Coronaviruset [trådskapare moderator]

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 18 mar 2020 20:32

Förstår inte riktigt hysterin kring Corona. Är väl lättare influensa?
Men jag kanske är självmordsbenägen och orkar inte bry mej om?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 18 mar 2020 20:49

hakkapeliitta skrev:Förstår inte riktigt hysterin kring Corona. Är väl lättare influensa?
Men jag kanske är självmordsbenägen och orkar inte bry mej om?

För dem som fyllt 70 år är det inte någon lättare influensa. Och eftersom det inte finns någon gruppimmunitet mot SARS-CoV-2 så kan vi räkna med att uppemot 60% kommer att drabbas av influensan inom en period av två år. Och dödligheten är helt koncentrerad till de högre åldrarna (som i Italien) så dödligheten i den gruppen kanske uppgår till 10% (?).

För en lättare influensa handlar dödligheten om delar av procent. Spanska sjukan tog upp mot 100 miljoner människor under 2 år, och vill vi undvika att se liknande siffror för corona-viruset så får vi bromsa smittograden (en fungerande isolering) och hoppas på någon effektiv antiviral medicin. Vaccinet kommer att längre tid att utveckla.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Smisk » 19 mar 2020 14:36

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/5-s ... onaviruset

10–39 år: 0,2% dödlighet
40–49 år: 0,4% dödlighet
50–59 år: 1,3% dödlighet
60–69 år: 3,6% dödlighet
70–79 år: 8% dödlighet
+80 år: 14,8% dödlighet

Här framgår inte om dödligheten egentligen beror på annan sjukdom + corona. Så är det givetvis i många fall och kanske till och med alla?

Vi får hoppas att det kommer en fet sommar strax och att ett vaccin finns åt pensionärerna innan hösten och nästa våg.
Det kanske hindrar nästa våg om vi får igång vaccinlösningen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anne » 21 mar 2020 22:12

Jag pratade med någon som ska informera om coronaviruset. Stackarn. Allmänheten får ju visa lite förståelse för att det inte finns svar på alla frågor än. Lugn.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 21 mar 2020 22:13

Coronaviruset förklarad & vad du borde göra

Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 21 mar 2020 22:35

lynx skrev:Jag pratade med någon som ska informera om coronaviruset. Stackarn. Allmänheten får ju visa lite förståelse för att det inte finns svar på alla frågor än. Lugn.

Hur viruset SARS-CoV-2 förstör lungorna (om det vill sig illa) börjar man förstå hyggligt bra. Äldre rökande män ligger speciellt risigt till i statistiken. Vad man senast har upplyst oss om är att den som slutar röka nu förbättrar sina möjligheter att klara covid-19 väsentligen bättre. Lungornas kapacitet förbättras och har större förmåga att klara en infektion.

Moderna Announces First Participant Dosed in NIH-led Phase 1 Study of mRNA Vaccine (mRNA-1273) Against Novel Coronavirus
https://www.biospace.com/article/releases/moderna-announces-first-participant-dosed-in-nih-led-phase-1-study-of-mrna-vaccine-mrna-1273-against-novel-coronavirus/
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 21 mar 2020 23:56

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Förstår inte riktigt hysterin kring Corona. Är väl lättare influensa?
Men jag kanske är självmordsbenägen och orkar inte bry mej om?

För dem som fyllt 70 år är det inte någon lättare influensa. Och eftersom det inte finns någon gruppimmunitet mot SARS-CoV-2 så kan vi räkna med att uppemot 60% kommer att drabbas av influensan inom en period av två år. Och dödligheten är helt koncentrerad till de högre åldrarna (som i Italien) så dödligheten i den gruppen kanske uppgår till 10% (?).

För en lättare influensa handlar dödligheten om delar av procent. Spanska sjukan tog upp mot 100 miljoner människor under 2 år, och vill vi undvika att se liknande siffror för corona-viruset så får vi bromsa smittograden (en fungerande isolering) och hoppas på någon effektiv antiviral medicin. Vaccinet kommer att längre tid att utveckla.

det är nog få 70+ som inte uppfattat budskapet. Farsgubben är en. Bara att hålla sig undan från folk.

Det är också ytterst svårt att bedöma vad rätt åtgärder är. Tegnell framstår ena dagen som riksmördare, andra som hjälte. Vartefter data kommer fram skall man väl förstå hur det verkligen smittar. Som det låter nu skall det ju gå att jobba som vanligt om folk håller sig hemma då de känner sjukdomssyndrom. Mycket tveksam. Tycker åtminstone att alla som kan det borde arbeta hemifrån. Och möten skulle vara telefonmöten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 22 mar 2020 00:24

Anders skrev:det är nog få 70+ som inte uppfattat budskapet. Farsgubben är en. Bara att hålla sig undan från folk.

Jag är inte lika säker. I Italien verkar många utveckla svåra symptom och dödligheten är hög. Kan vara att rökning är vanligt i södra Europa och att många tror att det är som en vanlig säsongsinfluensa. Smittspridningen, R0-kvoten är högre, fler drabbas. Se videon ovan.

Dessutom är det så att vi inte kan hålla oss undan. Även om vi skulle få allt hemskickat så innebär det ju kontakt med andra. Dessutom får vi ställa undan alla varor ett dygn så att det mesta av virusen hinner förstöras som finns på varornas yta.

Tvål och vatten tycks fungera bra och handsprit. Kanske behövs en flaska rödsprit eller våtservetter för att torka av ratt mm. Man skall givetvis inte överdriva, men det är säkert bra att ha vissa saker till hands.

Och antagligen är det sant det som står på cigarettpaketen att tobak dödar, i alla fall i samband med SARS-CoV-2.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 22 mar 2020 08:58

Vissa unga som varit i Italien drabbas.. kan det bero på att man är nära smittan en "lite längre tid"? Typ en kvart i samma rum som någon smittad, som hostar och nyser?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 22 mar 2020 10:35

klorofyll skrev:Vissa unga som varit i Italien drabbas.. kan det bero på att man är nära smittan en "lite längre tid"? Typ en kvart i samma rum som någon smittad, som hostar och nyser?

Viruset överförs via aerosoler (små partiklar som är finfördelade i luften). T ex om du möter någon då ni går genom en dörr, står vid kassan och skall betala en vara, besöker en toalett och liknande. Tiden är inte avgörande, det som avgör är om du andas in partiklar som bär med sig viruset. Det behövs inte mycket. Titta på videon jag postade, den förklarar hur det fungerar!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 23 mar 2020 19:21

Idag gick jag bakom en (helt vanlig(snyggt klädd)) kvinna i några sekunder, och hon luktade sjukdom, det är sällan man känner det. Hoppas det inte var Corona, eller alternativt att jag är immun.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 24 mar 2020 01:22

Om du känner symptom på förkylning, gör det här testet:

https://corona.sll.se/?fbclid=IwAR0_aclLrjDhWsGfjhkbxDTs8Jz09Kb0zYmZ0QGPb0JZ-2F9B0bHBRks4e8
Coronavirus/covid19 - Behöver jag ringa vården?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 24 mar 2020 14:39

Det här viruset är smittsamt så det räcker. Mer än halva svenska befolkningen kan komma att drabbas om det får breda ut sig utan motåtgärder.

The average reproduction number for COVID-19 was found to be 3.28, exceeding the WHO estimates of 1.4 to 2.5 Ref. https://www.univadis.se/medical-news/
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 27 mar 2020 17:39

Ni vet väl om att ni kan göra litet nytta genom att ladda hem folding at home? Varför inte det då? Se då till att ni laddar ner programmet och hjälper vetenskapen att ta fram ett vaccin mot coronaviruset.

https://foldingathome.org/start-folding/
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Coronaviruset [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 27 mar 2020 22:59

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vissa unga som varit i Italien drabbas.. kan det bero på att man är nära smittan en "lite längre tid"? Typ en kvart i samma rum som någon smittad, som hostar och nyser?

Viruset överförs via aerosoler (små partiklar som är finfördelade i luften). T ex om du möter någon då ni går genom en dörr, står vid kassan och skall betala en vara, besöker en toalett och liknande. Tiden är inte avgörande, det som avgör är om du andas in partiklar som bär med sig viruset. Det behövs inte mycket. Titta på videon jag postade, den förklarar hur det fungerar!

Enligt Wold skall det krävas längre exponering.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster