J R Auk skrev:Lustigt det där. Jag har de facto varit nära döden ett par gånger. Syrebrist en gång, nedkylning en annan. Inget speciellt med det.
Förmodligen var det inte så nära döden som du inbillar dig, har själv varit med om ett antal olyckor där jag "kunde" ha dött, men överlevde, hade inga särskilda erfarenheter själv från dessa händelser, förutom just den händelsen som jag återgav, har jag aldrig vare sig tidigare eller senare haft någon NDU.
J R Auk skrev:Men i livet påtalas min specialitet? Är det kanske för att jag får min bekräftelse här som jag inte när behov av något där?
Det har ju inget med behov av att göra, är du med om en händelse som går bortom logik och sunt förnuft, så spelar det ju ingen roll om du är tillsammans med någon eller lever som en eremit. Du förväxlar upplevelser med självhävdelsebehov.
J R Auk skrev:Eller är det helt enkelt så att ni är lite speciella som kan se det som inte andra kan se? Ungefär som i sjätte sinnet? Ni kanske är "döda människor"? Som inte klarar av att leva i världen utan lever i resentiment och nihilism mot det som är vår belägenhet?
Ja, det är en möjlig förklaring, en del människor är inte mer än djur, lever som djur, tänker som djur, förstår som djur, inte för att det är något fel med det, men be en apa förklara sin existens, eller förresten, fråga vilket djur som helst varför det finns.
J R Auk skrev:Ta det inte som kritik, ta det som ett rent psykologiserande. Och sök argumentera. Men nej just det det går inte, vi får ta er på orden i det att ni har upplevelser (eller martinusnissen har upplevelsen) som sätter er i tolkningsföreträde framför alla.
Krass förtäckt makt. Gör era anspråk så jag kan pissa på dem!
Det är kritik utifrån din händelsehorisont, din fattiga livserfarenhet, för helvete, lever du med en silversked i munnen?
Vad är det värsta du upplevt?
J R Auk skrev:Det gäller dig särskilt Zokrates. Din mytspinnare!
För att sprida myter så krävs det ett uppsåt att sprida myter, det krävs att man själv är medveten om att det är en myt, något som kan översättas med att det är att jämställa med något osant. Jag tror på mina sinnen så tillvida att jag vet att det jag har upplevt det har jag upplevt, vad det sedan beror på är en annan femma. Visst går det att sprida myter utan att känna till att det är en myt, men det finns en viss skillnad som du missar, för övrigt så gör du ett stort fel att inte skriva att det är som DU TROR, att jag är en mytspinnare, för fakta och vetskap om vad jag har i sinnet det besitter du ju inte, därom kan du ju bara spekulera och på det viset är du en lika god kålsupare som de största religiösa fanatikerna som sprider myter enbart för sina egna maktanspråks skull.
Det finns två sorters människor som jag verkligen föraktar, den ena sorten är den som tror och lever efter att allt skall man slå mynt av, den andra sorten är den som tror att alla är sådana som den första sorten. Jag lågaktar sådana som dig Auk, jag tycker att ni är de värsta inbilska typerna som finns, eftersom ni inte kan förstå att det finns folk som kan göra vissa saker helt utan ambitionen att få status, ära, cred, elller pengar på det. Det finns något jag kallar ren och skär lust att dela med sig, dela med sig av kunskap, erfarenheter, lärdomar, enbart för upplysningens skull. Det finns ingen jävla ära att berätta om en egen NDU upplevelse, tvärtom, varken de flesta ateister, eller för den sakens skull, troende, kommer att förändras, ta det till sig, tro på det rakt av eller ens få sig en tankeställare. Det troligaste är snarare att folk ser ned på mig och det ligger verkligen ingen vinst i detta.
Ateisterna blir inte mer troende, de troende menar till största delen, jag utgår från dem jag träffat, att det rör sig om hallucinationer, alltså, det innebär mest förnedring att avslöja sina övernaturliga upplevelser, det finns ingen
ära, det finns knappt ens ett intresse av att ta del av sådana historier, inte ens de som mist sina egna barn blir mer rofyllda till sinnet, tvärtom, jag har faktiskt stött på en mängd människor i kris och så gott som samtliga har reagerat som om man berättar det för att man är "ute efter något" istället för att ge tröst, de flesta kan inte ta det till sig och värst är inte ateister utan just de som påstår sig vara troende och då spelar det ingen som helst roll vilken monoteistisk religion vi tar som exempel, de är med i samfunden inte för att få höra folks vittnesmål utan för att sprida sin egna lära och då utgör personliga berättelser endast ett hot.
Jag pissar på dig AUK, alla sådana svinpälsar som endast för att de själva inte varit med om någonting utöver det logisk greppbara och därför föraktar dem som påstår sig ha varit med om det.
Exempel
En man bevittnar ett bankrån, en annan man gör det inte. Har då bankrånet ägt rum eller ej?
Bankrån kan inträffa, därför kan man anta att det är sant.
En man har haft en nära döden upplevelse, en annan man har inte haft det.
Nära döden upplevelser kan inträffa, varför skulle då det vara en myt?
Är det när mannen berättar om sin upplevelse han blir en mytoman, eller gäller det enbart när han hade upplevelsen?
För du kan säkert acceptera att det finns personer som har haft eller påstått sig ha haft nära döden upplevelser, men DU vet ju enligt egen utsago ingenting om vad det är eftersom DU aldrig upplevt det själv, hur fan kan du då avfärda andras upplevelser bara för att du själv inte haft en liknande, dra allt över en kam som myter, beror det på brist på fantasi och inlevelseförmåga eller enbart på att du tror att det finns särskilda motiv bakom?
Min farsa var ateist, men inte ens han var så inskränkt i huvudet som dig, en dag sa han till mig att om det finns ett liv efter döden, så skall han meddela mig det. Han dog, och ja han lämnade ett meddelande från andra sidan.
Jag skrev om detta för ett par år sedan här på forumet och hur många tror du har PM;at mig om svaret?
Svar: En (1). Där har du facit i handen. No fame, glory, money överhuvudtaget, det ger inte mig ett skit i plus att berätta om detta för egen del, det enda jag får är vetskapen att jag har delat med mig, sedan kan ni andra som ställer frågor om liv och döden fortsätta med era eviga frågor om och om igen, ha era färdiga svar och det utan att ni själva vet vad fan ni ens talar om, inbillar du dig att mina erfarenheter saknar värde, enbart för att du ser det som värdelöst, så är det din sak, för mig är aktier värdelösa, andra ser dem som värdefulla och jag förstår varför de kan göra detta, men smaken och tycket är som baken, delat och mitt däremellan sitter rövhålet.