Tio vetenskapliga baspåståenden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 03 feb 2007 15:29

amy skrev:och han kunde inte lösa problemet så han antog att det var bara magi eller hur?

Nope, men han var ödmjuk och lät bli att uttala sig om mer än det han kunde mäta och observera.

så vetenskapen har ingen aning om varför ljudet från en blixt kommer några sekunder efteråt istället för direkt?

Nej. Vi är förstås överrens om att det beror på att ljudet färdas betydligt långsammare än ljuset, men varför ljusets hastighet är just si och så mycket snabbare än ljudets hastighet genom luften - det vet vi inte (åtminstone inte mig veterligen), och det är inte vetenskapligt att uttala sig om sådana saker.

jag bryr mig inte om jag är ovetenskaplig för VETenskap har inget med vetande att göra.

Det är sant. Vetenskap har inte nödvändigtvis något med vetande att göra. Det är bara ett sätt att uppmuntra till så kvalificerade gissningar som möjligt.

men för helvete, ordet "varför" Syftar inte bara till ändamål eller intention, men också till orsak, och jag vet att vetenskapen försöker få reda på orsaker... "orsak och verkan."

Ett kausalt orsakssamband fungerar så här: Input -> Funktion -> Output.
"Orsaken" är allt man kan mata in som Input, det är riktigt. Men vetenskapen begränsar sig till att tala om sånt som kan mätas och observeras. Vad du gör är att påstå att encelliga organismers "kärlek" är en faktor som orsakar mossan att växa. Det är ett missbruk av modellen, eftersom det bara är i ditt huvud som mossans "kärlek" med all säkerhet kan påstås vara funktionens input, och inte lika gärna sägas tillhöra funktionen i sig eller dess output (eller; inte ha med mossans tillväxt att göra öht).
Så vad du egentligen talar om är något allomfattande som genomströmmar hela modellen; en orsak bakom funktionen, snarare än den sortens parametrar vi matar in såsom input.

EnFisk

Inläggav EnFisk » 03 feb 2007 15:53

Grotttis, det där var intressant. På vilket sätt har kvantmekaniken med datorns utveckling att göra?
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 03 feb 2007 16:04

EnFisk: :shock:

Kvantmekaniken ligger till grund för fasta tillståndets fysik, som ligger till grund för halvledarelektronik, som ligger till grund för transistorer och integrerade kretsar. Exempel på de senare är mikroprocessorn, CPU:n, som sitter i din dator och styr allt dess arbete.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 feb 2007 17:27

Hur definierar vetenskapen "intelligent liv"?

J R Auk

Re: Tio vetenskapliga baspåståenden

Inläggav J R Auk » 09 feb 2007 14:39

Algotezza skrev:
Grottis skrev:
suchanother skrev:Vad är ett naturligt sätt?

Att allting sker i enlighet med naturlagarna. Inga mirakler eller gudomliga ingripanden. Inga övernaturliga entiteter.

Men om Gud definieras som en helt naturligt enhet (kosmos självt) vilken "följer" naturlagarna och ej bryter mot dem? Då blir Gud en naturlig entitet. Onödig, kanske? Inte onödigare än kosmos... Men att kalla kosmos för Gud innebär att man ser kosmos som en levande enhet, analog med oss själva, bara allomfattande... inte som något dött och medvetslöst, en slumpmässig ansamling av materia... Men ett sådant synsätt hör förstås inte hemma i en naturvetenskaplig livsåskådning. Inte idag i alla fall. Tomorrow never knows.

A

Frågan är väl om vi lever i ett slutet system eller inte. Är det slutet så är övernaturligt inte möjligt, allt är naturligt, en del av systemet.

Men sen kommer den klassiska frågan, vad ligger då utanför systemet, vart avgränsas universum? Vad bär upp det som är.

Man kan ju fråga sig om slump kan existera i ett slutet system? Allt som finns och kommer finnas ryms som förutsättningar från första början. Måste inte något tillföras för att störa den utstakade vägen, och om den är utstakad är den då inte vad vi brukar mena med medveten, även om från sin referensram och inte vår?

Som jag ser det är ett naturligt, slutet, system medvetet om sin utveckling, och ett onaturligt, öppet, system möjligt medvetet styrt utifrån.

Så säger vi att detta är allt som är, så är frågan blott hur vi ska förstå universum, naturens, "mening".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 09 feb 2007 18:43

J R Auk skrev:Men sen kommer den klassiska frågan, vad ligger då utanför systemet, vart avgränsas universum? Vad bär upp det som är

Det finns inget utanför det fyrdimensionella universum. Det är inneslutet eller inkrökt i sig självt.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

Användarvisningsbild
MrBullen
Kontakt:

Inläggav MrBullen » 09 feb 2007 21:43

Grottis skrev:
J R Auk skrev:Men sen kommer den klassiska frågan, vad ligger då utanför systemet, vart avgränsas universum? Vad bär upp det som är

Det finns inget utanför det fyrdimensionella universum. Det är inneslutet eller inkrökt i sig självt.

Och det är fakta?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

amy

Inläggav amy » 09 feb 2007 22:19

Grottis skrev:

det är inte 4D, det är 3D.
och rum kan inte vara krökt för att d inte består av något.
och även om det kunde böja sig kunde det ändå finnas skit utanför det.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 09 feb 2007 22:47

MrBullen skrev:
Grottis skrev:

Och det är fakta?

Det är den gängse naturvetenskapliga förståelsen, ja.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2007 11:34

Grottis skrev:
MrBullen skrev:
Grottis skrev:

Och det är fakta?

Det är den gängse naturvetenskapliga förståelsen, ja.

Men vad bär upp den 4:e dimensionen då? Tiden nöjer jag mig inte med som förklaring, och krökningen har jag svårt att acceptera. Något avknoppar det varande och förpassar det till det ha varit varande? Inget skapas ur intet är väl även det en gängse naturvetenskaplig förståelse?
Och att all energi är konstant faller väl inom samma ram.

Hur kommer vi runt problemet med det återskapande, nyskapande, universat som utsträcker sitt rum i ytterligare rum?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2007 11:36

amy skrev:
Grottis skrev:

det är inte 4D, det är 3D.
och rum kan inte vara krökt för att d inte består av något.

Är inte en böjning beroende av något att böja sig runt eller i? Kan något som är helheten böja sig? Vart böjer det sig då?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 feb 2007 13:20

amy skrev:det är inte 4D, det är 3D.

Tid + rum = rumtid (4D).

Nej, universum är all rumtid som finns per definition.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 feb 2007 13:23

J R Auk skrev: Inget skapas ur intet är väl även det en gängse naturvetenskaplig förståelse?

Nej, tvärtom. Hela rummet är fyllt av virtuella partiklar som skapas ur intet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2007 15:24

Grottis skrev:
J R Auk skrev: Inget skapas ur intet är väl även det en gängse naturvetenskaplig förståelse?

Nej, tvärtom. Hela rummet är fyllt av virtuella partiklar som skapas ur intet.

Det här får du nog utveckla lite, med tanke på vår diskussion rörande observationer, sinnesförnimmelser.

:?:

amy

Inläggav amy » 10 feb 2007 16:40

tiden kan inte vara en dimension för att bara nuet finns. tiden är ett koncept. tankar.

rum kan inte ha några dimensioner. bara materiella saker kan.

Återgå till "Naturvetenskap"