Joahn skrev:Hela jag har blivit ärrad, men hela jag kan ju vara lycklig för det. Om jag däremot aldrig hade mött nåt som helst motstånd nånstans ifrån så hade jag visserligen varit lycklig, men ärligt talat, vad hade det varit för lycka?
Jag har svårt att definiera lyckans densitet, i ett lyckligt tillstånd, lycka är för mig att vara lycklig, varken mer eller mindra. Men visst, jag kan se orsak och verkan som en bidragande faktor.
Bruka urskiljning i min citatföring:
men om jag någon gång skulle bli vuxen så var jag tvungen att få veta det!
Det är just (oxå) detta jag inte kan acceptera.
Min systerdotter säger att man är vuxen när man kan simma, jag själv trodde att jag var vuxen när jag var 15år, du uppfattar mogenhet som insikt om samhällets botten. Han som simmade över engelska kanalen är kanske mer vuxen är 13st 15åringar?
Eller är den man med mest insikt om sorg, smärta och elände han som är mest vuxen? (Då blir ju erimiten på ön glad som slipper bli äldre en enda dag)
Om jag aldrig hade kommit i kontakt med/fått veta sådana saker så hade jag fortsatt att leva i en skyddad värld långt bort från verkligheten, och den barnsliga lycka jag hade känt hade varit skör som tunnaste glas. Förr eller senare måste den krossas
.
Måste den? Varför ger inte alla föräldrar sina barn ett rejält kokt stryk när de föds då? Varför skänker folk pengar till tsunamikatastrofer och jordbävningsdrabbade områden? varför är det så mysigt med jul? Och att bry sig om och att bli brydd om (

) Om det igentligen är så att det enda vi vill är att ha det så hemskt som möjligt, så att vi kan se verkligheten som den är och klara av eventuella katastrofer.
Alla har vi mer eller mindre tråkiga erfarenheter i bagaget, och det där var en för mej.
Den tråkiga erfarenheten är ju faktiskt tråkig för att den inte överenstämmer med det ideallivet som du har förhoppningarna om från början. Visst kan man sänka garden och leva in i denna världen, eller så kan man låta bli att acceptera allt fruktansvärt och tro på en förändring.
Jag ser en poäng med lidande i allmänhet, men när det kommer till specifika saker så kan jag bli så trött... vad är det för poäng med Aids till exempel? Eller en tsunami som tar död på hundratusentals människor... hur många det nu var. Kunde inte världen ha varit en _lite_ bättre plats att bo på i alla fall?
Usch ja,
Jag har alltid varit en cyniker när det gäller samhället, tycker över lag att det läggs för mycket ansvar på den enskilde individen. Pallar du inte trycket så faller du, synd för dig. Orkar du inte resa dig upp så ligger du kvar, har du tur så har du en anhörig som kan hjälpa dig innan det är för sent har du otur dör du, ensam fastklämd i en solstol på tredje våningen och då hittar de dig antingen för att du luktar illa eller för att du inte betalt hyran. Troligen det sista.
Kontentan är ju faktiskt att världen var en bättre plats att vara på: men människan skulle ju finna sin vishet genom erfarenhet (av elände) och vips blev det pannkaka av alltihopa. (eller äpple....paj kanske det va....)
Dock finns det en hel hög andra kristna som tycker så, så jag gick väl efter det.
Mina tankar bygger på bibelns budskap, inte andra kristna. Därav skillnaden. Blir lätt en höna av en fjäder annars... som du kanske redan känner till.
Du menar att förnöjsamhet är något bra? Då håller jag nog med, men det kanske inte alltid är bra, inte om det går emot självutveckling.
Nja, jag var nog mer inne på evigt liv frågan och nosade.
Kolla in alla teser, teorier och religioner... du vet alla ismer av idag.
Vad bygger de på? Ett liv efter döden och inte bara det, ett liv som är bättre än detta. Ett liv där man är uppfylld, infylld, medveten, transcendental, i nirvana, himmelen, ja alla dessa märkliga tillstånd.
Förnöjsamheten kanske kommer in i detta: men hade det inte bara varit nog att kalla sig självt: lycklig, det är ju det som saknas nu, (fem myror) vad skall bort, olycka (dess faktorer) vad skall va kvar: lycka.
Jag behöver inte vingar, röda ögon, insikt i framtiden, sväva, tyda drömmar, va ett spöke, eller ngt annat. Jag är nöjd som jag är-människa, jag gillar min kropp (hmm nja...

) jag gillar att ha två ben, två armar (fast man kan behöva tre ibland) du vet allt det där...Så varför byta ut det till ngt som e halvskumt, ingen har riktigt koll på och man inte ens vet stämmer?
I framtiden kanske man kan vara tacksam för sådana saker.
Men i en paradisisk jord i ett lyckligt tillstånd

Då hade du 1. aldrig behövt veta det för att kanske möta det senare, för 2. det hade inte funnits.
BrA vA?!
Med Vänliga Hälsningar och Raggsockor, en förkyld
Tanja