Nobelpriset i medicin 2022 - Svante Pääbo

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Nobelpriset i medicin 2022 - Svante Pääbo

Inläggav Algotezza » 04 okt 2022 12:53

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svante_P%C3%A4%C3%A4bo

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2022/193954-press-release-swedish/

Intressant forskning - paleonotologi var mitt första naturvetenskapliga intresse. Jag började intressera mig för dinosaurier i slutet av femtiotalet när jag var åtta-nio år, långt innan det blev allmänt poppis.

Jag har läst Björn Kurténs böcker som byggde på den forskning som fanns då, och de byggde på antagandet att Cro Magnon- och Neanderthalmänniskor ej kunde får fertila avkommor, men väl avkommor. Sedan har jag läst Goldings Det nya folket där han lanserade idén att neanderthalmänniskan tänkte i bilder och bildsekvenser mer än vad cro magnon-gmänniskan gjorde. Som barn läste jag även Axel Klinckowströms böcker om arternas uppkomst.

Människans genom består ungefär av 30000 gener. Hur många av dessa är gemensamma för alla och hur många beror på var man har sina rötter?

Hur stora genetiska skillnader finns det egentligen mellan människor i Europa med neanderthalgener, människor i Asien med denisova-gener och människor i Afrika och amerikanske kontinenten och Australien utan dessa genmixer?

Jag har försökt googla fram ett svar men inte lyckats.

En vinkling på denna fråga är att det verkar OK att tala om vilka egenskaper som kännetecknar människor i allmänhet och vilka egenskaper en enskild individ har men lite problematiskt att tala om vilka egenskaper som kan känneteckna olika etniska och andra typer av grupper.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Nobelpriset i medicin 2022 - Svante Pääbo

Inläggav hakkapeliitta » 05 okt 2022 09:19

Sägs att vi har ungefär 2% neanderthalare i oss. Det som förvånar mej alltid är när det diskuteras neanderthalare så beskrivs dessa från yttre attribut, kortväxta, kraftigt byggda etc. Var finns den genetiska skiljelinjen? Är neanderthalare en annan art? Hur bestäms den i så fall?.

Det som är intressant är hur egenskaper kan ärvas. Idag är var och varannan laktosintolerant, i själva verket är endast 4% äkta laktosintoleranta. Går mode i sådana här saker, en gång för några år sen vad det på modet att dricka källvatten, som nog var rent kranvatten men såldes dyrt i butiken.
Laktostolerans är en nedärv egenskap, nordeuropéer är toleranta mot laktos efter generationers användande av mjölkprodukter i Asien är däremot 90% (!) laktosintoleranta. De dricker buffelmjölk som tydligen inte är samma sak.

Lite OT kanske.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nobelpriset i medicin 2022 - Svante Pääbo

Inläggav Anders » 05 okt 2022 11:01

Inte så OT tycker jag.
Klart spännande det här med vilka genetiska skillnader som finns mellan människor. Naturligtvis lite grannlaga, tanken att den vite mannens överlägsenhet skulle kunna stadfästas vetenskapligt känns väl lite sådär för vissa. Skulle kunna tänka mig att det tvärt om kan visa sig vara fördelaktigt för arten med att man mixar mer, att kvinnor och män från olika delar av världen kan skapa för arten fördelaktig avkomma.

Lite OT, men relaterat tll ”fördel för arten”:
Finns det något smaskigt förutom röd och gul och vit och svart här, så är det väl vad "fördelaktig" skulle kunna vara. Har burit på tanken att "agape" är en tämligen manlig kärlekspreferens medan kvinnorna mer söker sig till "storge". Och för att då knuffa för könet - Bra för arten har vi gjort tämligen massiva förbättringar inom. Och det är mycket av män som lade sin tid på forskning istället för att städa och skjutsa till dagis... Och med det här menar jag inte att kvinnorna borde stanna hemma vid spisen utan lite tvärt om. De borde lämna spisen och ordentligt komma in i matchen (lite :) men också lite :-k ). Tanke, klemas inte ungar, framför allt inte ungar i välutbildade familjer bort väl mycket? Borde inte fokus i de familjerna vara den viktigaste prestationen för mänskligheten som föräldrarna utför? Föräldrarnas bekvämlighet i första rummet? Definitivt det jag växte upp med, och det var en familj med rötterna i arbetet. Låt vara att det i min familj definitivt drogs för långt åt det hållet.

1800 dog kanske 30% av barnen i västeuropa. Nu dör ytterst få.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Nobelpriset i medicin 2022 - Svante Pääbo

Inläggav Vertumnus » 10 okt 2022 08:24

Algotezza skrev:
Hur stora genetiska skillnader finns det egentligen mellan människor i Europa med neanderthalgener, människor i Asien med denisova-gener och människor i Afrika och amerikanske kontinenten och Australien utan dessa genmixer?


Man brukar tala om att 2 till 3% av genomet hos europeer kommer från neanderthalare. Liknande siffror för asiater, men där finns gener från både neandertalare och denisovianer. Detsamma torde gälla den amerikanska urbefolkningen som ju härstammar från asiater. Her sett siffror på upp emot 5% hos urbefolkningen i ostasien. Det är endast afrikaner som helt tycks sakna inblandning från neandertal eller denisovianer, men att man inte sett det innebär förstås inte att det inte finns. däremot skall man hos afrikener hittat gener från utdöda människotyper till vilka man helt saknar arkeologiskt material.

En vinkling på denna fråga är att det verkar OK att tala om vilka egenskaper som kännetecknar människor i allmänhet och vilka egenskaper en enskild individ har men lite problematiskt att tala om vilka egenskaper som kan känneteckna olika etniska och andra typer av grupper.


Frågan är väl vilka egenskaper som kan kopplas till vilka gener och om de overhuvudtaget kan kopplas till gener. Generaliseringar är alltid problematiska och inte minst här


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster