Pilatus skrev:Illusionen skrev:Nu är du nog tillbaka på ruta ett Pilatus, och har glömt vad min målsättning är.
Jag ber om ursäkt om jag låter mer polemisk än jag avser att vara. Men nog uppfattar jag dig som att du har direkta invändningar mot tidsbegreppet och dess konsekvenser för relativitetsteorin. Alltså, inte som att det endast handlar om något ofullständigt.
Att du har en egen uppfattning om hur verkligheten är beskaffad, kan ingen ta ifrån dig rätten att ha. Vi har vår fulla frihet att ha de funderingar vi vill om verkligheten. Jag säger inte, vad jag vet, att du har fel. Jag påstår att du menar att det är vi andra (som inte riktigt förstår) som har fel. Därför anser jag att du bör kunna peka ut någon konsekvens av detta som inte inskränker sig till en teoretisk modell.
Robert T Jones
Detta med tid är fascinerande, så försöker svara enkelt på din fråga, men svaret blir nog svårbegripligt likväl.
Du kan ställa frågan, vad är tid, till vem som helst, inkl experter, och du kommer genomgående att märka hur
motparten efter en kortare diskussion får något flackande och osäkert i blicken.
Efter div märkliga förklaringar och undanflykter kommer du att märka att frågan inte fått något tillfredsställande svar.
Det är alltså få frågor som är så obarmhärtigt avslöjande om vår begränsade förmåga, som just frågan,
VAD ÄR TID ? Svaret krävs för förståelse, så det är alltså ingen tillfällighet jag enträget återkommer till den.
När jag förklarar vad tid är, har jag valt att göra detta utifrån det jag benämner maskeringsprincip, MP.
MP baseras på att en ”struktur” inte kan se sin egen struktur. Det introduceras därigenom via polarisering
en obalans, som i förlängningen ger upphov till substitutet tid. Observera här att det är den ursprungliga strukturen
som är upphovet till detta. Vår verklighet bör då rimligen vara egengenererad i något avseende.
Den här obalansen som MP ger upphov till har ytterligare en ”effekt” i form av det dolda som maskerats bort.
Du kan se den maskerade egenstrukturen som ”existensens negativa balans-pol”, och här ser du en bakomliggande
förklaring till vad det ”imaginära” representera.
Det IMAGINÄRA är således den negativa universellt balanserande SPEGLING som återspeglar den MASKERANDE strukturen.
Både när det gäller den s k rödförskjutningen, som relativitetsteorin, redovisar jag hur de här fenomenen
är atomära illusioner skapade av maskeringen. Inget av fenomenen finns i det egentliga universum, när vår verklighet
korrigerats med avseende på maskeringen, utan är illusioner härrörande från egenstrukturen och dess referens,
m a o vårt medvetande. Universum är alltså något annat än det vi normalt föreställer oss.
Det finns en svårighetsnivå ovanför det jag beskriver här, men det kanske vi kan återkomma till senare.
ANM
Lägger även in detta under tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, där det egentligen hör hemma.