reflex skrev:Om vi accepterar Guds existens så har vi gett upp.
Om religionerna utgör en väg till kunskap och inte en manifestation av mänskliga hjärnspöken så får världen ett helt annorlunda utseende.
Det finns då inte längre någon anledning att vetenskapligt försöka förstå världen.
Gud är vetenskapens motpol. Det har alltid varit Gud vi tar till när vi inte förstår.
Accepterar vi Guds existens och makt att styra världen så är det mycket bättre att vi går i kyrkan på söndagarna och läser Bibeln än att försöka att finna vetenskapligt baserade förklaringar.
R: Om vi accepterar Guds existens så har vi gett upp.
I: Vad är det vi gett upp ? Hur kommer du fram till denna slutsats ?
R: Det finns då inte längre någon anledning att vetenskapligt försöka förstå världen.
I: Vad får dig att tro det ?
R: Gud är vetenskapens motpol.
I: Den Gud jag tycker mig ana, har ingen motpol !
R: Det har alltid varit Gud vi tar till när vi inte förstår.
I: Här talar du tydligen å andras vägnar, ditt påståendet stämmer dock inte in på mig.
R: Accepterar vi Guds existens och makt att styra världen så är det mycket bättre att vi går i kyrkan på
söndagarna och läser Bibeln än att försöka att finna vetenskapligt baserade förklaringar.
I: Jag tror du har anledning att finslipa din slutledningsförmåga!
• Den Gud jag har i tankarna ”existerar” ej i vår atomära verklighet.
• När du yttrar dig generellt, har du då kännedom om hur t ex ”min Gud” är tänkt ?
• Om du vill kommentera ”min Gud”, så jag förstår, bör du tänka i andra banor än det atomära.
• Den vetenskap du sätter ditt hopp till, saknar förmåga att besvara fundamentala frågor.
• Jag hävdar att ingen förstår, så jag efterlyser en mer ödmjuk inställning.
/ Illusionen