Uråldriga kunskaper

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Uråldriga kunskaper

Inläggav scirocco » 25 dec 2020 06:27

I nordamerika hamnade människor härifrån. De kom även till öknen . för några hundra år sen. De färdades i sällskap eller helt själv. Samma villkor som indianerna hade. Men indianerna var ju födda där o hade all jfåldrig kunskap. Hur kom det sig att folk från brittanien o här kunde gå i öknen o överleva. Hade de en lagrad kunskap djupt inne i sig?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav klorofyll » 25 dec 2020 08:10

Det är lätt att förkasta information därför att den är "påhittad". Eller som på en auktion, det som är riktigt gammal, säljer därför att det är gammalt. Men allt har ett ursprung...

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav scirocco » 25 dec 2020 08:21

Du svarar som vanligt i det blå klorofyll

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Marksa » 26 dec 2020 20:58

scirocco skrev:I nordamerika hamnade människor härifrån. De kom även till öknen . för några hundra år sen. De färdades i sällskap eller helt själv. Samma villkor som indianerna hade. Men indianerna var ju födda där o hade all jfåldrig kunskap. Hur kom det sig att folk från brittanien o här kunde gå i öknen o överleva. Hade de en lagrad kunskap djupt inne i sig?


Nordamerika är stort och i många stycken liknar naturen den vi har i Europa så ur anpassningshänseende mot omgivningen så hade nog européerna det lika lätt eller svårt att leva där som ursprungsbefolkningen. Vad gäller öknar och de som inte visste hur det fungerade i den miljön, så tror jag tyvärr inte att de flesta klarade sig särdeles länge.
Tittar man på det lite mer generellt så är människan en påhittig anpassningsbar opportunist som klarar sig i de flesta miljöer.
Utvecklingen av våra gener har gett oss en hjärna och ett förstånd till att klura ut lösningar, och framför allt så har vi förmågan att förmedla dessa lösningar som kunskap till våra medmänniskor och barn. En annan del i detta är vår förmåga att kunna planera framåt. Det som även stärker vår gemensamma förmåga för överlevnad är vår förmåga att känna empati, kärlek.
Den direkt i generna kodade kunskapen sträcker sig antagligen endast till basbehoven som fortplantning, och behovet av näring och vätska och i viss mån skydd mot yttre förhållanden.
Varje dag är en resa.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav scirocco » 28 dec 2020 06:45

Men hur förklarar du marksa att innan vi vikingar kom till nordamerika som första härifrån så var vissa av indianernas gravar exakt likadana som i norge eller brittanien. Stenhögar med utsikt över havet rödockra i dem

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Marksa » 28 dec 2020 12:12

scirocco skrev:Men hur förklarar du marksa att innan vi vikingar kom till nordamerika som första härifrån så var vissa av indianernas gravar exakt likadana som i norge eller brittanien. Stenhögar med utsikt över havet rödockra i dem


Vad finns att förklara menar du?
Att kulturer utvecklas parallellt eller genom korsbefruktning inget är märkligt med detta. Vad är det du egentligen vill säga med din fråga?

Dessutom vad menar du med exakt likadana. Jag menar Egyptierna byggda pyramider rätt tidigt, det gjorde Aztekerna också. Räknas dom som exakt lika?
Varje dag är en resa.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav scirocco » 28 dec 2020 20:45

Tycker det är underligt. Hade indianerna o vi hört samman tidigare?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Anne » 29 dec 2020 03:39

Får jag bidra med ett par av mina dikter?

Det bor en indian
i trädet utanför
bland späda löv

han smeker
min kind
bland grenarna

ibland tittar jag
på honom
genom fönstret

ibland vrider
han sig
och ser på mig

innan han
vänder
mig ryggen

och fortsätter
smeka
min kind

bland grenarna.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Anne » 29 dec 2020 03:41

(Sagt av en indian med tanke på ett möte med en vit kvinna 1857.)

Genom löven såg jag dig vid stranden
såg hur vågorna rullade över den smala handen
och hur du lyfte kjolen som prasslade
och löven rasslade
när vinden lekte i ditt hår

ormen på stenblocket mellan oss väste
och jag läste
fasan i dina ögon
i din kristallsalta tår

vore jag inte förstenad
vore inte busken så välförgrenad
hade jag gjort något

varit en man

där i ditt ljudlösa skri såg du mig
du släppte ditt grepp om kjolen
backade ut i solen
och vattenpärlor yrde om dig

när du försvann.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Anders » 29 dec 2020 08:41

scirocco skrev:I nordamerika hamnade människor härifrån. De kom även till öknen . för några hundra år sen. De färdades i sällskap eller helt själv. Samma villkor som indianerna hade. Men indianerna var ju födda där o hade all jfåldrig kunskap. Hur kom det sig att folk från brittanien o här kunde gå i öknen o överleva. Hade de en lagrad kunskap djupt inne i sig?

Folk reser jorden runt, fastnar på de mest otroliga ställen. Kom ihåg att det dröjde länge från Santa Maria till Mayflower och att många av de tidigare koloniseringarna slutade illa. Och i början var kontakterna med amerikanerna inte bara dåliga. Folk från öknen emigrerar hit just nu.

Vi klarar oss inte bara på kunskaper, vi anpassar oss. Blixtsnabbt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav klorofyll » 29 dec 2020 09:43

scirocco skrev:Men hur förklarar du marksa att innan vi vikingar kom till nordamerika som första härifrån så var vissa av indianernas gravar exakt likadana som i norge eller brittanien. Stenhögar med utsikt över havet rödockra i dem

Begravningsritualer behöver inte förändras särskilt mycket över tid, se till religionen, vi läser bibeln och det kommer man antagligen göra i tusentals år.

Wiki: "Användningen av rödockra i stenåldernsgravar är ett gammalt bruk som förekom redan under den tidigaste stenåldern i Syd- och Mellaneuropa."

Kom den första människan (befolkningen) till Nordamerika från Ryssland, Europa eller vadrade de upp från Sydamerika?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav klorofyll » 29 dec 2020 10:00

scirocco skrev:Hur kom det sig att folk från brittanien o här kunde gå i öknen o överleva. Hade de en lagrad kunskap djupt inne i sig?

Kan du ge ett exempel, förutom rödockra i gravar? Jag tror att kunskaper bevaras - oberoende av yttre omständigheter - genom att man iaktar och bevarar kunskap om kroppens funktion..

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav xion » 29 okt 2022 16:34

En tanke.
Kanske den här tråden skulle passa?

Jag är övertygad att berättelserna om troll i våra sagor, har sitt ursprung i möten med neanderthalarna. Vi levde samtidigt i Europa en tid. (innan vi slog ihjäl dom.)
Dessutom är jag säker på att berättelserna om drakar i andra sagor förklaras av att man ibland hittade dinosaurieskelett som man inte förstod varifrån de kom.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Anders » 29 okt 2022 17:50

xion skrev:En tanke.
Kanske den här tråden skulle passa?

Jag är övertygad att berättelserna om troll i våra sagor, har sitt ursprung i möten med neanderthalarna. Vi levde samtidigt i Europa en tid. (innan vi slog ihjäl dom.)
Dessutom är jag säker på att berättelserna om drakar i andra sagor förklaras av att man ibland hittade dinosaurieskelett som man inte förstod varifrån de kom.

Vi knullade dem också, vi är lite troll. Neandertalare och troll, ny tanke för mig, men var det inte rätt länge sen de försvann? Dinosaurier och drakar, den har jag också tänkt. Sen måste man undrat då man mötte människor som förirrat sig långt bort. Men samtidigt, vi hade levt åtskilda i säkert 15000 år, och då spanjorerna kom till västindien var det folk de träffade som fattade att det var folk som kom.
Har ofta tänkt, det är lite oväntat att rasismen inte mer är ett faktum, dvs att människor verkligen var helt andra raser, med helt andra egenskaper. Men vi tycks snarast vinna på korsbefruktning och vi måste väl ha korsbefruktat oss lite nu och då.

Men minoritetsgrupper har åtminstone historiskt haft en tendens att ses lite som nån slags orcher. Väl helt och hållet en överlevnadsinstinkt kanske. Vi och dom. Egna gruppens vinning. Inte ondare än så kanske.

Men det verkar som om det finns så mycket mer liknade än oliknande. Antagligen har vi helt enkelt utveckat liknande hjärnor? Eller kanske snarare - livsbetingelserna har varit så pass liknande även på kontinenter där människor levt isolerade från andra att inte hjärnornas funktion signifikativt har ändrats?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Uråldriga kunskaper

Inläggav Maat » 02 nov 2022 03:25

Uråldriga kunskaper?

Jaa... Det finns, men tydligen har de gått förlorade trotts att de står öppet för alla att se, nämligen hemligheten med att kunna göra otroliga ting, i den situation man historiskt befinner sig, typ världens första torn, världens första och störta murar, pyramiderna, osv är att koncentrera hela den samlade förmågan kapaciteten och resurserna på en enda prioriterad uppgift och strunta i allt annat - DÅ kan man göra vilka underverk som helst...

Så gjorde man i historien, i dag anser man det som en galenskap att ens fundera på att göra sådant och resultaten blir därefter...
Bota cancer och få fusionskraften att fungera hade varit enkelt för de gamla Egyptierna, men dagens människor står handfallna och petar i maten och åstadkommer inte ett smack...

Senast någon använde dessa metoder var i Tyskland 1934-45 och USA Manhattan Project och den på tysk kompetens och forskning baserade månlandningen.
Sedan har man konsekvent vägrat använda denna uråldriga vishet för att hjälpa mänskligheten.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster