Rumtiden 3

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 13:08

lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 05 apr 2019 13:08

Esther skrev:
xion skrev:
Anders skrev:Vad skulle detta kunna leda till för matnyttigt?

Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.



Så... vad framlägger du för belägg för detta påstående - annat än just din egen åsikt?

Alla har åsikter :mrgreen:

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 05 apr 2019 13:10

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.

Inte om man lever i "kaos".

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 13:12

xion skrev:
Vertumnus skrev:
lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.

Inte om man lever i "kaos".


Kanske behöver vi inte gå så långt, det räcker med att införa den fria viljan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 13:19

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Jag resonerar som xion. Tänker vi fel? Som ett löv som vecklar ut sig - vi ser ju inte förloppet utan någon sorts aktiv kamera som som kan snabbspola lite. Varför ignorera mindre händelser till den grad att de har inte skett? Hela livet är ju en händelsekedja. Hade inte jag stannat och stått och väntat på den försenade bussen hade inte jag börjat samspråka med tjejen jag var obekant med. Vilket resulterade att vi åkte till USA och jobbade ihop. Det här hade ju inte hänt om bussen var i tid.


Frågan här är vad som lämnar spår efter sig och vad som inte gördet. Naturen har en egenskap att utplåna spåren av det som varit, evolutionsteorin till trots. Hos människorna rör sig världen runt vissa punkter. Vad som är en händelse och vad som är dess konsekvenser avgörs först i efterhand.

Är det verkligen så att livet är en händelsekedja? Det låter ödesbestämt i mina öron.


Ja, jag har förstått att jag är otydlig för många. Mild determinism. Är du bekant med det?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 13:26

Vertumnus skrev:Kanske behöver vi inte gå så långt, det räcker med att införa den fria viljan.

Och hur bra tyckte du det blev då? Jag tar på mig skulden. Det var ett höggradigt misstag att ge människan den fria viljan före människan var redo för det.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 14:05

lynx skrev:Mild determinism. Är du bekant med det?


Mild determinism öppnar till skillnad från determinism ett område för fri vilja och icke orsaksbundna handlingar.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 14:06

lynx skrev:
Vertumnus skrev:Kanske behöver vi inte gå så långt, det räcker med att införa den fria viljan.

Och hur bra tyckte du det blev då? Jag tar på mig skulden. Det var ett höggradigt misstag att ge människan den fria viljan före människan var redo för det.


Här är något som seglar över huvudet på mig

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 14:11

Vertumnus skrev:
lynx skrev:Mild determinism. Är du bekant med det?


Mild determinism öppnar till skillnad från determinism ett område för fri vilja och icke orsaksbundna handlingar.


Ja, men då återgår jag till tillfället jag och den andra tjejen väntade på bussen. Var vi tvungna att prata med varann? Nej!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anne » 05 apr 2019 14:30

Vertumnus skrev:
lynx skrev:
Vertumnus skrev:Kanske behöver vi inte gå så långt, det räcker med att införa den fria viljan.

Och hur bra tyckte du det blev då? Jag tar på mig skulden. Det var ett höggradigt misstag att ge människan den fria viljan före människan var redo för det.


Här är något som seglar över huvudet på mig

Det fanns ett krav. ett endast. Nu vet ju inte jag om du har barn. Jag har inte varit en sträng förälder, men visst har jag haft mer en ett krav. Världen vill ha en syndabock, så *rycker på axlarna* då kan jag väl vara det då. Om det är vad som krävs.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 05 apr 2019 18:11

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Rörelse/händelse är grunden för all existens och kan därför ha ett visst intresse.



Så... vad framlägger du för belägg för detta påstående - annat än just din egen åsikt?

Alla har åsikter :mrgreen:



Jäpp... gissade det :) ... så jag fick belägg för mitt antagande istället då. :lol:
Veritas vos liberabit

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 05 apr 2019 18:30

lynx skrev:
Vertumnus skrev:
lynx skrev:Mild determinism. Är du bekant med det?


Mild determinism öppnar till skillnad från determinism ett område för fri vilja och icke orsaksbundna handlingar.


Ja, men då återgår jag till tillfället jag och den andra tjejen väntade på bussen. Var vi tvungna att prata med varann? Nej!


Jag förstod det. Orsakskedja kan användas i flera kontexter. Däremot finns det ett annat liknande uttryck som ofta används oreflekterat av journalister och politiker och tom av advokater nämligen "rättskedjan" med vilket avses vägen från polisingripande till fällande dom.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rumtiden 3

Inläggav Illusionen » 06 apr 2019 07:32

Anders skrev:Kanske en pusselbit på väg mot att förstå relativitetsteorin med bondförnuft. Det skall gå.
Igen - ljusets hastighet är konstant, en person som står i fönstret i ett framrusande tåg och släpper en boll rakt ned. En person bredvid kommer uppleva att bollen har hastighet i tågets färdriktning. Lyser personen i tåget däremot framåt med en ficklampa kommer ljusstrålen gå med samma hastighet för personen i tåget och personen bredvid tåget. Hur är vägen till att förstå det? Det funkar så matematiskt. Man kan ge förklaringar som att "tiden rör sig olika i de olika systemen". Men nåt händer faktiskt. Som inte är magiskt. Och det som inte är magiskt går att förklara med sund bonnförnuft. Så hur kan tiden gå olika? Farten på ljusstrålen bli densamma? Förklarat så¨att en femteklassare säger "aha"?

(Exakt här vill jag vara. Inte lösa tal som räknar e=mc2. För att göra användbara saker. Det finns det detaljnissar nog i världen för. Samma som med nya begrepp i matematiken. Framför allt på högskolenivå förklarade man verktygen rudimentärt och sen skulle ingenjörerna lösa sudokus. Funderade ett tag på att bli lärare. Hade inte låtit någon lösa ett tal derivata innan alla förstått precis hur den pusselbiten passade in i mönstret av matematiken och fungerade. Jag är ovanlig här. Märkligt nog. Lite samma som att jag inte kan köpa att människor är "PK" elller "ANTI-PK". ibland undrar jag om det är jag eller världen som är korkad. Om en fråga är svår så är den svår. Alla frågor av karaktären en miljon människor i Sverige har annan åsikt än de övriga efter ett år är av den karaktären. Och attt folk vill göra det svåra enkelt med polemik kan jag inte fördra. Det som är svårt är svårt och skall utredas. Förstå äter kunna alla dagar, och alla kan förstå. Och helt utan fikonspråk. Jo, det finns människor som med olika slags maktspråk försöker trycka ned de tvivlande, men så smart vet jag nu att jag är så att jag kan säga att de alltid har fel i sin sannolikhetsbedömning av egna åsiktens riktighet. Och det är alltid mödan värt att gå från kunna till förstå.)


Effekten av relativhastigheten, v, på reproduktionen av balanskriteriet, ∆Ø, ger till resultat
att fälthastigheten, c, uppfattas som konstant.
...... "aha" ? :)

Det finns nog ingen ”lätt” genväg i det här exemplet, utan hela kedjan som leder fram till slutsatsen bör behärskas,
om man vill göra anspråk på att förstå. Det förutsätter t ex att man bl a förstår fält-principerna MP och DRP,
och hur de individuella MP-förankringarna länkas samman via växelverkan, VXV.
VXV ger upphov till en typ av förankringsberoende/relativa INTERFERENS-mönster, som innefattar ∆Ø.
Balanskriteriet ΔØ anknyter till de s k fundamentala konstanterna, εo och μo.
VXV-funktionen får därigenom vissa likheter med samverkande sinsemellan fasförskjutna RESONANSER.
I mitt fall blev den framkomliga vägen att formulera resonemanget utifrån fysikens hållfasthetslära.

Uppfattar mig som lite udda i denna tråd, så återgår nu till tråden, Vad utgör medvetandets referens?

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=2TUIQjZT_8Y
https://www.youtube.com/watch?v=j3pdNPYRvwk :)
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 08 apr 2019 06:59

Illusionen skrev: Vad utgör medvetandets referens?

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=2TUIQjZT_8Y
https://www.youtube.com/watch?v=j3pdNPYRvwk :)



Du som skapat en hel harang av begrepp och uträkningar FÖR JUST DETTA ÄNDAMÅL - vet väl vad medvetandets referens är. Hur ska du annars göra den där uträkningen på det om det är ett ännu obekant föremål för dig?

Så varför frågar du ständigt?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rumtiden 3

Inläggav Illusionen » 08 apr 2019 09:49

Esther skrev:
Illusionen skrev: Vad utgör medvetandets referens?

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=2TUIQjZT_8Y
https://www.youtube.com/watch?v=j3pdNPYRvwk :)



Du som skapat en hel harang av begrepp och uträkningar FÖR JUST DETTA ÄNDAMÅL - vet väl vad medvetandets referens är.
Hur ska du annars göra den där uträkningen på det om det är ett ännu obekant föremål för dig?

Så varför frågar du ständigt?


Orsaken till att jag ställer frågor är att svaren ger en bra bild av hur väl motparten
behärskar frågeställningen. Flertalet ställda frågor besvaras tyvärr inte. :)
Svaret på din fråga finner du i mitt inlägg daterat, 21 jan 2018 14:06
Om du tar dig tid och läser det inlägget, finner du att du misstolkat budskapet.

Citerar sista punkten i inlägget ifråga,

• Frågeställningen om "jaget" är att betrakta som en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”),
alternativt verkligt (beskrivbart inom ramen för det förnimbara), återstår att besvara. Vad man däremot kan hävda, är att konceptet,
inte minst ur ett religiöst perspektiv, erbjuder fascinerande tolkningsmöjligheter, långt bortom ateistens atomära argumentering.

I konceptet redovisade principer medför att våra sinnens interna atomstruktur utgör en del av universums balanserade struktur.
Som en konsekvens av att sinnets interna struktur ej kan "förnimma" sin egen struktur, introducerar den interna strukturen
därigenom en strukturobalans i förhållande till sin egen struktur. Enligt konceptet härrör vårt medvetande, inkl vårt "jag" och fälten
från denna strukturobalans.
Konceptet redogör för hur vår föreställningsvärld, inkl medvetandets EXISTENS förnimmelse, hänför sig till denna av oss "atomer",
själva introducerade strukturobalans. Medvetandet är därigenom en typ av självförvållad/självgenererad illusion/skenbild,
men existerar likväl som en del av universum, ur sitt eget perspektiv.

För att undvika att provocera skriver jag fortsättningsvis i "min tråd".

/ Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster