Svarta håls form

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Salkini
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jan 2021 07:38

Svarta håls form

Inläggav Salkini » 02 jan 2021 08:13

Jag har snöat in en del på svarta hål... Men har problem att illustrera det för mig själv i tanken. Hålet ritas som en tratt som böjer tid och rum ned till en punkt, det är jag med på... Men om jag i tanken börjar röra mig runt hålet i omloppsbana, n till s och ö till v och det är ett hål från alla håll får jag problem. Ännu större blir mitt problem när radien är så stor.. Är det ett klot som jag ska tänka mig? Eller är hålet platt från vilket håll jag än observerar det?

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Svarta håls form

Inläggav Vertumnus » 02 jan 2021 12:07

Jag uppfattar det som ett klot. Det som skiljer ett svart hålet från andra himmlakroppar är styrkan på gravitationsfältet. Gränsen för det svarta hålet räknas från den yta där gravitationsfältet är tillräckligt starkt för att hindra elektromagnetisk strålning från att lämna. Ett svart hål kan därmed inte observeras annat än indirekt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svarta håls form

Inläggav Pilatus » 02 jan 2021 14:55

Salkini skrev:Jag har snöat in en del på svarta hål... Men har problem att illustrera det för mig själv i tanken. Hålet ritas som en tratt som böjer tid och rum ned till en punkt, det är jag med på...

Hm, den bilden har ofta gjort mig förbryllad. Gravitationens krökning av rummet skulle antagligen kännas som att vi simmar alldeles intill ett vattenfall.
Salkini skrev:Är det ett klot som jag ska tänka mig? Eller är hålet platt från vilket håll jag än observerar det?

Visuellt är det som en försvunnen himlakropp. Vi kan se stjärnor, eventuellt hela galaxer, dras mot det svarta hålet. Bäst att hålla sig på behörigt avstånd, det vore förargligt om vi tappade skorna och såg dem virvla bort mot det svarta hålets händelsehorisont. :)


First-ever image of black hole captured by team of Harvard scientists and astronomers
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Svarta håls form

Inläggav Smisk » 02 feb 2021 17:36

https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Bra förklaring. Det ser likadant ut från alla håll och det beror på hur ljuset interagerar med rummets tillstånd runt fenomenet.
Man behöver bilder för att se det så kika på klippet.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster