Är korkad på det här med relativitetsteorin...
Moderator: Moderatorgruppen
Jag är korkad på allt vid det här laget. Världen är bra skum.
holoteist skrev:Jag är korkad på allt vid det här laget. Världen är bra skum.
Ja, precis då vi tror oss förstå hur det är så kommer det en tsunami med nya pusselbitar. Vi får börja om.
Läs gärna Samuel Becketts Murphy, jag tror du skulle uppskatta boken.
Moderator
-
förstår mig själv
Algotezza skrev:förstår mig själv skrev:Hej algotessa.
Så kan det vara som du skriver. Men om vi har olika "tider" och som jag tolkar det så går det inte att "mötas". Möter jag en människa ser, hör eller känner den inte utan dessa är "påhittade av oss själva" eller finns i en annan "verklighet".
Känner mig inte säker på detta men lutar åt psolipsismen mer och mer tror jag.
Varför skriver du här?
Allt har ju sig självt som referens. Ser jag, eller läser jag dig blir du "verklig" och viktig för mig. Jag mår oftast bra av att läsa och skriva här.
-
förstår mig själv
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Men om vi har olika "tider" och som jag tolkar det så går det inte att "mötas".
Eftersom vi inte rör oss i några större hastigheter så kan vi lugnt lita till tågtidtabeller och överenskomna tider för möten.förstår mig själv skrev:Möter jag en människa ser, hör eller känner den inte utan dessa är "påhittade av oss själva" eller finns i en annan "verklighet".
Du kan vara lugn fms, det är mycket demokratiskt ordnat genom att det bara finns en verklighet. Men vi är olika individer och har litet olika missuppfattningar om hur det hela hänger ihop. Men det gör det!förstår mig själv skrev:Känner mig inte säker på detta men lutar åt psolipsismen mer och mer tror jag.
Solipsism är inte någon särskilt gångbar föreställning om världen. Att solipsismen skulle ha något att erbjuda sociala människor är förstås fullkomligt otänkbart. När en rånare skjuter mot dig skiljer sig det väsentligt från en fantasihändelse.
Hej, jag förstår det du skriver. Jag anser dock och försöker påvisa att det finns en annan tolkning, som möjligen stämmer bättre än det du påstår. Om en "tidsskillnad" uppstår så uppstår olika verkligheter. Spelar ingen roll hur "liten" den är. Detta är enligt min mening bevis på solipsismen. Som vanligt påverkas inte "naturlagarna" av vad man "vill" eller "demokrati".
Detta vet man då man förstått. Då visar det sig att det var (som alltid, hur obehagligt det än kan vara) bäst på alla sätt att lita till förnuftet.
förstår mig själv skrev:Om en "tidsskillnad" uppstår så uppstår olika verkligheter. Spelar ingen roll hur "liten" den är. Detta är enligt min mening bevis på solipsismen. Som vanligt påverkas inte "naturlagarna" av vad man "vill" eller "demokrati".
Det är något oklart hur de tidsskillnader du talar om skulle uppkomma. Enligt relativitetsteorin är det svårt att se hur små skillnader i rumtid kan skapa något som ger upphov till skilda verkligheter. Att vi är olika individer ger förstås upphov till olika upplevelser, men det påverkar knappast någonting utanför individen. Den objektiva verkligheten är en (1) och den finns även då individen är borta.
Jag tror det är nödvändigt att du ger din tes om hur olika verkligheter uppstår, genom skillnader i tid, en klarare beskrivning.
Moderator
-
förstår mig själv
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Om en "tidsskillnad" uppstår så uppstår olika verkligheter. Spelar ingen roll hur "liten" den är. Detta är enligt min mening bevis på solipsismen. Som vanligt påverkas inte "naturlagarna" av vad man "vill" eller "demokrati".
Det är något oklart hur de tidsskillnader du talar om skulle uppkomma. Enligt relativitetsteorin är det svårt att se hur små skillnader i rumtid kan skapa något som ger upphov till skilda verkligheter. Att vi är olika individer ger förstås upphov till olika upplevelser, men det påverkar knappast någonting utanför individen. Den objektiva verkligheten är en (1) och den finns även då individen är borta.
Jag tror det är nödvändigt att du ger din tes om hur olika verkligheter uppstår, genom skillnader i tid, en klarare beskrivning.
Om din värld är en miljarddel "långsammare" eller "snabbare" än min uppstår 2 st pilatus. Du måste vara i båda samtidigt. Din egen är en psolipsistisk värld. Det är vad jag menar einstein visade.
förstår mig själv skrev:Om din värld är en miljarddel "långsammare" eller "snabbare" än min uppstår 2 st pilatus. Du måste vara i båda samtidigt. Din egen är en psolipsistisk värld. Det är vad jag menar einstein visade.
Varför skiljer du inte på din upplevelse av världen och tingen i världen? Albert Einstein skulle blivit mäkta förvånad om du påstod att han existerade i två upplagor, en i dig och en i sig själv - eller än värre, en i varje individ som råkade se honom i föreläsningssalen. Tidsdifferenser ger inte flera världar, det är en absurd utsaga.
kunskapsteoretisk solipsism - det enda jag kan ha kunskap om är mig själv inklusive mina upplevelser
Moderator
-
förstår mig själv
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Om din värld är en miljarddel "långsammare" eller "snabbare" än min uppstår 2 st pilatus. Du måste vara i båda samtidigt. Din egen är en psolipsistisk värld. Det är vad jag menar einstein visade.
Varför skiljer du inte på din upplevelse av världen och tingen i världen? Albert Einstein skulle blivit mäkta förvånad om du påstod att han existerade i två upplagor, en i dig och en i sig själv - eller än värre, en i varje individ som råkade se honom i föreläsningssalen. Tidsdifferenser ger inte flera världar, det är en absurd utsaga.
kunskapsteoretisk solipsism - det enda jag kan ha kunskap om är mig själv inklusive mina upplevelser
Rörelser är relativa då uppstår samma fenomen i tex 2 kroppar som färdas relativt varandra. Båda har sin egen tid och båda kommer att anse att den andres klocka går långsammare och detta kommer båda att kunna observera. Och då innebär det 2 olika verkligheter.
Kan inte säga att jag är helt säker då jag inte kan härledningen till den speciella relativitetsteorin (har gått igenom den en gång för 25 år sedan). Försökte förstå vad andra skrev och vad einstein skrev då förstod jag inte på det sätt jag trodde att jag skulle göra och blev lite besviken för detta. Nu vet jag att man förstår absolut bäst genom att bara vara och inte försöka förstå/tvinga hjärnan. Detta innebär att man alltså inte i förväg kan förutsäga eller förstå vilka teorier som uppstår i hjärnan. Man kan inte "sträva" någon stanns utan att förstöra hjärnan. Det är "förnuftet" som genom att förstå kommer vägleda dig. Uppnår man detta är man sitt väsen och fungerar fullt ut som människa.
förstår mig själv skrev:Rörelser är relativa då uppstår samma fenomen i tex 2 kroppar som färdas relativt varandra. Båda har sin egen tid och båda kommer att anse att den andres klocka går långsammare och detta kommer båda att kunna observera. Och då innebär det 2 olika verkligheter.
Uppriktigt sagt så tror jag inte att vi kan klara ut exakt vad som händer, det saknas en del information. Men säg att det är två bilar som möts på en motorväg, båda kör i 400 km/h. De klockor som finns i bilarna kommer då de stannar att visa samma tid, men skilja sig något från en betraktare som var placerad vid sidan av vägen och kunde betrakta de båda Bugatti Veyron, som möttes i kusligt hög hastighet framför honom.
Verkligheten är givetvis densamma, de kan efter tidsjämförelsen skaka hand och dela på en flaska 2008 Spirit of Hven Single Malt Whisky. Men exemplet är dåligt i flera avseenden, i praktiken skulle ingen klocka kunna uppmäta någon skillnad (tidsskillnaden är så liten att klockorna inte kan mäta skillnaden med tillräcklig noggrannhet) och för det andra är det oansvarigt att köra så fort på en svensk motorväg. Frågan är om polisens radar skulle hängt med. Men nykterhetsprovet klarade de eftersom de inte befann sig i bilarna då de drack!
Moderator