Bibeln, Jesus och Pontius Pilatus

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 20 dec 2012 17:02

ingenar skrev:
förstår mig själv skrev:Vänder du andra kinden till på ett bättre sätt kommer de inte fortsätta att slå. När du väl förstått själv så kan du. Innan du förstått själv är det svårare och samma goda resultat kan inte uppstå. Man ska förstå/veta att det man gör fungerar. Så fort man förstått kommer man att göra. Tycker din far sa något vettigt som stämmer. Pratar man samma språk kan du bli en orsak till att de inte gör dig illa. Du blir annorlunda. Om du förstår så kan känslor uppstå så att inget ont kan hända dig. Det beror på vad du förstår och vad du själv gör det som händer dig. Min hund tex har förstått hur han ska förhålla sig till andra hundar. Hundar som biter alla andra hundar biter inte min hund. Dvs min hund gör något och de andra börjar vifta på svansen istället för att bita. Självklart är detta möjligt för oss människor att uppnå samma. Lita på känslorna känns det rätt det känns bra, ingen rädd ja då är det möjligt. Tillslut känns det mer rätt och rädslan försvinner och då kan du röra dig bland alla människor precis som min hund. Låter ju skumt och flummigt men detta är teori. Hjärnan börjar fungera mer och vi klarar oss bättre i alla situationer. Många utvecklas inte de följer samma kulturer, religioner och regler hela livet. Inget nytt händer, ingen utveckling.

Det fungerade förr.
Jo men om du går ut bland människorna och följer och förstår Jesus så kan inget ont hända. Jag har själv gjort detta i över ett år och allt har fungerat och blivit bra.

ingenar

Inläggav ingenar » 20 dec 2012 22:25

Jo men om du går ut bland människorna och följer och förstår Jesus så kan inget ont hända. Jag har själv gjort detta i över ett år och allt har fungerat och blivit bra.

Vad har du för budskap att delge? Matt 28:18 - 20; Matt 24:14

bror

Inläggav bror » 21 dec 2012 00:07

ingenar skrev:
Pilatus skrev:
ingenar skrev:Pilatus lyssnade inte till svaret.

?

Johannes 18:33-38
" 33 Pilatus gick då åter in i ståthållarens palats och kallade på Jesus och sade till honom: ”Är du judarnas kung?” 34 Jesus svarade: ”Är det av egen ingivelse som du säger detta, eller har andra berättat för dig om mig?” 35 Pilatus svarade: ”Jag är väl ingen jude! Din egen nation och de främsta prästerna har överlämnat dig åt mig. Vad har du gjort?” 36 Jesus svarade: ”Mitt kungarike är ingen del av den här världen. Om mitt kungarike vore en del av den här världen, skulle mina underlydande ha kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt kungarike inte härifrån.” 37 Därför sade Pilatus till honom: ”Nåväl, då är du en kung, eller hur?” Jesus svarade: ”Du själv säger att jag är en kung. För detta har jag fötts, och för detta har jag kommit hit till världen: att jag skall vittna för sanningen. Var och en som är på sanningens sida, han lyssnar till min röst.” 38 Pilatus sade till honom: ”Vad är sanning?”

Pilatus hade poesis får sanningen, men han ville inte lyssna till den.
Men Pilatus var inte på sanningens sida, och han ville inte lära av Jesus.
I stället svarade Pilatus cyniskt: ”Vad är sanning?” (Johannes 18:37, 38) Så sorgligt för honom!

Guds ord är sanningen,
Piltus levde i det jordiska tänkandet,och Jesus beskrev en annan värld.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 dec 2012 09:19

Är man skicklig som tex Jesus kan man få andra att inte vilja skada. Man ska inte tänka. Jag slår inte för jag kan bli straffad själv tex fängelse. Detta funkar inte. Man ska inte slå för att man vill inte slå. Vem vill vara elak och slå den som vill den väl.INGEN vill detta. Kan hålla med om att ändå sker det. Föräldrar slår tex sina barn, män slår kvinnor. Det är stor skada för alla inblandade. Straff gör det hela värre och det är inte någon naturlagen att den som är" elak" får ett av samhället påhittat straff. Är man som Jesus då vill ingen slå. Samtidigt säljer man in läran och detta gagnar. Människor kan uppleva sorg och sedan ändra på sig. Annars kan hat uppstå och detta är inte något bra. Straffen ökar, hatet ökar, frustrationen osv. Det blir en ond cirkel och eländet ökar. Tillslut uppstår helvetet. Vi behöver varandra. Alla har sin roll och om människor börjar må bättre så går det bättre för mänskligheten. Jesus var ingen hobbyfilosof det finns ingen som är viktigare för mänskligheten( som jag känner till). Hans idéer gäller fortfarande. Han är fortfarande inte förstådd.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 dec 2012 09:30

Jesus lidande är viktigt. Vi får inte vara rädd för lidandet och sorgen. Vi kan lära oss av den. Bli bättre människor. När vi själva börjar leva som Jesus så kan vi sörja honom. Förstå hans lidande. Det går inte annars. Inte på rätt sätt. Vi kan gå till kyrkan och förstå bättre vad Jesus har gjort och vad det innebär vad han säger. Vi kan förstå hur aktuell han är. Vi kan förstå den otroliga kraften och makten vi själva har i oss. Att det självklart står över allt annat. Att självklart kan vi påverka det som sker. Spelar ingen roll vilket fanstyg dårarna hittats på. Den som förstår vinner alltid.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 dec 2012 09:39

För att själva kunna bli älskad måste vi kunna älska själva. När vi minns och förstår "fel" vi gjort tidigare i livet händer följande. Dels kommer vi närmare den vi gjort"fel" mot. Vi får alltså en bättre kontakt och bättrar oss. Vi kommer även att kunna se saker som var goda i det elaka vi gjorde. Personen mot vilken vi handlat illa kan ha stärkts på andra sätt av lidandet. Då börjar man tycka mer och mer om varandra. Man kan förlåta och bli förlåten på rätt sätt. Det kommer spontant och ärligt. Man kan gråta. När båda förstår uppstår förlåtelse automatiskt.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 dec 2012 09:44

Det Jesus sa gäller exakt alla människor. Inte 99% utan100%. Jesus förstod mer. När han talade förstod de som lyssnade att det gällde dem. Det förvirrade är att de förstod inte att det gällde även de" elaka" osv. Detta fel gör människan fortfarande. Det är illa för alla. Jesus angav naturlagar. Så länge det finns människor gäller dessa lagar. De är överlägsna. De är användbara.

ingenar

Inläggav ingenar » 21 dec 2012 14:14

förstår mig själv skrev:Jesus lidande är viktigt. Vi får inte vara rädd för lidandet och sorgen. Vi kan lära oss av den. Bli bättre människor. När vi själva börjar leva som Jesus så kan vi sörja honom. Förstå hans lidande. Det går inte annars. Inte på rätt sätt. Vi kan gå till kyrkan och förstå bättre vad Jesus har gjort och vad det innebär vad han säger. Vi kan förstå hur aktuell han är. Vi kan förstå den otroliga kraften och makten vi själva har i oss. Att det självklart står över allt annat. Att självklart kan vi påverka det som sker. Spelar ingen roll vilket fanstyg dårarna hittats på. Den som förstår vinner alltid.

Det Jesus gjorde var att ge sil liv för att visa att det inte var fel på Guds skapelse, en människa kunde leva syndfri intill döden och om vi visade tro på Jesu offer att vi också få för evigt här på jorden i ett återupprättat paradis..
Joh. 3:18
"Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn."

Den enfödde Sonen
Jesus är inte bara ”en son till Gud”.
Det var så Satan omnämnde Jesus när han frestade honom. (Matt. 4:3, 6)
Jesus kallas med rätta ”Guds enfödde Son”. (Joh. 3:16, 18)
Det grekiska ord som har översatts med ”enfödd” har också återgetts med ”ensam i sitt slag”, ”ende” eller ”unik”. Jehova har hundratals miljoner andesöner. Så i vilket avseende är Jesus ”ensam i sitt slag”?

Jesus är unik eftersom han är den ende som har skapats direkt av Gud. Han är Guds förstfödde Son. Ja, han är ”den förstfödde av all skapelse”. (Kol. 1:15) Han är ”Guds skaparverks början”. (Upp. 3:14)
Den enfödde Sonens uppgift i samband med skapelsen är också unik. Han var inte alltings Skapare, eller Upphovsman. Men han var det redskap som Jehova använde för att skapa allt annat. (Läs Johannes 1:3.)
Aposteln Paulus skrev: ”Så finns det i alla fall för oss bara en Gud, Fadern, från vilken allting är, och till honom är vi; och det finns bara en Herre, Jesus Kristus, genom vilken allting är, och genom honom är vi.” (1 Kor. 8:6)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 dec 2012 15:16

ingenar skrev:"Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn."

Missionerar du "ingenar"? Om du är en företrädare för en kristen rörelse tycker jag att du åtminstone skall tala om detta.
Moderator

ingenar

Inläggav ingenar » 21 dec 2012 17:09

Pilatus skrev:
ingenar skrev:"Den som tror på honom, han bliver icke dömd, men den som icke tror, han är redan dömd, eftersom han icke tror på Guds enfödde Sons namn."

Missionerar du "ingenar"? Om du är en företrädare för en kristen rörelse tycker jag att du åtminstone skall tala om detta.

Ja enbart svara dig. Har du något bättre så säg det ......
"Jesus lidande är viktigt." sådan dravel! ?

Användarvisningsbild
AleichemSholem

Inläggav AleichemSholem » 21 dec 2012 18:04

Pilatus skrev:
ingenar skrev:I stället svarade Pilatus cyniskt: ”Vad är sanning?” (Johannes 18:37, 38) Så sorgligt för honom!

Det är än mer cyniskt att föreställa sig Pilatus som något mer än det verktyg som Hannas, Kajafas och andra ur rådet begagnade sig av. De själva var förhindrade att döma någon till döden.

Quid est veritas?

Est vir qui adest.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 dec 2012 18:47

ingenar skrev:
Pilatus skrev:Missionerar du "ingenar"? Om du är en företrädare för en kristen rörelse tycker jag att du åtminstone skall tala om detta.

Ja enbart svara dig. Har du något bättre så säg det ...... "Jesus lidande är viktigt." sådan dravel! ?

Det var ett undvikande svar. Vill du inte redovisa vilken rörelse du tillhör? Jag tycker det är din sak att göra det!
För mig är det en viss skillnad mellan att diskutera teologiska frågor och att missionera en viss rörelses uppfattning.
För jag antar att du känner dig intellektuellt bunden till just den bibelöversättning som du flitigt citerar.
Vet du vilken förlaga den utgår från?
Moderator

ingenar

Inläggav ingenar » 21 dec 2012 18:55

Pilatus skrev:
ingenar skrev:
Pilatus skrev:Missionerar du "ingenar"? Om du är en företrädare för en kristen rörelse tycker jag att du åtminstone skall tala om detta.

Ja enbart svara dig. Har du något bättre så säg det ...... "Jesus lidande är viktigt." sådan dravel! ?

Det var ett undvikande svar. Vill du inte redovisa vilken rörelse du tillhör? Jag tycker det är din sak att göra det!
För mig är det en viss skillnad mellan att diskutera teologiska frågor och att missionera en viss rörelses uppfattning.
För jag antar att du känner dig intellektuellt bunden till just den bibelöversättning som du flitigt citerar.
Vet du vilken förlaga den utgår från?

Godkänner du Bibel 2000?
Matteus 7:21- 23
" 21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’"

Så vilka er Jesu sanna efterföljare?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 dec 2012 18:56

AleichemSholem skrev:
Pilatus skrev:
ingenar skrev:I stället svarade Pilatus cyniskt: ”Vad är sanning?” (Johannes 18:37, 38) Så sorgligt för honom!

Det är än mer cyniskt att föreställa sig Pilatus som något mer än det verktyg som Hannas, Kajafas och andra ur rådet begagnade sig av. De själva var förhindrade att döma någon till döden.

Quid est veritas?

Est vir qui adest.

Aah, ett anagram. Fyndigt! Vet du vem som är upphovsman?

(Est vir qui adest. ~Det är mannen som står framför dig.)
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 dec 2012 19:23

Pilatus skrev:Aah, ett anagram. Fyndigt! Vet du vem som är upphovsman?

Hittade detta på ett fransk forum, vet ej om det är sant dock?
Pilatus : Quid est Veritas ?
Jesus : Est Vir qui adest !

Återgå till "Religion och andlighet"