En kulturellt uppstånden sjukdom

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Loke

En kulturellt uppstånden sjukdom

Inläggav Loke » 04 nov 2007 10:13

Tänkte ta Ulcerös kolit som exempel, en av våra senaste sjukdomar som nått sådan utbredelse att den numera klassas som folksjukdom. Denna sjukdom existerar efter vad jag har hört inte i U-länder över huvud taget, utan har vuxit fram i samband med vår kultur; konsumtionismen. Sjukdomen består i att kroppens eget immunförsvar attackerar kroppen självt, mer specifikt tjocktarm och ändtarm. En del personer verkar kurera sig från den med hjälp av egna huskurer, men även om dessa kurer funkar för den enskilda så är det inget som går att använda i det allmänna fallet. Finns inga bevis för att en speciel kosthållning kan bota sjukdomen tex.

Det finns massa andra sjukdomar som också uppstått med vår kultur. Tänkte det kunde vara intressant att ha en tråd för lite brainstorming om vad denna och andra av våra nya sjukdomar kan ha för orsaker.

Kanske Ulcerös kolit kommer sig av att vi har sämre kontakt med vår egen kropp? Tex har smak och luktsinnet tidigare använts av oss till att finna ut om en föda, tex en halvrutten frukt, eller självdött djur är dugligt som föda. Numera är mat ingen överlevnadsfråga för oss. Vad tror ni? Imo är det roligare om ni främst använder tråden för att spotta ur er mer eller mindre galna teorier istället för att hacka ner på andras!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 05 nov 2007 20:45

Det sorgliga är att makthavarna inte vill utreda effekterna av våra livsmedel och stress.
De vill ju inte förstöra guldkalven.

För bra information om våra livsmedel.

http://www.konsumentsamverkan.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: En kulturellt uppstånden sjukdom

Inläggav Algotezza » 07 nov 2007 14:37

Loke skrev:Tänkte ta Ulcerös kolit som exempel, en av våra senaste sjukdomar som nått sådan utbredelse att den numera klassas som folksjukdom. Denna sjukdom existerar efter vad jag har hört inte i U-länder över huvud taget, utan har vuxit fram i samband med vår kultur; konsumtionismen. Sjukdomen består i att kroppens eget immunförsvar attackerar kroppen självt, mer specifikt tjocktarm och ändtarm. En del personer verkar kurera sig från den med hjälp av egna huskurer, men även om dessa kurer funkar för den enskilda så är det inget som går att använda i det allmänna fallet. Finns inga bevis för att en speciel kosthållning kan bota sjukdomen tex.

Det finns massa andra sjukdomar som också uppstått med vår kultur. Tänkte det kunde vara intressant att ha en tråd för lite brainstorming om vad denna och andra av våra nya sjukdomar kan ha för orsaker.

Kanske Ulcerös kolit kommer sig av att vi har sämre kontakt med vår egen kropp? Tex har smak och luktsinnet tidigare använts av oss till att finna ut om en föda, tex en halvrutten frukt, eller självdött djur är dugligt som föda. Numera är mat ingen överlevnadsfråga för oss. Vad tror ni? Imo är det roligare om ni främst använder tråden för att spotta ur er mer eller mindre galna teorier istället för att hacka ner på andras!

De flesta sjukdomar är väl en följd av vår livsstil, klädstil, dietval... Liksom olyckor är det. Det fanns få bil- och flygolyckor på medeltiden har jag hört. Däremot en och annan bondtölp som välte med sin höskrinda.

Vi får skörda vad vi sår. Det är ödets skenbart hårda lag.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 07 nov 2007 21:03

Men vad är det vi har sått?

Frågan jag ställer mig är kanske snarare, kan det vara något mer 'abstrakt' i vår livsstil som ligger bakom nyare sjukdomar?

Det enkla är ju att söka efter det direkta, som att det är en tillsats/E-medel eller dylikt som ligger bakom.  Eller som jag hörde en politiker med Ulcerös kolit säga; i afrika har de inte den här sjukdomen, där äter de mycket mer fibrer än här.

Jag lutar mer åt att tex denna autoimmuna sjukdom har en mindre lättförståelig förklaring, ur ett materialistiskt synsett. Kanske kan uppkomsten förklaras stress, men det är ju inte en särskilt precis förklaring som därför gärna får utvecklas här.

Angelina

Inläggav Angelina » 07 nov 2007 21:29

Så här är det.  Stan kryllar av militärpolisjeepar fyllda med kamouflageklädda stridspittar. De är här för att undersöka de epidemiska möjligheterna i Norrbotten eftersom den globala uppvärmningen kommer att leda till större och snabbare spridning av sjukdomar. De testar just nu hur resistenta folk är mot djungelfeber och citronös krafsetit.  De har sedan några veckor tillbaka i hemlighet spritt ut virus i atmosfären och glider nu runt och betraktar hur väl dessa har fått fäste. Tyvärr har kylan tagit död på större delen av dessa virus, men de ska släppa ut mer lagom till julhandeln då folk inte kommer att kunna värja sig mot trängseln och virusen.
Sjukdomar är inget annat än ett politiskt maktmedel som moderaterna nu har satt sin privata milis ( Nordic Battle Group) att utplåna de motsträviga norrlänningarna med.

Ulcerös kolit är däremot en annan sorts sjukdom, som bara attackerar moderater, till följd av deras förträngda dåliga samvete.  Synden straffar sig själv.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 07 nov 2007 23:13

Ja, så är det nog.

Allergier är väl ganska mycket mindre förekomna hos bond och antroposofbarn har jag hört någon gång. Dock förekommer de även där. Jag tror att när en sjukdom/missfunktion väl har slagit fäste i en kultur, i vårt fall den 'globala' konsumtionismen, så finns den där för alla människor som lever i den kulturen. Och den dyker upp hos individer även ifall de individerna lever helt likt en annan kultur där sjukdomen/missfunktionen inte existerar.

Var det inte så att människor i olika kulturer började använda skriftspråk ganska precis samtidigt även fast de inte haft kontakt med varandra?

A

Inläggav A » 07 nov 2007 23:53

De kan också handla om en konflikt i en själv, en personlighet brottas med en annan. Och så kanske ena får immunförsvaret på sin sida, och så är det jobbigt för kroppen. Tror cancer kan komma till på det sättet. Jag tycker cancermänniskor ofta är av den intensiva sorten.

Det kanske ligger något i denna teori helt enkelt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2007 09:01

A skrev:De kan också handla om en konflikt i en själv, en personlighet brottas med en annan. Och så kanske ena får immunförsvaret på sin sida, och så är det jobbigt för kroppen. Tror cancer kan komma till på det sättet. Jag tycker cancermänniskor ofta är av den intensiva sorten.

Det kanske ligger något i denna teori helt enkelt.

Kroppslig schizofreni?

A
Algotezza aka Algotezza

A

Inläggav A » 08 nov 2007 15:56

Ja. Typ.

MissKafka

Inläggav MissKafka » 12 nov 2007 10:38

Tar för givet att ingen i er närhet drabbats av en allvarligare sjukdom, typ cancer eftersom ni är så snabba att förlägga "skulden/orsaken" till sjukdomen hos den enskilda människan.
Så.... en individ får cancer för att hon levt fel, för att hon är en grubblare, använder sig för flitigt av sina försvarsmekanismer, för att hon äter fel, för att hon gifte sig med fel snubbe...etc, etc.....Eftersom hon begått alla dessa fel får hon alltså skylla sig själv och skulle därmed även till exempel kunna få bekosta sin egen sjukvård som straff.
En ev. defekt av immunförsvaret skulle ju även kunna vara miljöbetingad. Föräldrarna kanske var rökare - passiv rökning är ju ingen höjdare som bekant m.m, m.m......men att sanera ett helt samhälle eller en hel värld är för jobbigt så det är bättre att skylla på den enskilda individen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 nov 2007 13:00

MissKafka skrev:Tar för givet att ingen i er närhet drabbats av en allvarligare sjukdom, typ cancer eftersom ni är så snabba att förlägga "skulden/orsaken" till sjukdomen hos den enskilda människan.
Så.... en individ får cancer för att hon levt fel, för att hon är en grubblare, använder sig för flitigt av sina försvarsmekanismer, för att hon äter fel, för att hon gifte sig med fel snubbe...etc, etc.....Eftersom hon begått alla dessa fel får hon alltså skylla sig själv och skulle därmed även till exempel kunna få bekosta sin egen sjukvård som straff.
En ev. defekt av immunförsvaret skulle ju även kunna vara miljöbetingad. Föräldrarna kanske var rökare - passiv rökning är ju ingen höjdare som bekant m.m, m.m......men att sanera ett helt samhälle eller en hel värld är för jobbigt så det är bättre att skylla på den enskilda individen.

Jag håller med.

Kausaliteten bakom sjukdomar är inte så enkel och rätlinjig som det beskrivs i massmedia, att om man äter, tänker, lever fel så blir man sjuk. Sjukdomsförlopp innebär ofta ett orsakskomplex som är svåröverblickbart och som det är förödande att förenkla. "Du lever fel - därför blir du sjuk!" Jojo, ett effektivt synsätt om man vill skuldbelägga och göra livet svårt för de sjuka - men knappast till någon varaktig hjälp,  att inbilla sig att man kan lösa problem genom att enbart "tänka rätt". Det handlar då mest om tämligen om förenkalde lösningar som t.ex. kan lanseras i kvällspressen: "Ät havregryn och bli fem år längre! Så botar du din cancer med positivt tänkande!" Sådana enkla lösningar är ju inte i sig fel, för det är ju inte fel att äta havregrynsgröt och att tänka ljusa tankar, men man lurar sig själv om man tror att en komplex sjukdom kan botas enkelt och rätlinjigt.

Ett personligt exempel
Vår äldste son föddes med vänster kammarhypoplasi i juni 1983 och dog efter fjorton dagar. Varjken jag eller min  ru röker och dricker knappast  någon alkohol, heller. Vår son  hade knappast hunnit leva och tänka fel, men det finns det väl någon förklaring som har med karma att göra.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

MissKafka

Inläggav MissKafka » 12 nov 2007 16:01

Algotezza: beklagar.

Karma kanske e svaret, vad vet jag.....undrar vad jag har begått för oförätter i mitt förra liv i så fall.....återstår att fnula vidare på.

Waggho

Inläggav Waggho » 11 dec 2007 17:35

Loke skrev:Denna sjukdom existerar efter vad jag har hört inte i U-länder över huvud taget

Invändning 1: Visst finns den i U-länder också, om än inte i lika hög grad. Titta till exempel här:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Doi=72060
Its incidence is on the rise in various developing countries as has been reported in studies from South-East Asia and the Middle East.
(...)
Conclusions: Chronic ulcerative colitis is occurring with increasing frequency similar to that seen in Western countries. The disease observed in our patient population was of mild to moderate severity, with fewer complications than reported in Western countries. It peaks in the third decade with no second peak. None of our patients developed high-grade dysplasia or colorectal carcinoma.

Loke skrev:utan har vuxit fram i samband med vår kultur; konsumtionismen.

Invändning 2: Att den högre frekvensen i västvärlden skulle bero på "konsumtionismen" är ju bara en vild spekulation utan (antar jag?) några direkta belägg. Om man ogillar "konsumtionismen" ligger det ju nära till hands att skylla diverse sjukdomar på denna om man hittar den här typen av mönster. Men majoriteten sjukdomar har ju någon slags preferens för vissa personer, det må vara kvinnor, gamla, svarta, sydostasiater, barn eller medelålders vita män.

Det du visar är ju bara en korrelation som inte säger något om kausaliteten: I västvärlden konsumerar man mer och i västvärlden har man en högre prevalens av ulcerös kolit. Om man lägger sig på denna nivå kan man börja argumentera för snart sagt vad som helst.

Exempel: Ledgångsreumatism drabbar oftare kvinnor än män. Kvinnor föder barn oftare än män gör. Slutsats: ledgångsreumatism orsakas av barnafödande.

Eller: Cancer drabbar oftare äldre personer än yngre. Äldre personer jobbar mindre än yngre. Slutsats: att inte jobba leder till att man får cancer.

Loke skrev:Tänkte ta Ulcerös kolit som exempel, en av våra senaste sjukdomar som nått sådan utbredelse att den numera klassas som folksjukdom.

Invändning 3: Enligt vem?

Nationalencyklopedin anger en gräns på 1 % prevalens för att en sjukdom ska klassas som en folksjukdom:
ne.se skrev:folksjukdomar, benämning på sjukdomar som förekommer hos minst 1 % av befolkningen.

Samtidigt är prevalensen av ulcerös kolit i landet mellan 0,15 och 0,2 %. Rätt långt ifrån alltså.

ne.se skrev:ulcerös kolit (...) förekomsten är 150–200 per 100 000 invånare.

Loke skrev:Imo är det roligare om ni främst använder tråden för att spotta ur er mer eller mindre galna teorier istället för att hacka ner på andras!

Som du kanske förstår så håller jag inte med dig! ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 dec 2007 18:13

MissKafka skrev:Algotezza: beklagar.

Karma kanske e svaret, vad vet jag.....undrar vad jag har begått för oförätter i mitt förra liv i så fall.....återstår att fnula vidare på.

Ja, döden är en del av livet... Men när någon dör i förtid är ju svårt för anhöriga att bära.

Men om allt är betingat av karma är väl de val vi gör också betingade av karman så var tar den fria viljan vägen då...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 11 dec 2007 19:16

Ja precis Waggho. Du har förstått mig, eftersom du inte framför ett enda eget förslag så uppstår inget intresse i mig att diskutera saken vidare. Men visst, bra påpekanden för all del.

Återgå till "Naturvetenskap"