Ni får ha överseende för mitt eventuella övertramp men denna tanke var så intressant för mig som amatörkosmolog så att jag känner att jag måste bolla den med likasinnade.
Jag har ju mina amatörteorier som en del av Er kanske har läst och som jag inte skall fördjupa mig i allt för mycket.
Men en del är att energin i materia och omgivande fält skapar gravitation och tid och rum.
Förenklat ju mer energi samlat desto mer tid samlat.
Enligt observationer så accelererar universums expansion och det har skapats teorier av andra om mörk materia/ massa och mörk energi.
Min reflektion till det hela är: har det tagits hänsyn till tidsskillnaden i universum i beräkningarna?
Enligt observationer så finns det ett samband gravitation tid. Det är till och med tidsskillnad mellan satelliterna och jorden.
Det är troligen ett helt annat tidsflöde (tidzon, faktor) i galaxernas centrum med mycket energi/gravitation samlat.
I periferin där enstaka stjärnsystem finns med mindre mängd energi och gravitation samlat är situationen en annan.
Vi leker med tanken att det finns platser med olika tids flöde/faktor, om vi har jorden som referens och kallar den 1 finns det kanske platser med flöde/faktor 10 eller 0,001 som exempel?
Vid tidpunkten efter den sk Big.bang var all energi/massa samlad och tidsflödet troligen ett helt annat, kanske mycket nära noll, eller med andra ord att tiden nästan stod still?
Är detta en faktor som räknas in i beräkningar för universums expansion?
Även kanske något att ha i åtanke vid observationer som görs härifrån jorden?
Vänligen
Minimaxitiger