Nej , upplys oss du , som har perspektiv... Smile
jag avvaktar så länge så får vi se, hur m,ånga och djupa perspektiv vi först får...sedan kommer man med kanske nya tankar:)
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Sceptisk skrev:Religionen är inte främst något rogivande, men det blir rogivande om man följer den gemensamt för i det finns en känsla av gemenskap och man kan se förbi småaktigheter och konflikter. Men vissa religioner lyckas bättre med det än andra.
Är känslan av gemenskap viktigare än verklig gemenskap?
Fromm skrev:En person kan i många år vara ensam i fysisk mening och dock känna sig förbunden med idéer, värden eller åtminstone sociala strukturer, som skänker honom en känsla av gemenskap och samhörighet. Å andra sidan kan han leva mitt ibland människor och ändå överväldigas av en intensiv känsla av isolering, som, om den överskrider en viss grans, utmynnar i det slag av sinnessjukdom som representeras av de schizofrena störningarna. En sådan brist på kontakt med världen, symboler och strukturer skulle man kunna kalla andlig isolering och fastslå att andlig isolering är lika outhärdlig som fysisk eller, rättare sagt att fysisk isolering blir outhärdlig endast om den innefattar andlig. Andlig gemenskap med världen kan trivas i många former: munken i sin cell som tror på Gud och den tvångsisolerade politiske fången, som känner sig som ett med sina kamrater, är inte andligt ensamma, inte heller den engelske gentlemannen, som kläder sig i högtidsdräkt mitt i en exotisk miljö, eller småborgaren, som känner en klyfta mellan sig och sina gelikar men är förbunden med nationen och dess symboler. Gemenskapen med världen må vara av ädelt eller trivialt slag, även den enklaste gemenskap är att föredra framför ensamhet. Religion och nationalism, varje slags sed eller tro, hur orimlig och förnedrande den än må vara, slår en bro mellan individerna och blir en räddning undan det som människorna fruktar mest av allt: isolering.
Reine Strömvall skrev:Jag har dagligen kontakt med Gud och har det väldigt roligt och underbart.
Kan därför inte förstå de som är emot religion. Guds lagar är underbara när man väl lärt sig dessa. Jag är i paradiset nu när jag skriver detta och det är helt underbart. Det är jag på grund av att jag underkastat mig Guds lagar. Så visst borde min religion och politik blandas ihop.
Lär er "Stora Guds sanna rätta lära" som finns på min hemsida och bygg er ett paradis!
http://hem.bredband.net/reinstro/
Lycka till!
Shiaislam.se skrev:Kortsagt:
det finns olika ideologier som behandlar, hur en människa bör vara och handla, var är moralisk bra och vad dåligt är.. hur ett samhälle skall styras...vem människan är...vad meningen med livet är etc.
Jag tycker att religion är till för att lösa och besvara dessa frågor respektive problem...
vad tycker ni?
Minded skrev:Du förstår inte vad jag menar.
Du skriver att du inte lever i förnekelse, att du inte tror på något som känns väldigt falskt - men guess what, det gör inte de kristna/religösa heller. Allt enligt deras egen subjektivitet. Liksom din egen subjektivitet.
Du tror bara att du är icke-troende, eftersom att normellt så är tro definierat och marganiliserat till att bara röra religiösa 'discipliner' som bara officiellt innehåller en gud. Men grejen är att det du litar blint på (eller bara relativt verkligheten felaktigt) blir för dig samma sak som fenomenet gudar. Men du är van vid att inte tolka begreppet 'gud' till att innebära annat än just den där skäggiga osynliga gubben uppe bland molnen. Men bara eftersom att du själv inte ser vad du gör - brukar kristna erkänna att deras perspektiv är irrelevant? Inte i många av fallen. Bara eftersom att du själv inte ser vad du gör, så betyder inte det att du inte gör det.
Minded skrev:Grejen är att du inte ännu har insett vad ett 'högre väsen' egentligen är. Om du vill, så visa att jag har fel genom att definiera det.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster