Är religion nödvändig?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 08 jun 2009 15:13

Ljusupplevelse skrev:
Nej , upplys oss du , som har perspektiv... Smile

jag avvaktar så länge så får vi se, hur m,ånga och djupa perspektiv vi först får...sedan kommer man med kanske nya tankar:)
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 08 jun 2009 17:17

Algotezza skrev:
Sceptisk skrev:Religionen är inte främst något rogivande, men det blir rogivande om man följer den gemensamt för i det finns en känsla av gemenskap och man kan se förbi småaktigheter och konflikter. Men vissa religioner lyckas bättre med det än andra.

Är känslan av gemenskap viktigare än verklig gemenskap?

Mitt favorit citat besvarar din viktiga fråga. Gillar även Sceptisk text.  :)

Fromm skrev:En person kan i många år vara ensam i fysisk mening och dock känna sig förbunden med idéer, värden eller åtminstone sociala strukturer, som skänker honom en känsla av gemenskap och samhörighet. Å andra sidan kan han leva mitt ibland människor och ändå överväldigas av en intensiv känsla av isolering, som, om den överskrider en viss grans, utmynnar i det slag av sinnessjukdom som representeras av de schizofrena störningarna. En sådan brist på kontakt med världen, symboler och strukturer skulle man kunna kalla andlig isolering och fastslå att andlig isolering är lika outhärdlig som fysisk eller, rättare sagt att fysisk isolering blir outhärdlig endast om den innefattar andlig. Andlig gemenskap med världen kan trivas i många former: munken i sin cell som tror på Gud och den tvångsisolerade politiske fången, som känner sig som ett med sina kamrater, är inte andligt ensamma, inte heller den engelske gentlemannen, som kläder sig i högtidsdräkt mitt i en exotisk miljö, eller småborgaren, som känner en klyfta mellan sig och sina gelikar men är förbunden med nationen och dess symboler. Gemenskapen med världen må vara av ädelt eller trivialt slag, även den enklaste gemenskap är att föredra framför ensamhet. Religion och nationalism, varje slags sed eller tro, hur orimlig och förnedrande den än må vara, slår en bro mellan individerna och blir en räddning undan det som människorna fruktar mest av allt: isolering.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Shiaislam.se

Inläggav Shiaislam.se » 12 jun 2009 10:19

Kortsagt:
det finns olika ideologier som behandlar, hur en människa bör vara och handla, var är moralisk bra och vad dåligt är.. hur ett samhälle skall styras...vem människan är...vad meningen med livet är etc.

Jag tycker att religion är till för att lösa och besvara dessa frågor respektive problem...
vad tycker ni?
Jag gillar att respektfulla givande och kortfattade diskussioner. så svara gärna kortare svar.

Fiore

Re: Guds sanna rätta lära

Inläggav Fiore » 14 aug 2009 21:41

Reine Strömvall skrev:Jag har dagligen kontakt med Gud och har det väldigt roligt och underbart.
Kan därför inte förstå de som är emot religion. Guds lagar är underbara när man väl lärt sig dessa. Jag är i paradiset nu när jag skriver detta och det är helt underbart. Det är jag på grund av att jag underkastat mig Guds lagar. Så visst borde min religion och politik blandas ihop.

Lär er "Stora Guds sanna rätta lära" som finns på min hemsida och bygg er ett paradis!

http://hem.bredband.net/reinstro/

Lycka till!

Okej.. Jag kan inte förstå dig för fem öre, överhuvudtaget, inte alls, minsta lilla.

Fiore

Inläggav Fiore » 14 aug 2009 21:44

Shiaislam.se skrev:Kortsagt:
det finns olika ideologier som behandlar, hur en människa bör vara och handla, var är moralisk bra och vad dåligt är.. hur ett samhälle skall styras...vem människan är...vad meningen med livet är etc.

Jag tycker att religion är till för att lösa och besvara dessa frågor respektive problem...
vad tycker ni?

Jag tycker att religion föder våld och hat. Jag tycker att det är sinnessjukt, att man kan underkasta sig något som inte det inte finns bevis för. Att man bara kan förbise vetenskapen, och begränsa sig själv. Det finns mycket mer att utforska, jag tror man kan leva ett mycket rikare liv om man lever efter personlig livsåskådning...

Fiore

Inläggav Fiore » 16 aug 2009 17:51

Är det inte skrämmande med politiker osv, som är troende? Folk som ska styra ett helt jävla land, tror på allvar gud skapade allt, och ja, jag vet inte, fossilerna från dinosaurierna.. är vadå? Något som gud satte på jorden för testa oss??  för att testa vår tro? HAAAAAAAAAAHAHAHHAHAHHAH.  .. ja gud..

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 aug 2009 19:18

Fiore

Det finns inget ologiskt eller oförnuftigt i att tro på Gud. Precis som att det inte är ologiskt eller oförnuftigt att tro att en tavla har en konstnär.

De som menar att fossiler är sk falsarium gör vantolkningar av Bibeln. Läs mitt inlägg här intill på "Acceptera Jesus" tråden för mer info. Eller svara här ifall du vill.

Minded

Inläggav Minded » 16 aug 2009 19:54

Fiore, du är en hycklare. Även om det du själv tror på är andra saker än gud, så skrattar du åt att de andra som tror på gud. Du skrattar åt dem, när du gör samma sak själv. Dvs andra kan skratta åt dig av exakt samma anledning du skrattar åt dem. Men det är lätt att se stickan i broderns öga, inte balken i sitt eget.

Fiore

Inläggav Fiore » 16 aug 2009 23:24

Hycklare? Vad är det som händer? :P
Jag tycker verkligen att hela den här gudgrejen är överdriven, jag fattar inte grejen aså. alls. Hur man kan köpa allt, hur man kan tro på allt. Skratta du åt mig som inte är religiös för fem öre, vassego, skratta tills du får ont i magen. Jag lever i alla fall inte i förnekelse, och tror på något som bara känns väldigt falsk. Skratta på bara, jag tycker fortfarande att jag har rätt, jag tar inte åt mig, jag känner inte att jag missar något alls, jag tror snarare att jag kan få ut mycket mer av mitt liv, som icke-troende.

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 08:27

Du förstår inte vad jag menar.

Du skriver att du inte lever i förnekelse, att du inte tror på något som känns väldigt falskt - men guess what, det gör inte de kristna/religösa heller. Allt enligt deras egen subjektivitet. Liksom din egen subjektivitet.

Du tror bara att du är icke-troende, eftersom att normellt så är tro definierat och marganiliserat till att bara röra religiösa 'discipliner' som bara officiellt innehåller en gud. Men grejen är att det du litar blint på (eller bara relativt verkligheten felaktigt) blir för dig samma sak som fenomenet gudar. Men du är van vid att inte tolka begreppet 'gud' till att innebära annat än just den där skäggiga osynliga gubben uppe bland molnen. Men bara eftersom att du själv inte ser vad du gör - brukar kristna erkänna att deras perspektiv är irrelevant? Inte i många av fallen. Bara eftersom att du själv inte ser vad du gör, så betyder inte det att du inte gör det.

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 08:31

Så bara för att ta ett exempel, när du säger dig vara säker på att det inte finns någon gud, så har du in fact just där tillbett din egen variant av gudom (även om negativt orienterad). Du har tagit någonting för givet som du inte kan veta. Och vad är det om inte irrelevant? Anledningen till att du säger en sån sak bottnar inte i att du verkligen av dig själv tror det, utan eftersom att du inte vill gå med på de kristnas (tex) gud. Dvs du förhåller dig inte till verkligheten, utan du förhåller dig till de kristna. Dvs du bygger ditt system på irrelevans.

Fiore

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 10:06

Minded skrev:Du förstår inte vad jag menar.

Du skriver att du inte lever i förnekelse, att du inte tror på något som känns väldigt falskt - men guess what, det gör inte de kristna/religösa heller. Allt enligt deras egen subjektivitet. Liksom din egen subjektivitet.

Du tror bara att du är icke-troende, eftersom att normellt så är tro definierat och marganiliserat till att bara röra religiösa 'discipliner' som bara officiellt innehåller en gud. Men grejen är att det du litar blint på (eller bara relativt verkligheten felaktigt) blir för dig samma sak som fenomenet gudar. Men du är van vid att inte tolka begreppet 'gud' till att innebära annat än just den där skäggiga osynliga gubben uppe bland molnen. Men bara eftersom att du själv inte ser vad du gör - brukar kristna erkänna att deras perspektiv är irrelevant? Inte i många av fallen. Bara eftersom att du själv inte ser vad du gör, så betyder inte det att du inte gör det.

Så länge jag inte underkastar mig någon bibel, eller koran eller någon annan helig skrift, så länge jag inte tillber något "högre väsen" ...
Jag tror på universum, jag tror på min egen tankekraft, jag tror på mina känslor. Jag har ingen aning om varför vi skapades, Ett av mina mål, är att acceptera det, att jag inte vet det, och istället hitta min egen mening med mitt liv. Jag tycker att, om man underkastar sig en religion, så begränsar mig sig själv. Du ger upp sökandet, o låter alla "svar" komma på posten typ.

Jag blev stoppad en gång, ute på stan, av några religiösa.. Jag vet inte om det var Jehovas kanske. Dem sade i alla fall " vi har svaret på vad meningen med livet är, vi har riktiga bevis på att Gud existerar"
Hur seriöst tror du man tar religion efter dem säger så?

Fiore

gomorron

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 10:16

Har en fråga här till alla som är troende!

Vad tycker ni om att ateister/agnostiker gifter sig, döper sina barn osv?
Jag själv tycker det är fel, jag vill ju inte gifta mig i kyrkan, dels för att jag inte tror på gud osv, dels för att borde inte ni tycka att det blir lite av en hädelse.. typ?

Minded

Inläggav Minded » 17 aug 2009 10:48

Grejen är att du inte ännu har insett vad ett 'högre väsen' egentligen är. Om du vill, så visa att jag har fel genom att definiera det.

Fiore

Inläggav Fiore » 17 aug 2009 11:00

Minded skrev:Grejen är att du inte ännu har insett vad ett 'högre väsen' egentligen är. Om du vill, så visa att jag har fel genom att definiera det.

Jag är fullt medveten om att jag inte vet allt än, (man lär varje dag, men förstå min poäng). Jag tror inte på gud, jag tror inte på kristendomen, islam, judendomen eller vad det nu är. Det ni förespråkar, pratar om, yrar om, är bara nonsens och bullshit. Religion är nog det värsta som hänt mänskligheten. Jag tycker inte om det, dels för att det föder krig, hat osv. Alla religioner som finns ser ju mer eller mindre ner på kvinnor, vad jag har förstått det som. Bara det är ju sinnesjukt.

Definiera ett högre väsen? .. Högre medvetande, eller ja, upplyst medvetande kanske. (vet inte vad för ord jag kan använda istället för upplyst riktigt.. ) Jag har alltid föreställt mig det som en slags energi, typ energicentra.. eller något.

Återgå till "Religion och andlighet"