Spöken

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Hannes

Spöken

Inläggav Hannes » 30 okt 2007 01:02

Detta ämne har alltid fascinerat mig, och nu när vi närmar oss Halloween så är det ju inte fel att ta upp det :). Kan säga att jag är väldigt skeptisk när ämnet kommer på tal men jag förkastar det samtidigt inte totalt.

Personligen tror jag inte att det är individer som vandrar runt i spökform så att säga, men däremot kan det ha att göra med energi som processats på ett visst sätt. Personer som uppkommer som spöken har ju någon gång i tiden förekommit med all sin energi på denna plats.

Bilder och filmer på så kallade vålnader, genomskinliga skepnader har oftast en gemensam nämnare; de är tagna på gamla platser. Kyrkor, gamla hus, slott, herrgårdar etc. Kan detta ha ett samband med hur vi kan fånga denna 'energin' på bild, och att det oftast är i såna miljöer det blir tal om spökeri? Det är sällan man ser bilder från moderna hus innehållande spöken såvida de inte är byggda på gravplatser. Och fenomenet som tydligen ibland uppstår att möbler och olika ting förflyttar sig, eller att något annat mystiskt händer, har det över huvudtaget att göra med 'spöken'?

Är inte insatt på något sätt i ämnet som ni kanske förstår, men hoppas någon annan kan komma med intressanta uppslag.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 okt 2007 02:05

Ok, här får du en liten tråd för egen förkovran.

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teosof ... /index.htm

Skulle gärna berättat om allt som jag själv har varit med om, men klimatet på detta forumet är så att säga inte det rätta för att diskutera riktigt djup filosofi som berör företeelser i gränslandet till vår så kallade upplevda verklighet. Risken är tyvärr alldeles för uppenbart stor, att "experterna" som sitter inne på "sanningen", som de har hört att Nilsson tror att Freud har sagt eller menat,
eller någon annan tredjehandstolkad filosof har hävdat,
eller som de själva har läst i en ihoplimmad bok av en recensent som recenserar en filosofirecensent  som citerar en annan recensent som tolkar en annans filosofs tolkningar av en ännu äldre filosofs samlade skrifter, vars verk ursprungligen brann upp, har avsett att mena skall gälla för all världslig framtida "normalitet" angående korrektheten samt förståelsen av sanningsvärdet tillika dess tolkningsföreträde för vilket allt inom universum skall underkastas ett unisont godkännande för att vara accepterat verkligt.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 30 okt 2007 02:49

Skulle gärna berättat om allt som jag själv har varit med om, men klimatet på detta forumet är så att säga inte det rätta för att diskutera riktigt djup filosofi som berör företeelser i gränslandet till vår så kallade upplevda verklighet.

Kör på. Här finns andra än de kallhamrade materialisterna. Intressant ämnesområde.

Angelina

Inläggav Angelina » 30 okt 2007 10:27

Precis, jag är ju här.
:)

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Re: Spöken

Inläggav Bodhisattva » 30 okt 2007 16:11

Vad spöken ÄR tycker jag är intressantare än den allmänna frågan OM de FINNS. Kan meddela att jag har ett "spöke" hemma i lägenheten. Har sett "det" ett par gånger. Min flickvän som är extra mottaglig för dessa har sett "nåt" flera gånger. Men tydligen så är det ett "snällt" spöke. Vi sover jättebra hemma hos oss.

Men vad ÄR det? Hmm.. Kanske går det att likställa något så obegripligt som kvantfysik? Jag menar, där finns det ju saker som agerar "spöklikt" (entagled particles t ex). Kanske kan vi förklara det om 200 år.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 okt 2007 16:42

Kan förklara det här och nu: hjärn-spöken

Men är de trevliga så behåll dem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 30 okt 2007 17:19

Avantgardet skrev:Kan förklara det här och nu: hjärn-spöken

Tror du är på rätt spår. Faktiskt är en av mina teorier att dessa "hjärnspöken" faktiskt inte är mer än något som händer i våra hjärnor. Dvs. synaps-kopplingar-neuron-transmission som skapar ett slags "spöke". Vissa människor ser spöken. Och det kanske är just dessa människor som uttnyttjar någon slags del av hjärnan som kanske inte alla gör. Vill gärna få det till ett "bara för vi inte förstår det nu..."-argument (gillar vetenskap). Det är bara min egna teori.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 30 okt 2007 17:20

Avantgardet skrev:Kan förklara det här och nu: hjärn-spöken

Du är väl inte rädd för spöken?  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 okt 2007 18:08

Frågan är vad en förklaring skulle tjäna till? Det är säkerligen ingen slump att de är där - kan ju vara "skador" på nån vävnad, eller, som du säger, att vissa har mer aktivitet i ett visst område i hjärnan -, men finns det något nyttigt i ett sådant förklarande? Psykoanalys hade varit mer intressant.

Spöken har aldrig fallit mig i smaken, för lite action, jag föredrar mina demoner.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Hannes » 30 okt 2007 18:58

Om det är något med hjärnan; hur förklarar ni de otaliga bilder/filmer på genomskinliga vålnader som framträdit på diverse platser?

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 30 okt 2007 21:28

Hannes skrev:Om det är något med hjärnan; hur förklarar ni de otaliga bilder/filmer på genomskinliga vålnader som framträdit på diverse platser?

Hur säkerställer man att en bild/film är äkta? Det går tyvärr inte. Hade varit intressant annars. Är tveksam till allt som inte går säkerställa (även det vi själva ser med våra ögon).

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 30 okt 2007 21:32

Avantgardet skrev:Frågan är vad en förklaring skulle tjäna till? Det är säkerligen ingen slump att de är där - kan ju vara "skador" på nån vävnad, eller, som du säger, att vissa har mer aktivitet i ett visst område i hjärnan -, men finns det något nyttigt i ett sådant förklarande? Psykoanalys hade varit mer intressant.

Spöken har aldrig fallit mig i smaken, för lite action, jag föredrar mina demoner.

Jag ser kanske inte riktigt nyttan med det om jag ska vara helt ärlig.. Men kunskap om företeelser är alltid nyttigt tror jag. Om inte annat för att stilla MIN nyfikenhet. Kanske någon annans också. Håller med om att psykoanalys är intressantare.

Själv håller jag på att göra mig av med mina demoner, de är inte lika snälla som tidigare nämnda spöke ;-).

Max Besserwisser

Inläggav Max Besserwisser » 26 jan 2008 23:57

Om det finns ett liv efter, så är spökidén otäck. Reinkarnation vore hyfsat, man går vidare! Himmel och Paradis går också för sig. Definitiv död innebär att man slipper fortsatta problem. Det kan vara OK. Men spöke! Det tycks innebära, att jag sitter kvar och våndas över all spilld mjölk. Sekel efter sekel med att knacka i väggar och klaga. Huga, vad jag blir rädd! Jag vill inte tro på spöken.
Snälla! Bevisa att det inte finns sådana!

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 27 jan 2008 00:07

Äh, tänk dig möjligheten att fritt få stalka i princip vem du vill. Vilken dröm.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Mr.M

Inläggav Mr.M » 17 sep 2010 20:46

Spöken, ja vad är det.
Vi vet inte, men många (inklusive mig) har upplevt fenomen som inte kan besvaras rationellt.
Det jag är nyfiken på är om alla berättelser kan klassas som lögner eller ren fantasi.
För att göra det behöver vi bevis som saknas (trovärdighet, sjukdomar, skapande av sagor osv.).

Jag själv anser att det är evidens att så många har likvärdiga uppfattningar av en objektiv händelse.
Detta säger inte vad 'spöken' är, utan bara att något har hänt ur ett objektivt perspektiv.

Återgå till "Naturvetenskap"