Rumtiden 3

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 13:22

Vertumnus skrev:
Anders skrev:Skulle man ens kunna få belägg för ett sådant påstående? Hur våra liv är betingade?
Det här hamnar i gränslandet mellan naturvetenskapens empiri och svårigheten med empiri i människans värld och de humana vetenskaperna.
"är" är kanske väl förmätet då man diskuterar frågor av den här typen. Men Vertumnus, Platon och Timaios var inte bättre, om man får tro översättningarna av Dialogerna. Det var inte mycket tvekan om att världen var uppbyggd av typ sexkantiga bitar eld. Och jag gör själv samma misstag hela tiden.


Om vi inte är betingade av vår ogivning så är vi väl då oändligt fria?



Nja, vi är alltid ändligt fria - men har mycket större frihet än vi i vardagslag tror... Vad oändlig frihet innebär vet jag inte, och har man ej förmåga att utnyttja sin oäöndliga frihet betyder den väl ingenting...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 13:54

Algotezza skrev:

Nja, vi ärmalltid ändligt fria - men har mycket större frihet än vi i vardagslag tror...


Det tror jag också :)


Algotezza skrev: Vad oändlig frihet innebär vet jag inte.


Nej, det tror jag inte någon gör. Frågan är mer vad vi är fria till, vilka handlingar vi kan utföra, vilka tankar vi kan tänka, hur vi kan utforma vår vardag.
Allt detta är beroende av vad som finns tillgängligt för oss.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 18:43

Vertumnus skrev:Nej, det tror jag inte någon gör. Frågan är mer vad vi är fria till, vilka handlingar vi kan utföra, vilka tankar vi kan tänka, hur vi kan utforma vår vardag.
Allt detta är beroende av vad som finns tillgängligt för oss.


Det vet inte inte förrän vi prövar...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 10 apr 2019 20:56

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:Nej, det tror jag inte någon gör. Frågan är mer vad vi är fria till, vilka handlingar vi kan utföra, vilka tankar vi kan tänka, hur vi kan utforma vår vardag.
Allt detta är beroende av vad som finns tillgängligt för oss.


Det vet inte inte förrän vi prövar...


Världen öppnar sig för oss då vi deltar i den.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 11 apr 2019 07:13

Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Anders skrev:Skulle man ens kunna få belägg för ett sådant påstående? Hur våra liv är betingade?
Det här hamnar i gränslandet mellan naturvetenskapens empiri och svårigheten med empiri i människans värld och de humana vetenskaperna.
"är" är kanske väl förmätet då man diskuterar frågor av den här typen. Men Vertumnus, Platon och Timaios var inte bättre, om man får tro översättningarna av Dialogerna. Det var inte mycket tvekan om att världen var uppbyggd av typ sexkantiga bitar eld. Och jag gör själv samma misstag hela tiden.


Om vi inte är betingade av vår ogivning så är vi väl då oändligt fria?



Nja, vi är alltid ändligt fria - men har mycket större frihet än vi i vardagslag tror... Vad oändlig frihet innebär vet jag inte, och har man ej förmåga att utnyttja sin oäöndliga frihet betyder den väl ingenting...



Svarar här - eftersom Anders skrev svaret på något jag skrev...

Anders: Ett påstående som det som skrevs - och på vilket jag begärde belägg - framskrevs på ett sätt som VORE DET SÅ. Det vill säga det skrevs fram som funnes det sanning i detta påstående. När detta sker - bör personen ha solida argument för detta eller kunna framlägga belägg för det man påstår. Det är ett grundläggande kriterium för vad man kallar existenspåstående eller påstående som relaterar till verkligheten och vill beskriva den.
Det handlar då mer om förmåga till deduktion och logiska argument som är strikt sammanhållna och för vilka det finns grund eller nödvändiga och tillräckliga skäl.

Vertumnus: det ena leder inte ofelbart till det andra. Att livet är villkorat på olika sätt innebär de facto inte alltid att den inre friheten behöver vara begränsad även när de yttre är det.

Algotezza: begränsningarna som det yttre i form av det kroppsliga framställer behöver nödvändigtvis inte ha en inre korrelation.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rumtiden 3

Inläggav Anders » 11 apr 2019 07:36

Som sagt, att saker i människans värld ÄR på det ena eller andra sättet finns det skäl att vara försiktig med.

Vad det gäller deduktion finns också en skala av sannolikhet på. Man kan fundera på om 3+2 kommer vara 5 om tio år, men det ser jag som en ganska meningslös aktivitet. Marx historicism är däremot ett exempel på dum empiri.

Uppfattningen om hur fria människor är tycks variera. Jag har extremt svårt att gå mot min natur och de spår som drogs för mig långt tillbaka i ett svunnet millenium, den kastadhet jag hamnade i. Men visst, jag kan välja om jag skall ta blå eller svarta strumpor på morgonen. Rosa kan jag dock inte välja.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 11 apr 2019 08:42

Anders skrev:Som sagt, att saker i människans värld ÄR på det ena eller andra sättet finns det skäl att vara försiktig med.

Vad det gäller deduktion finns också en skala av sannolikhet på. Man kan fundera på om 3+2 kommer vara 5 om tio år, men det ser jag som en ganska meningslös aktivitet. Marx historicism är däremot ett exempel på dum empiri.

Uppfattningen om hur fria människor är tycks variera. Jag har extremt svårt att gå mot min natur och de spår som drogs för mig långt tillbaka i ett svunnet millenium, den kastadhet jag hamnade i. Men visst, jag kan välja om jag skall ta blå eller svarta strumpor på morgonen. Rosa kan jag dock inte välja.


Dum empiri? Det är INGEN empiri - utan påstående utan grund. Det är skillnad. Som påstående att kön - som är grundläggande i alla levande arter - är en social konstruktion - DETTA KAN därmed bara EN IDIOT tro på eftersom det motsäger ALL EMPIRI. Vilket de gör. För att de är många och ingen av dem orkar ens tänka.

Frihet är inre tillstånd där man frikopplats från - till och med nedärvda ovanor... all slags impulsstyrd verksamhet samt även biologiska behov som är grundläggande ...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rumtiden 3

Inläggav xion » 11 apr 2019 08:54

Esther skrev:
Anders skrev:Som sagt, att saker i människans värld ÄR på det ena eller andra sättet finns det skäl att vara försiktig med.

Vad det gäller deduktion finns också en skala av sannolikhet på. Man kan fundera på om 3+2 kommer vara 5 om tio år, men det ser jag som en ganska meningslös aktivitet. Marx historicism är däremot ett exempel på dum empiri.

Uppfattningen om hur fria människor är tycks variera. Jag har extremt svårt att gå mot min natur och de spår som drogs för mig långt tillbaka i ett svunnet millenium, den kastadhet jag hamnade i. Men visst, jag kan välja om jag skall ta blå eller svarta strumpor på morgonen. Rosa kan jag dock inte välja.


Dum empiri? Det är INGEN empiri - utan påstående utan grund. Det är skillnad. Som påstående att kön - som är grundläggande i alla levande arter - är en social konstruktion - DETTA KAN därmed bara EN IDIOT tro på eftersom det motsäger ALL EMPIRI. Vilket de gör. För att de är många och ingen av dem orkar ens tänka.

Frihet är inre tillstånd där man frikopplats från - till och med nedärvda ovanor... all slags impulsstyrd verksamhet samt även biologiska behov som är grundläggande ...

Du är ute och cyklar - dessutom utanför trådens ämne

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 11 apr 2019 10:01

Esther skrev:

det ena leder inte ofelbart till det andra. Att livet är villkorat på olika sätt innebär de facto inte alltid att den inre friheten behöver vara begränsad även när de yttre är det.


Vad innebär inre frihet, att försvara sitt inre rum eller det att tanken kan röra sig fritt i sitt eget universum eller kanske något ytterligare?

Även tanken är beroende av de verktyg som finns tillhanda och som förutom medfödda strukturer för hur tänkande går till är ideer, föreställningar, förebilder och inte minst språket. Vi befinner oss i en kunskapsskatt som inte lätt låter sig kontrolleras och som bjuder på många möjligheter.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Rumtiden 3

Inläggav Vertumnus » 11 apr 2019 10:06

Anders skrev:Som sagt, att saker i människans värld ÄR på det ena eller andra sättet finns det skäl att vara försiktig med.


Speciellt är det skillnad på påståenden om att något är och påståenden om vad något är.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 11 apr 2019 14:44

Vertumnus skrev:
Esther skrev:

det ena leder inte ofelbart till det andra. Att livet är villkorat på olika sätt innebär de facto inte alltid att den inre friheten behöver vara begränsad även när de yttre är det.


Vad innebär inre frihet, att försvara sitt inre rum eller det att tanken kan röra sig fritt i sitt eget universum eller kanske något ytterligare?

Även tanken är beroende av de verktyg som finns tillhanda och som förutom medfödda strukturer för hur tänkande går till är ideer, föreställningar, förebilder och inte minst språket. Vi befinner oss i en kunskapsskatt som inte lätt låter sig kontrolleras och som bjuder på många möjligheter.


Inre frihet brukar kännetecknas av frihet från att vara impuls-, behovs-, instinkt- samt vanestyrd. Därmed en frihet från de emotiva delar som styr tanke- och viljelivet hos en individ samt inlärda mönster som kommer ur yttre kontexter.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 11 apr 2019 14:47

Den slags frihet som den inre - brukar generera möjlighet till tillstånd där rumtiden skapar helheter i upplevelselivet.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Rumtiden 3

Inläggav 531bts » 13 apr 2019 12:12

Esther skrev:Den slags frihet som den inre - brukar generera möjlighet till tillstånd där rumtiden skapar helheter i upplevelselivet.


Vilken slags frihet o från vad?
Inre vad, i förhållande till vilket yttre?
"Helheter i upplevelselivet"?
Snälla Esther, vad har hänt?!
Jag som gladdes över att många av dina inlägg uttryckte en seriös strävan till verklighetsförankrad Gudstro. Detta inlägg uttrycker allt annat än barnasinnets självklara, sunda o enkla verklighetsförankring. Tyvärr liknar det mer intellektuella koketterier o nonsens.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rumtiden 3

Inläggav Esther » 13 apr 2019 12:23

531bts skrev:
Esther skrev:Den slags frihet som den inre - brukar generera möjlighet till tillstånd där rumtiden skapar helheter i upplevelselivet.


Vilken slags frihet o från vad? böjelser, ovanor som skapar handlingar som är destruktiva för individen själv och andra
Inre vad, i förhållande till vilket yttre? Inre som i "själsliga/andliga-därmed till stor del emotiva/tankemässiga - som sedan yttrar sig i handlingar, dvs i det yttre som inbegriper kroppen och omgivning
"Helheter i upplevelselivet"?
Snälla Esther, vad har hänt?! projicera inte på mig det du inte begriper - fråga istället...
Jag som gladdes över att många av dina inlägg uttryckte en seriös strävan till verklighetsförankrad Gudstro. Detta inlägg uttrycker allt annat än barnasinnets självklara, sunda o enkla verklighetsförankring. Tyvärr liknar det mer intellektuella koketterier o nonsens.
allt man inte greppar brukar vid första anblicken framstå som nonsens för den som inte förstår.... fråga så brukar det klarna
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Rumtiden 3

Inläggav 531bts » 13 apr 2019 22:27

Esther, jag förstår verkligen inte vad du menar med detta pretansiösa o skitviktiga inlägg, därför frågade jag. Att du har en obalans i din egen förståelse av vad du försöker uttrycka o som då inte kan bli annat än nonsens. Att du ofta hänvisar till dina medmänniskors bristande förmåga att förstå (underförstått att du själv är bärare av unika insikter) istället för att ifrågasätta din egen förmåga att klart uttrycka ngt självklart o allmängiltigt.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster