Liv på annan planet?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

tjabbe
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2006 16:12
Ort: Tjabbe

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 13:54

Rydellen skrev:Alla planeter har unika förutsättningar, självfallet finns många med snarlika som jorden och bör rimligtvis med tillgång av alla de ämnen vi har på jorden kunna utveckla liv som liknar oss. Jag tror att det finns "liv" på andra planeter som är helt olik våran, de har utvecklas efter de unika förutsättningar som finns där och kan vara något helt annat än vad vi på jorden kallar liv. Eller varelser. Kanske finns andra ämnen på andra planeter som gör att liv formas på helt andra sätt som vi med våra sinnen inte kan tänka oss.

Jag tror att vi "ser" en bild utav universum, men att kalla det vi ser för VAD universum är, är dumdristit. Kanske finns andra liv som inte har våra sinnen och som vi därför aldrig kommer komma i kontakt med? Kanske är det vi ser av universum enligt våra sinnen, bara en liten del av något mer omfattande som vi pga sinnenas begränsning aldrig kommer upptäcka...

Svårt att förklara detta men hoppas någon förstår och kan ge någon reflextion på detta.


Visst är det särskilt svårt att formulera saker som man "TROR PÅ" men det är också svårt att göra detta om saker som "MAN VET".

Ta exemplet med berättelsen om vad lärjungarna visste, när de fick besök av sin Herre, som kom till dem i samma rum, som var låst, bara rätt genom väggen?

Han sa till tvivlaren Thomas, räck hit din hand och känn med din finger i hålen efter spikarna, och "såret i min sida efter spjutet, från korsfästelsen" och han gjorde det. Thomas gick från tro till vetande. De andra bara såg allt och gjorde det samma!  Påstå att detta bara var en syn - skitsnack!

En annan gång, var då de fiskade och inte hade fått något i sina nät. Herren talade om vad de skulle göra, och de fick båten full! Trodde de att båten var full eller var den det? De hade en eld med glöd, och de åt fisk tillsammans med Herren, var det fantasi eller saga? De visste att han var levande, de kunde ta i honom, och ändå bara försvann han, förklara det med fysisk lagar, det går inte!

Om saken är den, att Herren befann sig i en eterisk värld, och behövde en kropp, för att visa sina lärjungar att detta är sanning, då skapade Herren en kropp som var lika den han hade haft, med egenskaper som skulle bekräfta hans ursprung, och ge lärjungarna kunskap om detta. De behövde inte tro, men allt detta har bevarats av historien som om de "trodde". Den sortens bevarandeförsök, har saboterat verkligheten! Lärjungarna visste, de hade kunskapen om att allt detta var sanning!

Kyrkan har försökt sätta skillnad på att tro och att veta, och gör därför inte saken en tjänst utan tvärt om!

Herren säger att han är sanningen, då är det så, inte att det tror jag på!

Beträgffande universum, så ser vi vad vi kan se, utifrån våra kropprs förmågor, men det behöver ju inte vara sanningen!

Sanningen kan ju vara av ett annat slag, eterisk, eller "andlig"

Vad är evigt och ffinns före den fysiska världen?

Absolut den "andliga" världen, för där finns de krafter som vi människor inte kan se, men som vi borde upphöja  till sanning!

I allt detta finns Gud, Gud är sanningen, Gud är kärleken med den kraft som behövdes för att skapa allt det som finns.

Evigheten är svår för oss med begränsade sinnen för att fatta, men om vi blir berörda av dessa krafter, kan våra ögon öppnas, så att vi ser och förstår det som vetenskapens företrädare försöker hitta, när de inte söker svaret i den eteriska verkligheten.  :wink:

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Reaktion till Den Det Vederbör; typ

Inläggav * KYREUS * » 08 nov 2006 15:18

Svar a la KYREUS, anno 2 006:

   Frågan för dagen: är inte egentligen EXISTENSEN av hela
                              universum - liv? Ett slags liv?
                              Alla slags liv??


                                       (c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

tjabbe
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2006 16:12
Ort: Tjabbe

Re: - Reaktion till Den Det Vederbör; typ

Inläggav tjabbe » 08 nov 2006 23:40

(c) KYREUS skrev:Svar a la KYREUS, anno 2 006:

   Frågan för dagen: är inte egentligen EXISTENSEN av hela
                              universum - liv? Ett slags liv?
                              Alla slags liv??


                                       (c) KYREUS


Jaha - vad e nu detta för resonemang???????????

Kanske Mr Kyreus kan försöka förklara vad liv är då....... det vore intressant att veta Kyreus sanning i frågan.

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Svar till Tjabbe:

Inläggav * KYREUS * » 09 nov 2006 15:37

Liv?

1. Rörelsen, den ständiga rörelsen, i rymden

2. Himlakroppar föds och dör....


            (tex ) KYREUS
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

tjabbe
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2006 16:12
Ort: Tjabbe

Re: - Svar till Tjabbe:

Inläggav tjabbe » 09 nov 2006 16:11

(c) KYREUS skrev:Liv?

1. Rörelsen, den ständiga rörelsen, i rymden

2. Himlakroppar föds och dör....


            (tex ) KYREUS


Kan det vara så att eftersom ingenting kan ha satt igång denna rörelse, och eftersom någon/något inte kan komma från ingenting, att detta någon/något skulle kunna vara oändligt, utan början utan slut?

Om det skulle vara så som präster lär sig, nämligen att ingenting har skapat begreppet GUD, och att ingenting kan ha startat tiden, så har tiden i alla fall ett slut enligt dogmerna.

Den bibliska skapelseberättelsen, som kyrkan förkunnar och som präster tror på, anger ju att tiden inte är oändlig, eller har jag förstått detta fel?

Om tiden inte är ändlig, utan oändlig så är en punkt i tiden återkommande någon gång, kanske många gånger?

Om tiden beskrivs om en cirkel, som samtidigt är en spiral, uppfylls påståendet om att det som försiggår i tiden, återkommer, men på ett sätt att en utveckling har getts möjlighet, då kan det ske en utveckling som kan ha fullkomning som mål. Försynen/gud sa att allt var mycket gott, då behövs en utveckling för att alla skall få bli så som gud vill.

En annan sak, himlakroppar dör? vad är död enligt din syn Kyreus?

Om liv är rörelse, skulle då död vara stillestånd?

Om svar önskas.

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Liv & rörelse

Inläggav Algotezza » 09 nov 2006 16:15

(c) KYREUS skrev:Liv?

1. Rörelsen, den ständiga rörelsen, i rymden

2. Himlakroppar föds och dör....


            (tex ) KYREUS


Liv = rörelse; eller Rörelse = såsom livet uppenbara sig för våra sinnen? Rörelse = när livet, det levande,  upplever sig självt?

Om allt lever, varför pratar vi då så mycket om Döden? Döden = en "tankefälla" vi har en tendens "trilla ned i" och "låsas av", "den tänkta motsättningen till verkliga förhållanden"...?

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sethny
Inlägg: 157
Blev medlem: 07 aug 2006 16:41
Kontakt:

Inläggav sethny » 11 nov 2006 16:54

Man skulle kunna definera "döden" som rädslan för det okända.

För någon verklig till intetgörelse tror jag inte på.

För det är just den rädslan som är det enda vi kan förknippa med lidande och död ?

Rätta mig lägg till om jag har fel !
Okunskapen är min lärare , Smärtan är min vän.

tjabbe
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2006 16:12
Ort: Tjabbe

Inläggav tjabbe » 12 nov 2006 11:26

sethny skrev:Man skulle kunna definera "döden" som rädslan för det okända.

För någon verklig till intetgörelse tror jag inte på.

För det är just den rädslan som är det enda vi kan förknippa med lidande och död ?

Rätta mig lägg till om jag har fel !


Rädsla för det okända, fruktan för plågor, fanatsin som i varjefall vi "djurmänniskor" har, kan lätt plåga oss, men om man tänker på mikrovärlden, de allra minsta individerna så undras om dessa inte vet, och därför saknar rädsla?

Kan rädsla finnas om död inte existerar? :?

Tjabbe
JAG - "jag" kommer att leva om än min kropp löses upp i sina bestånds delar ...

PseydonymHär
Inlägg: 150
Blev medlem: 29 okt 2006 12:38
Ort: Stockholm

Inläggav PseydonymHär » 21 nov 2006 23:54

Vad tror ni om det finns kolvätebaserat liv på annan planet? Liv som skulle kunna klara sig på tellus om den kom hit. Det skulle jag tro att det gör faktiskt...

Vi människor försöker inte kommunicera med loppor som vi tycker är högst ointelligenta. Undrar om det finns någon livsform som vi inte ser som tycker vi är högst ointelligenta och därför inte har försökt kommunicera med oss. Oj det blev lite off-topic :).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Finns det något liv på jorden?

Inläggav Pilatus » 18 mar 2014 15:35

PseydonymHär skrev:Vad tror ni om det finns kolvätebaserat liv på annan planet? Liv som skulle kunna klara sig på tellus om den kom hit. Det skulle jag tro att det gör faktiskt...

Vi människor försöker inte kommunicera med loppor som vi tycker är högst ointelligenta. Undrar om det finns någon livsform som vi inte ser som tycker vi är högst ointelligenta och därför inte har försökt kommunicera med oss. Oj det blev lite off-topic :).

Det finns ju alltid den möjligheten för de begåvade varelserna på planeten P att analysera vår atmosfär, med hjälp av spektralanalys. De skulle då komma till slutsatsen att eftersom det är så mycket metan i vår atmosfär så är människorna vegetarianer, som kor, bufflar, antiloper, flodhästar som går och fiser hela dagarna. Man drar sig därför att göra en artighetsvisit. Kanske skulle de kunnat överbringa det vaccin mot cancer som vi så länge hoppats kunna framställa. (Har ni läst om Subcuvax och Intuvax?)

Bild
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Har hört frågan förr, men vad är _

Inläggav SigurdV » 31 mar 2017 23:17

tjabbe skrev:LIV ?

Om man ska kunna komma vidare, kanske det är nödvändigt att ha ett säkert begrepp om vad liv egentligen är.

Vad är död, till att börja med ?

Död är termodynamisk jämvikt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har hört frågan förr, men vad är _

Inläggav Pilatus » 01 apr 2017 00:40

SigurdV skrev:
tjabbe skrev:LIV ?

Om man ska kunna komma vidare, kanske det är nödvändigt att ha ett säkert begrepp om vad liv egentligen är.

Vad är död, till att börja med ?

Död är termodynamisk jämvikt.

Eller frånvaro av livsprocesser. Reproduktionen minskar till noll, liksom energiomsättningen och nöjesaktiviteter. Inget mer kulturliv. Liv är då det motsatta förhållandet.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Det självklara.

Inläggav SigurdV » 01 apr 2017 14:22

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
tjabbe skrev:LIV ?

Om man ska kunna komma vidare, kanske det är nödvändigt att ha ett säkert begrepp om vad liv egentligen är.

Vad är död, till att börja med ?

Död är termodynamisk jämvikt.

Eller frånvaro av livsprocesser. Reproduktionen minskar till noll, liksom energiomsättningen och nöjesaktiviteter. Inget mer kulturliv. Liv är då det motsatta förhållandet.


Just det, Nobelpristagaren Ilya Prigogine
definierar liv som ett dissipativt termodynamiskt system långt från jämvikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ilya_Prigogine

Att livet, till skillnad från det livlösa, förmår lagra energi
är livets fundamentala egenskap. (Självupprätthållande)
Nja... efter självreproduktion förstås!
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-replication

Självet... att vara en viss sammanhållen mängd av energi
är vad som kännetecknar det individuella.
Och självets egenskaper härrör sig från ytterst från energin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adenosine_triphosphate

Eftersom de elementära partiklarna onekligen är sig själva...
Börjar vårt universum med urskiljandet av de individuella energierna (atman?)
från den allmänna energin (brahman?) vid Big Bang.

Individerna (själven) existerar ej oberoende av varandra,
de bildar en omgivning (komplext själv) att förhålla sig till.
Till att börja med bestående av ett enda enkelt kollektiv av enkla individer.

Med tiden uppstår under krafternas inverkan sammansatta individer
och omgivningar, och den allra första enklaste självreproduktiva individen uppstår!
Den omformar sin enkla omgivning (så långt det går)
till ett komplext kollektiv främst bestående av dessa komplexa självreproducerande individer...

Det är denna egenskap som förklarar varför livet utvecklas så snabbt.
Om varje komplex individ endast vore en slumpmässigt genererad molekyl så skulle
skapandet av ett molekylärt släkte ta oändligt lång tid.

Överlevnad för individen (och även kollektivet) innebär att självet hålls samman...
Det är alltså en fråga om hur individen förhåller sig till omgivningen.

Under det att en individ framgångsrikt omformar sin omgivning till sitt eget släkte kan det hända att en självreproduktion resulterar i en avkomma som i någon mån skiljer sig i egenskaper från föräldern: En Mutation. Och då ökar omgivningens komplexitet: Som är ett mått på det evolutionära tillståndet.

En omgivning innehållande två (eller fler) skilda släkten
möjliggör både samarbete och konkurrens mellan släkten och individer
i verksamheten att omforma omgivningens enkla individer till komplexa individer.
Och en molekylär ekologi har uppkommit.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Det självklara.

Inläggav Pilatus » 01 apr 2017 14:50

SigurdV skrev:Självet... att vara en viss sammanhållen mängd av energi är vad som kännetecknar det individuella.

Bra, vi är överens! Sätt nu inte energi (E) som ersättning för Gud. :) Jag förstår dock Akhenaton som satte solen som den ende guden. Det hänger med fortfarande i kristna bilder med solskivan som en aura runt huvudet på de heliga. Det är en sympatisk och sann bild av vad som ger liv. Men inte den enda livskällan. Vatten, syre, markens växtlighet är också förutsättningar för människans närvaro. Men vi kanske inte skall bli alltför antropiska.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Det självklara.

Inläggav SigurdV » 01 apr 2017 15:41

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Självet... att vara en viss sammanhållen mängd av energi är vad som kännetecknar det individuella.

Bra, vi är överens! Sätt nu inte energi (E) som ersättning för Gud. :) Jag förstår dock Akhenaton som satte solen som den ende guden. Det hänger med fortfarande i kristna bilder med solskivan som en aura runt huvudet på de heliga. Det är en sympatisk och sann bild av vad som ger liv. Men inte den enda livskällan. Vatten, syre, markens växtlighet är också förutsättningar för människans närvaro. Men vi kanske inte skall bli alltför antropiska.


Pilatus skrev:Sätt nu inte energi (E) som ersättning för Gud. :)

Nej det avstår jag ifrån.
Jag har ingen inre drivkraft att få in gud i samtalet.
Det beror nog på att jag gick till en panteistisk ståndpunkt
redan när jag första gången i treårsåldern hörde talas om gud.

Sedan dess har jag utgått från att verkligheten har annat för sig än att
i förvirrade drömmar och hallucinationer påverka människors beteenden...

Gudsbegreppet är binärt ; gud är dels det största
och dels något tillräckligt litet för att rymmas i vårt inre.

Det är den tänkta kopplingen mellan den inre och yttre guden
som är så skadlig för människan!
Och som gjort Religion så motståndskraftig.

I stället för att kräva att stjärnorna formar det religiösa budskapet på natthimlen
så räcker det med att det kommer fram i drömmen, meditationen eller hallucinationen...
Vi HAR något som talar till oss ifrån det inre men det är inte gud!

Jag kallar det numera "kroppsmedvetandet".
("Kroppen" om det framgår att jag inte pratar om den fysiska kroppen.)
Och skiljer det noga från mig själv ;)


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster