Du som tror på Gud - hur går dina tankar kring detta?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

State of fear

Re: Du som tror på Gud - hur går dina tankar kring detta?

Inläggav State of fear » 20 jan 2011 23:36

1.  Hermeneutiskt:  Utan en skapare så förlorar livet sin mening. Jag vägrar tro att min och alla andra människors existens är bara en slump. Att tillägga, Utan en skapare med i bilden så innebar det en definitiv orättvisa. Människor kan göra de  mest avskyvärda brotten och komma undan med det.

2. Hermeneutiskt och logiskt: se hur i prydning jorden står, se hur perfekt jorden befinner sig i förhållande till solen, se hur ozonlagret skyddar oss, se hur jorden roterar och vi får dag och natt, se hur dess axel vrider sig så vi får vinter och sommar, se hur kroppens celler kommunicerar med varandra. Se på växt och djurrikets myckenhet se på dess makalösa struktur. Allt detta utav en slump? Desto mer makalöst,  titta på människornas intellekt, titta på dess analytiska förmåga, titta på människornas känsla för rättvisa, titta på människornas samveten -  allt detta av en slump? Nej det har jag svårt att tänka mig.

3.  Hermeneutiskt: utan en skapare uppstår en massa essentiella frågor som bara en skapare i bilden, kan människorna få tillfredsställande svar. Varför välja en väg fylld med viktiga olösta mysterier?

4. Logiskt: Det är nödvändigt med en evig metafysisk kraft. Allt fysiskt har en början (big bang), det som har en början måste ha en skapare. Skaparen i sig måste vara evig, om skaparen bakom det fysiska har en början...
Så innebär det att även skaparen har en skapare som i sin tur har en skapare. Ända fram till vi kommer till en skapare som är evig i tid och rum. Han och bara han är sannerligen den allsmäktige skaparen som jag ber till.

5. Hermeneutiskt: Koranen i dess vackra poetiska form är för mig en annan anledning att tro. Jag har svårt att tänka mig att en person som spenderar en vardag eller natt i grotta kan sedan komma tillbaks med skrift som är så logisk och poetiskt vacker. Nej sådana skrifter kan inte en människa skriva.

6. Logiskt: Koranen och vetenskap. Koranen och vetenskapen motsäger inte varandra till skillnad från bibeln. Tvärtemot, Koranen har sen 1400 år kunnat konfirmera fakta som vetenskapen på sistone upptäckt. Ännu en anledning att tro på en skapare.

Vänliga Hälsningar

1. Jag tycker det skulle vara fruktansvärt om människor avstår från onda handlingar bara på grund av att en skapare säger att det är förbjudet eller att man får ett straff (brinna i helvetet) om man gör dem. I min värld så har vi andra egenskaper som människor som gör att vi avstår från onda handlingar. I huvudsak förmåga att sätta oss in i andra personer/varelsers situationer. Enligt mig är empati (förmågan att känna olust när någon annan far illa) en varningsklocka för att vi ska tänka efter i våra handlingar. Vi speglar personer vi möter i oss själva och upplever lite av det som personen själv upplever. Detta gör att vi sedan, rationella som vi är, säger att om jag inte skulle vilja bli behandlad på det sättet så bör jag inte heller behandla andra på det sättet. För att kunna motivera handlingen måste jag finna relevanta omständigheter som gör att jag, i vissa fall, kan orsaka lidande på personen. Detta kan enklast göras genom att återigen gå tillbaka till sig själv och ställa frågan om jag själv skulle acceptera att bli behandlad likadant själv under samma omständigheter.

2. Du utgår från att världen ser ut som den gör för att vi ska kunna existera. Det är snarare så att vi ser ut och finns på grund av att världen och universum är ordnad på detta sätt. Om det nu dessutom är så att universum är oändligt så är det inte konstigt utan oundvikligt att vi existerar eftersom de olika former av placeringar av atomer som existerar också är oändligt.

3. Att svara på en mystisk fråga med ett ännu mer mystiskt svar (en allmäktig skapare som ingen vet eller kan veta något om) är inte speciellt tillfredsställande.

4. Det är en sak att säga att gud finns. Det är en helt annan sak att kalla det som utlöste big bang för gud. Jag har inte heller någon förklaring eller något namn på det som orsakade big bang och att kalla det för skapare är helt ok för mig. Vi har fortfarande inte kommit närmare svaret, enbart namngett en orsak. Det finns inga andra slutsatser som man kan dra från detta, iochförsig logiska, men intetsägande resonemang.

5. Jag har inte läst koranen så jag kan inte kommentera denna punkt.

6. Att något inte motsäger vetenskapen innebär inte att allt annat är sant. Det finns inga logiska slutsatser om guds exsistens i att koranen inte motsäger vetenskapen. Slutsatsen att gud finns följer inte av premisserna i detta argument.

Vänligen och kritiskt

SoF

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 21 jan 2011 09:53

1.  Hermeneutiskt:  Utan en skapare så förlorar livet sin mening. Jag vägrar tro att min och alla andra människors existens är bara en slump. Att tillägga, Utan en skapare med i bilden så innebar det en definitiv orättvisa. Människor kan göra de  mest avskyvärda brotten och komma undan med det.

2. Hermeneutiskt och logiskt: se hur i prydning jorden står, se hur perfekt jorden befinner sig i förhållande till solen, se hur ozonlagret skyddar oss, se hur jorden roterar och vi får dag och natt, se hur dess axel vrider sig så vi får vinter och sommar, se hur kroppens celler kommunicerar med varandra. Se på växt och djurrikets myckenhet se på dess makalösa struktur. Allt detta utav en slump? Desto mer makalöst,  titta på människornas intellekt, titta på dess analytiska förmåga, titta på människornas känsla för rättvisa, titta på människornas samveten -  allt detta av en slump? Nej det har jag svårt att tänka mig.

3.  Hermeneutiskt: utan en skapare uppstår en massa essentiella frågor som bara en skapare i bilden, kan människorna få tillfredsställande svar. Varför välja en väg fylld med viktiga olösta mysterier?

4. Logiskt: Det är nödvändigt med en evig metafysisk kraft. Allt fysiskt har en början (big bang), det som har en början måste ha en skapare. Skaparen i sig måste vara evig, om skaparen bakom det fysiska har en början...
Så innebär det att även skaparen har en skapare som i sin tur har en skapare. Ända fram till vi kommer till en skapare som är evig i tid och rum. Han och bara han är sannerligen den allsmäktige skaparen som jag ber till.

5. Hermeneutiskt: Koranen i dess vackra poetiska form är för mig en annan anledning att tro. Jag har svårt att tänka mig att en person som spenderar en vardag eller natt i grotta kan sedan komma tillbaks med skrift som är så logisk och poetiskt vacker. Nej sådana skrifter kan inte en människa skriva.

6. Logiskt: Koranen och vetenskap. Koranen och vetenskapen motsäger inte varandra till skillnad från bibeln. Tvärtemot, Koranen har sen 1400 år kunnat konfirmera fakta som vetenskapen på sistone upptäckt. Ännu en anledning att tro på en skapare.

Det där är bara ännu en variant av det kosmologiska argumentet- "Allting måste ha en orsak, därför måste det finnas en Gud som är en första orsak." Som State of Fear uttryckte det som svar punkt 3 har du bara "flyttat" problemet om kausalitet ett snäpp upp istället för att konstatera att det är ett besvärligt problem. Om en välordnad värld måste ha en första orsak, varför ska inte en god och rättvis Gud ha det?

Återgå till "Religion och andlighet"