Hur funkar insekter vs gravitation?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav Anders » 03 jun 2021 09:30

Jobbar hemma nu, utomhus. En tvestjärt kröp upp på min hand. Jag blåser av den. Den seglar till marken 1 meter längre ned. Knallar vidare.
Det måste motsvara minst 50 meter för honom(henne). Antar att om man slänger ut en myra från Empire State Building så är antagligen dennes största risk att någon timme senare bli överkörd av en Yellow Cab.

Slänger man ut godtyckligt däggdjur, inkl fladdermus man lindat med eltejp blir vi en våt fläck på marken.

Kan någon utreda det där?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2021 13:26

Anders skrev:Antar att om man slänger ut en myra från Empire State Building så är antagligen dennes största risk att någon timme senare bli överkörd av en Yellow Cab.

Slänger man ut godtyckligt däggdjur, inkl fladdermus man lindat med eltejp blir vi en våt fläck på marken. Kan någon utreda det där?

Fritt fall med luftmotstånd

Moderator

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav Smisk » 12 jun 2021 08:00

Anders skrev:Jobbar hemma nu, utomhus. En tvestjärt kröp upp på min hand. Jag blåser av den. Den seglar till marken 1 meter längre ned. Knallar vidare.
Det måste motsvara minst 50 meter för honom(henne). Antar att om man slänger ut en myra från Empire State Building så är antagligen dennes största risk att någon timme senare bli överkörd av en Yellow Cab.

Slänger man ut godtyckligt däggdjur, inkl fladdermus man lindat med eltejp blir vi en våt fläck på marken.

Kan någon utreda det där?


Jag är ingen expert men jag tänker att förhållandet mellan små lätta fysiska föremål och luftens densitet gör att deras relation till luften blir likt våran till vatten. Pollen svävar runt helt som luften bär det, det gör inte större föremål. Vi "faller inte" i vatten, vi flyter.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav iris » 12 jun 2021 08:09

Bild

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav Smisk » 12 jun 2021 08:37

iris skrev:Bild


Exakt, en fallskärm förhåller mer luft till tyngden av en person. På samma sätt förhåller en insekts utsträckning luftens förmåga att påverka den till tyngden av den och insekten kommer "sväva ner" och pollen kommer "sväva med".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav Anders » 12 jun 2021 11:19

Men en myra ser ju inte ut som en fallskärm precis, snarast knubbiga, måste vara låg densitet innanför skalet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur funkar insekter vs gravitation?

Inläggav klorofyll » 26 jun 2021 19:06

Den maximala hastigheten är väl beroende av vikten/motståndet... Ganska fascinerande att en oljetanker flyter, eller inte?


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster