Genteknik

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Genteknik

Inläggav havre » 15 apr 2009 19:33

Hej
Tycker ni att det är rätt att använda alla de resurser och kunskaper vi idag har om genteknik, för att minska människans lidande? Genom tex gentester
Vad är egentligen bäst för samhället?

Jag är nyfiken på vad ni tycker om det här ämnet. Jag har själv precis blivit insatt i det så jag vet inte riktigt själv vad jag tycker är rätt eller fel.
"Poetry is not a turning loose of emotion, but an escape from emotion; it is not the expression of personality, but an escape from personality..."

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 16 apr 2009 00:20

Stor.. STOR... fråga.
Måste försöka dela upp den om jag tillåts? Ja, det gör jag, tack.
Vilket lidande talar du om? Vad kan gentekniken lösa?
Svält och genetiska sjukdomar är väl de första som når min tanke av "lidande" fenomen.

Men att skriva för och nackdelar med genmodifierad mat skulle ta lång tid. Likaså gällande genetiska sjukdomar. Frågan för mig är högst moralisk.
Jag gör antagande att du inte är religiös - om du är så antar jag att du själv vet svaret till varför vi inte skall beblanda oss med dessa synder. Den moraliska frågan om genteknik besvaras ganska tydligt om man tar den religiösa vägen (kan kalla vägen E18 inte lika tråkig som E4:an, men en då)

Om vi nu lämnar religionens moral och tar oss till staten - här väljer jag framförallt de västerländska staterna. Det västerländska staterna är fantastiska på en punkt, en överlägsen skicklighet inte ens gud kan nå. Det är att regler, stämpla och döma. Om vi nu siktar in oss på de "svar" gentekniken kan ge genom att studera våra inre koder (gener).
Exempelvis ett ypperligt tillfälle för staten att innan barnet ens är fött hålla ett litet extra öga på det eftersom den har en genetisk belägenhet att göra brott ( brott: se - kritiska handlingar mot statens moral). Det normativa i samhället kommer också påverka vilka gener som kan ses som accepterade/bra kontra dåliga osv. Det normala behöver absolut inte vara rätt. Olika "braighet" av gener kommer också öka den individuella kampen mellan folks gener ( min pappa har bättre gener än din) så att vi ytterligare kan sälja våra kroppar till marknaden för högre priser . I stället för att skapa gemenskap och samarbeta fokuserar vi på de individuella skillnaderna.

Jag gillar inte att vara krtisk till ny teknik inkluderat genforskning - jag vill att det skall gå framåt för dem. Det jag är rädd för är staten(samhället) utnyttjande av tekniken. Vad som är lidande, vad som är fel är subjektivt. Det störta problemet jag ser med en överutnyttjade av genteknik (gentester) är att man eliminerar alla "fel" allt "onormalt"...

Nu kanske allt blev lite otydligt - men det var en så Stor fråga, fast känns lite dumt att skylla på det. Kanske ligger det dock i mina gener att skylla på annat. hmm?
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Återgå till "Naturvetenskap"