Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 29 mar 2021 11:50

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Vad gäller Peter så har han en i mitt tycke trevlig framtoning, utan tendenser till oförskämdheter o dyl..

En anledning till Peters varning var att han nästan regelmässigt angrep/värderade person före sak. "Fortsätter personangreppen kan skribenter komma att stängas av och/eller trådar/inlägg att raderas." Johan Ågren (Filosofi 09 jun 2013)
"Diskutera inte andra skribenter utan enbart sakfrågan (trådens huvudämne). Tråden låses eller tas bort om detta ej respekteras. Upprepade överträdelser leder till avstängning av skribenten i fråga. /FFAdmin/Mod"



Målsättningen bör inte vara att skrämma bort nytillkomna skribenter från FF, genom att agera så de,
så som i Peters fall, känner sig ovälkomna. Mitt intryck är att Peter fallit i onåd och censurerats därför
att han hävdar en egen åsikt, som inte överensstämmer med moderatorns.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=5U9gIr5aIyU
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 29 mar 2021 12:22

Illusionen skrev:Målsättningen bör inte vara att skrämma bort nytillkomna skribenter

Peter är inte någon nykomling, han skrev (oftast i samma stil) sedan 12 mar 2014.
Illusionen skrev:Mitt intryck är att Peter fallit i onåd och censurerats därför att han hävdar en egen åsikt, som inte överensstämmer med moderatorns.

Vi får ha våra fria åsikter, det är forumets livsluft. Att jag argumenterar mot uppfattningar som jag bedömer som subjektiv idealism (Esse est percipi) är riktigt. Men det du skriver ovan att han fallit i onåd på grund av våra skilda uppfattningar, är inte sant. Var noggrann med sådana anklagelser! Jag har raderat några få inlägg som var av det slaget jag beskrev, person före sak. Jag tror inte vi kommer längre här, vill du fortsätta denna diskussion får du skriva i Feedback. /Mod.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 29 mar 2021 13:16

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Målsättningen bör inte vara att skrämma bort nytillkomna skribenter

Peter är inte någon nykomling, han skrev (oftast i samma stil) sedan 12 mar 2014.
Illusionen skrev:Mitt intryck är att Peter fallit i onåd och censurerats därför att han hävdar en egen åsikt, som inte överensstämmer med moderatorns.

Vi får ha våra fria åsikter, det är forumets livsluft. Att jag argumenterar mot uppfattningar som jag bedömer som subjektiv idealism (Esse est percipi) är riktigt. Men det du skriver ovan att han fallit i onåd på grund av våra skilda uppfattningar, är inte sant. Var noggrann med sådana anklagelser! Jag har raderat några få inlägg som var av det slaget jag beskrev, person före sak. Jag tror inte vi kommer längre här, vill du fortsätta denna diskussion får du skriva i Feedback. /Mod.


Du väljer fel tonläge Pilatus, jag ska bespara dig besväret med att även varna mig,
så drar mig tillbaka frivilligt.

Lycka till med FF.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 29 mar 2021 13:26

Illusionen skrev:Du väljer fel tonläge Pilatus, ...

Ja, du tycker det Illusionen, för att du har tagit ställning för Peters "uppfriskande" postningar.
Nog nu!
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 29 mar 2021 13:39

Illusionen skrev:För att bekräfta att ni anser er förstå det ni diskuterar, försök svara kortfattat
(om möjligt, ja alt. nej) på följande frågor,
• Anser ni er övertygade om att ni förstår det ni hävdar ?
• Går begreppet tid att definiera med enbart atomära/vardagliga begrepp ?
• Är tiden reell till sin natur ?
• Är tiden imaginär/abstrakt till sin natur ?
• Har tid en relation till atomen, i så fall vilken ?
• Vad refererar tid till ?
• Vilken "funktion" (uppgift) har tiden ?

/ Illusionen / ”eterns betvingare” in splendid isolation :D

Pax vobiscum


• Anser ni er övertygade om att ni förstår det ni hävdar ?

Ja. Det jag hävdar är att psykologisk tid finns som psykologiskt fenomen. Samt att det är tveksamt om det vi med detta fenomen kallar tid är något som finns oberoende av detta fenomen. Jag hävdar även att det inte finns några bevis för att tid existerar på något annat sätt än så. Vetenskapen verkar inte ha definierat vad tid är utan att använda själva begreppet tid eller fenomenet psykologisk tid som en fundamental del av definitionen vilket gör den logiskt falsk då det blir logiska felslut. Inga empiriska belägg finns heller, man har alltså inte uppmätt någon tid genom våra 5 sinnen.

• Går begreppet tid att definiera med enbart atomära/vardagliga begrepp ?

Tja, psykologisk tid erfars som det klockor mäter. Någon annan tid tror jag inte man kan definiera och det är tveksamt vad man med en sådan menar och om den existerar.

• Är tiden reell till sin natur ?

Oklart vad reell är för mig. Psykologisk tid existerar på ett psykologiskt plan.

• Är tiden imaginär/abstrakt till sin natur ?

Oklart vad du menar.

• Har tid en relation till atomen, i så fall vilken ?

Psykologisk tid man användas för att följa beteenden hos atomer. Hur vida tid är något som krävs för att atomerna skall ha ett beteende är högst oklart. Troligen inte.

• Vad refererar tid till ?

Psykologisk funktion att sortera händelser i ordningsföljd.

• Vilken "funktion" (uppgift) har tiden ?

Att skapa meningssamband för oss. Att göra erfarenheten begriplig, användbar och meningsfull.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 29 mar 2021 14:39

lynx, vad är det du avser att rapportera?

Peter fick en varning för att han angrep person före sak. Varför behövs en second opinion om min inställning till detta och efterföljande synpunkter från Illusionen? Om rekoj vill kommentera detta så är han välkommen.

Peter skrev:
Ja, men det säger ju allt om xions intellektuella förmåga. Och hade xion varit lite smartare, så hade ju xion förstått att xions kommentar inte utgör ett sakligt bemötande av öht nån av mina utsagor...

Vi kan ju göra det enkelt för xion att på ett sakligt sätt bemöta en endaste av dessa — den första — så får vi se hur xion klarar det. Denna lyder ju som följer..; »vetenskapliga facit grundar sig på vad man verkligen vet. Så, för att vara vetenskaplig begagnar man sig vid sin utrannsakan av sådant man visserligen konfronterar på ett eller annat sätt, men som man egentligen inte vet så mycket om, av vad man verkligen vet, som mall, mått och rättesnöre.«
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är tid

Inläggav Anne » 29 mar 2021 17:11

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Som ”försvarsadvokat” gör jag då som tredje punkt gällande att, Ingen besitter den kunskap som krävs för att kategoriskt förkasta aktuella hypoteser.
[Peter tjatar ju hela tiden om sin tes att tid är upplevd rörelse. Men sådana yttranden innehåller inte någon användbar information. Det kallas subjektiv idealism och är knappast något som vetenskapen tar på allvar...
Pratar du om bevis för att filosofera. Varför läser då folk Platon? Vad mer än hans ord har legat kvar och lästs och uppskattats av miljoner människor, kanske miljarder. Men grottliknelsen hade aldrig bevisats. Så levde han nu hade han varit avstängd av din hand, Pilatus.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är tid

Inläggav Illusionen » 29 mar 2021 19:11

Pollen skrev:
Som ”försvarsadvokat” gör jag som första punkt gällande att,
• Verkligheten är en illusion.

Vi känner inte till något annat än illusionen/verkligheten, och har anpassat våra liv därefter."

Jag läser det här som att du använder "verklighet" på två sätt, dels som korrelatet till till vår beskrivning av den
och dels som vår beskrivning av den.

En mycket gammal tanke.
Platons grottliknelse är berömd.
Aristoteles som var smartare listade en skara kategorier som mynnade ut i slutsatsen att vi förstår verkligheten bara
så mycket som vi har förstånd till. Och där är vi idag!

Så BB ger ingen förklaring till hur allt blev till, typ alternativ till skapelseberättelsen.
Den ger bara bästa förklaringen till observera data om vårt observerbara universum.
NB: BB säger inget om singularitetens ursprung, ingenting om huruvida vårt observerbara universum är enda universum.
Skapelseberättelsen nöjer sig inte med att begränsa sig till vårt observerbara universum utan "allt".
Ingen vetenskap säger sig förklara "allt".
Det gör däremot religioner och pastorer.
Du bör rikta din kritik mot dem - och det finns många religioner och pastorer/profeter.


Tack, trevligt att du läser, och vill kommentera, det jag skriver.
Vi är nog i stort överens även denna gång, som jag tolkar dig. :)
Det blir lite problematiskt för mig när inlägg nu adresseras till mig, då jag slutgiltigt bestämt mig
för att avsluta min medverkan här på Filosofiforum, så om du ursäktar blir detta mitt sista inlägg.
Jag vet inte om du känner till det, men det går att nå mig via adressen på vår hemsida,
http://www.deltakonceptet.se

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=Ot95r4LnlGo
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 12 sep 2021 15:37

Det tog ett vardaglig händelse såsom att random hamna på ett vetenskapsprogram omkring tiden pil och den enda möjlioga riktning som tiden pil kan ha, att få mig lite mer intreserad av denna frågeställning i annan bemärkelse än att tiden i sig är relativ. vilket isig i vardagen kan synas vara ett stort sjok av information att ta in och förstå.
Illusionen skrev:För att bekräfta att ni anser er förstå det ni diskuterar, försök svara kortfattat
(om möjligt, ja alt. nej) på följande frågor,
• Anser ni er övertygade om att ni förstår det ni hävdar ?

För att kunna svara på detta måste jag ju hävda något som jag anser mig förstå. Tidens pil och riktning pekar endast åt en riktning. Vi kan inte reversera tid. tiden stångar sig frammåt med hjälp av händelser i den fysiska världen.
Illusionen skrev:• Går begreppet tid att definiera med enbart atomära/vardagliga begrepp ?

Ja, om man i vardagliga brgrepp inkluderar begrepp såsom entropi. Och även ser tidens pil i ett större all inklusive (universums) förbränning av energi.energi
Illusionen skrev:• Är tiden reell till sin natur ?

Ja, så till vida att det finns en begynnelse och ett slut för vad som defineras som händelser i universum.
Illusionen skrev:• Är tiden imaginär/abstrakt till sin natur ?

Nej. det som imaginärt är av annan natur, där tiden har en annan mening.
Illusionen skrev:• Har tid en relation till atomen, i så fall vilken ?

Som sagt, tiden initierades vid universums födelse och tar slut vid total entropi..
Illusionen skrev:• Vad refererar tid till ?

Händelser, sönderfall, energi omvandling.
Illusionen skrev:• Vilken "funktion" (uppgift) har tiden ?

Jag tror inte tiden anser sig ha någon uppgift, Människan använder den för att sin lilla tid i universum sortera händelserna och att förundras över allt som går att finna ut av tidens gång.
Varje dag är en resa.

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Vad är tid

Inläggav antor » 12 sep 2021 20:57

Fysikaliskt är tiden en dimension likvärdig rumsdimensionerna och relativitetsteorin väver allt samman.

Den psykologiska tolkningen är dock i allmäna lag viktigast och där delar jag uppfattningen att det är ett sätt att hålla reda på ordningsföljd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 12 sep 2021 22:25

antor skrev:Fysikaliskt är tiden en dimension likvärdig rumsdimensionerna och relativitetsteorin väver allt samman.

GPS-systemet är ett bra studieobjekt där både hastighet och gravitation måste kompenseras för att kunna ange exakt position.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 13 sep 2021 16:03

Marksa skrev:För att kunna svara på detta måste jag ju hävda något som jag anser mig förstå. Tidens pil och riktning pekar endast åt en riktning. Vi kan inte reversera tid. tiden stångar sig frammåt med hjälp av händelser i den fysiska världen.


Tidens pil är inte vetenskapligt om dy syftar på detta. Det är ett vanligt missförstånd att tiden på något sätt är bevisad eller vetenskapligt belagd anser jag. Bara för att saker inte kan flyttas tillbaka i tiden så betyder det inte att tiden existerar eller att den har någon riktning alls. Istället är det ett belägg för att tiden inte existerar så som vi uppfattar den. Istället är det i själva uppfattningen, erfarenheten, vi förhåller oss till saker i en "värld av tid".

Att få denna "erfarna tid", alltså detta psykologiska fenomen av processer och minnen, att bevisa hur något i naturen har egenskaper eller någon dimension av "tid" utanför detta är det luriga.

Detta problem är helt sammansatt med medvetandeproblemet tänker jag mig.

Marksa skrev:Som sagt, tiden initierades vid universums födelse och tar slut vid total entropi..


Är det verkligen tiden som gör det, eller är det något annat?

Är det inte samma sak som att "tiden försvinner när man sover" ? Går tiden när man sover? ;)

Att saker kan erfaras genom psykologisk tid säger inget om någon fysisk tid.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är tid

Inläggav Smisk » 13 sep 2021 16:03

antor skrev:Fysikaliskt är tiden en dimension likvärdig rumsdimensionerna och relativitetsteorin väver allt samman.

Den psykologiska tolkningen är dock i allmäna lag viktigast och där delar jag uppfattningen att det är ett sätt att hålla reda på ordningsföljd.


Har du belägg för att tiden existerar och att den är en dimension?

Logiska eller empiriska?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 13 sep 2021 16:16

Smisk skrev:Har du belägg för att tiden existerar och att den är en dimension? Logiska eller empiriska?

Hur tror du att GPS-systemet fungerar? Utan tid, utan relativitetsteori, utan gravitationens och hastighetens inverkan på tiden? Läste du inte om det i skolan, smisk?
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är tid

Inläggav Marksa » 13 sep 2021 18:43

Smisk skrev:
Marksa skrev:För att kunna svara på detta måste jag ju hävda något som jag anser mig förstå. Tidens pil och riktning pekar endast åt en riktning. Vi kan inte reversera tid. tiden stångar sig frammåt med hjälp av händelser i den fysiska världen.


Tidens pil är inte vetenskapligt om dy syftar på detta. Det är ett vanligt missförstånd att tiden på något sätt är bevisad eller vetenskapligt belagd anser jag. Bara för att saker inte kan flyttas tillbaka i tiden så betyder det inte att tiden existerar eller att den har någon riktning alls. Istället är det ett belägg för att tiden inte existerar så som vi uppfattar den. Istället är det i själva uppfattningen, erfarenheten, vi förhåller oss till saker i en "värld av tid".

Hur defienerar du en "värld av tid"?
Låt mig spekulera om du tänker dig en värld där allt är inbakat i ett nu? Varför skulle det vara ett bättre sätt att förhålla sig till händelser..Än att se ett skeende som kan styrkas av en börja och ett sannolikt slut.

Smisk skrev:Att få denna "erfarna tid", alltså detta psykologiska fenomen av processer och minnen, att bevisa hur något i naturen har egenskaper eller någon dimension av "tid" utanför detta är det luriga.

Ja det försöker jag ju inte göra heller utan jag kopplar helt enkelt de skeenden vi ser omkring oss samman med en vedertagen tanke om verkligheten och dess ursprung och slut. Sedan att vi i denna rymd är en piss i missisippi, eller kanske anden som kunde.

Smisk skrev:Detta problem är helt sammansatt med medvetandeproblemet tänker jag mig.

Marksa skrev:Som sagt, tiden initierades vid universums födelse och tar slut vid total entropi..


Är det verkligen tiden som gör det, eller är det något annat?

Rörelsen upphör inget mer händer. Konsvent med det postulut jag hävdar.

Smisk skrev:Är det inte samma sak som att "tiden försvinner när man sover" ? Går tiden när man sover? ;)

Nä inte samma sak, när man sover händer det ju en massa saker.

Smisk skrev:Att saker kan erfaras genom psykologisk tid säger inget om någon fysisk tid.

Det var du som sa det...
Varje dag är en resa.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster