Dura M skrev:Algotezza skrev:Stämmer detta, stämmer det inte?
Tja, jag har förstås sagt mer än så, men så långt inga större invändningar.
Ja, det har du förvisso, men det är bra för mig och för eventuell fortsatt diskussion att veta din ståndpunkt.
Så här menar i all fall jag:
både vår kropp och vårt medvetande har en materiell sida och en upplevelsesida (jag är influerad av både Martinus och Spinoza, samt även antika tänkare som talar om "själsatomer").
Biologiskt liv innebär en symbios mellan fysisk, i sig medvetslös, materia och andlig materia (strålningsmateria). Fysiska materia befinenr sig i aggregationstillstånden fast, flytande och gasformig, och andlig materia är strålformig (i princip en form av elektromagneska vågor).
Ett lik innebär att strålningsmaterien "dragits undan" ur den fysiska materien. För att hantera strålningsmaterien har människan bortom den fysiska kroppen andra mer eteriska kroppar, ibland kallade astralkropp, medan Martinus kallar dem alla för "andliga kroppar/organismer".
I dagsläget går det ju inte att via empiri att bekräfta min ståndpunkt, vilken jag själv dock finner logisk och som passar mitt kynne. All filosofi handlar inte om strikt och renodlad rationalitet.
Här är ett inlägg från ett annat forum där man mest ägnar sig åt Martinus kosmologi. Jag redovisar där några invändningar mot gängse naturvetenskap.
Först kommer ett citat från en tvivlande Martinus-läsare:
ea skrev:
> Och samtidigt är väl den naturvetenskapliga vetenskapens
> ståndpunkt gällande den andliga att denna inte uttalar sig om
> någonting överhuvudtaget? Ja, förutom självklarheter, hittepå,
> tautologier och intigheter då förstås.
>
> Ligger väl ändå en del i det?
Ja, och det omdömet kan man ju "köpa" i den mån man anser att ett sådant omdöme stämmer överens med det egna perspektivet, d.v.s. om det är på nivån man mentalt befinner sig.
Vad har du för övrigt för källa till naturvetenskapenes omdöme om den andliga vetenskapen, förutom att denna vetenskap i största allmänhet anser att "all metafysik är nonsens". Problemet är att naturvetarna då glömmer de egna metafysiska grundantagandena, att världen i grunden är materiell och kvantitativt mätbar, att medvetandet är något som "emanerar" ur det fysiskt materiella, att liv och medvetande "uppstått" genom olika "opersonliga krafters" mer eller midnre slumpmässiga "spel" plus tid. Tid löser tydligen de flesta problem för naturvetenskapen när det, gäller att förklara vad som finns bakom liv och medvetande? Genom att man laborerar med tidrymder det mänskliga intellektet inte kan fatta, har man alltid en lämplig "trovärdig" "förklaringsgrund" till reds: "Jamen, bara tiden går så får vi en utveckling av arterna via slump och "evolutionens lagar/ mekansimer". Var kommer dessa mekanismer och lagar ifrån? Är de inbyggda i materien? Man är väldigt förtjust i "opersonliga avsiktslösa krafter spel" - och bara dessa "krafter" får tillräckligt med tid på sig - kan evolutionen "förklaras" utan att hänvisa till någon form av "högre makter". Slumpen blir väl då "den högsta makten" + naturlagar, kosmiska konstanter och tid. Hur kan "krafter" utan både vilja och avsikt över huvud taget "skapa något" eller omforma något redan befintlgit till det vi ser idag, när vi blickar ut över vårt jordklot och ut i världsrymden?
Och hur kan man förklara att något man anser i grunden dött och medvetslöst, den fysiska materien, "kan ge upphov" till både liv och medvetande? Hur kan något mindre komplext, materiens slumprörelser, ge upphov till något mer komplext, liv och medvetande? Ser vi inte överallt annars hur det mer komplexa, till exempel en människa, kan ge upphov till något mindre komplext, t.ex. en tidningsinsändare eller en teckning, en avklarad morgondisk? Ser vi någonsin annars att det mindre komnplexa kan ge upphov till något mer komplext? Att död och medvetslöshet kan ge upphov till liv och medvetande? Som i det kända, så i det okända. Som ovan, så nedan...
Hur går för övrigt uppkomsten av ordning (som ju biologiskt liv innebär jämfört med "materiens slumprörelser", oavsett om vi anser att designen i naturen är "intelligent" eller ej), ihop med termodynamikens andra sats, som säger att allt med tiden går mot oordning, kaos?---
Slut citat...
Med vänlig hälsning
Algotezza