Scientologi

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5804
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 09 jun 2011 22:31

Nej, Söte (okej, jag medger - det sa jag bara för att jävlas, men du bjuder ju in till det :) ) Karsten jag vet inte vad DU menar med hur DU tänker med österländsk religion i sammanhanget. Kul att höra att du är intresserad av sånt för övrigt.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 11 jun 2011 00:58

Kotten skrev:
Me skrev:Me


Har du någonsin reflekterat över om du som privatperson kanske är indokrinerad av organisationen, tar du förgivet att du inte är det eller har du under långa funderingar där du verkligen försöker avskärma dig från båda "förklaringsmodellerna" kommit fram till att du verkligen inte är indoktrinerad? (I samma mening som de menar att du tidigare var indoktrinerad av den här världen och att vi egentligen är rymdvarelser och sånt) Har du någonsin haft tvivel på scientologerna? Hur bemöter "försvarsavdelningen" folk som tvivlar? Är man öppen för tvivel? Eller ses dessa som "bristande element"?

Hur ser du på anklagelserna att hela scientologin startade som ett vad om att kunna starta en religion?


Nej jag känner mig inte indoktrinerad. Jag är ingen rymdvarelse, hoppas inte du är det heller. Börjar folk tvivla så försvinner de av sig självt. Man slutar se dem helt enkelt.

Jag tror inte att det var ett vad. Det står så mycket konstigheter om Scn, man är nog ganska lättlurad om man sväljer  allt som står  med hull och hår.

Have a nice day

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Död tråd?

Inläggav Me » 11 jul 2011 22:43

Dog tråden?

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Hebbo !

Inläggav ravel » 13 jul 2011 19:16

Jag har gått vidare  !

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/S-t7MV-Z6Pc" frameborder="0"></iframe>

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 13 jul 2011 20:55

Heh vilket sammanträffande jag hörde först om Tarvuism för ett par veckor sedan. Hade inte sett den här videon förrän idag, men hade redan googlat mig fram till den boken och var på väg att beställa den. Är det bra grejjer tycker du?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Morningstar

Re: Hebbo !

Inläggav Morningstar » 13 jul 2011 21:00

---

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 13 jul 2011 23:03

Räcker ju med att titta på dem i filmen. Själv tycker jag att det är riktigt coolt att se hur stora svängningar i livsåskådning det finns. Samtidigt ser jag i deras ögon också kontakten med ett annat medvetandesfält i gruppsammanhang och det lite naturfolksnaiva i deras entusiasm. Blandat med en god del standard amerikansk reklamfilmskultur osv.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 13 jul 2011 23:16

Andreas skrev:Räcker ju med att titta på dem i filmen. Själv tycker jag att det är riktigt coolt att se hur stora svängningar i livsåskådning det finns. Samtidigt ser jag i deras ögon också kontakten med ett annat medvetandesfält i gruppsammanhang och det lite naturfolksnaiva i deras entusiasm. Blandat med en god del standard amerikansk reklamfilmskultur osv.


sånt här är mycket kul att se på
vi hade liknande saker i skolan
där vi skulle lära oss förstå det subjektiva
det farliga är väl ifall man inte är medveten
om att det är subjektivt

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 13 jul 2011 23:22

Uttrycker mig lite slarvigt och mitt första inlägg var påhitt på skoj mestadels.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 13 jul 2011 23:25

Men det är på riktigt, ska starta en tråd efter den här posten om det jag egentligen är intresserad av. Sekternas mötesform - beskrivningar endast, ingen tolkning.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
ravel
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2011 01:57

Hebbo !

Inläggav ravel » 13 jul 2011 23:30

Råkade dras in i Barvusim först men blev räddad av Tarvu !
Står på väntelista för att bli en Bellmunty.:D

<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/ZzmhIlW15qw" frameborder="0"></iframe>

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 14 jul 2011 00:04

Säga vad man vill om filmen, men den lär ha rätt i budskapet. Det är så lätt att gå med oss - argumentera mot den!
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 21 sep 2011 22:23

L. Ron Hubbard, grundaren till Scientologin brukade LSD samt andra droger. Han rapporterade sitt bruk till FBI och startade ett drogavvänjnings program, detta eftersom han antagligen inte ville att någon annan person skulle bilda sig en egen religion eller uppfattning utöver hans egen. Hans grund till Scientologin tror jag bygger på hans LSD trippar.

De flesta drogers rus speglar av sig i religioner baserat på vilken drog stammen/gruppen brukar.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 19 okt 2011 21:10

-Petter- skrev:L. Ron Hubbard, grundaren till Scientologin brukade LSD samt andra droger. Han rapporterade sitt bruk till FBI och startade ett drogavvänjnings program, detta eftersom han antagligen inte ville att någon annan person skulle bilda sig en egen religion eller uppfattning utöver hans egen. Hans grund till Scientologin tror jag bygger på hans LSD trippar.

De flesta drogers rus speglar av sig i religioner baserat på vilken drog stammen/gruppen brukar.


*Skratt* Nu ljuger du. Allt det där är skitsnack men jag kan tänka mig att du har tänt på om du har fantasier som ovanstående. Bättre att lägga av med droger.

Användarvisningsbild
-Petter-
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2011 23:31

Inläggav -Petter- » 04 nov 2011 17:59

Me skrev:
-Petter- skrev:L. Ron Hubbard, grundaren till Scientologin brukade LSD samt andra droger. Han rapporterade sitt bruk till FBI och startade ett drogavvänjnings program, detta eftersom han antagligen inte ville att någon annan person skulle bilda sig en egen religion eller uppfattning utöver hans egen. Hans grund till Scientologin tror jag bygger på hans LSD trippar.

De flesta drogers rus speglar av sig i religioner baserat på vilken drog stammen/gruppen brukar.


*Skratt* Nu ljuger du. Allt det där är skitsnack men jag kan tänka mig att du har tänt på om du har fantasier som ovanstående. Bättre att lägga av med droger klantskalle.


Yeah man, du är rolig  :P
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster