst,
som många förefaller göra, spekulerar kring frågor som rör bl a universums ålder, relativitet mm.

Veda utgör hinduismens äldsta skrifter. Enligt Veda, är universums grundval, ”Ett tidlöst och obegränsat icke
materialistiskt fält, som förenar allt som existerar, och är ursprunget till alla materiella fenomen och processer”.

Detta tolkar jag personligen som synonymt med följande utdrag från kapitlet, MEDVETANDE.
”Det är ant svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl
medvetandets EXISTENS- förnimmelse, hänför sig till denna av oss ”atomer”, själva introducerade strukturobalans.
Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl
som en del av universum. Det går även att formulera detta enkelt genom att skriva, Vårt s k RUM är atomärt
ett substitut för den kontraktion som vår egenstruktur döljer/maskerar.

För att göra det än mer fascinerande, går det att beskriva vårt medvetande som att vi ”färdas” som en
strukturobalans i ett TIDLÖST överordnat universum”.

-.-

En mycket förenklad liknelse, som förhoppningsvis ger lite vägledning om vad det rör sig om.

Tänk er en stor G-boll.
Förminska sedan bollen kraftigt så den blir liten som en ärta (= partikel).
Ärtan representerar partikel.
Tomrummet/glappet som uppstår p g a förminskningen mellan den stora bollen och ärtan, ger TID.
TID är då ett ”balans-substitut” skapat av den ändrade ”storleken” (= skalfaktorförändring).

Den intressanta frågan är då, Vad innehåller ärtan/partikeln ?

Om balans ska råda mellan status före och efter förminskningen/kontraktionen, bör ärtans innehåll bl a
vara en funktion av NEGATIV TID, vilket givetvis får följder för relativitetsbegreppet.

Konsekvensen blir att ni INTE kan utgå från att partikeln/atomen är STATISK.
Partikeln förändrar alltså sin interna struktur, så balansen bibehålls.

Att atomens interna struktur inrymmer balanserande tid medför att vi har att även ta hänsyn till denna.
I mitt koncept redogör jag mer detaljerat för vilka konsekvenser den interna "tiden/hastigheten" medför.
Förenklat, innebär det att VÅR EGEN "STORLEK/STRUKTUR" kan variera utan att vi själva är medvetna om det (= dold).
Förhoppningsvis börjar ni nu ana er till att även "medvetandets referens" är involverat.

Jag hoppas även vänlige SigurdV läser detta inlägg, då partikelns ändrade interna struktur utgör svar och förklaring
till några av hans tidigare ställda frågor.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jan 2014 12:38

Illusionen skrev:Man kan m a o inte diskutera relativitet om man inte först svarar på frågan Vad är tid ?.
Vad är det man annars anser vara relativt ? Notera att inte heller Einstein visste vad tid var.

Jag tror inte problemet hänger samman med begreppet tid. Vem har ifrågasatt Einsteins uppfattning om vad tid är? Handlar det inte mer om begrepp som lorentztransformationen, inertialsystem, längdkontraktion och tidsdilation? Tid verkar i sammanhanget okomplicerat och relativt enkelt att mäta med stor noggrannhet.

Bevisbördan ligger knappast hos den som hävdar att tid är den dimension i vilken händelser sker i sekvens. Den som har bevisbördan är snarare den som hävdar att denna uppfattning är fundamentalt fel. Vilken slutledning blir tokig av att tidsbegreppet ser ut som det gör?

Verkligheten kan förvisso vara mer komplex än vi föreställer oss. Men om ingen kan upptäcka de brister du anser att standardmodellen besväras av och att vår verklighetsbild i grunden är en illusion, så blir det svårt att övertyga någon. Finns det någonting i vardagen som blir fel med den bild av verkligheten som en grundläggande bok i fysik förmedlar? Kan du i teorin tänka dig ett experiment som skulle kunna bevisa att någon av dina teser är mer korrekta än fysikbokens?
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 26 jan 2014 14:48

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Man kan m a o inte diskutera relativitet om man inte först svarar på frågan Vad är tid ?.

Jag tror inte problemet hänger samman med begreppet tid. Vem har ifrågasatt Einsteins uppfattning om vad tid är? Handlar det inte mer om begrepp som lorentztransformationen, inertialsystem, längdkontraktion och tidsdilation? Tid verkar i sammanhanget okomplicerat och relativt enkelt att mäta med stor noggrannhet.

Bevisbördan ligger knappast hos den som hävdar att tid är den dimension i vilken händelser sker i sekvens. Den som har bevisbördan är snarare den som hävdar att denna uppfattning är fundamentalt fel. Vilken slutledning blir tokig av att tidsbegreppet ser ut som det gör?

Verkligheten kan förvisso vara mer komplex än vi föreställer oss. Men om ingen kan upptäcka de brister du anser att standardmodellen besväras av och att vår verklighetsbild i grunden är en illusion, så blir det svårt att övertyga någon. Finns det någonting i vardagen som blir fel med den bild av verkligheten som en grundläggande bok i fysik förmedlar? Kan du i teorin tänka dig ett experiment som skulle kunna bevisa att någon av dina teser är mer korrekta än fysikbokens?

Nu är du nog tillbaka på ruta ett Pilatus, och har glömt vad min målsättning är.
Jag kan bara uppgivet konstatera att vi, trots mina försök att förklara, ser olika på aktuella frågeställningar.
Är du nöjd med din uppfattning om vad bl a tid är, så respekterar jag givetvis detta, och hoppas att det gäller ömsesidigt.
Tidigare har jag även förklarat för dig att jag INTE ifrågasätter standardmodellen.
Relativitetsteorin är INTE heller fel, utan den är ofullständig, så som jag ser det.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jan 2014 15:22

Illusionen skrev:Nu är du nog tillbaka på ruta ett Pilatus, och har glömt vad min målsättning är.

Jag ber om ursäkt om jag låter mer polemisk än jag avser att vara. Men nog uppfattar jag dig som att du har direkta invändningar mot tidsbegreppet och dess konsekvenser för relativitetsteorin. Alltså, inte som att det endast handlar om något ofullständigt.

Att du har en egen uppfattning om hur verkligheten är beskaffad, kan ingen ta ifrån dig rätten att ha. Vi har vår fulla frihet att ha de funderingar vi vill om verkligheten. Jag säger inte, vad jag vet, att du har fel. Jag påstår att du menar att det är vi andra (som inte riktigt förstår) som har fel. Därför anser jag att du bör kunna peka ut någon konsekvens av detta som inte inskränker sig till en teoretisk modell.

Bild
Robert T Jones
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 26 jan 2014 18:35

Illusionen skrev:
reflex skrev:Min herr son är intresserad av matematik (så inte jag). Av nyfikenhet lånade jag en bok om relativitetsteorin av honom. Eftersom jag inte tycker om matematik, så hoppar jag över dessa delar. Vad blir det då kvar kan man fråga sig. Svaret på det måste bli att skulle det vara så att det inte blir något kvar så finns det heller inget. Tvillingparadoxen till exempel, bygger på att man accepterar tid som något som existerar "i sig". Om vi inte gör detta så finns inte heller längre någon paradox. Paradoxer lurar oss alltid in i fel tankemönster så att vi inte upptäcker vad som egentligen händer.

Nu tycker jag du är något väsentligt på spåret Reflex, "Man måste lära sig bokstäverna innan man kan skriva".
Man kan m a o inte diskutera relativitet om man inte först svarar på frågan Vad är tid ?.

I inledningen av min uppsats skriver jag följande, som ligger i linje med ditt inlägg.

För att förtydliga min personliga något skeptiska inställning, och uppenbara brister i nuvarande
vedertagen argumentation, kan följande exempel användas.

• Att t ex hävda att universum har en viss ålder, utan att samtidigt entydigt definiera och ge
svar på frågorna, vad är det vi FÖRNIMMER, och vad fenomen som TID står för, förefaller
något anmärkningsvärt. Att påstå att universum har en ”ålder” trots avsaknad av entydiga definitioner
kan då tolkas som ett förhastat påståendet, och att sannolikt ingen förstår, trots allt som skrivs och
hävdas i medierna. Konceptet hävdar att det atomära fenomenet TID inryms i universum,
som ett sub-fenomen, men att universum överordnat är tidlöst.
Konceptet redovisar även att fenomenet TID kännetecknas av en komplex natur.

• Einsteins relativitetsteori, baserad på Lorentz-transformationen, LT, säger att tiden är relativ,
och anses vara en av hörnpelarna inom fysiken. Antag, vilket är sannolikt, att TID är ett
komplext fenomen, och att LT endast tar hänsyn till den reella komposanten av TID.
Einsteins relativitetsteori beaktar i så fall ej den imaginära komposanten i TID,
och dess påverkan på resultatet. När fenomenet/begreppet TID inte är definierat, vad står då
begreppet relativitet för, om vi inte förmår förklara vad TID är och härrör från?
Det kan tyckas förmätet att hävda, men faktum kvarstår, ingen har kunnat förklara för mig
vad relativitetsbegreppet egentligen står för, och det är givetvis djupt otillfredsställande.

• Om TID är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, som kräver materia, är det då
förenligt med vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och avsaknad av materia ?
Har man inte ett säkert svar på frågeställningen, bör man noga tänka sig för innan man reservationslöst,
som många förefaller göra, spekulerar kring frågor som rör bl a universums ålder, relativitet mm.

Veda utgör hinduismens äldsta skrifter. Enligt Veda, är universums grundval, ”Ett tidlöst och obegränsat icke
materialistiskt fält, som förenar allt som existerar, och är ursprunget till alla materiella fenomen och processer”.

Detta tolkar jag personligen som synonymt med följande utdrag från kapitlet, MEDVETANDE.
”Det är ant svårsmält för många, men det konceptet redogör för är att ALLT i vår föreställningsvärld, inkl
medvetandets EXISTENS- förnimmelse, hänför sig till denna av oss ”atomer”, själva introducerade strukturobalans.
Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild, men existerar likväl
som en del av universum. Det går även att formulera detta enkelt genom att skriva, Vårt s k RUM är atomärt
ett substitut för den kontraktion som vår egenstruktur döljer/maskerar.

För att göra det än mer fascinerande, går det att beskriva vårt medvetande som att vi ”färdas” som en
strukturobalans i ett TIDLÖST överordnat universum”.

-.-

En mycket förenklad liknelse, som förhoppningsvis ger lite vägledning om vad det rör sig om.

Tänk er en stor G-boll.
Förminska sedan bollen kraftigt så den blir liten som en ärta (= partikel).
Ärtan representerar partikel.
Tomrummet/glappet som uppstår p g a förminskningen mellan den stora bollen och ärtan, ger TID.
TID är då ett ”balans-substitut” skapat av den ändrade ”storleken” (= skalfaktorförändring).

Den intressanta frågan är då, Vad innehåller ärtan/partikeln ?

Om balans ska råda mellan status före och efter förminskningen/kontraktionen, bör ärtans innehåll bl a
vara en funktion av NEGATIV TID, vilket givetvis får följder för relativitetsbegreppet.

Konsekvensen blir att ni INTE kan utgå från att partikeln/atomen är STATISK.
Partikeln förändrar alltså sin interna struktur, så balansen bibehålls.

Att atomens interna struktur inrymmer balanserande tid medför att vi har att även ta hänsyn till denna.
I mitt koncept redogör jag mer detaljerat för vilka konsekvenser den interna "tiden/hastigheten" medför.
Förenklat, innebär det att VÅR EGEN "STORLEK/STRUKTUR" kan variera utan att vi själva är medvetna om det (= dold).
Förhoppningsvis börjar ni nu ana er till att även "medvetandets referens" är involverat.

Jag hoppas även vänlige SigurdV läser detta inlägg, då partikelns ändrade interna struktur utgör svar och förklaring
till några av hans tidigare ställda frågor.

/ Illusionen

Hej!
Interessant att du också "förstår" att "balans" råder. Jag har märkt att detta gäller när man utvärderar det som sker med sina "sinnen".
Jag har insett att det är väldigt svårt att "förutsäga" det som kommer att ske i det rumsliga(ögat/atomärt). Det behöver vi inte bry oss så mycket om räcker med om vi förstår om det ska ske något gott. Resten sköter naturen om och man kan förundras av dess "skönhet"
Kan det vara så (jag tror att det borde vara så) att tex den balans/växelverkan det tiden ger upphov till kan förstås om man vet att "naturen kommer visa för dig hur den skapar balansen". Det visar sig "för mig att jag blir alltid överlistad av naturen". När det sker fylls man med glädje, det är det vackraste man kan se enligt min mening.
Naturen "blir förenlig/verkställer den egna teorin/allt sker som förväntat följer alla lagar och förklaringsmodeller. Inte bara den egna utan det som sker har oändligt med verkningar/betyder olika för olika människor!

Återgå till "Naturvetenskap"