Algotezza skrev:Hur tar man reda på vad som finns i det yttre som är separerat från erfarenheten? Hur når man det empiriskt? Empiri betyder ju baserat på erfarenhet.
Det är det hela tråden medvetandeproblemet handlar om, det är inte en enkel fråga med ett enkelt svar från det perspektivet.
Från ett vardagsperspektiv kan man säga att det inte är så viktigt. Det man menar med det är att så länge det inte spelar roll för ens dagliga värdefulla aktiviteter, alltså att man mår bra, kan andas, käka, värme och en framtid osv, så kan man fortsätta att tänka som man gör oavsett vad det är man tänker.
Men ur ett vetenskapligt och filosofiskt perspektiv är det som bekant ett helt fundamentalt problem
Den flesta kända filosofer verkar ha haft det på tapeten och många som sitt huvudprojekt vid sidan av vad är meningen med allt.
Vad är det som finns och vad är viktigt helt enkelt, hur fungerar sann kunskap om världen och hur vet vi vad som är värdefullt etc.
Min poäng jag gärna lyfter är att vi har en begränsad förmåga att förstå dem, skilja på dem och förhålla oss till dem.
Därför har jag kompromissen att se existensen som en process med både ett inre och ett yttre samtidigt, likt höjd och bredd hos ett tvådimensionellt objekt. Dem finns alltså samtidigt och förhåller sig till varandra.
Det är då ett slags misstag att tro att man kan förhålla sig till en värld som "endast är extern" eller en som "endast är intern", istället kan man då se dem som sidor av samma mynt där man inte KAN separera dem.
Givetvis kan vi tänka oss att tankar, känslor och värderingar är inre fenomen och stolar, galaxer och atomer är yttre fenomen.
Det är inte svårt att skilja på dem på det sättet.
Om vi med Empiriskt menar "verifierbart med våra 5 sinnen" så kan vi använda det perspektivet och då verifiera allt yttre som empiriskt.
Vi kan då kalla allt inre för "introspektivt" alltså direkt erfaren med det inre.
Att säga att det finns en sidan som är den primära, källan till allt, den enda sidan, eller den viktigaste, är alla då ur detta holistiska perspektiv missvisande. Fysikalism och idealism är två perspektiv som utesluter varandra och det är den missvisande saken med dem.
Så med empirism får vi tillgång till det yttre och med introspektion det personliga inre.
Existensen är en sammannästlad process med fenomen med helt olika egenskaper och kvalitéer inom sig.
"Men and women, as the Christian mystics are fond of saying, have (at least) three eyes of knowing: the eye of flesh, which apprehends physical events; the eye of the mind, which apprehends images and desires and concepts and ideas; and the eye of contemplation, which apprehends spiritual experiences and states. And that, of course, is a simplified version of the spectrum of consciousness, reaching from body to mind to spirit."
— Ken Wilber, The Eye of Spirit