Pilatus skrev:SigurdV skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte experimentet med centrifugen skulle accepteras av en noggrann experimentator. Rörelsen som observatören skall betrakta skall vara likformig. Tyngdacceleration som uppstår i centrifugen tror jag inte kan försummas. Alltså den likformiga rörelsen framåt får ett tillskott genom den acceleration som den påverkas av i sidled.
Jag tror det är centrifugalkraften som är väsentlig här!
(1) Kvarstår inte problemet med att du får en hastighet framåt + tyngdacceleration? De komplicerar ekvationen.
SigurdV skrev:I Einsteins berömda Tvillingexperiment är det den resande tvillingen som accelereras och genomgår tidsförkortning... Mitt experiment är en förädlad variant där Einsteins tvillingar kan observeras under experimentets gång. Har jag alltså tänkt mig.
(2) Är du säker på att Einstein nämnde någonting om acceleration? Jag gissar att han förutsatte en likformig rörelse, v (velocity).
SigurdV skrev:Under tiden vill jag nämna en besläktad problematik. Om två betraktare i två skilda referens system rör sig i likformig hastighet i förhållande till varandra menar man att de båda ser den andre som retarderad. Jag är tveksam till att detta verkligen händer. Detta är nåt jag ville undersöka i mitt labb men jag hittar inget sätt att i ett begränsat utrymme modellera situationen...gör du?
(3) Det är något fel med detta. Det spelar ingen roll att båda rör sig, jorden rör sig på flera sätt, hela planetsystemet rör sig. Om polarna Sven och Bertil sitter i varsin raket och bränner på i samma hastighet kommer deras klockor att ticka i takt. Om Sven tar en paus vid Jupiters måne Io och han ser Bertil vända tillbaks till jorden (han hade glömt något) så fungerar det igen. När Bertil kommer tillbaks frågar han Sven: "När rakade du dig senast?" Han har vunnit litet tid eftersom han höll sig i rörelse.
(1) Jag grubblar gärna lite på hur ekvationen ser ut...men egentligen väntar jag på experterna

Av flera anledningar. Jag vill ha det rätt! Och experterna kommer att beskriva de referens system som är väsentliga i experimentet...bättre de än jag. Först har vi labbet: det är referens systemet allt utspelar sig i och där duger vilket inertialsystem som helst tror jag.
Klockan som ligger still på bordet är ett objekt med ett enkelt och lättfattligt förhållande till labbet ...men hur är det med den roterande klockan? Den befinner sig visserligen inom ett bestämt litet område inom labbet men dess eget referens system befinner sig i förhållande till sitt närmaste yttre referens system...den roterande trumman i centrifugen som i sin tur roterar i förhållande till centrifugens referenssystem som ingår i labbets referens system.
Jag klarar inte av att hitta de formler som beskriver snurrigheten

Jag får välja en annan enklare väg i stället. Men när formlerna föreligger kan man svara på frågor som är hopplösa nu: Hur snabbt måste det snurras för att uppnå experimentresultatet? Att en timme i labbet motsvarar 59 minuter i centrifugen? Hur snabbt måste det snurras om en timme går på en minut? Och så vidare. Såna svar lämnar jag åt experterna att hitta:
Sen när de tror att de är färdiga med experimentet vill jag att de ska
förklara varför olika hastigheter ger olika förkortingar av tiden.Han känner sig nog lite besvärad...det brukar räcka med att han applicerar sin trollformel på situationen och besvärlige sigurdV börjar fråga varför verkligheten lyder trollformeln? Nåja han kämpar nog på för att försvara skråets heder och börja förklara sambandet mellan hastighet och rumkrökning. (Om det var så det hängde ihop...tyvärr har jag glömt det mesta jäg lärde mig som ung.) Jag hyser inge större förhoppningar att han kommer så värst långt i första försöket han behöver nog lite hjälp och uppmuntran för att få oss att förstå mekanismerna bakom hastighetens effekter på den lokala tidens gång.Jag tvivlar på att han nånsin får oss att förstå vad tid är och närhan han får min nästa fråga förutspår jag att han minns ett viktigt sammanträde han tyvärr måste gå redan nu för att hinna i tid till...
För jag frågar:
Varför går livsprocesserna långsammare när hastigheten ökar!Fysiker har inga svar om livet, de använder visserligen "observatörer" för att insamla information men hur det går till är ett mysterium för dem!
Jag har passerat en vetenskapsgräns och närmar mig vetenskaperna biologi och kemi som har lite mer vetenskapligheter att säga om ... tja kanske inte mitt experiment så där lite oförberett... men om livet iaf. Men det finns en specialvetenskap som ligger närmare fysiken än kemi och biologi...den ligger faktiskt inom fysiken men används oftare av kemister än fysiker : Termodynamik! HURRAA! ropar ni väl? Äntligen lite termodynamik!
Ho Hooo är det nån kvar här inne? Termodynamik är viktigt för just mitt experiment...det inser ni väl?
(2)Acceleration är det som skiljer bröderna åt i den här situationen säger Einstein. Annars hade lika gärna den kvarvarande brodern varit den unge av dem och resenären åldringen! Alltså: varför är det snurrklockan som visar 59 och stillklockan 60...Om allt är relativt hade det väl lika gärna kunnat vara tvärtom? Nej stillklockan är inte det minsta snurrig...bara snurret är snurrigt...god natt alla!