Algotezza skrev:SigurdV skrev:Algotezza skrev:SigurdV skrev:Jag har inte tid att ta itu med struntpratet just nu men jag kommer tillbaka 
"När man ser det lite grann så här von Oben..."
/Algotezza
Jag borde väl satt citationstecken om "struntpratet" men...det ÄR strunt enligt mitt sätt att se på saken

Enkelt sagt: om tid BARA finns som måttstock i vårt medvetande så finns det ingen objektiv tid att mäta!
Och då finns inte heller den "rumtid" som fysiken uttalar sig om.
Utan en objektiv tid finns ingenting, inte ens medvetandet!
Jag vara bara lite elak... kanske inte så bara...
Annars håller jag med om att tid måste ha en objektiv sida. Det är mer än en upplevelsekategori, mer än ett sätt att subjektivt ordna händelser/processer i en viss följd.
Tid i sig finns alltså, liksom ting i sig. Det finns tid för mig liksom ting för mig. Svårigheten ligger att att beskriva dessa i sig-dimensioner. Kommer man då inte bara att beskriva tid för mig?
Min fråga blir då,
kan man dekonstruera tid för mig och nå tid i sig så man kan beskriva denna? Hur kollar man att beskrivningen är korrekt? Eller räcker det med att den är koherent?
/Algotezza
Det här är inte struntprat:"
kan man dekonstruera tid för mig och nå tid i sig så man kan beskriva denna? Hur kollar man att beskrivningen är korrekt? Eller räcker det med att den är koherent?"
Men jag gillar inte uttrycket "dekonstruera"... liksom jag inte gillar "Heidegger" m. fl occultister!
Jag tror inte tinget i sig går att beskriva ens för ett sådant ting i sig som medvetandet, som vi
kanske har en viss tillgång till!
Jag misstänker att "ting i sig" är ett självmotsägande begrepp...eftersom jag tror ingenting kan existera i total isolation!
Men jag ser ännu inte någon korrekt slutledning i frågan...
PS He he...erkänn att du är LITE sur på sigurdVonOben
Så här ser "mitt" logiska system ut:
(Lite vitsigt kan man kalla det "Sann Logik".)
Definition 1
Negation: x och y negerar varandra om och endast om sannings-värdes-tabell av "x och y"
ser ut som följer: x och y
........................sann, inte sann
................... inte sann, sann
Definition 2
Sanning: "x" är sann om och endast om x.
Identitetslagen: x=x
Motsägelselagen: Ingenting är både sant och inte sant.
Det uteslutna tredje: Allting är antingen sant eller inte sant.
Det finns lite mer att säga... betrakta systemet:
1 Sats 1 är inte sann (exempel på Lögnarsats)
2 Sats 1 = "Sats 1 är inte sann" (exempel på lögnaridentitet)
Gå upp en abstraktions nivå och vi erhåller ett icke satisfierbart system av satsfunktioner:
1 x är inte sann (negationens satsfunktion)
2 x = "x är inte sannj" (allmänt exempel på lögnaridentitet)
Gå upp till första definitionsnivå:
1 xZ (satsdefinition)
2 x = "xZ" (definition av självreferens för Z)
Och vi kan ju stanna här för tillfället... men lägg märke till att jag egentligen bara använder ETT sanningsvärde..."sann"
Poängen är att ALLT får ett sanningsvärde... satser,påståenden,tankar...morötter...