Dura M skrev: Algotezza skrev:Ja, vetenskapens svar är provisoriska i princip och i sin idealform - vilket inte hindrar att enskilda vetenskapsmän kan låta väldigt säkra, och som om de presenterade absoluta sanningar. Kanske bör vi skilja mellan ideal-och realvetenskap?
Du kan ju börja med att skilja på vetenskap och på en enstaka vetenskapsman du retar dig på.
Ja, vi bör väl skilja mellan idealvetenskap och hur den genom de olika vetenskapsmännens agerande fungerar och manifesteras i praktiken.
Dura M skrev:Algotezza skrev:Medvetande kan inte existera utan materiella processer - där håller jag med. Det är primärt uppbyggt genom elektromagnetisk (oa.)strålningsenergi , som yttrar sig bl.a. i form av hjärnans elektrokemiska processer. Den intressanta frågan är om det kan överleva när den fysiska kroppens processer i fast, flytande och gasform upphört, eller om de strålningsmässiga energierna då också upplöses. Är medvetandet beroende av att vara kopplat till en fysisk kropp?
Du har alltså en hypotes om att medvetandet består av elektromagnetisk strålning och att medvetandet fortsätter fungera i den formen efter att kroppen dör. Fint, då återstår bara för dig att visa hur den modellen bättre förklarar kända data än gängse modeller.
Mätbara hjärnvågor är väl inget nytt? Är det då inte vad medvetandet materiellt består av?
Se citat från Sahlgrenskas uppslagsverk:
Hjärnvågor
Cerebrala rytmer
Hjärnvågorna avspeglar hjärnans, och då menar man vanligtvis storhjärnbarkens, olika elektriska aktiviteter.
Hjärnvågorna kan avläsas/registreras:
a) indirekt på skallens utsida, vilket är det vanligaste sättet, med hjälp av den klassiska EEG-undersökningen eller med den känsligare och modernare MEG-undersökningen,
b) direkt från den blottade hjärnans yta eller från dess djup med hjälp av olika slags elektroder.
Hjärnvågorna delas in allt efter sin frekvens angiven i enheten Hz.(Hertz) = antal vågor per sek.
Man skiljer numera mellan ett stort antal olika hjärnvågstyper eller frekvensband:
1/ Delta-vågor, frekv.= 1 - 3 Hz.
2/ Theta-vågor, frekv.= 4 - 7 Hz.
3/ Alpha-vågor, frekv.= 8 - 13 Hz.
4/ Beta-vågor, frekv.= 14 - 30 Hz.
5/ Gamma-vågor, frekv.= 30 - 80 Hz.
6/ Snabba vågor, frekv.= 80 - 200 Hz.
7/ Ultrasnabba vågor, frekv.= 200 - 600 Hz.
Att medvetandet ger sig till känna genom mätbara elektromagnetiska hjärnvågor är ju ingen sensation. Kruxet är ju, som du är inne på, att visa att medvetandet hålls samman som något slags elektromagnetisk organism eller individuellt viljestyrt fält efter den fysiska döden. Det har ingen ännu lyckats visa sker, såvitt jag kan se. Borde det inte vara möjligt att undersäka? men av pietets - och integritetsskäl kan man kanske inte syssla med sådan forskning... Men visst förekommer det skrönor om att kroppen förlorar vikt vid dödsögonblicket. Vad har de för källa? Alla andra "bevis" om överlevnad av döden är av mer subjektivt upplevelsemässig karaktär. Inga "hårddata", alltså. Hårddata på området, om de alls finns, får man direkttillgång när man själv dör.
Som läget är nu är överlevnad av döden en trosfråga. Men kan bli en vetenskaplig sådan i framtiden.
Men det räcker ju inte att visa att medvetandet utifrån sett fortsätter existera som denna elektromagnetiska organism eller fält, utan man måste ju också bevisa att denna enhet har något slags individualitet och upplever sig själv "inifrån" som du och jag gör i vår fysiska kropp. Om individualiteten dör med den fysiska kropppen hjälper det ju inte att ett elektromagnetisk fält kallat medvetandet lever vidare, om det är helt avpersonaliserat.
Frågan om det egna individuella medvetandet överlever döden får vi ju alla en gång svar på. Jag säger därför som Epikuros (tror jag det var): Där döden är, är inte jag, där jag är, är inte döden!
MVH
Algotezza