tvillingparadoxen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 14:58

xion skrev:
Esther skrev:
Esther skrev:

Så --- då fanns tiden, innan vi fanns, och insåg att den fanns :lol:



Gotya - som man säger... med andra ord - var det inte alls "precis tvärtom"... utan exakt som jag sa.

Bara som du tror - Tiden fanns inte innan vi fanns - på den "tiden" fanns bara händelser/rörelser.
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Gäsp...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 15:03

När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Du måste ha stopp i någon kork ... :) - tiden är något vi visserligen uppfattar - men vi uppfattar den för att den REDAN FINNS... såsom vi inte uppfinner vår mor - utan uppfattar henne när hon har fött oss - så att vi kan uppfatta henne och uppleva henne --- det är inte vår upplevelse som skapar vår mor xion - utan --- det faktum att hon hade en underbar stund med vår far - som gav upphov till den som senare kan uppfatta och uppleva henne...

fattar du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Illusionen » 23 jun 2018 15:06

Esther skrev:
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Du måste ha stopp i någon kork ... :) - tiden är något vi visserligen uppfattar - men vi uppfattar den för att den REDAN FINNS... såsom vi inte uppfinner vår mor - utan uppfattar henne när hon har fött oss - så att vi kan uppfatta henne och uppleva henne --- det är inte vår upplevelse som skapar vår mor xion - utan --- det faktum att hon hade en underbar stund med vår far - som gav upphov till den som senare kan uppfatta och uppleva henne...

fattar du?


Den var bra Esther :D
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 15:09

Illusionen skrev:
Esther skrev:
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Du måste ha stopp i någon kork ... :) - tiden är något vi visserligen uppfattar - men vi uppfattar den för att den REDAN FINNS... såsom vi inte uppfinner vår mor - utan uppfattar henne när hon har fött oss - så att vi kan uppfatta henne och uppleva henne --- det är inte vår upplevelse som skapar vår mor xion - utan --- det faktum att hon hade en underbar stund med vår far - som gav upphov till den som senare kan uppfatta och uppleva henne...

fattar du?


Den var bra Esther :D


Fint att vi kan vara överens ... :)... men --- du måste nog (som jag sagt till dig redan flera gånger) nogsamt överväga det du försökt göra med ditt projekt... du saknar dina huvudbegrepps intrinsikala och extensionala mening och referens.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 15:52

Esther skrev:
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Du måste ha stopp i någon kork ... :) - tiden är något vi visserligen uppfattar - men vi uppfattar den för att den REDAN FINNS... såsom vi inte uppfinner vår mor - utan uppfattar henne när hon har fött oss - så att vi kan uppfatta henne och uppleva henne --- det är inte vår upplevelse som skapar vår mor xion - utan --- det faktum att hon hade en underbar stund med vår far - som gav upphov till den som senare kan uppfatta och uppleva henne...

fattar du?

Det är du som inte fattar.
Tiden är något vi upplever. Men vad är det vi upplever? Vi upplever sådant som händer omkring oss och att detta sker med ett visst förlopp. Men tiden är just en UPPLEVELSE och inget som finns "i sig själv". Vad som FINNS är en kedja av händelser.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 16:05

xion skrev:
Esther skrev:
När det gäller upplevelsen av tid så fanns den när något kunde uppleva den.


Du måste ha stopp i någon kork ... :) - tiden är något vi visserligen uppfattar - men vi uppfattar den för att den REDAN FINNS... såsom vi inte uppfinner vår mor - utan uppfattar henne när hon har fött oss - så att vi kan uppfatta henne och uppleva henne --- det är inte vår upplevelse som skapar vår mor xion - utan --- det faktum att hon hade en underbar stund med vår far - som gav upphov till den som senare kan uppfatta och uppleva henne...

fattar du?

Det är du som inte fattar.
Tiden är något vi upplever. Men vad är det vi upplever? Vi upplever sådant som händer omkring oss och att detta sker med ett visst förlopp. Men tiden är just en UPPLEVELSE och inget som finns "i sig själv". Vad som FINNS är en kedja av händelser.


Det är lika jobbigt att prata med någon som inget kan om semantik som när man försöker förklara relativitetsteorin för en treåring. Ta du och läs på istället - och återkom - jag pallar inte... detta är ett forum inte en skola.
Det du säger är faktiskt så fel som det kan bli - och du tror naturligtvis (som så många andra) att du - just du - fattar bättre än andra hur verkligheten är konstruerad och hur vi benämner det vi tar emot av den i form av information.

Energi är en upplevelse, materia är en upplevelse, tomrum är en upplevelse - allt - även din mor och dinosaurier är en upplevelse för den som lever i en soliptisk världsuppfattning ---- palla, som man säger.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 16:12

Esther skrev:
Det är lika jobbigt att prata med någon som inget kan om semantik som när man försöker förklara relativitetsteorin för en treåring. Ta du och läs på istället - och återkom - jag pallar inte... detta är ett forum inte en skola.

Så där säger du alltid när du inte förstår: - Läs på!
Jag tvivlar inte på att du har "läst på" men jag är inte imponerad av hur mycket du fattar.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 16:24

xion skrev: men jag är inte imponerad av hur mycket du fattar.



... tror det är en smula ömsesidigt ---
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 16:37

Esther skrev:
xion skrev: men jag är inte imponerad av hur mycket du fattar.



... tror det är en smula ömsesidigt ---

Eftersom du är en bokstavstroende katolik så ska du inte förvånas över att jag tar dina "kunskaper" med en nya salt. :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 16:38

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev: men jag är inte imponerad av hur mycket du fattar.



... tror det är en smula ömsesidigt ---

Eftersom du är en bokstavstroende katolik så ska du inte förvånas över att jag tar dina "kunskaper" med en nya salt. :)



Nytt salt är nyttigt :)...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 16:41

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

... tror det är en smula ömsesidigt ---

Eftersom du är en bokstavstroende katolik så ska du inte förvånas över att jag tar dina "kunskaper" med en nya salt. :)



Nytt salt är nyttigt :)...

Men det där var ju flera tusen år gammalt.
Din snabbhet imponerar däremot på mig. :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 16:47

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Eftersom du är en bokstavstroende katolik så ska du inte förvånas över att jag tar dina "kunskaper" med en nya salt. :)



Nytt salt är nyttigt :)...

Men det där var ju flera tusen år gammalt.
Din snabbhet imponerar däremot på mig. :)


Var inte imponerad - lär dig något ...:) om du tänker efter riktigt hårt, kommer du att inse att mängd inte finns, summa inte finns, osv osv kärlek finns inte, frihet finns inte, snabbhet finns inte... det är inga objekt min vän.
Semantik lär dig hantera sådant som vi också kan kalla för abstrakta begrepp eller kategorier... eller former - eller som i fråga om tid och rum - åskådningsformer - detta innebär dock inte att de är upplevelser - utan att vi UPPLEVER DEM FÖR ATT DE FINNS... OCH SÄTTER ORD PÅ DEM.
Kan du förstå skillnaden?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 23 jun 2018 16:55

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

Nytt salt är nyttigt :)...

Men det där var ju flera tusen år gammalt.
Din snabbhet imponerar däremot på mig. :)


Var inte imponerad - lär dig något ...:) om du tänker efter riktigt hårt, kommer du att inse att mängd inte finns, summa inte finns, osv osv kärlek finns inte, frihet finns inte, snabbhet finns inte... det är inga objekt min vän.
Semantik lär dig hantera sådant som vi också kan kalla för abstrakta begrepp eller kategorier... eller former - eller som i fråga om tid och rum - åskådningsformer - detta innebär dock inte att de är upplevelser - utan att vi UPPLEVER DEM FÖR ATT DE FINNS... OCH SÄTTER ORD PÅ DEM.
Kan du förstå skillnaden?

Jag vore mycket glad ifall jag kunde lära mig något av dig, men i det här fallet befinner jag mig på en högre förståelsenivå än du
Vi kommer nog inte längre så jag ska låta dig få sista ordet i detta, så nu kan du passa på och drämma till mig ordentligt. :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: tvillingparadoxen

Inläggav Esther » 23 jun 2018 17:11

xion skrev:..., så nu kan du passa på och drämma till mig ordentligt. :)



Ok - då drämmer vi till med abstrakta begrepp (som det då handlar om här) - i dessa inkluderas då matematikens objekt, universalia, nummer, trianglar. Rödheten är till exempel en egenskap som delas av alla röda objekt --- historiskt sett är alla abstrakta entitet relaterade med Platons tankar kring idéer och former. (åskådningsformen Tid då också :) )
Vore det inte så - att tiden existerar - kunde vi helt enkelt inte uppfatta den, inte sätta ett begrepp på den, inte mäta den, inte använda den...

Det kan vara svårt att begripa när man bara ser det som en upplevelse som inte finns --- annat än i det egna medvetandet. Men saken är nog den att även när ditt medvetande inte längre uppfattar tiden eller du är i tiden - fortsätter andra uppfatta den och är i den.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: tvillingparadoxen

Inläggav xion » 04 jul 2018 13:56

Antag att man skapade ett korinatsystem som omfattade hela universum med en punkt på Jorden som origo.
Hur skulle detta påverka tvillingparadoxen?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster