DZS skrev:Så jag resonerar som så att antingen är det nånstans i svängarna av det vi räknar ut med diverse metoder, och då är min gissning rätt bra. Eller så är det någonting helt annat, och då är varje gissning fullkomligt godtycklig, och då spelar det ändå ingen roll vad man gissar.
Du utgår från att det finns skäl att anta att det är troligare att universum är "i svängarna av" så stort som man hittills genom observationer kunnat slutleda att det som minst måste vara (låt oss säga att detta är ungefär 46 miljarder ljusår) - än att det skulle vara t.ex. (och även här måste du i konsekvensens namn infoga uttrycket "i svängarna av") trettontusenåttahundrafemtioen (miljarder, antar jag att du glömde infoga) ljusår stort, eller i svängarna av något annat godtyckligt valt tal över 46 miljarder.
Ett sätt att visa på problemet med det antagandet är att jämföra sannolikheten parvis mellan tänkta, olika stora alternativa storleksintervall med varandra.
Vilket är t.ex. troligast av följande två alternativ:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 46 000 000 000 ljusår plus en millimeter stort.
2. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår plus en millimeter stort och 47 000 000 000 ljusår stort.
Att storleksintervallet i alternativ 2 är så väldigt många gånger större än storleksintervallet i alternativ 1, torde väl mer än väl uppväga det faktum att intervallet i alternativ 1 ligger något närmare vad som hittills, på ett ungefär, uppskattats vara universums minsta möjliga storlek? Då universum gång på gång genom historien visat sig vara större än den del av det man hittills kunnat se av det, och då storleksintervallet i alternativ 1 är millimeterlitet, och då det är omöjligt att slå fast skillnader på millimetrar när man mäter avståndet till händelsehorisonten, och då fysikerna säger att universum mycket väl kan vara hur stort som helst, bör vi svara att alternativ 2 är troligast, då det så att säga är en så mycket större "måltavla" att pricka rätt på än alternativ 1. Inte sant?
Vilket är då troligast av följande två alternativ:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 46 000 000 000 ljusår plus två millimeter stort.
2. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår plus två millimeter stort och 50 000 000 000 ljusår stort.
Även i detta fall svarar vi nog alternativ 2, av samma skäl som förra gången.
Man kan fortsätta skapa alternativpar enligt detta mönster, och varje gång öka storleksskillnaden mellan de två intervallen enligt den ungefärliga trend som framgår ovan, så att alternativ 2 alltid måste betraktas som troligare än alternativ 1, eftersom det är så mycket större.
Om man vid någon punkt säger: "stopp, nu har vi gått över gränsen", vid vilken punkt säger man det då, och varför just vid den punkten och inte ett steg innan, eller ett steg efter?
Anta att det steg där vi bestämmer oss för att göra halt, och alltså svara alternativ 1 istället för alternativ 2, är när detta alternativpar presenteras:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 60 000 000 000 ljusår stort.
2. Universum är mellan 60 000 000 000 ljusår stort och 10^10^10^10^10 ljusår stort.
...men att vi inte gjorde halt vid det föregående steget, som (vi kan anta) var detta alternativpar:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 60 000 000 000 ljusår minus en millimeter stort.
2. Universum är mellan 60 000 000 000 ljusår minus en millimeter stort och 10^10^10^10^9,99 ljusår stort.
Anta då att man ändrar på alternativ 2 i det alternativpar vid vilket vi gjorde halt, (det näst sistnämnda alternativparet ovan), så att det alternativparet lyder så här istället:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 60 000 000 000 ljusår stort.
2. Universum är mellan 60 000 000 000 ljusår stort och 10^10^10^10^10^10^10^10^10^10^10^10^10 ljusår stort.
Skillnaden mellan storleksintervallet i alternativ 2 i detta alternativpar, och storleksintervallet i alternativ 2 i det närmast föregående alternativparet, som var:
1. Universum är mellan 46 000 000 000 ljusår stort och 60 000 000 000 ljusår minus en millimeter stort.
2. Universum är mellan 60 000 000 000 ljusår minus en millimeter stort och 10^10^10^10^9,99 ljusår stort.
…är då så oerhört stor att det tycks vara helt tokigt att dra gränsen just där, med tanke på att man kan få en många storleksordningar större måltavla i alternativ 2 om man drar gränsen "en millimeter högre upp" i alternativ 1. Och var någonstans i en tänkt oändlig sådan serie allt större alternativpar man än försöker dra gränsen, kan en motsvarande åtgärd vidtas för att förmå oss att sträcka oss ytterligare ett steg upp, och så vidare hur många steg uppåt som helst. Slutsatsen tycks vara att även om universum är ändligt, har det en ändlig storlek som åtminstone är så stor att den rent praktiskt ligger bortom all beskrivbarhet. Kanske kan samma resonemang som förts ovan rentav bevisa att universum måste vara oändligt. Förutsatt att oändlighet alls är ett meningsfullt begrepp alltså, d.v.s. förutsatt att någonting överhuvudtaget kan vara oändligt. Men även om universum är ändligt, är det alltså (talar ovanstående resonemang starkt för, tycker jag) så stort att vi inte kan beskriva det. Var tänker jag fel, om jag tänker fel?
För att kontra, Justin: Om du tror att universum är STÖRRE än 46 ljusår i radie, vad är DIN gissning?
Att det (om det är ändligt) är större än vad vi människor kommer att kunna beskriva med enbart siffror och de fyra räknesätten inom en ändlig men för oss människor idag med enbart siffror och de fyra räknesätten obeskrivbart lång framtid. Detta är förstås på sätt och vis en beskrivning.
För att ge ett mer exakt (men därmed nödvändigtvis hopplöst godtyckligt lågt siktande) exempel på hur stort jag tror universum kan vara som minst, tror jag det som minst är så stort att det med minst 99,99999% sannolikhet nu och under 10^10^10^10^10 år framöver kontinuerligt innehåller minst 10^10^10^10^10 exakta kopior av mig, och därtill lika många kopior av mig som har minst 10^10^10^10^10 huvuden var, huvuden som vart och ett är minst 10^10^10^10^10 ljusår i diameter, samtliga simmande i oceaner av vattnig, lila potatismos. Detta på grund av rent slumpmässiga sammanträffanden av kvantfluktuationer, urspårade program i övergivna datorsimulationer och liknande. (Om universum bara är tillräckligt stort, måste nämligen hur märkliga konstellationer av materia som helst råka uppstå på sina håll, av samma typ av anledning som att det måste finnas minst två personer i t.ex. Malmö som har exakt samma antal hår på huvudet, då antalet hår en människa kan ha på huvudet är mindre än antalet invånare i Malmö.)
Observera att universum inte ens behöver vara oändligt för att jag ska kunna ha så många huvuden simmande i hav av lila potatismos som jag uppgett ovan, det räcker med att universum är ändligt men bara väldigt stort. Är universum oändligt, innehåller det oändligt många gånger fler, större och konstigare ansamlingar av materia än så.