Evolutionsteori / Darwinism

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 30 mar 2005 00:21

MrTambourineMan skrev:Du menar alltså att negationen är a priori lika trolig? Om så inte är fallet, innehåller satsen självt till varierande del sitt eget sanningsvärde. Det har jag betecknat tautologi, men post-Kant så kanske 'analytisk sats' är bättre.

Du frågade om det är en logisk nödvändighet och det är det uppenbart inte, enligt min mening. Hur "troligt" man tycker att det ena eller andra alternativet är kan diskuteras, men har inte med frågan om logisk nödvändighet att göra.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 12:44

Darth Pa skrev:
MrTambourineMan skrev:Varför? Alla arter som spontant muterat fram hade helt enkelt visat sig överlevnadsdugliga. Det är inte som att stenar slutat existera bara för att högre organismer utvecklats.
Ett ekosystem kan bara försörja så många individer. De mindre anpassade klarar sig sämre och enligt evolutionsteorin så kommer de att försvinna.
Förväxla inte artrikedom med antal individer av varje art.

MrTambourineMan skrev:Nope. Det är inte irrelevant. Vad jag vill påvisa är att evolutionsteorin är värdelös som forskningsverktyg. Det finns ingenting som tvingar någon att tro på evolution för teorin har mycket begränsade implikationer för hur vi bemöter världen. Säg att läkaren istället hävdar att bakterier inte reproducerar. En mycket diger uppfattning, en 'icke-vetskap' om världen med potentiellt katastrofala implikationer för läkarens patienter.
Ingenting tvingar någon att tro på något. Eftersom det verkar vara så viktigt för att vara vetenskap. Vad hade du tänkt använda en teori för livets utveckling till?
Alltså, sanningsvärdet hos teorin stärks om det visar sig användbart i förlängningen, även om teorin självt är helt overifierbar i sig. En oprövad teori kan vi kanske kalla hypotes. En hypotes om livets uppkomst, men med tanke på all tankekraft som går in i den här "hypotesen" tycker jag, och har hävdat hela tråden igenom, att evolutionsteorin snarare passar som filosofi.

MrTambourineMan skrev:Testar Du naturligt urval på det viset?
Visst kan man se i fossillagren att sämre anpassade organismer dött ut, ja.
Man kan även se ute i naturen att dåligt anpassade organismer lever vidare, eller? Vad är det för mening med ett test där bara ett utfall är a priori möjligt? Erinra Dig att enl. Popper, för att en teori ska vara riktigt vetenskaplig, bör den gå att motbevisa.

MrTambourineMan skrev:Detta är längs en annan dimension än vad jag hade tänkt mig. Jag hade tänkt mig något intrikalt värde hos teorin, inte en konsensusuppfattning (jmfr "jorden är platt" på 1200-talet), skulle avgöra vetenskaplighet. Det är förstås en definitionsfråga. Ockhams rakblad, om det är den Du åberopar, tycker jag i allra högsta grad är en filosofisk princip.
Visst är det något intrikalt värde hos teorin som ska avgöra vetenskapligheten. Min komentar tidigare var förhastad.
OK.

MrTambourineMan skrev:Du har listigt undvikit att svara på huvudfrågan och istället kommenterar Du förklaringen, efter att du uttryckt missförstånd. Jag tolkar detta som att Voilà. Den är analytisk. Den är sann i kraft av sig själv, kan inte negeras. Du har erkänt. Äntligen.
Nej jag har inte erkännt något sådant (vad jag förstått i alla fall), jag säger att vi inte har någon allternativ förklaring. Att det bara finns en teori som förklarar alla observationer är inte en svaghet (rent vetenskapligt) hos den teorin.
Jag är böjd att inte hålla med här. För mig är vetenskap någonting som är 'säkert'. Den 'vetenskapliga metoden' inger mig säkerhet om den kunskap jag når med den. Om ett område verkar vara utanför den 'vetenskapliga metodens' omfång, är jag inte beredd att kalla det bästa jag kan komma på - oavsett hur rationellt och filosofiskt ekonomiskt det än må vara - för vetenskapligt bara för att det inte finns några alternativ.

MrTambourineMan skrev:Nu hade Newton tre rörelselagar och en gravitationslag, inte bara en. Ganska vackert ändå, att från fyra lagar härleda det mesta. Vad jag menar med "skala av allt annat" vis-à-vis evolution, är sådana saker som allelfrekvenser och molekylärbiologi. Du bemötte f.ö inte frågan om naturligt urval är analytiskt eller inte. (Om vi bortser från Ditt apparenta erkännande tidigare i tråden).

Att naturligt urval är den viktigaste mekanismen som lett till dagens alla organismer är inte tautologt (och kan testas) skriver jag om tidigare i medelandet (vi behöver inte skriva mer om det här också).
Detta är då högst förunderligt, ty jag tycker själva utsagan "De bäst anpassade fortplantar sig, de sämst anpassade dukar under" motsäger sig självt i sin negerade form, "De bäst anpassade dukar under, de sämst anpassade fortplantar sig". Detta eftersom "anpassning" (fitness) är cirkeldefinierat så att det automatiskt betyder mycket livsdulig avkomma. Naturligt urval är därför tautologt.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 12:50

Tore skrev:
MrTambourineMan skrev:Du menar alltså att negationen är a priori lika trolig? Om så inte är fallet, innehåller satsen självt till varierande del sitt eget sanningsvärde. Det har jag betecknat tautologi, men post-Kant så kanske 'analytisk sats' är bättre.

Du frågade om det är en logisk nödvändighet och det är det uppenbart inte, enligt min mening. Hur "troligt" man tycker att det ena eller andra alternativet är kan diskuteras, men har inte med frågan om logisk nödvändighet att göra.
Så vad du säger är att för att ta reda på om de som är bättre anpassade, lyckas bättre än de som är sämre anpassade så behöver man empirisk erfarenhet? Inom evolutionsteorin, som Du säkert redan vet, betyder "bäst anpassad" inte "starkast" utan helt enkelt "förmåga att lyckas". Vi ser därför enkelt att,
    De som är bäst anpassade, lyckas bättre än de som är sämre anpassade = De som har störst förmåga att lyckas, lyckas bättre än de som har mindre förmåga att lyckas = de som lyckas bäst, lyckas bäst och de som lyckas sämst, lyckas sämst.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 mar 2005 13:23

Detta är en händelserik tråd och flera relaterade ämnen diskuteras samtidigt. Tänkte bara kort kommentera tautologi-diskussionen, då den varit uppe tidigare.

Tore skrev:Det finns inget tautologiskt i att en egenskap som gynnar en individs överlevnad kommer att spridas vidare till avkomman.

Jag håller med.

MrTambourineMan skrev:De som är bäst anpassade, lyckas bättre än de som är sämre anpassade = De som har störst förmåga att lyckas, lyckas bättre än de som har mindre förmåga att lyckas = de som lyckas bäst, lyckas bäst och de som lyckas sämst, lyckas sämst.

Jag håller med.

Verkar det motstridigt? Det är det inte, ty:

"Evolutionsteorin" ÄR SKILD FRÅN "Starkast överlever" (och variationer därav)

Den här satsen är Kant-analytisk: "Starkast överlever". Satsen "Starkast överlever inte" kräver att vi med starkast inte menar "den som överlever", och det är denna retrospektiva mening som "starkast" har i denna sats sammanhang, varför den är motsägelsefull.

Det faktum ATT en gynnsam egenskap kommer att spridas vidare till avkomman är dock på intet sätt tautologiskt. Evolutionsteorin har uppenbarat mekanismen för att överlevnad, och gett en ny, för sammanhanget specifik, betydelse till ordet "starkast" eller vad det innebär att vara "bäst lämpad" osv.

Ta en inföding från 1300-talet och lär vederbörande att "starkast" betyder "den som överlever". Han kommer att se att satsen är Kant-analytisk (om man lär honom vad det är för något), men ändå inte veta ett smack om arv, miljö, hur anlag förs vidare till avkomma, vad det innebär för en art att överleva i evolutionär mening osv.

§

Darth Pa

Inläggav Darth Pa » 30 mar 2005 13:29

MrTambourineMan skrev:Förväxla inte artrikedom med antal individer av varje art.

Det gör jag inte heller, alla arter har inte en egen nisch och de som uppfyller den mest effektivt konkurrerar ut de andra.

MrTambourineMan skrev:Alltså, sanningsvärdet hos teorin stärks om det visar sig användbart i förlängningen, även om teorin självt är helt overifierbar i sig. En oprövad teori kan vi kanske kalla hypotes. En hypotes om livets uppkomst, men med tanke på all tankekraft som går in i den här "hypotesen" tycker jag, och har hävdat hela tråden igenom, att evolutionsteorin snarare passar som filosofi.

Nu undviker du frågan.

MrTambourineMan skrev:Man kan även se ute i naturen att dåligt anpassade organismer lever vidare, eller? Vad är det för mening med ett test där bara ett utfall är a priori möjligt?

Visst skulle det kunna finnas exempel på det, exempelvis att sämre egenskaper inte försvinner.

MrTambourineMan skrev:Jag är böjd att inte hålla med här. För mig är vetenskap någonting som är 'säkert'. Den 'vetenskapliga metoden' inger mig säkerhet om den kunskap jag når med den. Om ett område verkar vara utanför den 'vetenskapliga metodens' omfång, är jag inte beredd att kalla det bästa jag kan komma på - oavsett hur rationellt och filosofiskt ekonomiskt det än må vara - för vetenskapligt bara för att det inte finns några alternativ.

Visst ska det vara 'säkert' (så säkert man kan göra det med de resurser man har), vart har jag skrivit att evolutionsteorin är osäker?

MrTambourineMan skrev:Detta är då högst förunderligt, ty jag tycker själva utsagan "De bäst anpassade fortplantar sig, de sämst anpassade dukar under" motsäger sig självt i sin negerade form, "De bäst anpassade dukar under, de sämst anpassade fortplantar sig". Detta eftersom "anpassning" (fitness) är cirkeldefinierat så att det automatiskt betyder mycket livsdulig avkomma. Naturligt urval är därför tautologt.

Se tidigare i meddelandet.

Nu verkar det lite som att jag flyr från flera av dina stycken vilket jag kanske gör, skriv då vad jag missförstått (för jag tycker att frågan om naturliga urvalet är tautologt diskuteras på olika ställen).

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 30 mar 2005 13:43

MrTambourineMan skrev:Så vad du säger är att för att ta reda på om de som är bättre anpassade, lyckas bättre än de som är sämre anpassade så behöver man empirisk erfarenhet?

Jag tycker att det jag säger är ganska enkelt och tydligt, så jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår. Att en individ har egenskaper som gör att den lyckas bättre än andra att överleva och producera avkomma, medför inte med logisk nödvändighet att avkomman ärver dessa egenskaper så att de blir vanligare i populationen. I själva verket är det långt ifrån alla egenskaper som ärvs på detta vis. Att sådana egenskaper finns och vilka de i så fall är, är i högsta grad en empirisk fråga.

Se också hovnarrs inlägg ovan.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 13:54

Tore skrev:
MrTambourineMan skrev:Så vad du säger är att för att ta reda på om de som är bättre anpassade, lyckas bättre än de som är sämre anpassade så behöver man empirisk erfarenhet?

Jag tycker att det jag säger är ganska enkelt och tydligt, så jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår. Att en individ har egenskaper som gör att den lyckas bättre än andra att överleva och producera avkomma, medför inte med logisk nödvändighet att avkomman ärver dessa egenskaper så att de blir vanligare i populationen. I själva verket är det långt ifrån alla egenskaper som ärvs på detta vis. Att sådana egenskaper finns och vilka de i så fall är, är i högsta grad en empirisk fråga.

Se också hovnarrs inlägg ovan.
Nope. Lyckas bättre implicerar att egenskaperna förs vidare. Jämför två fall:

A: bra egenskaper, avkomman ärver dem inte
B: bra egenskaper, avkomman ärver dem

Eftersom fitness är definierat utifrån n:te-avkommans reproduktionsframgång är ärtfligheten en del av definitionen. Ärtflighet är en bra egenskap. Därför har B en bra egenskap mer än A (nämligen att egenskapen att föra vidare egenskaperna till avkomman, vilket gör att den lyckas bättre). Detta är cirkeldefinitionen.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 14:00

hovnarr skrev:Verkar det motstridigt? Det är det inte, ty:

"Evolutionsteorin" ÄR SKILD FRÅN "Starkast överlever" (och variationer därav)
Som jag har upprepat till ingen ände: Evolutionsteorin cirkeldefinieras utifrån fitness, som definieras som en oändlig regress av hur många livsdugliga avkommor en individ får n generationer framåt. På detta vis är även egenskapen ärftlighet inbegripen.

Individer som föder slumpmässiga ungar, tenderar att konkurreras ut av individer med bra gener som för dem vidare.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 14:09

Darth Pa skrev:
MrTambourineMan skrev:Förväxla inte artrikedom med antal individer av varje art.
Det gör jag inte heller, alla arter har inte en egen nisch och de som uppfyller den mest effektivt konkurrerar ut de andra.
Inte nödvändigtvis. Jag förstår ärligt talat inte vad som är motsägande mot att det utvecklades n antal arter som alla lever symbiotiskt utan att någon dör ut.

MrTambourineMan skrev:Alltså, sanningsvärdet hos teorin stärks om det visar sig användbart i förlängningen, även om teorin självt är helt overifierbar i sig. En oprövad teori kan vi kanske kalla hypotes. En hypotes om livets uppkomst, men med tanke på all tankekraft som går in i den här "hypotesen" tycker jag, och har hävdat hela tråden igenom, att evolutionsteorin snarare passar som filosofi.
Nu undviker du frågan.
Jag undviker kanske Din specifika fråga, men det är därför att huvudfrågan, som jag försöker återföra ämnet till, rör ifall evolution är vetenskaplig eller inte. Evolution är uppenbarligen inte av samma kaliber som andra vetenskaper och detta är vad jag har försökt belysa.

MrTambourineMan skrev:Man kan även se ute i naturen att dåligt anpassade organismer lever vidare, eller? Vad är det för mening med ett test där bara ett utfall är a priori möjligt?
Visst skulle det kunna finnas exempel på det, exempelvis att sämre egenskaper inte försvinner.
Ja! Så allting passar evolutionsteorin som handen i handsken. Ergo, inte vetenskapligt utan filosofiskt.

MrTambourineMan skrev:Jag är böjd att inte hålla med här. För mig är vetenskap någonting som är 'säkert'. Den 'vetenskapliga metoden' inger mig säkerhet om den kunskap jag når med den. Om ett område verkar vara utanför den 'vetenskapliga metodens' omfång, är jag inte beredd att kalla det bästa jag kan komma på - oavsett hur rationellt och filosofiskt ekonomiskt det än må vara - för vetenskapligt bara för att det inte finns några alternativ.
Visst ska det vara 'säkert' (så säkert man kan göra det med de resurser man har), vart har jag skrivit att evolutionsteorin är osäker?
Det har Du aldrig skrivit, men vad jag försöker säga är att den inte är lika säker som många andra teorier.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 14:27

hovnarr skrev:Ta en inföding från 1300-talet och lär vederbörande att "starkast" betyder "den som överlever". Han kommer att se att satsen är Kant-analytisk (om man lär honom vad det är för något), men ändå inte veta ett smack om arv, miljö, hur anlag förs vidare till avkomma, vad det innebär för en art att överleva i evolutionär mening osv.
Ta istället samme inföding från 1300-talet och lär honom att "starkast" betyder "den som får mest livsduglig avkomma n generationer framåt". Han kommer inse att satsen är analytisk, men ändå inte veta ett smack om DNA-strukturen (och andra molekylärbiologiska fakta som inte är uppe för diskussion, eftersom de är empiriska). Han kommer veta vad det innebär för en art att överleva i evolutionär mening dock.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 mar 2005 14:46

MrTambourineMan skrev:Ta istället samme inföding från 1300-talet och lär honom att "starkast" betyder "den som får mest livsduglig avkomma n generationer framåt".

Visst, men nu är det du som är tautologisk. Om man lär honom evolutionsteorin, så lär man honom evolutionsteorin.

Analytisk betyder "i kraft av ordets betydelse". Om du vill precisera ett ord såsom "starkast" så till den grad som du beskriver ovan, ska man inte förvånas av att ordet är preciserat så till den grad som du beskriver ovan.

Att "starkast" ska ha den innebörden är dock inte uppenbart för den som inget vet om evolutionsteorin. Så om man lär någon evolutionsteorin, lär man den att starkast överlever; men om man utan vidare säger "starkast överlever", lär man ingen något om evolutionsteorin som inte redan kände till den.

Tycker du att satsen "en bror är ett manligt syskon" är analytisk? Bara om man på förhand vet att bror betyder just manligt syskon. Hur är det då med ordet "räv"? Om man slår upp "räv" (Vulpes vulpes) i Nordens fauna och råkar veta allt som står där, och också avse exakt detta (ha det intentionsdjupet) när man yttrar ordet "räv" i dagligt tal (utom i fasta yttryck såsom "räv bakom örat" eller i metaforer), vore det då denna redogörelse för räven analytisk?

Frågan handlar alltså om: a priori, för vem?!

MrTambourineMan skrev:Ärtflighet är en bra egenskap.

Att något sådant som ärftlighet över huvud taget föreligger antar jag att du betraktar som ett empiriskt faktum a posteriori? Bara för att vi idag utan att blinka säger "han har sin mors ögon" och med det menar att han ärvt dem, kunde man med samma uttryck ha menat att Gud välsignat även moderns barn med samma vackra ögon, för bara några futtiga hundra år sedan.

Är det tautologiskt att jorden är rund, tycker du?

§

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 14:53

hovnarr: Jag menar att evolutionsteorin, såsom den är formulerad ("analytisk så till den grad.." som du talande uttrycker det), är metafysiskt gångbar i alla tänkbara världar, vilket de flesta vetenskapliga teorier inte är. Vi kan inte tänka oss en värld där de som reproducerar mest och bäst inte förökar sig mest och bäst. Eller för att vara mindre korrekt, men mer uttrycksfull, där de sämsta vinner och de bästa förlorar enligt det kriterium som evolutionsbiologer kallar naturligt urval.

MrTambourineMan skrev:Ärtflighet är en bra egenskap.

Att något sådant som ärftlighet över huvud taget föreligger antar jag att du betraktar som ett empiriskt faktum a posteriori? Bara för att vi idag utan att blinka säger "han har sin mors ögon" och med det menar att han ärvt dem, kunde man med samma uttryck ha menat att Gud välsignat även moderns barn med samma vackra ögon, för bara några futtiga hundra år sedan.
Återigen, jag talar inte om tautologier och ärftligheter som platonska essenser, utan i anknytning till evolutionsteorin (som råkar ha den formuleringen). Om detta har alla mina inlägg handlat. Naturligt urval-mekanismen fungerar även under Gud (vagt formulerad som den är).

Darth Pa

Inläggav Darth Pa » 30 mar 2005 15:13

MrTambourineMan skrev:Inte nödvändigtvis. Jag förstår ärligt talat inte vad som är motsägande mot att det utvecklades n antal arter som alla lever symbiotiskt utan att någon dör ut.

Exempelvis därför att när en ny gynnsam egenskap uppstår (antingen genom mutation eller att förutsätningarna ändras) i en poppulation så kommer den att bli vanligare och vanligare, visst skulle det kunna vara så att de som inte har den här gynnsamma egenskapen klarar sig men oftast inte (de tvingas konkurera med sådana som är bättre).

MrTambourineMan skrev:Jag undviker kanske Din specifika fråga, men det är därför att huvudfrågan, som jag försöker återföra ämnet till, rör ifall evolution är vetenskaplig eller inte.

Ja det är huvudfrågan och en del av din kritik mot evolution var att den inte var så användbar.

MrTambourineMan skrev:Evolution är uppenbarligen inte av samma kaliber som andra vetenskaper och detta är vad jag har försökt belysa.

Det är rätt naturligt att en teori som handlar om hur livet utvecklats inte har så många applikationer som exempelvis en teori för hur gravitation beter sig.

MrTambourineMan skrev:Ja! Så allting passar evolutionsteorin som handen i handsken. Ergo, inte vetenskapligt utan filosofiskt.

Jag begriper inte det här svaret. Om alla observationer vi gjort stämmer bra så är det filosofi?

MrTambourineMan skrev:Det har Du aldrig skrivit, men vad jag försöker säga är att den inte är lika säker som många andra teorier.

Ok, det är mycket möjligt (även fast jag tycker att observationer talar rätt så starkt för evolution).

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 30 mar 2005 15:18

MrTambourineMan skrev:A: bra egenskaper, avkomman ärver dem inte
B: bra egenskaper, avkomman ärver dem

Eftersom fitness är definierat utifrån n:te-avkommans reproduktionsframgång är ärtfligheten en del av definitionen. Ärtflighet är en bra egenskap. Därför har B en bra egenskap mer än A (nämligen att egenskapen att föra vidare egenskaperna till avkomman, vilket gör att den lyckas bättre). Detta är cirkeldefinitionen.

Det enda du säger är att en hypotetisk organism B skulle ha bättre reproduktionsframgång än en hypotetisk organism A. Det bevisar på inget sätt att verklighetens organismer faktiskt är av typen B (vilket förutsätts av evolutionsteorin). Att så är fallet är fortfarande en emprisk fråga, hur du än vänder och vrider på begreppen.

Sedan förstår jag inte hur du kan säga att begreppet "fitness" cirkeldefinieras. Om du definierar "fitness" i termer av reproduktionsframgång, vari ligger då det cirkulära? Ange gärna en exakt definition som vi kan utgå ifrån.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 mar 2005 15:21

Darth Pa skrev:
MrTambourineMan skrev:Inte nödvändigtvis. Jag förstår ärligt talat inte vad som är motsägande mot att det utvecklades n antal arter som alla lever symbiotiskt utan att någon dör ut.
Exempelvis därför att när en ny gynnsam egenskap uppstår (antingen genom mutation eller att förutsätningarna ändras) i en poppulation så kommer den att bli vanligare och vanligare, visst skulle det kunna vara så att de som inte har den här gynnsamma egenskapen klarar sig men oftast inte (de tvingas konkurera med sådana som är bättre).
Eftersom det inte är något motsägande, utan endast ett antagande, kan jag tyvärr inte släppa in evolution i vetenskapernas pantheon.

MrTambourineMan skrev:Jag undviker kanske Din specifika fråga, men det är därför att huvudfrågan, som jag försöker återföra ämnet till, rör ifall evolution är vetenskaplig eller inte.

Ja det är huvudfrågan och en del av din kritik mot evolution var att den inte var så användbar.
Anser du att evolutionsteorin är användbar? Om inte, vad skiljer den från kreationism?

MrTambourineMan skrev:Evolution är uppenbarligen inte av samma kaliber som andra vetenskaper och detta är vad jag har försökt belysa.
Det är rätt naturligt att en teori som handlar om hur livet utvecklats inte har så många applikationer som exempelvis en teori för hur gravitation beter sig.
Ja, men varför envisas du med att kalla den vetenskap istället för analytisk filosofi då? :). Detta är egentligen bara en definitionsfråga.

MrTambourineMan skrev:Ja! Så allting passar evolutionsteorin som handen i handsken. Ergo, inte vetenskapligt utan filosofiskt.
Jag begriper inte det här svaret. Om alla observationer vi gjort stämmer bra så är det filosofi?
Den förklarar både världen och icke-världen. Dvs, den förklarar både det som har och inte har hänt, kan och skulle kunna hända. Kort sagt, allt den säger, även om det är fel, är rätt.

MrTambourineMan skrev:Det har Du aldrig skrivit, men vad jag försöker säga är att den inte är lika säker som många andra teorier.
Ok, det är mycket möjligt (även fast jag tycker att observationer talar rätt så starkt för evolution).
Jag tycker också att observationerna talar ganska starkt för evolution men ungefär på samma sätt som en domstol dömer efter bevis. Man väljer att tro på det som verkar mest troligt.

Återgå till "Naturvetenskap"