Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Smisk » 27 jul 2021 08:53

antor skrev:Ja hej, fysiker här. Fast jag vet inte om jag borde säga det.

Det finns ingen konsensus om vad som funnits eller inte funnits före big bang. Där går gränsen för vad vi vet och kan lista ut. MEN rumtiden vi lever i har varit oändligt liten vid t=0. Sen om vi är en del av nåt överordnat rum eller det finns parallella universa det kan man bara spekulera i.


Jag undrar om det verkligen är själva rummet som är 0 eller om det egentligen är något annat?
Hur vet man vad som är "utanför rummet"? Det måste ligga på samma gräns för vad vi kan veta.

Med andra ord, om det skulle finnas något utanför det vi kallar rum eller om det skulle vara så att det vi kallar rum är ett fält som "fylls i rummet" så måste det vara lurigt att veta dessa saker. Om man kan förklara/förnimma gravitonen kanske man kan komma lite längre där.

Jag uppfattar det som att man fick tanken av big bang som det som skapar all existens påtvingad i skolan till viss del.
Det är inte vetenskapligt eller etiskt rätt som jag ser det. Istället bör man vara tydlig med att det är "så man ser det nu" utifrån den kosmologi man med vetenskapen jobbar med.

Det vi INTE vet är viktigt inom vetenskap :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Pilatus » 27 jul 2021 10:28

Smisk skrev:Istället bör man vara tydlig med att det är "så man ser det nu" utifrån den kosmologi man med vetenskapen jobbar med.

Självklart, har du någon uppgift om att någon sagt att teorin om Big Bang är en evig sanning för all framtid? Men vi vet att universum är ca 13,8 miljarder år, att det expanderar och att det en gång var mycket hett och kompakt.
Moderator

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav antor » 27 jul 2021 14:24

Smisk skrev:Jag undrar om det verkligen är själva rummet som är 0 eller om det egentligen är något annat?
Hur vet man vad som är "utanför rummet"? Det måste ligga på samma gräns för vad vi kan veta.

Rumtiden, alltså ja rummet inkluderat. Alltså man har studerat rumtidens expansion bland annat och kommit fram till vissa saker och sen härlett en förklaring. Om man forskar om nåt specifikt på detta viset är det inte så sannolikt att ens slutförklaring visar sig egentligen hänga ihop med nåt helt annat. Däremot är det vanligt att resultat kan användas inom andra områden än bara det första man trodde.

Ja precis utanför rummet kanske vi har drakar och flygande spaghettimonster.

Med andra ord, om det skulle finnas något utanför det vi kallar rum eller om det skulle vara så att det vi kallar rum är ett fält som "fylls i rummet" så måste det vara lurigt att veta dessa saker. Om man kan förklara/förnimma gravitonen kanske man kan komma lite längre där.

Vem vet vad som trillar ur när vi väl lyckas förklara gravitationen. Jag är nästan lite rädd för det.

Jag uppfattar det som att man fick tanken av big bang som det som skapar all existens påtvingad i skolan till viss del.
Det är inte vetenskapligt eller etiskt rätt som jag ser det. Istället bör man vara tydlig med att det är "så man ser det nu" utifrån den kosmologi man med vetenskapen jobbar med.

Jag håller med om att skolan är dålig på att informera om säkerheten kring teorier. Men de har väl inte tid. Inte minst att själva bilda sig en opartisk uppfattning vilket kan vara väldigt svårt. Och man vill inte förvirra eleverna hellerjag menar de lär väl sig och ser själva senare ändå att teorier slås ner eller förändras osv.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Smisk » 28 jul 2021 09:35

antor skrev: Rumtiden, alltså ja rummet inkluderat. Alltså man har studerat rumtidens expansion bland annat och kommit fram till vissa saker och sen härlett en förklaring. Om man forskar om nåt specifikt på detta viset är det inte så sannolikt att ens slutförklaring visar sig egentligen hänga ihop med nåt helt annat. Däremot är det vanligt att resultat kan användas inom andra områden än bara det första man trodde.

Ja precis utanför rummet kanske vi har drakar och flygande spaghettimonster.


Frågan är om det verkligen är rummet man studerat och inte något annat tänker jag. Det enda man kan studera är saker som påverkar andra saker. Föremål påverkar andra föremål genom rummet, det kan man visa. Rummets struktur påverkar föremål, även det kan man visa. Om det nu är själva rummet som gör detta eller om det är något annat som följer med det etc.

Man kan tänka sig att rummet är en sak och de effekter föremål har mellan varandra genom det är något annat som "fyller rummet". Ett rum skulle väl kunna ha funnits innan dessa saker och som genom vilket dem fyller rummet med eller samverkar med.

Tiden är jag väldigt skeptisk inför, jag tror det är något vi tilldelar världen trots att modellerna man använder innefattar den. Rum/tiden är ett fenomen som går att mäta, jag fattar det, men själva "tiden" som en del av den är fortfarande något som verkar tilldelat fenomenet. Definierar man tid som "möjligheter för händelser" så köper jag det, men det är då inget som har med något förflutet eller framtid att göra då dessa aldrig uppmäts eller är mätbara. Dem är med andra ord inte tillgängliga logiskt eller empiriskt och kan således inte bekräftas existera.

antor skrev:Jag håller med om att skolan är dålig på att informera om säkerheten kring teorier. Men de har väl inte tid. Inte minst att själva bilda sig en opartisk uppfattning vilket kan vara väldigt svårt. Och man vill inte förvirra eleverna hellerjag menar de lär väl sig och ser själva senare ändå att teorier slås ner eller förändras osv.


Ja det är sant. Jag som barn va väl heller inte jätte bra på att vara ett "skolbarn" kan jag tycka. ;)

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav antor » 28 jul 2021 15:25

Smisk skrev:
antor skrev: Rumtiden, alltså ja rummet inkluderat. Alltså man har studerat rumtidens expansion bland annat och kommit fram till vissa saker och sen härlett en förklaring. Om man forskar om nåt specifikt på detta viset är det inte så sannolikt att ens slutförklaring visar sig egentligen hänga ihop med nåt helt annat. Däremot är det vanligt att resultat kan användas inom andra områden än bara det första man trodde.

Ja precis utanför rummet kanske vi har drakar och flygande spaghettimonster.


Frågan är om det verkligen är rummet man studerat och inte något annat tänker jag. Det enda man kan studera är saker som påverkar andra saker. Föremål påverkar andra föremål genom rummet, det kan man visa.

Ja du hhar helt rätt och det är det man har gjort. Med stöd från andra teorier då. Detta är inte mitt specialämne men Hubble såg att stjärnor längre bort accelererar bort från oss snabbare än stjärnor nära oss. Redan det att de accelererar tyder på en kraft, det är den hittills oförklarade kraften som driver universums expansion. Sen har man stegat bakåt det här och insett att i början måste universum expanderat snabbare än ljusets hastighet, för att ens kunna nå dagens stadium. Och det måste ha vvarit väldigt varmt i ett tidigt och litet universum, vilket gjort att protoner och andra elementarpartiklar kunnat bildas. Det är en förklaringsmodell som förklarar flera saker på en gång.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Smisk » 29 jul 2021 12:19

antor skrev:Ja du hhar helt rätt och det är det man har gjort. Med stöd från andra teorier då. Detta är inte mitt specialämne men Hubble såg att stjärnor längre bort accelererar bort från oss snabbare än stjärnor nära oss. Redan det att de accelererar tyder på en kraft, det är den hittills oförklarade kraften som driver universums expansion. Sen har man stegat bakåt det här och insett att i början måste universum expanderat snabbare än ljusets hastighet, för att ens kunna nå dagens stadium. Och det måste ha vvarit väldigt varmt i ett tidigt och litet universum, vilket gjort att protoner och andra elementarpartiklar kunnat bildas. Det är en förklaringsmodell som förklarar flera saker på en gång.


Det man studerar är inte direkt rummet eller? Det är väl objekt i det man valt att kalla rummet. Fenomen som gravitation och annat som kopplas till detta behöver inte vara "rummets egna fenomen" utan kan vara något annat.

Big bang är en tveksam vetenskaplig modell då man aldrig kan göra experiment av big bangs och visa hur dem fungerar.
Modellen är så klart användbar men den säger inte så mycket och har tveksamma vetenskapliga värden egentligen.

Gränserna för vad det verkar som att vi KAN veta säger mer om vad vi inte vet än vad vi vet. :)

Att det tyder på att vi inte KAN veta något om "före big bang" säger mest just det så klart.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Pilatus » 29 jul 2021 13:09

Smisk skrev:Big bang är en tveksam vetenskaplig modell då man aldrig kan göra experiment av big bangs och visa hur dem fungerar.

Det finns en pågående diskussion inom kosmologin. Vetenskapen gör massor av beräkningar och experiment. Det finns etablerade teorier om universums utveckling.

Vad kan du tänka dig göra åt det förhållandet att standardmodellen känns vetenskapligt tveksam för dig? Utveckla modellen vidare? Teorin om gravitationen behöver förbättras, kraft eller rumtidens krökning?
Moderator

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav antor » 29 jul 2021 14:30

Smisk skrev:
antor skrev:Ja du hhar helt rätt och det är det man har gjort. Med stöd från andra teorier då. Detta är inte mitt specialämne men Hubble såg att stjärnor längre bort accelererar bort från oss snabbare än stjärnor nära oss. Redan det att de accelererar tyder på en kraft, det är den hittills oförklarade kraften som driver universums expansion. Sen har man stegat bakåt det här och insett att i början måste universum expanderat snabbare än ljusets hastighet, för att ens kunna nå dagens stadium. Och det måste ha vvarit väldigt varmt i ett tidigt och litet universum, vilket gjort att protoner och andra elementarpartiklar kunnat bildas. Det är en förklaringsmodell som förklarar flera saker på en gång.


Det man studerar är inte direkt rummet eller? Det är väl objekt i det man valt att kalla rummet. Fenomen som gravitation och annat som kopplas till detta behöver inte vara "rummets egna fenomen" utan kan vara något annat.

För att studera rummet så kan man inte göra det i ett lab. Till exempel rummets expansion, man kan inte ta och mäta hur en linjal växer eller nåt dels för att det är för litet att mäta men främst för att den mätapparat man har också kommer expandera i samma takt.

Och argument som "Fenomen X kan egentligen vara nåt annat", javisst kan det men än sen? Allt kan egentligen vara nåt annat eller kanske påverkas av faktorer man inte kände till. När man upptäcker sånt så är det spännande! Inte nån slags orsak att bara lägga ner skiten. Oftast tar teorier en lite krokig väg och man har sällan helt rätt från början. Vetenskapen struntar fullständigt i ifall enskilda individer har problem med enskilda teorier och tack gode gud att det är så.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Smisk » 30 jul 2021 12:06

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Big bang är en tveksam vetenskaplig modell då man aldrig kan göra experiment av big bangs och visa hur dem fungerar.

Det finns en pågående diskussion inom kosmologin. Vetenskapen gör massor av beräkningar och experiment. Det finns etablerade teorier om universums utveckling.

Vad kan du tänka dig göra åt det förhållandet att standardmodellen känns vetenskapligt tveksam för dig? Utveckla modellen vidare? Teorin om gravitationen behöver förbättras, kraft eller rumtidens krökning?


Ja man får ifrågasätta och utveckla den helt klart. Eller skapa sin egen som exempelvis Whitehead gjort.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Teorin om Big-Bang uppåt väggarna...

Inläggav Smisk » 30 jul 2021 12:16

antor skrev:För att studera rummet så kan man inte göra det i ett lab. Till exempel rummets expansion, man kan inte ta och mäta hur en linjal växer eller nåt dels för att det är för litet att mäta men främst för att den mätapparat man har också kommer expandera i samma takt.

Och argument som "Fenomen X kan egentligen vara nåt annat", javisst kan det men än sen? Allt kan egentligen vara nåt annat eller kanske påverkas av faktorer man inte kände till. När man upptäcker sånt så är det spännande! Inte nån slags orsak att bara lägga ner skiten. Oftast tar teorier en lite krokig väg och man har sällan helt rätt från början. Vetenskapen struntar fullständigt i ifall enskilda individer har problem med enskilda teorier och tack gode gud att det är så.


Lurigt att studera rummet som sagt och svårt att veta om det är något rum man studerar eller om det är något annat.

Man skall ju kunna skicka partiklar mot vakuumet sägs det men jag är osäker på hur det går till. Svårt att tro att det går, det man gör är väl att man skickar partiklar mot andra partiklar och då menar att detta påverkar själva rummet i och med effekterna man kan mäta?

Man bör inte dra slutsatser från det man inte vet eller kan veta tycker jag, istället bör man vara transparent och öppen med det. "vi vet inte men experimenterar och testar oss fram och här är några idéer" får man tänka.

Kunskap kan användas i det sociala spelet och ger människor makt. Vetenskap bör inte vara politik eller religion som vetenskapen fungerar nu så makt här inte hemma där utan öppenhet, experiment och ifrågasättande.

Det är kul att det finns mer sådant nu än någonsin tidigare i och med internet, wikipedia och youtube mm. Samtidigt finns det ju mer av allt annat med ;)

Jag köper inte att "allt skapats vid ett tillfälle" rakt av, det skulle vara lite väl magstarkt att bara följa med en tanke på det sättet utan mer att gå på. Big bang modellen är intressant så den är värd att sätta sig in i dock.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster