Hur kom livet till?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

ManFreD

Hur kom livet till?

Inläggav ManFreD » 08 sep 2007 21:57

Har en fråga angående livets uppkomst här på jorden.
När jag letade efter förklaringen till hur livet uppkom här på jorden, så stod det "Gynnsamma förhållanden leder till att små, enkla molekyler"
Men då kom bara frågan "vad menas med gynnsamma förhållanden" ?
Har hört att Freud kom på sina tankar om livs- och dödsdriften genom naturvetenskapen, att störningar i världen gjorde att saker fick liv..
men då kommer frågan.. vadå störningar?
Kom vi från rymden tillsammans med vattnet eller? För det börjar låta som den mest logiska förklaringen i mina öron.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 08 sep 2007 22:23

I gyttjepölar, eller i moln av organiska ämnen som bestrålas i rymden, och nedfallar på världar - livet skapas från icke-liv, och krossas åter.

Kombinationen av slumpen, ihop med att det finns så mycket materia i omlopp, och att materian följer vissa naturlagar, gör att sakar och ting klibbar ihop på olika sätt, och ibland bildar större sammanhängande system.

I filmen och boken Solaris blir till och med ett en ocean en sammanhängande helhet, en individ.

Man kan fantisera om att liv, och inte bara de grundläggande organiska molekylerna, till och med intelligent, slälvmedvetet liv bildas just i de organiska molnen ibland.

Kanske det inte ens behövs det organiske molekyler för att starta processen, kanske stjärnor är levande...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Waggho

Re: Hur kom livet till?

Inläggav Waggho » 11 sep 2007 18:31

ManFreD skrev:Har en fråga angående livets uppkomst här på jorden.
När jag letade efter förklaringen till hur livet uppkom här på jorden, så stod det "Gynnsamma förhållanden leder till att små, enkla molekyler"

Allt som sägs om livets uppkomst är förstås bara mer eller mindre rimliga spekulationer. Med "gynnsamma förhållanden" menas väl framför allt att "organiska" ämnen som kol, kväve, väte och syre fanns i riklig mängd och tillräckligt nära varandra för att kunna interagera.

Kom vi från rymden tillsammans med vattnet eller? För det börjar låta som den mest logiska förklaringen i mina öron.

Det är i och för sig en möjlighet att livet kom hit från rymden, men den förklaringen flyttar ju bara problemet ur ens "åsyn". Det besvarar ju inte grundfrågan; "Hur uppkom livet?".

bronken

Inläggav bronken » 26 okt 2007 12:58

Människan är enbart ett eko i universums historia. Jag tror att vi är en mindre utveckling av ett mer framstående liv i universum. Jag är inte säker på om detta framstående livet existerar ännu idag men det vore en intressant hypotes att tänka, ”vi är övervakade av en artificiell intelligens”.

Jag tror att varje liv och civilisation har en viss era. Jag tror att våran mänskliga era är redan förutbestämd med hjälp av människans autokratiska handlingar eller naturens lagar. Solen eller en nukulär vinter kommer förmodligen att stoppa vår era i form av kaos och ny skapelse. Alltså kan vi säga att om nu Big bang teorin stämmer så kommer vi att förgås på samma sätt som vår skapelse.

Men jag tror med detta kaos och nyskapelse och slutet på mänsklighetens era så kommer med det samma vår undergång skapa nytt liv och nya förutsättningar. Vem vet vi kanske är produkten av en annan arts undergång? Lek med tanken.

Så hur vi påverka denna förutsagda meningen. Kan vi påverka vårt och öde och stoppa universums kretslopp. Nej jag tror inte det, vi kan försöka men om vi gör så kan vi skada det kretsloppet som ger liv och fördöma universum till ett enbart debaclet och livlöst djup.
Jag tror att vi får acceptera vår undergång och försöka skapa förutsättningar för framtida bevis för kommande arter, kanske till och med underlätta för dem att inse sanningen och ge dem en bild som kan hjälpa dem att gå över det vi har åstadkommit med.
"Hjärtat före hjärnan "

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 okt 2007 14:57

Biologiskt liv är en variant av det liv som all materia/rörelse innebär.

A
Algotezza aka Algotezza

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 26 okt 2007 16:41

ManFreD skrev:Har en fråga angående livets uppkomst här på jorden.
Har hört att Freud kom på sina tankar om livs- och dödsdriften genom naturvetenskapen, att störningar i världen gjorde att saker fick liv..
men då kommer frågan.. vadå störningar?

Att säga att livet kom från rymden löser ju inte direkt frågan om livets ursprung. Det måste ju fortfarande ha uppstått någon gång. Men helt klart kan det ju vara så att det är en sannolikare hypotes än att livet uppstod här.

Allt man idag vet är väl bara att det trots allt är möjligt för atomer att under rätt förutsättningar klumpa ihop sig till de molekyler som är livets byggstenar, utan att någon tidigare livsprocess är inblandad (reproduktion).

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 26 okt 2007 16:45

Det blir spännande den dag man lyckas reproducera livets start, och på konstgjord väg påbörja en ny evolution.

Tror det blir lättare att åstadkomma än att skapa en riktig AI.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 okt 2007 17:56

ManFreD skrev:Kom vi från rymden tillsammans med vattnet eller? För det börjar låta som den mest logiska förklaringen i mina öron.

Ehh, jorden råkar befinna sig i rymden! :lol:

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 27 okt 2007 15:37

Liv är dansande molekyler.
Race for peace

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 okt 2007 18:58

Isse skrev:Liv är dansande molekyler.

Vad är då döden? After the Ball?

A
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 nov 2007 22:05

ManFred

Maken till förmäten frågeställning! Allting är liv. Vissa saker verkar bara mera levande än andra för att vi råkar tycka att så är fallet. Typiskt sofistiskt tänkande ala Protagoras; "människan är alltings mått" jojo. Näe det går jag inte med på. :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 nov 2007 13:52

Sceptisk skrev:ManFred

Maken till förmäten frågeställning! Allting är liv. Vissa saker verkar bara mera levande än andra för att vi råkar tycka att så är fallet. Typiskt sofistiskt tänkande ala Protagoras; "människan är alltings mått" jojo. Näe det går jag inte med på. :)

Martinus (i populärversion) menar: "allt är lika stort (=oändligt)." Tänk på kontinuumet:oändligt många punkter mellan två slumpmässigt valda!

Oändligheten blir alltings mått och då blir allt oändligt. Oändligt stort eller öändligt litet - spelar mindre roll.

Det är när vi befinner oss mittemellan det oändligt stora och det oändligt lilla som oändligheten kamoufleras till mätbara storlekar. Och det är där som människan blir alltings mått.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 20 nov 2007 15:45

Viserligen, men samtidigt så förändras ingenting bara för att människan har linjaler. Alla levande varelser måste ju orientera sig. Människan är ingenting särskilt i den bemärkelsen, vi är ju lika underställda världens villkor som allting annat. Väl?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 nov 2007 17:01

Sceptisk skrev:Viserligen, men samtidigt så förändras ingenting bara för att människan har linjaler. Alla levande varelser måste ju orientera sig. Människan är ingenting särskilt i den bemärkelsen, vi är ju lika underställda världens villkor som allting annat. Väl?

Jovisst, men allt detta - om vi är verklighetens mått eller ej och/eller om allt levande är underställt samma villkor -  uttrycker vi med och i ett språk som är människans egen uppfinning. Och detta språk är det som vi förhåller oss till och med vars hjälp vi inbördes förmedlar vår bild av världen till varandra. Människans språk är alltings mått, den intersubjektiva faktor med vars hjälp vi upprätthåller den konsensusbild vi kallar "verkligheten",  och människan har skapat språket.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

amy

Inläggav amy » 20 nov 2007 17:39

livet kom till för att gud började drömma/skapa. atomer drömde molekyler, molekyler drömde celler, celler drömde varelser. energi har bra fantasi.

Återgå till "Naturvetenskap"