Bibelns profetior

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Phileas Fogg
Avstängd

Bibelns profetior

Inläggav Phileas Fogg » 08 mar 2009 21:39

Många människor ser inte skillnad på profetior och spådomar. En profetia i biblisk mening är när Gud har talat - När Gud har bestämt tidens gång. Dvs när profeter i bibeln säger att egypten aldrig kommer att härska över ett annat land så är det inte någon som har sett in i framtiden och sett att det är så. Utan här är det Gud som har bestämt att egypten aldrig mer kommer dominera över andra länder.

I bibeln finns det många profetior. många har förverklgats och många kommer att bli förverkligade.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 08 mar 2009 23:05

Jomenvisst. När du lägger fram så solklara och icke omtivstade argument för din tes så är det ju svårt att ha något att invända mot den.
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 mar 2009 08:51

Även Jörgen (se, han talar om sig själv i tredje person) har gjort många profetior. och många av dessa har förverkligats och ännu fler kommer att bli förverkligade.
Tänk på första världkriget, snöstormen, kronans kurs - exemplen är otaliga.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Starkvinsglöggsprofetian

Inläggav Algotezza » 12 mar 2009 10:24

Phileas Fogg skrev:Många människor ser inte skillnad på profetior och spådomar. En profetia i biblisk mening är när Gud har talat - När Gud har bestämt tidens gång. Dvs när profeter i bibeln säger att egypten aldrig kommer att härska över ett annat land så är det inte någon som har sett in i framtiden och sett att det är så. Utan här är det Gud som har bestämt att egypten aldrig mer kommer dominera över andra länder.

I bibeln finns det många profetior. många har förverklgats och många kommer att bli förverkligade.

Det är väl mest en fråga om välvilliga, lagom fördomsfulla och fantasifulla tolkningar.

Här är min Starkvinsglöggsprofetia (först publicerad här 19 sep 2006) - men den blev aldrig kommenterad då. Blir den det nu?

STARKVINSGLÖGGSPROFETIAN

Den alltid lika falske profeten, al-Gotezza, har åter skådat lite väl djupt i starkvinsglöggsflaskan och följande vision har med dess hjälp utkristalliserats för honom genom vinglöggsguden Blossas försorg.

0. Det var den fjärde dagen då jag njöt min starkvinsglögg, och följande bildspel tog form i min av vin och kryddor omtöcknade själ.

1. I den yttersta av tider, den som alltid har varit, är och komma skall, kommer en stjärna, vilken icke är en himlakropp, att lysa och skimra i människornas sinnen likt ett glödande kol i nattens brunn, men också i människornas yttre värld, där ovan på himlens skyar, men likväl icke.

2. Ett avgrundsväsen skall stiga upp ur jordens innanmäte och utspys framför Ljusets Stad och bemäktiga sig denna, medan dess frätande fradga skall förblinda människorna. En elvahövdad drake, så väldig att den sträcker ut sin ofantliga kropp bortom himlens skyar, skall förmörka solen och stjärnehimlen en vår, en halv vår och en tredjedels vår, och en ohörbar kristall skall klinga i rymdens tystnad, så att människorna bävar som inför ett stort oväder, vilket aldrig bryter ut.

3. Den Gamle, Intighetens Härskare, skall göra en sista framstöt för att rädda sitt rike genom att försöka förgöra Ljusets Stad, men från Den Djupa Grottan mellan De Två Välvda Bergen skall Stridens Basun ljuda.

4. Pilgrimsfalken skall flyga en sista gång över höga berg och djupa dalar. blicka ut över världen, och dess skri skall eka i Den Avlägsna Öknen, där Den Förstenade Prinsens beläte vittrar i den bistra ökenvinden.

5. Palatset på Månens Baksida hålles alltjämt vid skenbart liv genom kraft från Himlens Vagnar, vilka icke drages av hästar, och Härskaren i Månpalatset skall i sinom tid låta sin mäktighet få Världshärskaren Utan Namn att darra av återhållen vrede. Detta skall bli hans sista stora verk. Sedan faller Månpalatset samman, när Himlens Vagnar mist sin kraft.

6. I den elfte månaden under Världshärskarens tjugonionde regeringsår på den tjugonde dagen i den nionde timmen och trettioandra minuten skall ett barn födas, vilket kommer att ge namn åt en hel era och en stor släkt av framstående och dristiga tänkare.

7. Vinet kommer att vara förgiftat på Den Gamles tankes bud, och en stor och mäktig konung i Västerns länder skall därav dö en kvalfull död.

8. Lejonet av Styggelsens Vedervärdighet skall blotta sina gnistrande huggtänder, men dess klor skall vara klippta och likväl besudlade med fyrtiotvå jungfrurs blod.

9. En varelse utan huvud skall omtöckna människors sinnen med giftiga ångor, vilka gör dem förblindade av raseri och galenskap, utan att de förstår varför. Tuppar med två huvuden skall födas ur väldiga ägg och åttabenta kalvar med huvud i båda ändar skall födas.

10. En präst som talar tankens tungomål skall träda fram, men ingen skall lyssna på honom. Ett väsen som liknar en död korp av putsad malm, skall väckas till liv av Den Gamle, nära porten till den stad som Världshärskaren Utan Namn aldrig besökte.

11. En kvinna från ett sällsamt folk skall försöka sätta en kniv i ryggen på Världshärskaren Utan Namn, när han besöker Ängelns Grav i Ljusets Stad, och något som liknar ett spjut av snirklande regnbågar skall då dansa likt en ljungeld mellan molnen över Världshärskarens huvud.

12. När allt detta sker, som här berättats, skall ni alla veta, och detta är visst och sant, att tiden, den yttersta hemsökelsens tid, är nära, då, nu och sedan, när Ljusets Stad skälver i sina grundvalar, när Den Gamle förgäves försöker vidmakthålla sitt förtvinade välde och Världshärskaren Utan Namn vacklar i bävan på sin tron. Den som har näsa, han känner lukten av vad som komma skall, och den som har smak, han smakar icke det förgiftade vinet.

13. Och lövet skall falla från trädet, men det skall icke nå dit ned.

---
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Morningstar

Inläggav Morningstar » 22 mar 2009 15:51

---

transversal

Inläggav transversal » 22 mar 2009 15:59

Logos skrev:Jomenvisst. När du lägger fram så solklara och icke omtivstade argument för din tes så är det ju svårt att ha något att invända mot den.

Lol. Gdang!

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 23 mar 2009 21:36

Många och de flesta av de bibliska utsagorna och profetiorna är säkert gjorda av riktigt smarta personer som mest tänkte logiskt. Inte så svårt att urholka och tyda vissa tidsskeenden om man förstår det mänskliga psykets delar, kanske?

1. Som att egypten aldrig ska kontrollera närliggande områden? Hur kan man logiskt komma på det?
2. Att en herde skulle komma från Israel som omvärlden skulle lyssna på?
3. Att samma herde skulle bli avvisad från sitt eget folk?

Nej ditt argumet håller inte. Man kan inte bstämma framtiden med hjälp av logik. Gud måste tala genom en!!!

Morningstar

Inläggav Morningstar » 26 mar 2009 11:59

---

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 04 apr 2009 16:00

Förlåt gud för att jag talar med en spåkvinna!!!! Och rena mig i jesu blod.

Användarvisningsbild
Jones
Kontakt:

Inläggav Jones » 04 apr 2009 16:51

Jasså Gud hänger på filosofiforum.com och det måste vara genom att posta här du meddelar dig med honom. Det är den enda förklaringen till ditt annars märkliga beteende. Det är en väldigt intressant bönepraxis! Kan du utveckla hur då nådde insikten om att samtal med Gud sker genom att skriva på detta forum? Jag är synnerligen fascinerad och inväntar irvrigt svar på min fråga.

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 05 apr 2009 00:47

Gud finns överallt enligt bibeln. Orsaken till mitt föregående inlägg, var att jag vill inte ha något som helst umgänge med de som kallar sig för häxor eller något inom det ockulta - för dom finns inte!?! - jag tror på bibeln där kan ni läsa vad det står om häxor och vad som händer med de som rådgör dem!

Användarvisningsbild
Jones
Kontakt:

Inläggav Jones » 05 apr 2009 01:37

Du måste väll dock förstå konsekvenserna av det du skriver inledningsvis i tråden? Om en profetia inte är en förutsägning av framtiden utan att gud medelar vad han har planerat så är människans fria vilja begränsad alternativt obefintlig, då exempel vis Egyptens invånare inte kan erövra något annat land. Detta betyder då i sin tur att människor som befattar sig med dessa"häxor" inte rår för det då det är Gud som tvingar dem.

De innebär alltså att människor som hamnar hos Mr. D inte kunde rå för det, då det redan från födseln är determinerat. Känns lite orättvist tycker jag.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 10 apr 2009 20:28

[i]I -----

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 07 jun 2009 22:41

orsaken till varför jag inte går med i livets ord är därför Ulf Ekman har gjort anspråk på att dess talare skulle vara kristussmorda.

Jag har länge känt ett kall till livetsord men har bara fått törne därifrån. 1 wolf oakman predikar straff för synd när Gud förlåter synd i sådan mån att man slutar syndar för att man får känna på nåd!
2. Han har ett sådant perverterat språk! Jag tror att wolf oakman har gjort ett utalande som läser... och nu sak vi analysera orden;

"Gud förlåter ingenting utom hädelse mot den helige ande."

du kan läsa själv!

Liam

Inläggav Liam » 12 jun 2009 12:15

Problemet ligger väl egentligen I att det finns flera profetior som inte inträffar. Hur kan man då veta vilka som är "äkta" och ett budskap från gud och vilka som någon skum snubbe ändrade in i Bibeln för skojs skull?

Och varför skulle den heliga Bibeln, vilken styr våra liv i evig helighet och allt det. Berätta att Egypten aldrig ska kontrollera mer mark? Det är knappast livsviktigt liksom, och man behöver ju inte veta det för att komma till himlen eller så.

Sedan vet man inte. Egypten kanske erövrar världen en dag. Då kan vi alla kalla den profetian falsk och alla säger att, aa joo men så hääär är det att den menade självklart det gamla riket och det visste vi hela tiden och  blablablblaba.

Och Bibeln säger att regnbågen visas som ett tecken på att ingen ny syndaflod kommer, men idag vet vi att den är rund! Om det är guds heliga budskap och  det är fel, hur kan vi lita på resten?

EDIT: Profetion är inte särskillt pålitliga.

"En dag skall en man styra USA och han ska leda sitt land emot den nya onskan"

Nu behöver jag bara rulla tummarna tills något otäckt händer så tror alla att jag såg in i framtiden!

Återgå till "Religion och andlighet"