kan hastigheten c överskridas?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Re: kan hastigheten c överskridas?

Inläggav Marksa » 12 dec 2025 18:43

Vega skrev:
Anders skrev:Man är inte igång förrän man bondförnuftförstår att ljusets hastighet är den högsta möjliga. Och det bondförnuftförstår jag inte. Antar att man fullt ut måste begripa den allmäna.

Vilken hastighet ljuset har är väl bestämt, men vilka siffror det råkar röra sig om, beror ju av hur lång en meter och en sekund är.. Definitionsmässigt.

Det är så att den gällande definitionen på en meter är:
Den sträcka ljuset färdas i vakuum under 1/299 792 458 sekund. Så lite rundgång i definitionerna är det. Men då C är en konstant utan osäkerhet.
Jag erkänner googlade lite..
Varje dag är en resa.

Vega

Inläggav Vega » 12 dec 2025 20:18

Marksa skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Man är inte igång förrän man bondförnuftförstår att ljusets hastighet är den högsta möjliga. Och det bondförnuftförstår jag inte. Antar att man fullt ut måste begripa den allmäna.

Vilken hastighet ljuset har är väl bestämt, men vilka siffror det råkar röra sig om, beror ju av hur lång en meter och en sekund är.. Definitionsmässigt.

Det är så att den gällande definitionen på en meter är:
Den sträcka ljuset färdas i vakuum under 1/299 792 458 sekund. Så lite rundgång i definitionerna är det. Men då C är en konstant utan osäkerhet.
Jag erkänner googlade lite..

Rundgång, det låter märkligt, tycker jag, det dröjer nog ett tag innan jag begriper den paradoxen!?

Vega

Inläggav Vega » 12 dec 2025 20:22

Hur definierar man 1 sekund??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 dec 2025 21:40

Vega skrev:Hur definierar man 1 sekund??

Definitionen av en sekund är 9 192 631 770 svängningar i cesiumatomen-133 = 1 sekund. Jag tror dessutom att det finns en ännu mer exakt definition.
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 12 dec 2025 22:25

Är det så att vi har en högsta mjöliga hastighet i rummet och rum och tid hör ihop på det sätt som relativitetsteorin stipulerar så bör vi också ha en högsta möjlig hastighet i tiden. Tänker man sig den fyrdimensionella rum-tiden och gör det lite enklare för sig kan man reducera rummet till en dimension ( varje linje kan ju genom att vrida koordinatsystemet beskrivas i en dimension) på så vis får man ett två-dimensionellt system. Nu hänger ju rum och tid samman på det viset att ju snabbare vi rör oss o rummet desto långsammare rör vi oss i tiden. Det innebär att tiden måste nå sin högsta hastighet då rörelsen genom rummet är lika med noll. Om vi nu betraktar vårt tvådimensionella system så inser vi att man genom att anpassa skalorna på de två axlarna kan illustrera ett förhållande där den vektor som representerar hastigheten i rum-tiden alltid har samma längd. Det innebär att hastigheten på vår rörelse i rum-tiden under alla förhållanden är konstant. Antingen rör vi oss i rumsriktningen eller så rör vi oss i tidsriktningen eller så rör vi oss i båda, men hastigheten är konstant.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 19 dec 2025 11:42

Inte bara det att vi inte kan överskrida ljusets hastighet, vi kan inte heller avvika från den. Allting i universum rör sig med ljusets hastighet i rum-tiden. Det är först då vi separerar rum och tid som vi kan registrera olika hastigheter. Och det är just den egenheten hos ljuset att det enbart rör sig i rummet och inte i tiden som gjort det möjligt för oss att bestämma den konstanta hastigheten i rum-tiden.

xion

Inläggav xion » 16 jan 2026 12:24

Vertumnus skrev:Är det så att vi har en högsta mjöliga hastighet i rummet och rum och tid hör ihop på det sätt som relativitetsteorin stipulerar så bör vi också ha en högsta möjlig hastighet i tiden. Tänker man sig den fyrdimensionella rum-tiden och gör det lite enklare för sig kan man reducera rummet till en dimension ( varje linje kan ju genom att vrida koordinatsystemet beskrivas i en dimension) på så vis får man ett två-dimensionellt system. Nu hänger ju rum och tid samman på det viset att ju snabbare vi rör oss o rummet desto långsammare rör vi oss i tiden. Det innebär att tiden måste nå sin högsta hastighet då rörelsen genom rummet är lika med noll. Om vi nu betraktar vårt tvådimensionella system så inser vi att man genom att anpassa skalorna på de två axlarna kan illustrera ett förhållande där den vektor som representerar hastigheten i rum-tiden alltid har samma längd. Det innebär att hastigheten på vår rörelse i rum-tiden under alla förhållanden är konstant. Antingen rör vi oss i rumsriktningen eller så rör vi oss i tidsriktningen eller så rör vi oss i båda, men hastigheten är konstant.

Det påstås ibland att allt är matematik.
Kanske är det så att det mesta kan beskrivas matematiskt.
Men inte känsla

Återgå till "Naturvetenskap"