Bells teorem

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Bells teorem

Inläggav Pilatus » 10 jul 2019 12:00

Kanske skall man här ta ett litet steg åt gången. Flera har i andra trådar skrivit någon rad om, eller nämnt detta teorem, men det kunde kanske vara dags att försöka sammanfatta vad som skrivits och säga något om Bells teorem, vad det är ämnat att bevisa.

Bells teorem hävdar att om vissa förutsägelser av kvantteori är korrekta så är vår värld icke-lokal.

Icke-lokal (non-local) betyder här att det finns interaktioner mellan händelser som är för långt ifrån varandra i rymden och för nära varandra i tid för att händelserna ska vara förbundna, även vid signaler som rör sig med ljusets hastighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bells teorem

Inläggav Pilatus » 10 jul 2019 12:36

Första gången Bells teorem nämns på forumet är 2004 av Tore. Han frågar endast om någon läst om det.

Vi hoppar fram till 2008 då Malaclypse skriver Bells teorem, som påvisar att två föremål som har varit i kontakt med varandra för alltid fortsätter att påverka varandra oavsett om alla synbara kopplingar mellan dem bryts. En viss diskussion följde på detta.

Nästa omnämnande kom 2010 av Dura M: Man kan dock visa att sådana teorier med nödvändighet har en del andra konstiga/oönskade egenskaper (läs om Bells teorem om du vill fördjupa dig i detta).

2011 är det dags för MrM att skriva: Jag har dock inte hittat direkta fakta på att att indeterministisk slump har bevisats, däremot har jag sett att epr-paradoxen och bells-teorem mm är testade och antas vara korrekt i den mening att dom uppvisar resultat som överensstämmer med teorin.

2013 är det dags för mig att som svar på att slumpen inte existerar: Det är en slutsats som endast är möjlig för den som är okunnig om Bells teorem och modern naturvetenskap.

2015 är det åter dags: Nej, Bells teorem handlar om hur man generellt kan skilja lokala deterministiska teorier från teorier som inte uppfyller dessa villkor. T ex EPR-paradoxen.

2017 skriver jag: Kanske menar du att kvantmekaniken uppfyller Bells teorem?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bells teorem

Inläggav klorofyll » 10 jul 2019 16:25

Pilatus skrev:
Icke-lokal (non-local) betyder här att det finns interaktioner mellan händelser som är för långt ifrån varandra i rymden och för nära varandra i tid för att händelserna ska vara förbundna, även vid signaler som rör sig med ljusets hastighet.

Jag kan inget om detta. Men tänk dig en person som skjuter med pistol mot ett rörligt mål, som färdas med samma hastighet bortifrån dig som kulans hastighet mot det rörliga målet, med en hastighet som kanske närmar sig ljushastigheten, då kan avståndet vara långt mellan kula och tavla samtidigt som tidsskillnaden är liten.. Och kulan träffar aldrig målet.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Bells teorem

Inläggav hakkapeliitta » 10 jul 2019 21:29

hakkapeliitta skrev:Är själv helt ovetande om Bells men skickade frågan till "expertis" och fick följande svar.

Kan inte påstå att jag är expert på Bells teorem. Det jag kommer ihåg om den är att den visar vilken tolkning av kvantfysiken är motsägelsefri. Den här tolkningen gäller tre olika synsätt varav endast en är motsägelsefri . Sen kanske det finns andra tolkningar som inte ingår i de tre.


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bells teorem

Inläggav Pilatus » 10 jul 2019 23:06

Här en något åskådligare framställning av teoremet.


Bell's Theorem: The Quantum Venn Diagram Paradox
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bells teorem

Inläggav klorofyll » 11 jul 2019 06:57

Pilatus skrev:Här en något åskådligare framställning av teoremet.


Bell's Theorem: The Quantum Venn Diagram Paradox

Det där kunde jag på högstadiet! :)
För jag hade läst "Jakten på schrödingers katt" av John Gribbin... Ibland har man tur med boktipsen, eller inte.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Bells teorem

Inläggav hakkapeliitta » 11 jul 2019 12:51

Expert #2

Jag har läst lite och hört lite om Bells teorem. Visst kan man hitta filosofiska motsättningar i kvantfysiken, och den är inte motsägelsefri.

Men som med mycket annat tar det mycket tid i anspråk att sätta sig in i en teori och jag tror inte att själva tidsåtgången jämfört med nyttan av att behärska Bells teorem är värt priset. Det tar månader, om inte år, att lära sig Bells teorem fullständigt.



De två experter jag har konsulterat är mina bröder, båda är akademiskt utbildade fysiker. Båda två har toppjobb inom yrket.
När båda två säger att det är sisådär med Bells teorier så litar jag på dem. Varför tog du upp frågan Pilatus?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster