Wilber, Intelligent design, evolutionsteori, Biophotoner

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 04 aug 2009 03:08

Märker att du glider offtopic...

Hur som helst, du skrev:
Anna Sara skrev:"Egoism" existerar vertikalt, och "kollektivism" existerar horisontellt, "snurrar" och balanseras. Intellektets energi stöter ut nya bilder bakom och framför sig själv igen, och allt expanderar.

Bild
singular/plural är top-bottom-axeln, dessa differentieras i.o.m. evolutionen, likaså interior/exterior är vänster-höger-axeln som även differentieras i.o.m. evolutionen. Dessa expanderas alltså, men är inte "samma sak" som "egoism" och "kollektivism". "Egoism" & "Kollektivism" är istället två världsvyer - den röda respektive blåa världsvyn/värdesfären som löper genom alla 4 kvadranter. Egoism yttrar sig alltså både individuellt, kollektivt, innifrån & utifrån.

Det som expanderar är inte "egoismen" utan medvetandet, dvs. förmågan att ta mer komplexa perspektiv, dvs. perspektiv som transcenderar&inkluderar tidigare perspektiv - dvs. löser problemen med en världsvy genom att sluta identifera med den, gå bortom den och operera över tidigare världsvy.

När medvetenheten ökar så ökar även kapaciteten att ha mer komplexa förhållningsätt mellan individer och kollektiv, mellan intentioner och beteenden. Det är alltså inte "egoism" & "kollektivism" som expanderar, utan förmågan att se individens sammanhang i kollektivet, "egoism" (dvs, magisk tänkande - ej lyckats separation vilja med handling, så ett slags impulsivt önsketänkande råder, dvs. "magiska impulser") och "kollektivism" (dvs. mytiskt tänkande: handlingen har här föskjutits från individen till en "högre auktoritet", dvs. mamma eller pappa kan styra handlingen med sin vilja och därför målas "mytiska bilder" upp kring auktoritet, "mytiska bilder" kontrollerar alltså nu "magiska impulser" - "syndare ska brinna i helvetet" etc.) är alltså två väldigt basala världsvyer - men inget som expanderas. Dessa transcenderas och inkluderas i mer komplexa världsbilder när medvetandet utvecklas, bortom "kollektivismen" finns en "rationalism" (här finns istället en övertro till individens förmåga att resonera bortom tidigare auktoriteter "rationella resonemang" som kontrollerar "mytiska bilder" - "religion är flockmentalitet & vidskepelse" - etc), osv i o m att högre strukturer flr medvetande tar form.

"Allt expanderar" utttryck bl.a. genom Wilbers 3:e tenet: "(3) Holons emerge." http://www.integralworld.net/20tenets.html

Tycker du borde ta dig tiden att sätta dig in i detta.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 04 aug 2009 03:45

"Eros" (maskulin kärlek) är kapaciteten att ascendera/transcendera, dvs. nå högre medvetande nivåer, vilket ger förmågan att operara över lägre nivåer.
"Agape" (feminin kärlek) är kapaciteten att descendera/inkludera, dvs. sänka sig till tidigare nivåer och nävara/acceptera.

"Eros" utan "Agape" är elitistisk fascism, dvs. tvinga upp alla till en viss nivå.
"Agape" utan "Eros" är en form av "omvänd elitism", en slags "jantementalitet", dvs. alla ska tillåtas vara på de lägre nivåerna, men samtidigt hållas kvar på de lägre nivåerna.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 05 aug 2009 01:05

Jag syftade egentligen på något annat som inte relaterar till detta.. kanske är jag rädd för att bli cynisk just för att jag är det. Jag har väldigt personliga referensramar filosofiskt, och det är svårt att adaptera till omgivningen (fast jag upplever att andra inte förstår mig, det är förstås inte meningen med allt, vilket är upplysa, så min nästa idé är kanske att jag är kass). Jag behöver kanske inte förklara bilden eftersom det endå är en romantisk tolkning, men med "egoismen" syftade jag på kreativ centralisering/själv, med "kollektivism" det som ger "distans" till detta och öppnar för att ens uppleva kärlek, och det handlar om att det sistnämnda är en mentaliserande process som rör sig annurlunda i tiden pga dess kreativitet.

Jag är ganska låst i min omognad i att hänga kvar vid mina egna upplevelser, men samtidigt ser jag t ex att du också är det, eftersom du köper koncept och modeller du relaterar till något stort och kraftfullt även fast dem förstås ger dig upplevelsen av större frihet i att kunna förmedla dig själv starkare och därför är du lojal mot dem.

Jag känner att det finns mycket sanning (och "jag") i mina filosofiska referensramar, det är den enda "gräns" mot omvärlden jag har i det starka profilerandet, vilket också förvirrar mig, och det känns sorgligt att släppa det som en osanning, jag vet att det finns "exakthet" i delar av det eftersom jag tagit reda på det. Men jag behöver nå en djupare integritet, men det är att INGA världsbilders teknikaliteter är fullständiga eller heliga eftersom det vi använder oss av en dualitet i allt för att rättfärdiga/förstora oss.

Jag irriteras av "fel" i de flesta filosofiska modeller och vill inte riktigt lyssna. Jag söker eller ser alltid en transcendental och överbevisad/romantisk nivå av bilder, men samtidigt är det bara i ett förstadium, vilket gör mig väldigt känslig. Jag vill bara bli respekterad, men jag är inte ytlig. Men jag känner mig aldrig respekterad, det är därför jag söker sanning, men på urplanet, dvs verkligheten, för att denna verklighet senare ska komma till användning då jag älskar den och kan bli mig själv genom den, men jag är hämmad och sårad, det känns inte som om "de andra" vill tillåta mig det, de gillar att använda mig (urprojicering) -men det är i alla fall privat min starkaste alienation och envishet -jag vet att jag inte är mig själv. Har alltid känt att man måste göra allt själv men samtidigt är det exakt det som hindrar en från att nå målet.

Det här blev väldigt personligt som vanligt, och flöt ut från din ämnet...

Hur som helst, för det jag vill säga är att jag gärna vill sätta mig in i det här.. och jag behöver studera mer av Wilber för att göra det om jag menar allvar. Spiral Dynamics är jag mest intresserad av just nu. Har Det Holografiska Paradigmet i min lägenhet, och har reserverat A Brief Histrory of Everything och Integral Spirituality på biblioteket. Den astrolog jag hade kontakt med tidigare bad jag läsa Spiral Dynamics (men det var inte bara därför jag är nyfiken på den), och jag tror att det skulle passa bra att studera detta ihop med en fördjupning av astrologi där jag kan få uttryck för mitt metatänkande, så att jag också kan utveckla mina möjligheter med min vision. Jag har ett utvecklat metatänkande men en subjektiv/infantil grund/minne och försöker liksom "förvandla" fantasi till verkligheten, vilket är ett stort problem om man stannar kvar i första fasen.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 05 aug 2009 02:09

Modeller/Teorier ger oss en referenspunkt och blir ett verktyg när vi förhåller oss och begriper världen, likaså :
blir gemensamma teorier&modeller en gemensam referenspunkt och ett gemensamt verktyg när vi gemensamt förhåller oss och gemensamt begriper världen.

Det är att begripa världen, varken mer eller mindre. Det är naturligtvis trevligare om vi gör detta tillsammans, men det första kriteriet är att det först är meningsfullt för oss själva - eftersom det inte någon poäng att göra något gemensamt eller tillsammans med andra om våran egna motivation saknas i mötet, det blir då väldigt meningslöst.

Det är inget krav att vi begriper världen eller gör det tillsammans, vårat liv blir bara så mycket trevligare av det  8)

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Re: Wilber, Intelligent design, evolutionsteori, Biophotoner

Inläggav Logos » 05 aug 2009 09:15

JimmyAberg skrev:
Logos skrev:Utan att ha läst mer än det du skriver så kan jag ju hålla med om att detta verkar stämma. Vad har han för stöd för sin teori förutom sina egna slutledningar?
Eftersom teorin grundar sig i filosofi/metafysisk snare än vetenskap så är hans metod rationalism snarare än empirism. Som "stöd" är begreppet Eros är hämtat från Freud, Freud talar om Eros & Thanatos som livs- & dödsdrifen, medans Wilber talar om Eros ("maskulin kärlek", "ascenderande mot det högsta") och Agape ("feminin kärlek" "descenderande mot det lägsta"). Agape används i kristnasammanhang, jag gissar att det kan förekomma hos någon Kristen mystiker - dock ej säker. Det är alltså en slags "viljefilosofi".

Så återigen, vad är syftet med dessa begrepp? Jo, de är verktyg för att förklara evolutionen eftersom Wilber inte köper den Darwiniska teorin.

Tror jag på Wilber teori? Nej antagligen inte. Är den användbar? Tja den skänker mig lite tröst - som ett komplemet tillsammans med andra teorier, tills det att någon annan kommit med en bättre teori.

Viktigt att poängtera är att Wilber INTE förkastar evoultionsteorin, det han försöker påpeka är bara att Darwins teori inte är komplett.

Intressant att du framhåller den emotionella aspekten hos teorin. Jag tror att den är oerhört viktig, inte minst tror jag att den estetiska aspekten spelar roll. Hur många matematiker tilltalas inte av matematikens förmodade metafysiska skönhet? Vetenskap, religion och poesi kanske inte är så långt ifrån varandra som man vill tro?

Hur som helst så glider jag ifrån ämnet. Jag tycker spontant att det känns som en enkel väg ut att tänka sig att försöka komma bort från det empirisk, men samtidigt håller jag med om att om man vill problematisera och hitta nya angreppssätt så bör alla vägar prövas. Jag ska försöka hitta tid till att läsa mig genom dina länkar så snart som möjligt.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 05 aug 2009 09:17

Anna Sara skrev:Jag irriteras av "fel" i de flesta filosofiska modeller och vill inte riktigt lyssna. Jag söker eller ser alltid en transcendental och överbevisad/romantisk nivå av bilder, men samtidigt är det bara i ett förstadium, vilket gör mig väldigt känslig. Jag vill bara bli respekterad, men jag är inte ytlig. Men jag känner mig aldrig respekterad, det är därför jag söker sanning, men på urplanet, dvs verkligheten, för att denna verklighet senare ska komma till användning då jag älskar den och kan bli mig själv genom den, men jag är hämmad och sårad, det känns inte som om "de andra" vill tillåta mig det, de gillar att använda mig (urprojicering) -men det är i alla fall privat min starkaste alienation och envishet -jag vet att jag inte är mig själv. Har alltid känt att man måste göra allt själv men samtidigt är det exakt det som hindrar en från att nå målet.

Så det du upplever som din "imperfektion" är alltså något som är centralt i din självbild? Varför försöker du då göra upp med den? Är det för svårt att bara acceptera den? Handlar det om ett kontrollbehov?
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 05 aug 2009 09:20

JimmyAberg skrev:Modeller/Teorier ger oss en referenspunkt och blir ett verktyg när vi förhåller oss och begriper världen, likaså :
blir gemensamma teorier&modeller en gemensam referenspunkt och ett gemensamt verktyg när vi gemensamt förhåller oss och gemensamt begriper världen.

Det är att begripa världen, varken mer eller mindre. Det är naturligtvis trevligare om vi gör detta tillsammans, men det första kriteriet är att det först är meningsfullt för oss själva - eftersom det inte någon poäng att göra något gemensamt eller tillsammans med andra om våran egna motivation saknas i mötet, det blir då väldigt meningslöst.

Det är inget krav att vi begriper världen eller gör det tillsammans, vårat liv blir bara så mycket trevligare av det  8)

Att begripa världen = att skriva världen? Att fälla ett omdöme? Det tror jag att vi gör automatiskt, byte av modell är bara ett skifte i perspektiv.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 05 aug 2009 14:02

Logos skrev:Intressant att du framhåller den emotionella aspekten hos teorin. Jag tror att den är oerhört viktig, inte minst tror jag att den estetiska aspekten spelar roll. Hur många matematiker tilltalas inte av matematikens förmodade metafysiska skönhet? Vetenskap, religion och poesi kanske inte är så långt ifrån varandra som man vill tro?
Väldigt sant. En annan aspekt som jag brukar tänka på är detta (skulle säkert kunnat förklara detta mer kortfattat, men lyckades inte här): Även fast viss teori kanske upplevs som objektiv sanning (pratar här främst om naturvetenskap) så är inte "teorin" "en uppenbar sanning" som "svävar i luften", jag kommer snart till poängen - ska bara ge lite bakgrundsinfo. Detta påpekar Wilber är en poäng i hans "integral post-metaphysics". Wilber har haft olika perioder, och det kan vara så att hans resonamang med "Eros" är Wilber IV (4) medans han i Wilber V (5) mer betonat de "post-metafysiska" aspekterna, och här tar Wilber avstamp ifrån Kant och Heidegger, och jag väljer här att fokusera på en av poängerna som kommer ifrån Heidegger - något som Wilber kallar "enactment", dvs. att teorier - hur än "sanna" de verkar vara för oss - aldrig "svävar i luften" - utan teorier är något som "ageras ut" i vårat varande i världen. Detta betyder alltså att all teori har en praktik kopplad till sig - vilket även ger en mer ärlig betoning på teorins historia och framväxt - dvs. att teorier bara kan "växa" i ett klimat där de får stöd och "praktiseras". Forskning är inte gratis. Teorier är en investering som någon gång måste bli tillämpbar - och här tycker jag att Wilbers teorier faktiskt tar har ett värde, trots att de kanske inte bygger på empiriska studier. Hur som helst så bryts barriärer mellan teori och praktik ner lite här - det finns ingen sann teori helt frikopplad från praktik (studier, lärande, etc), men inte heller någon ren praktik helt frikopplad från teori (dvs. då vi agerar så vi tolkar världen ifrån tidigare erfarenheter).

Hur som helst så glider jag ifrån ämnet. Jag tycker spontant att det känns som en enkel väg ut att tänka sig att försöka komma bort från det empirisk, men samtidigt håller jag med om att om man vill problematisera och hitta nya angreppssätt så bör alla vägar prövas. Jag ska försöka hitta tid till att läsa mig genom dina länkar så snart som möjligt.
Länkarna är kanske inte så jätteinstressanta, här kommer en annan länk: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=6418

Wilber pratar i sin bok "Eye to eye" om tre olika ögon: eye och flesh, eye of reason och eye of contemplation, han menar att det finns tre "exprimentella sätt" och att alla tre är legitima - inom respektive område (kanske översatt till: empirism, rationalism och mysticism) - det Wilber även påpekar är att många gör "fel" när de försöker "bevisa" ett fenomen inom en av dessa områdens existens med "fel öga" - utryckt på ett annat sätt, med ett exempel: det behövs inget "empiriskt" Gudsbevis, eftersom Gud inte går att se med the eye of flesh, dock är det fortfarande möjligt att uppleva gud genom the eye of contemplation. Wilber menar även att the eye of reason är lite annorlunda - den kan nämligen peka (dock i begränsad utsträckning) på både den empiriska och den contemtplativa världen - dvs. det går att beskriva en upplevelse - men beskrinvingen är inte upplevelsen.

Jag tror att det blir enklare om jag postar ett citat från följande länk: http://www.shambhala.com/html/catalog/i ... PT_CHAPTER
St. Bonaventure, the great Doctor Seraphicus  of the Church and a favorite philosopher of Western mystics, taught that men and women have at least three modes of attaining knowledge—"three eyes," as he put it (following Hugh of St. Victor, another famous mystic): the eye of flesh, by which we perceive the external world of space, time, and objects; the eye of reason, by which we attain a knowledge of philosophy, logic, and the mind itself; and the eye of contemplation, by which we rise to a knowledge of transcendent realities.

Further, said St. Bonaventure, all knowledge is a type of illumination. There is exterior and inferior illumination (lumen exterius and lumen inferius), which lights the eye of flesh and gives us knowledge of sense objects. There is lumen interius, which lights the eye of reason and gives us knowledge of philosophical truths. And there is lumen superius, the light of transcendent Being which illumines the eye of contemplation and reveals salutary truth, "truth which is unto liberation."

In the external world, said St. Bonaventure, we find a vestigium or "vestige of God"—and the eye of flesh perceives this vestige (which appears as separate objects in space and time). In ourselves, in our psyches—especially in the "threefold activity of the soul" (memory, reason, and will)—we find an imago of God, revealed by the mental eye. And ultimately, through the eye of contemplation, lighted by the lumen superius, we find the whole transcendent realm itself, beyond sense and reason—the Divine Ultimate itself.

All of this fits precisely with Hugh of St. Victor (first of the great Victorine mystics), who distinguished between cogitatio, meditatio, and contemplatio. Cogitatio, or simple empirical cognition, is a seeking for the facts of the material world using the eye of flesh. Meditatio is a seeking for the truths within the psyche itself (the imago of God) using the mind's eye. Contemplatio is the knowledge whereby the psyche or soul is united instantly with Godhead in transcendent insight (revealed by the eye of contemplation).

Now that particular wording—eye of flesh, mind, and contemplation—is Christian; but similar ideas can be found in every major school of traditional psychology, philosophy, and religion. The "three eyes" of a human being correspond, in fact, to the three major realms of being described by the perennial philosophy, which are the gross (flesh and material), the subtle (mental and animic), and the causal (transcendent and contemplative). These realms have been described extensively elsewhere, and I wish here only to point to their unanimity among traditional psychologists and philosophers.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 aug 2009 14:24

Logos skrev:
JimmyAberg skrev:
Logos skrev:Utan att ha läst mer än det du skriver så kan jag ju hålla med om att detta verkar stämma. Vad har han för stöd för sin teori förutom sina egna slutledningar?
Eftersom teorin grundar sig i filosofi/metafysisk snare än vetenskap så är hans metod rationalism snarare än empirism. Som "stöd" är begreppet Eros är hämtat från Freud, Freud talar om Eros & Thanatos som livs- & dödsdrifen, medans Wilber talar om Eros ("maskulin kärlek", "ascenderande mot det högsta") och Agape ("feminin kärlek" "descenderande mot det lägsta"). Agape används i kristnasammanhang, jag gissar att det kan förekomma hos någon Kristen mystiker - dock ej säker. Det är alltså en slags "viljefilosofi".

Så återigen, vad är syftet med dessa begrepp? Jo, de är verktyg för att förklara evolutionen eftersom Wilber inte köper den Darwiniska teorin.

Tror jag på Wilber teori? Nej antagligen inte. Är den användbar? Tja den skänker mig lite tröst - som ett komplemet tillsammans med andra teorier, tills det att någon annan kommit med en bättre teori.

Viktigt att poängtera är att Wilber INTE förkastar evoultionsteorin, det han försöker påpeka är bara att Darwins teori inte är komplett.

Intressant att du framhåller den emotionella aspekten hos teorin. Jag tror att den är oerhört viktig, inte minst tror jag att den estetiska aspekten spelar roll. Hur många matematiker tilltalas inte av matematikens förmodade metafysiska skönhet? Vetenskap, religion och poesi kanske inte är så långt ifrån varandra som man vill tro?

Beror väl på vad som räknas som empiriskt. Hur skall vi ställa oss till psykologiska fenomen tex? De kommer genom erfarenhet och är alltså enligt vissa definitioner empiriska, men de är inte "verkliga" enligt andra definitioner utan subjektiva.

Det som också är högst intressant är vad tid är i fråga om evolution, det är ju en av axlarna där "utvecklingen" sker. Om nu det inte finns någon tid som överlever nutiden så är det inte fråga om ting som lämnas bakom utan om ett som överlever i förändring. Så det är då samma liv som vi ser idag som fanns förut som förändrats, och inte nytt liv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 05 aug 2009 14:24

Logos skrev:
JimmyAberg skrev:Modeller/Teorier ger oss en referenspunkt och blir ett verktyg när vi förhåller oss och begriper världen, likaså :

Att begripa världen = att skriva världen? Att fälla ett omdöme? Det tror jag att vi gör automatiskt, byte av modell är bara ett skifte i perspektiv.
Detta var främst riktat till Anna Sara, och det behov jag upplevde att hon hade i talande stund. "Att begripa världen = att skriva världen?" uttrycker kanske lite av det jag pratade om tidigare, dvs. att teori och praktik inte helt går att separera.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 05 aug 2009 14:27

J R Auk skrev:Beror väl på vad som räknas som empiriskt. Hur skall vi ställa oss till psykologiska fenomen tex? De kommer genom erfarenhet och är alltså enligt vissa definitioner empiriska, men de är inte "verkliga" enligt andra definitioner utan subjektiva.
Så vad tycker du? Samt hur föråhller du dig till de "tre ögonen" jag nämde tidigare?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 aug 2009 15:27

JimmyAberg skrev:
J R Auk skrev:Beror väl på vad som räknas som empiriskt. Hur skall vi ställa oss till psykologiska fenomen tex? De kommer genom erfarenhet och är alltså enligt vissa definitioner empiriska, men de är inte "verkliga" enligt andra definitioner utan subjektiva.
Så vad tycker du? Samt hur föråhller du dig till de "tre ögonen" jag nämde tidigare?
Jag satt precis och läste igenom ditt inlägg då mitt författande av inlägget jag gav som svar till Logos skedde över tiden du la ditt inlägg och alltså inte tog ställning till det som du där i skrev. Och känner en sympati med det även om jag inte riktigt hunnit reflektera än. Har faktiskt inte stött på en sådan indelning, utan har bara erfarenheter av en mer naiv inställning (typ realism).

Jag baserar mitt sanningsbegrepp på en sådan syn. Dvs att det faktiskt kan finnas sanning då denna förhåller sig inom det system som bedömer sanningen, dvs inte refererar till något utanför. Sanning för mig blir en intern angelägenhet. Det skulle då vara lumen interius jag hänvisar till. Frågan som ställs, är jag si eller så, kan besvaras sant eftersom det jag frågar efter inte är något "faktiskt" utan vår relation till oss själva.

Det är också som jag ser det varför det existerar "sanning" inom logiken, även om man här är medveten om det och därför talar om giltighet istället för sanning. Precis samma sak egentligen, vi ger upp referensen till "the eye of flesh" och håller oss inom "the eye of mind". Så vi kan säga jakande att något är sant, inom systemet som frågar, just för att vi inte söker sträcka denna "sanning" utanför, och till ett annat ögas vy.

Dock är jag lite osäker på det här kontemplativa ögat. Där hamnar vi i problemet med överensstämmelse. Möjligen kan man komma någon vart med idéer som harmonier osv. Dvs likt en toners harmoni beskrivs av de proportioner de har som vågor.

Blev nog lite rörigt här, sitter o fipplar med annat också, skall tänka över det hela lite.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Naturvetenskap"