Framtiden influerar oss?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 nov 2010 12:02

Johan Ågren skrev:
freddemalte skrev:
Johan Ågren skrev:Faktum är att jag starkt överväger att saga att jag vet att det är så. Har gjort följande experiment enligt en strategi utvecklad av Greg Kolodziejzyk:

Du har en uppsättning bilder som du aldrig sett förut, antingen som klickbara länkar på internet, eller om någon annan förberett dessa bilder för dig. Du fokuserar sedan på ett klockslag i framtiden och har bestämt att du ska titta på en bild. Nu försöker du att rita av denna bild och beskriva den. När du gjort detta väntar du på att framtiden ska komma ikapp dig och just vid det klockslag du bestämde så visar du bilden för dig själv. Här är autentiska exempel på hur detta kan se ut: http://www.remote-viewing.com/outtakes/index.html Dessa exempel är bättre än de jag lyckats med, men utifrån det jag lyckats med så kan jag gå i god för att dessa är autentiska. [...]
Hej Johan!
Finns det någon tidssymmetri i dina experiment? Vad jag menar är om motsvarande experiment faller väl ut om du jobbar mot dåtiden istället för framtiden?

Eller "drunknar" de "signalerna" i ditt vanliga minnessystem?

Förövrigt - hur långt in i framtiden har du möjlighet att göra dessa förutsägelser?

Vänligen

Fredrik

Hur skulle eperimentet se ut om man gjorde det mot dåtiden? Att jag tänker mig en tidpunkt bakåt när jag kommer att... Nej jag ser inte hur det skulle se ut. Försök ge ett exempel.

Sedan vet jag inte tidsperspektiven. Jag har ju inte gjort så många försök och främst provat ca 5min. Zokrates och Justins bilder var längre.

Intressant kuriosa i sammanhanget är att medan jag försökte se Zokrates bild kände ett spetsigt tryck i pannan som jag inte kännt på samma sätt sedan jag mediterade som intensivast för över 10 år sedan. Jag kunde då gå omkring hela dagarna med en skruvande pirrande känsla i pannan. Liknande som man kan känna ett pirr i magen eller hjärtat. Det känns som om det kittlas men att man klirar på det som kittlas i samma takt så det inte känns obehagligt utan snarare skönt.
Experimentet skulle då helt enkelt inte kunna genomföras på det sättet utan helt enkelt handla om ifall du känner att det finns två typer av erfarenhet för dig, dels det vanliga minnet dels något motsvarande det du beskriver vad gäller framtidsdetektionen.

Vänligen

Fredrik

PS. Jag skrev lite mer i inlägget ovan - kanske kan du kolla det med? DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 07 nov 2010 12:07

Johan Ågren skrev:Justin,

Nej jag kan inte göra det du beskriver. Framförallt så hoppas jag på att du har förtroende att se att jag gör detta i all välvilja främst för min egen skull för att utröna den värld jag lever i.

Jag tror dig. Eller rättare sagt, jag tror inte att du hackat min dator eller att du genom någon teknisk funktion i filosofiforum kunde se vad jag googlade igår, men jag tror heller inte att du kan se in i framtiden. Jag tror att förklaringen till att du "halvlyckades" i vårt experiment är slump och att vi människor tenderar lägga för stor vikt vi de samband vi ser, verkligen leta fram samband eller saker som med rätt beskrivning kan ganska övertygande framställas som samband, och alltför mycket bortse från saker som talar emot att det finns ett samband. Greg däremot, är av allt att döma snarare en bluff (hans bilder är alltför fulla av icke bortförklarbara samband, och alltför många av dem är alltför fulla av sådana samband, för att han ska kunna ha haft enbart tur), men din halvframgång kan nog förklaras med enbart tur.

Jag har nu editerat mitt förra inlägg för att det inlägget klockan 12.00 idag inte ska skicka tillbaka onödigt förvirrande bilder till dig igår. Den enda bild det inlägget nu innehåller är den bild jag tror att jag valde igår. Detta för den händelse att du igår mot förmodan lyckades se in i framtiden. Jag ersätter det nu editerade inlägget med det ursprungliga inlägget efter klockan 12.00 idag, när "faran" är över, så att säga.

Jag inser visserligen att jag på det här sättet inte kan få bort det du tänkt och skrivit som reaktion på mitt förra inlägg, men på det här sättet har jag i varje fall gjort vad jag kunnat för att rädda vårt experiment. Nu tycks det mig istället vara du, om någon, som förstört det. Du sa ju nämligen igår att du inte tänkte titta på min bild förrän klockan 12.00 idag! :-)

Edit: Jag har nu ersatt det editerade inlägget med det ursprungliga.

Ja rörigt var det, och jag kan mycket väl ha tolkat in de olika aspekter du nämner. Du har ju faktiskt nu inte visat mig en bild utan flera, och detta är den information jag nu skickat tillbaka till mig själv. Jag har dessutom skickat tillbaka informationen om din spikmatta ETC.

Ja, men det var väl bara bilden som skulle skickas tillbaka från [klockan 12 idag] till [dig igår kväll]? Om även annat skickas tillbaka och kan påverka vad du såg igår kväll, varför påverkar då inte även annan text och andra bilder än de jag postat, t.ex. allt det Zokrates postat i denna tråd efter att du och jag inledde experimentet, [dig igår kväll] och bidrar till att förstöra ditt och mitt experiment de också? (Eller gör de kanske det, utan att jag nu kan se hur?)

Vi borde kanske göra ett experiment där du håller på regeln att du inte ska titta på bilden jag lagt upp - det vill säga inte ens besöka tråden - förrän det överenskomna klockslaget infallit.

Du utgår ifrån att jag tolkat in informationen oberoende av bilderna.

Nej, det tror jag inte. Vad menar du? Det du skriver här kan tolkas på flera sätt, precisera!

Ser det som halvlyckat. Tennisracketens form är ju aningen äggformad. Det spetsiga under är kanske handtaget. Bollen kan också vara "ägget" som ligger på tennisracketet. Bilden jag ritat liknar onekligen ett tennisracket. Men det är ju långt ifrån Gregs exempel.

Den utskurna äggkartongen och änden på handtaget, men fel antal sidor.

Bild

Bild

Intressant, men kanske inte så tungt vägande, med tanke på att delar av föremål ofta uppvisar den graden av likheter om man letar efter likheter. En liggande tennisracket sedd rakt från sidan kan t.ex. anses likna en penna eller vilket annat mycket långsmalt föremål som helst, prickarna på handtagets lindade band kan tolkas som fräknar eller vilket annat "prickigt" fenomen som helst, tennisrackethandtaget sett från sidan ser ut som en tandkrämstub eller ett avsmalnande rektangulärt föremål av något annat slag, rutmönstret hos tennisracketens strängar kan tolkas som ett schackbräde eller vilket annat rutmönstrigt fenomen som helst, etc. Inget säger att det är just den åttkantiga änden på tennisracketens handtag man ska ta fasta på. Dessutom uppvisar, om man tittar efter noga, just den delen av den tennisracket jag tror att jag valde och som jag postade (och som nu är den enda som ligger) i det överenskomna inlägget inte alls tennisracketars normala åttkantiga form, utan snarare en sjukant (tycks det mig) där en av kanterna går inåt istället för utåt. Men å andra sidan ser man inte detta på googlingsträffsidan som jag tittade på när jag valde bilden, för där är bilden förminskad. (Vill man leka numerolog kan man förstås konstatera, aha, 8, 7, 6!)

Det ska tilläggas att jag gjorde 5 tester till ikväll med RWsidan, med ett sämre resultat än tidigare. Det bästa var när jag beskrev en badrumsvåg som en bälg i nederkant som kan pressas samman, och där den roterande mätskivan var placerad gjorde jag en centrumpinne med en pil som visade rörelsen runt.

Det låter inte så pjåkigt, om det var ett försök av "endast" fem.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 12:43

Freddemalte,

Först är min spontana tanke att alla kan testa själva, att det inte handlar om att vissa kan och andra inte, det ska bara göras. Sedan inser jag att jag ändå är ganska extrem gällande den meditation jag genomgått tidigare. Jag hade en teknik där jag upp till 2timmar/dag faktiskt tog mig in i ett meditativt tillstånd genom att avsmalna min uppmärksamhet i en punkt belägen i min panna tills inga tankar längre existerade utan enbart uppmärksamheten kring denna punkt. I det tillståndet kunde jag vara långa stunder utan en tanke på att jag satt där och tänkte på en punkt, jag var i detta glödande hav som saknade någon form av rumslig utbredning. Jag har nu inte mediterat på många år, har som jag upplever det förfallit på ett visst plan och i mångt och mycket blivit "vanlig" igen. Jag har jobbat och varit familjefar. jag har väl någonstans också börjat förakta många av de bitar jag förknippar med meditationen. Så jag har en problematik. Och om det finns någon substans i det med RW som jag ändå tycker mig kunna anta, så kanske det grundar sig i detta, att jag har övat mycket på något som kan kopplas samman med RW.

Tänker på den andra tråden med tid och blinkande glödlampor, och hur allt existerar här och nu men inte har sammanfallit så att de blivit tydligt för var en. Och att det är begränsningen i vår syn som hindrar oss från att se snarare än att informationen inte finns där. Tror det jag skrev i den tråden lite förklarar hur det hänger samman. Vi har alltså tillgång till en vidare form av kopplingskontor som i sin ytterlighet innebär att vi kan "se" det som inte sammanfallit framför våra ögon. Se det bildligt som att man tar en trollslända med sina facettögon, och varje facett kopplar man en lång signalkabel till. Dessa facetter placerar man sedan vid de delar som i framtiden kommer att utgöra ett sammanhållet koncept. För den centraliserade synen så existerar inte konceptet ännu, men för trollsländan gör det det eftersom han kan följa de delar som ännu inte är sammanslagna och länka det till en helhet. kanske är universum inte så tommt och innehållslöst som det först verkar när vi betraktar det med våra begränsade sinnen. Vår hjärna kanske kan kan vara en metafor för universum i sin helhet, men att det sker under ytan i den bemärkelse att vår perception inte är inställd på att kommunicera i det. Detta innebär i sin tur att det inte existerar någon egentlig värld, någon egentlig "sammanslagning", utan hur världen ter sig beror på hur den i det givna ögonblicket sätts samman i en "upplevelseenhet", vad som visas på "skärmen". Detta talar för Justins simuleringsmodell, men det rimmar också bra med många "andliga" läror.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 13:05

Justin,

ja jag skulle heller inte dra så stora växlar på enbart experimentet med din bild. Tycker den är hyfsad, något sämre än de fem första försöken jag gjorde på RWsidan (de tre bilderna jag postade först i den här tråden). Min betoning ligger fortfarande på att jag dels tycker som du, att Gregs bilder antingen är bluff eller äkta, då de har en alltför hög samstämmighet även om det skulle vara ett hårt urval. Det tar jag för sant (även om Dura M är av en annan åsikt). Så bluff eller äkta, inte vagt. Dels så ser jag att min relativt rudimentära förmåga visar en samstämmighet i upplägget med Gregs bilder, vilket gör att jag får ett större förtroende för att hans är äkta. Dels så utgår jag från personkännedom och psykologi och försöker utröna vad Greg vill med att visa sina experiment. Det är ju absolut inget han marknadsför eller verkar vilja tjäna på. Han har redan sin karriär i rullning och för honom verkar det med RW vara en form av självklarhet som han inte tar så stor notis om. Han passar således inte in i "brottsprofilen". Han passar lite in i profilen som självbedragare, men en självbedragare brukar inte uppenbart bluffa, utan använda sig av vagheter som får ökad signifikans.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 13:18

Greg är OK:

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/h362c5UkyNQ?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/h362c5UkyNQ?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Mr.M

Inläggav Mr.M » 07 nov 2010 13:19

Jag har delvis följt med i den hör tråden med att läsa..
Mycket intressant och jag förkastar inte alls att framtiden influerar oss.
Och med mitt vanligt tråkiga kantfysiska referens ram, så påminns jag om att jag pratade med någon om detta,
att framtiden påverkar existerande materia.. kommer dock inte ihåg detaljerna.

Men jag är imponerad av att ens en enda bild kan ha en såpass likhet. vad är oddset för det ? borde vara nära 0%
(eller ett par hundratusen föremål och mönster.. var drar man likheten.. man borde låta en dator göra mönsteranalysen för att vi ska få en icke subjektiv matematisk värde)

Sen som oftopic tanke.
om person A tittar på person B så ser A att B är historisk händelse,
borde inte då person B se person A som framtid : P

Dura M

Inläggav Dura M » 07 nov 2010 13:47

Johan Ågren skrev:Men det är intressant att du tycker annorlunda.

Ja, det illustrerar som sagt problemet med upplägget. Alldeles för stort utrymme för subjektiva bedömningar.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 nov 2010 13:47

Johan Ågren skrev:Detta talar för Justins simuleringsmodell, men det rimmar också bra med många "andliga" läror.

Ok, Johan!
Tack för givande och intressant svar. Vad simuleringsmodellen beträffar så är det intressant men jag undrar lite kring dess metafysik? Vad avses med simulering? Är inte simulering en rekonstruktion av något existerande? Ett återskapade av verkligheten i kontrollerad form? Så vad är det som återskapas? Hur kontrollerad det och vad är det som kontrollerar? Vad skiljer denna tanke i grunden från den vanlig gudstro? Pratar vi om binära aktiviteter eller har vi lämnat datorernas värld, är det som i filmen Matrix eller en helt annan ontologi?

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 nov 2010 13:54

Johan Ågren skrev:Greg är OK:

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/h362c5UkyNQ?fs=1&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/h362c5UkyNQ?fs=1&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>
Ja du Johan, tänk om den typen av människor var lika effektiva och framgångsrika på att sprida sitt budskap och dessutom implementera det som Coca Cola, Apple och McDonald's ;-)

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 14:13

Bryter nu lite mot upphovsrätt för "den goda sakens skull". Tar nog bort dessa bilder snart då de förstör Gregs experiment. Här är 3 försök av 6 från i Torsdags:

Här träffade jag in djurtemat. Näbbens position hamnade exakt på rätt position och även fågelns ben. Gräset fick jag till i nederkant, och även vegitation i överkant. Järnvägen var det sista jag gjorde och ett felaktigt sidospår från dokumentären jag just sett på TV.

Bild Bild

Här såg jag orange sandpapper/tegelsen. Fick in bollen i exakt position och även linjen och mönstret på bollen som jag tolkade in som ryggen på en skalbagge. Även rörelsen/pilen överst i bild som visar rikningen på kastet.

Bild Bild

Det här var den bästa eftersom jag skrev "pärlhalsband", och när jag klickade på bilden så var det precis vad jag hade sett.

Bild Bild

Skulle jag ha fått dessa bilder i handen så skulle jag inte ha haft svårt att para ihop dem. Jag skulle också ha lagt Justins bild på rätt plats, och även de andra tre bilderna från i Torsdags, med lite hjälp utifrån uteslutningsmetod. Jag tror att andra skulle ha lyckats med samma sak. Eller skulle ni ha bytt plats på bilderna ovan utan att det blir långsökt?

Som jag ser det så är det inte en irrationell reaktion att ana ugglor i mossen om jag ena sekunden sitter och ritar något som jag ser är spiraler/pärlor i förhållande till en kant, skriver "pärlhalsband" och sedan klickar på en länk och ser en ask med pärlor. Det sker inte så ofta, särskilt inte när man i experimentet är ute efter just det resultatet.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 14:53

Dessa två bilder är från en annan person som övat på RW. De står också höjda över vaghet tycker jag med bestämdhet. De har för hög verkshöjd.

Bild

Källa: http://www.anomalist.com/commentaries/rvcp.html

På den sidan så betonas betydelsen av att ha ett nummer förknippat med bilden, och det har jag faktiskt haft på Gregs sida då varje länk till bilderna har ett nummer, och det gör att jag mycket lättare kan fokusera på ett spår som slutligen leder till konfrontationen med bilden.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 15:49

Project Star gate is the collective name for advanced psychic functioning or Remote viewing experiments and programs that were undertaken for over twenty years to create a trainable, repeatable, operational and if at all possible, accurate method of psychic spying or information gathering for the U.S. Military and intelligence agencies (CIA, NSA, DIA).

Den informationen är inte hemligstämplad längre, så nu kan man läsa de kontrollerade sessionerna:  

http://www.remoteviewed.com/remote_view ... g_sessions

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 nov 2010 16:21

Johan Ågren skrev:Dessa två bilder är från en annan person som övat på RW. De står också höjda över vaghet tycker jag med bestämdhet. De har för hög verkshöjd.

Bild

Källa: http://www.anomalist.com/commentaries/rvcp.html

På den sidan så betonas betydelsen av att ha ett nummer förknippat med bilden, och det har jag faktiskt haft på Gregs sida då varje länk till bilderna har ett nummer, och det gör att jag mycket lättare kan fokusera på ett spår som slutligen leder till konfrontationen med bilden.
Johan, vad är det som säger att det inte är som så att de bilder du ritar istället influerar vilka bilder som sedan kommer visas?
Jo, jo - lika "märkligt", men ändå i samklang med den vanliga orsak-och-verkan-ordningen? Eller?

Vänligen

Fredrik

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 07 nov 2010 16:43

freddemalte,

ja jag har också undrat om det inte är så att jag genom mina bilder skapar den framtid jag sedan öppnar upp. Men i ett vidare perspektiv betyder det att allt runtomkring mig är skapat på samma sätt, inklusive de andra människorna som också tittar på bilderna oberoende av mig. Det här är grunden till mina solipsismfunderingar som drabbar mig ibland. Alternativt en form av solipsism light; där det finns andra, men att det inte har någon betydelse i praktiken då jag ändå bara upplever det jag formar efter eget huvud. möjligen triggar dessa andra delar av existensen någon form av rörelse och grundstruktur. EX: det kanske finns en form av "klickbara länkar" som innehåller "bilder", men vad dessa sedan innehåller är enbart i mitt medvetande. Men jag borde ändå kunna kommunicera med de andra delarna i existensen genom att visa upp två identiska kopior av en bild. Dessa identiska kopior borde även vara identiska kopior för andra existerande varelser, även om andra människor inte ser motivet som jag gör.

Problemet med ditt förslag är om både du och jag oberoende av varandra gör en varsin kopia av ett orginal genom RW. Betyder det då att vi båda två influerar den framtida utgången av bilden? Och vad tror du personen som ursprungligen la upp bilden skulle tycka om det?  :)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 nov 2010 16:54

Johan Ågren skrev:freddemalte,

ja jag har också undrat om det inte är så att jag genom mina bilder skapar den framtid jag sedan öppnar upp. Men i ett vidare perspektiv betyder det att allt runtomkring mig är skapat på samma sätt, inklusive de andra människorna som också tittar på bilderna oberoende av mig. Det här är grunden till mina solipsismfunderingar som drabbar mig ibland. Alternativt en form av solipsism light; där det finns andra, men att det inte har någon betydelse i praktiken då jag ändå bara upplever det jag formar efter eget huvud. möjligen triggar dessa andra delar av existensen någon form av rörelse och grundstruktur. EX: det kanske finns en form av "klickbara länkar" som innehåller "bilder", men vad dessa sedan innehåller är enbart i mitt medvetande. Men jag borde ändå kunna kommunicera med de andra delarna i existensen genom att visa upp två identiska kopior av en bild. Dessa identiska kopior borde även vara identiska kopior för andra existerande varelser, även om andra människor inte ser motivet som jag gör.

Problemet med ditt förslag är om både du och jag oberoende av varandra gör en varsin kopia av ett orginal genom RW. Betyder det då att vi båda två influerar den framtida utgången av bilden? Och vad tror du personen som ursprungligen la upp bilden skulle tycka om det?  :)
Det är väl inte helt främmande att tänka sig att "observatören" skapar sin verklighet och att det med andra ord är så att du, genom dit "varande i världen" får omgivningen (vad nu det är) att kollapsa till det som det blir när du betraktar det (bevittnar det). Jag brukar ibland tänka följande när jag ska sprätta upp ett brev: "det är först när jag har öppnat brevet och tittar på det, börjar läsa det som texten, informationen får sin form, sin struktur etc. Innan, när det låg i kuvertet var "sanningen" om vad som utgjorde brevet obestämt, på ett likande sätt som Heisenbergs osäkerhetsprincip". Vad gäller dina solipsistiska tankar så förstår jag vad du menar, de är lite som med Necker's kub, man har en benägenhet att se den på ett visst sätt (utan ansträngning) men om man tittar lite mer på den så kan man se den även på det andra sättet, utan att någon av sätten egentligen är mer fel eller rätt än det andra. Så kan jag även se på solipsismen. Ibland kan den kännas helt främmande, ibland helt självklar!

Men visst, det är väl inte helt otänkbart att freddemalte, filosfiforum, alla bilar, människor, tåg, länder, konst, händelser, upplevelser etc som du erfar egentligen är en del av det som du uppfattar som ditt liv, ditt vara etc. Det går liksom inte att varken bevisa eller motbevisa. Eller som jag brukar tänka ibland: För vem ska jag berätta att jag har upplevt en värld fylld av figurer som kallade sig människor (och som tydligen jag också var en av), en värld med märkliga objekt kallade bilar, datorer, bestick, kläder, hus, träd, hav, planeter och fenomen som känslor, drömmar och massor med annat. Det finns ju ingen mer än jag som varit med om det? Jo, svarar någon i omgivningen, det har ju jag med, visst svarar jag men du är ju en av de där figurerna som jag skulle berätta om i så fall! ;-)

Sist men inte minst! Tror du att du skulle kunna förfina denna färdighet till den skärpa och nivå att du faktiskt kan förutse t.ex. nästa veckas lottorad?

Vänligen

Fredrik

Återgå till "Naturvetenskap"