Plattfot skrev:OblivionII! Ditt tredje alternativ var kanske det jag för tio år sedan läste om i Brian Greens populärvetenskapliga "Ett utsökt universum", Månpocket och Norstedts. Översättare var Hans-Uno Bengtsson, docent i teoretisk fysik vid Lund universitet. Supersträngteorin förutsätter elva dimensioner! Mer kåserande än vetenskaplig är "De vänstervridna gudarna", Recito förlag, där en del av detta diskuteras från sidan 135,
http://www.litenupplaga.se/1071
Tack för infon! Jag tror nog att det snart blir en beställning på åtminstone "Ett utsökt universum". Jag hittade lite blandade åsikter om boken men tror att jag skulle uppskatta den.
Förhoppningsvis hamnar den inte bara i hyllan som allt annat jag beställer hem...
Plattfot skrev:Tanken i den senare är, att vi kan se de andra dimensionerna i Sinnet, då vi där betraktar världen som den skulle kunna vara. Vi väljer ju alternativ, och när vi då handlar, förflyttar vi oss längs sådana dimensioner, till dess att vi hamnar i den del av den mångdimensionella tillvaro, där det önskade alternativet förverkligas i rum-tidens fyra logiska dimensioner (de som utgör Kosmos).
Observatören, ditt logiska sinne, förverkligar det Kosmos du väljer att betrakta.
Det må hända att verkligheten skulle kunna förhålla sig på det här sättet men jag måste säga att jag ställer mig högst frågande till sanningshalten i teorin.

Jag hörde talas om det här bl a. i radioprogrammet Institutet (P3) för ett tag sen och jag tycker det låter lite väl fantasirikt att det skulle "uppstå" nya universum, som de uttryckte det i programmet, så fort vi föreställer oss olika alternativa "förverkliganden".
Whatever it's worth så föreställer jag mig snarare två typer av "andra dimensioner" - antingen de som endast är en "bidragande" del av den verklighet vi lever i nu (a la dimensionerna som supersträngteorin förutsätter), eller så ser jag dimensionerna som egna gigantiska separata universum med rumtid likt vårt egna universum, fast som inte nödvändigtvis ens behöver tillhöra vårt egna multiversum, om det nu finns ett sådant.
Jag förstår alltså inte varför man inte ska kunna förställa sig (och se som lika troligt) flera eller oändligt många multiversum om det nu på fullt allvar är "ok" att föreställa sig ett enstaka sådant. Siffran 1 tycker jag känns lite för mänskligt bekväm på nåt sätt när man pratar om sånt som universum/multiversum.
Algotezza skrev:Existens är ett intet om det inte finns någon som kan uppleva den. Vi kan påstå att det finns något eftersom vi upplever detta något.
Algotezza, jag förstod inte vad du menade med det här som jag just citerat. Jag tycker mig hitta några exempel på saker som talar emot det påståendet och jag misstänker att du kanske menar något annat än det jag tolkar det som.
För att förstå vad du menar så har jag ett par frågor.
Anser du att vårt universum inte existerade innan det första livet hunnit utvecklas som kunde uppleva existensen?
Och nästa fråga, som är en variant av den första - anser du att det är en total omöjlighet att vårt universum (som härstämmar från vårt big bang) bara är en del i ett större multiversa, och att det i detta multiversa finns deluniversum (det jag råkar kalla "en annan dimension") som inte hyser eller någonsin kommer hysa något som helst liv, vilket innebär att det inte skulle finnas något som kan uppleva existensen av det?
Med andra ord, finns det inga universum tomma på liv?