Hjälp av astronomi-kunnig

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Hjälp av astronomi-kunnig

Inläggav hovnarr » 05 apr 2005 13:12

Hej på er,

undrar om det finns någon stjärnskådare som det skulle bereda nöja att svara på denna fråga:

Hur nära befinner sig stjärnbilden "Duvan" (Colomba) stjärnbilden "Tvillingarna" (och då särskilt den ljussvagare stjärnan Castor i den stjärnbilden)?

Varierar deras läge relativt varandra med årstiderna? I så fall är jag särskilt intresserad av deras inbördes förhållande sett från norra Europa under sommaren.

Mycket tacksam för all hjälp

§

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 05 apr 2005 16:08

Jag är inte så värst insatt i det här med stjärnskådning, men något kan jag kanske ändå tillföra. Till att börja med förändras knappast det skenbara avståndet mellan stjärnorna över året så att det märks för blotta ögat. För det ligger de alldeles för långt bort.

När det gäller stjärnbilden Duvan så säger min stjärnkarta att den ligger på södra stjärnhimlen, 30-35 grader söder om ekvatorsplanet. Därför är det mycket tveksamt om den alls tar sig över horisonten, sett från Sverige. Dessutom befinner den sig i samma riktning som Sirius (och strax söder om denna), vilket borde betyda att om man alls kan se den från Sverige så måste det ske vintertid. Sirius är ju himlens ljusstarkaste stjärna, men här i Sverige ser vi den bara på vintern, nära ekvatorn.

Slutligen vill jag slå ett slag för de "virtuella planetarier" man kan ladda ner från nätet och som räknar ut hur stjärnhimlen ser ut, inklusive planeter och stjärnkonstellationer, vid vilken tidpunkt som helst och från vilken plats på jorden som helst. För Linux-användare finns exempelvis programmet KStars ofta förinstallerat, men det det finns även flera andra alternativ.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 05 apr 2005 16:52

Tack Tore!

Efter mycket letande hittade jag ett nätbaserat planetarium som gav vid handen att Columba och Gemini ligger ganska nära varandra, med endast Enhörningen och Stora Hunden emellan. Vissa källor tydde också mycket riktigt på att bägge stjärnbilder kunder ses från Europa vintertid. Det var mycket tunnsått med information och bra sidor på svenska (samt om Sverige), ska tilläggas.

Vidare upptäckte jag att tvillingarna ger ifrån sig (årliga?) meteorskurar, vilket fångade mitt intresse. Om någon vet mer om detta är jag glad för en rad eller två.

§

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 05 apr 2005 19:05

hovnarr skrev:Efter mycket letande hittade jag ett nätbaserat planetarium som gav vid handen att Columba och Gemini ligger ganska nära varandra, med endast Enhörningen och Stora Hunden emellan.

Ja, det är uppskattningsvis ungefär 60 grader mellan dem. Tvillingarna ligger i ungefär samma väderstreck som Duvan men betydligt högre på himlen. Gränsen för att kunna se hela Duvans stjärnbild borde gå ungefär i höjd med Paris.

Varför vill du se just Duvan och Tvillingarna?

hovnarr skrev:Vidare upptäckte jag att tvillingarna ger ifrån sig (årliga?) meteorskurar, vilket fångade mitt intresse. Om någon vet mer om detta är jag glad för en rad eller två.

Det låter jättekonstigt!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 06 apr 2005 10:52

Googla på "geminid meteor shower" - du förstår säkert mer av vad du träffar på än vad jag gjorde (6730 träffar).

Tore skrev:Tvillingarna ligger i ungefär samma väderstreck som Duvan men betydligt högre på himlen.


Ah, det var intressant.

Tore skrev:Varför vill du se just Duvan och Tvillingarna?


Lång historia, som jag ska försöka göra kort. I kören sjunger vi "Pierrot und der Mond", stycke från 50-talet ung. Texten handlar om Pierrot och två andra figurer, Columbine och Kastor. Vår dirigent önskade veta vem Kastor var och vad han gjorde i texten. Jag antog utmaningen.

Textförfattaren är död, inga träffar på texten - alla sådana dörrar stängda. I Commedia dell'Arte tävlar Pierrot med Harlekin om Columbines gunst - dock förekommer ingen Kastor i Cd'A. Har tillfrågat kännare som sagt att man ofta bytte namnen då skådespelarna, men det gav mig fortfarande inget svar på varför textförfattaren använt sig av just Kastor. Den tyska texten lyder "Er [Pierrot] denkt an Columbine, die mit Kastor Küsse tauscht".

Hela texten (liksom titeln) anspelar på himlen, stjärnorna och månen. Under mina efterforskningar fick jag klart för mig att Columbine (av lat. Columba) betydde duva, och drog mig till minnes att det fanns en sådan stjärnbild. Därtill är Kastor och Pollux (grek. myt.) legendens "Tvillingar", där Kastor (den dödlige av de två) är den ljussvagare stjärnan i själva stjärnbilden.

Min teori är alltså att en stjärnklar natt inspirerade den astronomiintresserade (vet ej om han var det) textförfattaren till sången. I månen, den vita och melankoliska, såg han Pierrot, i duvan Columbine och i Harlekins ställe fick Kastor träda som - kanhända i form av ett meteor regn - "utbytte kyssar" med Columbine.

Det är en ganska långsökt teori, men den stämmer förbluffande väl med omständigheterna.

§

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 06 apr 2005 12:41

hovnarr skrev:Googla på "geminid meteor shower" - du förstår säkert mer av vad du träffar på än vad jag gjorde (6730 träffar).

Intressant! Hade ingen aning om detta.

hovnarr skrev:Min teori är alltså att en stjärnklar natt inspirerade den astronomiintresserade (vet ej om han var det) textförfattaren till sången. I månen, den vita och melankoliska, såg han Pierrot, i duvan Columbine och i Harlekins ställe fick Kastor träda som - kanhända i form av ett meteor regn - "utbytte kyssar" med Columbine.

Det låter som en helt rimlig teori tycker jag. Troligen en decembernatt i så fall, nära Lucia, då ju både meteorregnet och Columba syns som tydligast då.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 06 apr 2005 13:54

Tore skrev:Troligen en decembernatt i så fall, nära Lucia, då ju både meteorregnet och Columba syns som tydligast då.


Ack om det vore så väl! Texten lyder nämligen "in den blauen Sommernächten, wenn die silberne Narzissen [anspelar på stjärnorna, alt. meteorregn] in den Himmelsauen blühen". Något som också förvånar är fortsättningen direkt efter "wandelt Pierrot durch die Felder". Med dagens tyska borde det betyda "förvandlar Pierrot genom fälten", när det naturligtvis bör vara "vandrar Pierrot..." vilket också står i textens svenska översättning. "Wandeln" används dock vanligtvis om månen (och betydde kanske "vandra" förr), vilket stärker min teori att Pierrot är en månfigur.

Nåväl. Visst borde det vara så att man NÅGONSTANS på vårt klot kan se den förbannade duvan under sommaren? Var i så fall?

§

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 06 apr 2005 14:43

hovnarr skrev:Nåväl. Visst borde det vara så att man NÅGONSTANS på vårt klot kan se den förbannade duvan under sommaren? Var i så fall?

På södra halvklotet har de ju sommar när vi har vinter. Annars vet jag inte... Meteorregnet verkar hur som helst vara begränsat till ett par veckor i december.

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Inläggav archaxe » 06 apr 2005 15:25

Pfft. Jag anade att det var nått sånt, men vågade inget säga. Pfft.


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster